Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työtön työttömyyskorvausta nostava henkilö toimia puolison yrityksessä?

Vierailija
11.12.2014 |

Siis tehdä töitä samaan ja nauttia yritystuloista, kun samaan aikaan on kirjautunut kokopäiväisesti työttömäksi.Mielestäni kyseessä on petos, kun elintasoa nostetaan ilmoittamatta yritystuloista.Ja me veronmaksajat vielä tuetaan tätä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Tiedän itse myös täyttä työkyvyttömyyseläkettä nostavan miehen joka työskentelee täysipäiväisesti vaimonsa yrityksessä, eikä hän todellisuudessa ole työkyvytön.

Vierailija
2/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saa työttömyyskorvausta, kun mies on yhtenä omistajana yrityksessä. En voisi edes tehdä firmassa mitään tarpeellista ja tuloksellista.

Olen silti työkkärissä, koska haen kuitenkin työpaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräytä ihmeessä, viestiä vaan kelaan ja työkkäriin. Miksei verottajallekin, jos vaikka saa palkkaa pimeenä.

Vierailija
4/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näiden tapausten takia ne oikeasti työttömät yrittäjien perheen jäsenet saattavat jäädä ilman tukia. 

Vierailija
5/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 07:45"]

Ei voi. Tiedän itse myös täyttä työkyvyttömyyseläkettä nostavan miehen joka työskentelee täysipäiväisesti vaimonsa yrityksessä, eikä hän todellisuudessa ole työkyvytön.

[/quote]

Oletko hänen hoitava lääkärinsä, vai miten määrittelet hänen työkykyään?

Vierailija
6/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, joko työtön tai töissä!

Vierailija
7/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kebabpitseriat ovat täynnä näitä tapauksia, joissa koko työtön suku on vähän auttelemassa.

Jotenkin nämä yhteiskuknnan loisijat pitäisi saada ruotuun.

Vierailija
8/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 07:16"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 07:11"]

Ilmeisesti lähistöllä olevassa yrityksessä puoliso hoitaa yritystoiminnan ja tämä ns.työtön puuhastelee päivät pitkät yrityksen hommia.Me veronmaksajat vielä tuemme tätä toimintaa.

[/quote]

Miten me tuemme tuota toimintaa?

[/quote]

Voiko joku olla noin tyhmä?

No maksetaan sosiaalietuuksia henkilölle, joka työskentelee puolisonsa yrityksessä ja siitä sitä kautta hankkii tuloja perheelleen.

Etkö ihan oikeasti tajua?

Vierailija
9/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 08:21"]

[/quote]

[/quote]

Oletko sinä?

Vierailija
10/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on kansalaispalkka. Tehköön mitä lystää, sillä ei olisi vaikutusta tukiin.

Vierailija
11/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 08:41"]

Ilmeisesti lähistöllä olevassa yrityksessä puoliso hoitaa yritystoiminnan ja tämä ns.työtön puuhastelee päivät pitkät yrityksen hommia.Me veronmaksajat vielä tuemme tätä toimintaa.

[/quote]

[/quote]

No maksetaan sosiaalietuuksia henkilölle, joka työskentelee puolisonsa yrityksessä ja siitä sitä kautta hankkii tuloja perheelleen.

[/quote]

Mutta emme siis tarkoituksella tue, vaan nämä toiset käyttävät meitä hyväksemme, vissi ero. Käräyttäisin tuollaisen, eli en tukisi.

Vierailija
12/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 08:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En minä ainakaan tue. Miksi sinä tuet?

Vierailija
13/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 07:51"]

Minä en saa työttömyyskorvausta, kun mies on yhtenä omistajana yrityksessä. En voisi edes tehdä firmassa mitään tarpeellista ja tuloksellista. Olen silti työkkärissä, koska haen kuitenkin työpaikkaa.

[/quote]

Jos et saa työttömyyskorvausta, niin silloin voit tehdä miehesi yrityksessä mitä tahansa, palkalla tai ilmaiseksi. Ja silti voit samaan aikaan ilmoittautua työkkäriin työnhakijaksi.

Mutta jos sinulle maksettaisiin työttömyyskorvausta, niin silloin et voi työskennellä miehesi firmassa ainakaan täyttä päivää, etkä voi nostaa sieltä palkkaa, ilmoittamatta sitä työttömyyskorvauksen maksajalle.

Vierailija
14/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sen henkilön sitten työttömänä pitäisi olla, jos ei saisi olla kotonaan?

Yleensä näissä on niin päin, että toinen on oikeasti työtön ja ansaitsisi korvauksen, mutta työkkäri tulkitsee tiukasti. Siis jos joskus on vähänkin aikaa työllistynyt yrityksessä ja enää ei työllisty, sitä on melkein mahdoton osoittaa, ja voi tulla hätä käteen elannon kanssa. 

