Villasukkat... ehtiikö tehdä jouluksi
jos tekijänä on täys untuvikko... ala-asteella on ollut sukkapuikot kädessä viimeksi :D nyt haluaisin muiden lahjojen lisäksi tehdä poikaystävälle vilkasukat :♥
Ja tosiaan aikaa on maks 10h, noin tunti päivässä :o 5h per sukka. (Töiden, harrastusten ja muun lahjasäätämisen takia noin vähän aikaa)
Kommentit (21)
Ei onnistu. Sori vaan :(
Toi lahjakortti idea olisi hyvä. Tai sitten ostat jostain käsintehdyt ja annat itse tekeminäsi. Niinkun "eräs" tuttuni teki.. :)
Niin ja jos on paksua lankaa, niin valmistuuko sukka nopeammin? :-) paksu lanka+kireä käsiala=hyvä?
Saako eurokankaasta sellaisia sukkapuikkoja, joissa on kaksi puikkoa ja "siima" välissä. Mitä mahtaa maksaa? Ja saako sieltä lankoja, vai pelkkiä kankaita...
Riippuu kuinka unelias olet, aikaansaavaltahan nuo tulee hujauksessa!
Ei onnistu 10h...
Itse teen naisten sukan päivässä. Isoveli o paksua lankaa siitä tulee nopeammin.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 00:08"]Saako eurokankaasta sellaisia sukkapuikkoja, joissa on kaksi puikkoa ja "siima" välissä. Mitä mahtaa maksaa? Ja saako sieltä lankoja, vai pelkkiä kankaita...
[/quote]
Tähän vielä vastaus!
Voi tehdä tiukkaa, jos kokemattoman neulojan pitää tehdä miesten sukat kymmenessä tunnissa. Ei varmaan onnistuisi minultakaan, vaikka väitän olevani melkein neulomisen pro.
Paksusta langasta tulee luonnollisestikin nopeammin valmis tuote. Lankaa ei kuitenkaan kannata valita periaatteella "otanpa paksun langan ja neulon sitten kireästi". Jokaisella on yleensä itselle ominainen neulontakireys ja se täytyy vain sovittaa sopiviin puikkoihin ja lankaan. Puikkojen ja langan paksuuden on tärkehköä natsata hyvin. Kovin tiukkaa neuletta tehden neule ei tahdo luistaa puikoilla, vaan sitä pitää nyhtää sormin eteenpäin/taaksepäin joka puikon kohdalla. Rasittavaa. Liian löysä eli harva neule taas varsinkin sukissa tekee tosi löperöt sukat, jotka voivat myös kulua nopeammin puhki. Sopiva kireys on siis aika tärkeä asia. Itse neulon 7 Veljestä -lankoja nron 4 puikoilla, mutta esim. yksi kaverini tekee samasta langasta samanlaiselta tuntuvaa neuletta nron 3 tai 3,5 puikoilla. Hänellä on löysempi neulontakäsiala kuin minulla. Kuten sanottu, tämä on yksilöllistä.
En valitettavasti tunne Eurokankaan pyöröpuikko- tai lankatilannetta. Ainakin meidän lähellämme olevasta Citymarketista saa puikkoja ja lankoja. Tarjoustalotkin myyvät lankoja. Joillain paikkakunnilla myös S-marketit.
En tiedä, oliko minusta nyt suurestikaan apua, mutta tässä nyt tuli joitakin juttuja.
Oli 7 paljon apua, kiitos :) no yritän ainakin, voi olla että revin aikaakin jostain enemmän :)
Mutta ethän käytä pyöröpuikkoja sukkiin?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 00:42"]Mutta ethän käytä pyöröpuikkoja sukkiin?
[/quote]
Miksei? :D
Eikö ne kuulu tehdä sukkapuikoilla?
Koulussa tehtiin viidellä puikolla, mutta kun katsoin youtubesta ohjeita, niin melkein kaikki oli tehty pyöröpuikoilla. Ap :)
Pyöröpuikkoa voi käyttää, jos poikaystävän nilkan ympärys on vähintäänkin 40cm, sitä pienempää ympyrää on pyöröpuikoilla helkutin hankala tehdä.
Näin tuskin on.
Katso ap apua novitan sivustolta, tee sukat vaikka isoveljestä ja vitosen sukkapuikoilla. Jos käsiala sulla yleensä tiukkaa, niin sit kutosilla.
Pyöröpuikoilla voi neuloa sukkia, minä neulon aina. Mutta - se ei ole aloittelijan hommaa, sillä siinä on omat niksinsä ja pitää ensin tietää, miten sukka tehdään, ennenkuin se pyöröpuikoilla tekeminen menee jakeluun. Pöyröpuikoilla, jos on tarpeeksi pitkät, voi tehdä vaikka parin tai neljäkin sukkaa yhtä aikaa, mutta se on kokeenemman neulojan hommaa. Sitten kun on tehnyt tarpeeksi, se nopeuttaa hommaa huimasti. Aloittelijalle suosittelen perinteistä menetelmää.
14 lisää, että pyöröpuikoilla ei neulota sukkaa samalla menetelmällä kuin neljällä puikolla, eikä tuollakaan tavalla, kuten 13 ajattelee, vaan siinä on ihan oma tekniikkansa siis.
Vielä 14 ja 15 lisää, että pyöröpuikkojen on nimenomaan oltava pitkät sukkaneuleisiin, vähintään 80 cm.
Tuolla Ullaneuleen ohje pyöröpuikoilla sukan tekemiseen: http://www.ullaneule.net/0107/neuvot_magicloop.html
Jep, nro 13 pelkäsi ap:n tarkoittavan perinteistä neulontatapaa pyöräpuikolla :)
Anoppi ja hyvä kaverini neulovat sukat ja lapaset suunnilleen siinä illalla jutellessamme ja telkkaria katsoessamme. Minä, joka osaan juuri ja juuri ommella napin katson heitä ihaillen ja suu auki. Se kantapää! Otan sitten ilolla vastaan kun saan heiltä ihanan lämpimiä ja kivannäköisiä villasukkia lahjaksi. :)
Voithan sä ap tähdätä uudenvuoidenlahjaan, mikä estää? Uuteen vuoteen uusin sukin! Silloin sulla olisi enemmän aikaa yrittää ja erehtyä. Nämä mun tuntemat sukkamestarit neuloo aina sukkapuikoilla, ei koskaan pyöröpuikoilla (eikö niillä tehdä villapaitoja ja vast.?).
Tee lahjakortti missä lupaat neuloa haluamansa väriset villasukat! Saat tehdä rauhassa :)