Mieheni on yrittäjä (yritys on kotona), ja minä olen välillä ollut työtön ja saanut korvausta normaalisti, koska olen aivan eri alalla. Yritys antaa työn ja elannon yhdelle.

Oletko varma, että naapurisi todella toimii yrityksessä? Tiedätkö heidän tulotasonsa? Usein yrittäjiä kadehditaan ihan syyttä, yleensä pienyrittäjän tulotaso on yllättävän matala, mutta he osaavat vain käyttää varoja fiksusti ja siksi näyttää, että ovat varakkaita.

Vierailija
15/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 08:42"]

[/quote]

[/quote]

Oletko sinä?

[/quote]

En, mutta sinäkö olet, vai mihin tuo työkykyarvio perustui?

Vierailija
16/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 09:06"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 08:42"]

[/quote]

[/quote]

Oletko sinä?

[/quote]

En, mutta sinäkö olet, vai mihin tuo työkykyarvio perustui?

[/quote]

ap on lähihoitaja, terveykeskuksen vastaanottoapulainen, joka on yövuoron tylsyydessä lukenut läpi kaikkien sukulaisten, naapurien ja tuttujen potilastiedot. Toivottavasti kukaan heistä ei tee kyselyä siitä ketkä heidän tietojaan ovat nähneet, silloin voisi käry käydä.

Vierailija
17/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ohis. Tuo nyt kuitenkin jotain kertoo että kykenee kuitenkin työskentelemään täysipäiväisesti. Ei kuulosta työkyvyttömän toiminnalta. 

Vierailija
18/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 09:13"]

[/quote]

[/quote]

Ohis. Tuo nyt kuitenkin jotain kertoo että kykenee kuitenkin työskentelemään täysipäiväisesti. Ei kuulosta työkyvyttömän toiminnalta. 

[/quote]

Käsittääkseni työkyvytön voi joskus pystyä tekemään täysipäiväistäkin päivää, mutta on sitten työpäivän jälkeen epätavallisen väsynyt. Riippuu tietysti paljon diagnoosista. Lääkärihän sen arvioi ja määrittää. Naapurin terveydentilassa voi olla paljon sellaisiakin asioita, joita sinä et tiedä.

Vierailija
19/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 09:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Käsittääkseni työkyvytön voi joskus pystyä tekemään täysipäiväistäkin päivää, mutta on sitten työpäivän jälkeen epätavallisen väsynyt. Riippuu tietysti paljon diagnoosista. Lääkärihän sen arvioi ja määrittää. Naapurin terveydentilassa voi olla paljon sellaisiakin asioita, joita sinä et tiedä.

[/quote]

Lueppa jutun ihan ensimmäinen sana. Puhuinko minä naapuristani? En. Aiemmin en ollut kommentoinut sanaakaan tähän. On tää saakelin reilua että sitten on ihmisiä jotka OIKEASTI ovat työkyvyttömiä, ja ei toivoakaan, ei siis pienintäkään toivoa työkyvyttömyyseläkkeestä. Sitten tommoset tekee täyttä päivää, vapaaehtoisesti vaimon firmassa, ja me maksetaan niiden eläkkeet.

Vierailija
20/29 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille työkyvyttömyysasioista pultteja ottaville.

Suomalainen järjestelmä ymmärtää vain kaksi vaihtoehtoa: työkykyinen tai työkyvytön. Jos et kykene jatkuvaan, kokopäiväiseen työhön, mutta kykenisit kuitenkin tekemään esim. 3 krt viikossa täyden päivän tai 5 kertaa viikossa puolikkaan, olet työkyvytön. Toisin sanoen, jos et ole täydellisen terve ja kykenevä, järjestelmä hylkii sinua. Se on rakennettu muotoon "kaikki tai ei mitään".

Todellisuudessa noita osittain työkykyisiä on kuitenkin paljon, ja heidän elämänlaatunsa kannalta on tärkeää, että voisivat tehdä kuitenkin jotain hyödyllistä elämällään. Moni haluaisi tehdä vaikka sitten sitä vapaaehtoistyötä, mutta siitäkin meillä työtöntä/eläkkeellä olevaa sakotetaan. Tässä ei ole mielestäni järjen hiventäkään!

Koko homma pitäisi vetää vessasta alas ja korvata perustulolla. Jokainen saa saman rahan työkyvyn asteesta ja muista seikoista riippumatta. Sitten ne, jotka tekevät työtä josta saa palkkaa, maksavat perustulon takaisin verotuksen mukana ihan normaalilla progressiivisella asteikolla. Jos jonkun puoliso on yrittäjä, mutta ko. henkilö ei saa puolison yrityksestä palkkaa, aivan sama mitä tämä siellä yrityksessä puuhastelee. Kyse on silloin vapaaehtoistyöstä ja henkilö varmasti tilaisuuden tullen ottaa vastaan sellaista työtä josta sitä palkkaakin saa, ja lopettaa puuhastelut. Muita estomekanismeja ei tarvita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi