Tuhman 4-vuotiaan jättäminen lahjoitta?
Meidän nelivuotiaamme (täyttää keväällä 5) on viime viikot käyttäytynyt kerrassaan järkyttävästi. Nelivuotisuhmaa tai mitä lie, mutta meillä vanhemmilla alkaa olla keinot loppu. :( Mitään muutoksia ei ole elämässä ollut viime aikoina (vauvakin on jo vuoden vanha) ja lapsi on kotihoidossa, eli ei voi olla mitään päiväkodissa kiusaamisesta tms. johtuvaa. Kotona on ollut tarjolla virikettä jos jonkinlaista, ulkoillaan "normaalisti" (eli päivittäin pienin poikkeuksin), nähdään kavereita, käydään kerhoissa, televisiota katsellaan max tunti päivässä, tietokoneita ja tableteita lapsi ei käytä/pelaa. Rajoja ja rakkautta on ollut aina tarjolla.
Tästä viimeaikaisesta mahdottomuudesta johtuen mies on nyt alkanut ajaa läpi ajatustaan, ettei lapsi saisi lainkaan joululahjoja. Lapsellehan on kerrottu, että vain kiltit lapset saavat lahjoja. Minusta tuo on kuitenkin liian julmaa ja pilaisi ehkä joulut lapselta loppuelämäksi. Niinpä olen ajatellut yrittää tsempata kurinpidon suhteen, kehittää kotona enemmän tekemistä, konsultoida neuvolaa jne. jne.
Mitä mieltä AV-raati on? Voiko lapsen jättää jouluna lahjoitta?
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:59"]
Mitä mieltä AV-raati on? Voiko lapsen jättää jouluna lahjoitta?
[/quote]
Niin tuhmaa nelivuotiasta EI olekaan joka pitäisi jättää ilman lahjoja! Sinut vois jättää helposti, kun puhut noin pahasti omasta lapsesta.
Itse jätin kaksivuotiaan ilman lahjoja, kun tällä oli niin pahoja keskittymisongelmia.
Sairasta. Lapsella tod.näk. ihan normaaliin kehitykseen kuuluva hankala vaihe menossa. Ei voi itse sille mitään. Ei osaa säädellä vielä tunteitaan tarpeeksi voimakkaasti. Ja isä valmis rankaisemaan noin kovalla kädellä. Kädetöntä, jollei muita keinoja ole ja jollei lapselta siedä normaalia uhmaamista. Sitä se kuule vaan on lasten kanssa. Näitä tulee ja menee. Välillä on vaikeempaa, välillä helpompaa. Ihan normaalia elämää lasten kanssa. Miksi se on joillekin niin käsittämättömän vaikeaa?! Kyllä aikuisen tätyy pystyä käsittelemään omat tunteet, mitkä nousee lapsen uhmaamisesta yms.
No. Idiootteja on aina ollut ja tulee aina olemaan.
Eikun paketoitte tietenki risuja sille. Tulee mukava koko perheen jouluaatto :)
Voi vittu, et kai ole tosissas :D
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:06"]
Kyllähän hän onkin huono ja kelpaamaton ihmisenä (lapsena), jos noin käyttäytyy. Kunnon rangaistukset vaan, niin eivät hypi silmille. Turha lässytys ja ymmärrys pois.
[/quote]
Ei noin pieni voi olla täysin vastuussa omasta käytöksestään. Vanhempien tehtävä on auttaa ja ohjata tunteita ja impulsseja.
Ihme päänsilittelyä ja lässytystä. En yhtään ihmettele, että nykylapset käyttäytyvät huonosti ja vaativat koko ajan kaikkea, kun mistään ei seuraa mitään. Voi siis käyttäytyä miten vaan, ja aikuiset eivät uskalla pistää stoppia sille. Sääliks käy luokkakavereita ja opettajia.
Ei mikään ihme, jos 4 v käyttäytyy huonosti, kun kasvatuksenne on tuollaista.
En lukenut vastauksia mutta mielestäni ei voi ja itse pyrkisin pitämään suun supussa ylipäätään tuosta kiltit lapset saavat lahjoja jutusta. Lahjoja annetaan rakkaille eikä niitä ansaita kiltteydellä tai näin minä ajattelen.
Jäin miettimään kun kerroit, ettei ole ollut muutoksia että voisiko jotain kuitenkin olla.? Meillä kotona viisivuotias, jonka käytös on myös tämän syksyn ollut ajoittain aika mahdotonta entiseen verrattuna. Meilläkin on vuoden ikäinen ja toki asioissa on aina monta puolta mutta olen itse arvellut, että tilanne johtuu ainakin osin siitä, että esikoinen on taas saanut enemmän tilaa itselleen vauvavuoden jälkeen. Lisäksi "vauva" on lähtenyt liikkeelle ja kisaa esikoisen kanssa leluista, tulee kiskomaan tukasta ym. eikä ole enää se suloinen pallero, joka oli aluksi
Seuraus tai rangaistus kuuluu tulla samantien huonosta käytöksestä. Lisäksi sen on oltava suhteessa tekoon. Noin pieni varsinkaan ei ymmärrä viivytettyä rangaistusta. Jouluna lapsi vain kokisi itsensä väärinkohdelluksi ja katkeraksi.
Näe lapsesi ennenkaikkea muuna kuin kiukuttelijana, se helpottaa hankalissa tilanteissa olemista. Lapsikin peilaa aikuisen asennetta, eli jos vanhempi vaistomaisesti ennakoi huonoa tilannetta niin se tulee sieltä takuuvarmasti. Jos vanhemman reaktio on erilainen, esimerkiksi hämmästynyt hermostumisen sijaan niin tilanne voi ohittua. Nuo tilanteet kyllä tulevat niin yllättäen, ettei niitä ehdi itse juuri pohtia etukäteen. Kyllä se siitä. Näe lapsesi hyvänä.
Lahjatta jättäminen kasvattaisi hänessä vain ikuista vihaa, ei ikuista rakkautta.
Kyllä siellä pitää keksiä uudet metodit lapsen uhmaan. Ei se lahjojen puuttuminen muuta mitään. Se tekee vaan asian pahemmaksi.
Ei se lapsi ymmärrä sitä, että lahjoja ei tule hänen käytöksensä takia...ne on liian laajoja juttuja lapselle.
aikuisen älytön juttu jättää lapsi lahjoitta. Ihan päätön.
ei isille mitäään namia vuoteen tai kahteen, jos ei tee niinkuin on sanottu. Hyihyi isi.
Eihän tossa ole järkeä.
se lapsi pitää toisella tavalla nyt ruveta kasvattamaan. Se huomio silloin uhmassa ohjataan positiiviseen tai vaaditaan käytöstä...autetaan lasta.
Autetaan, koska apua lapsi tarvitsee.
mä en niin hirveesti omille lapsille ainakaan syötä sitä palturia, että vaan kiltit lapset saa lahjoja. Kilettejä lapsia ei ole. Eikä ole tuhmia lapsiakaan. On lapsia, jotka käyttäytyy syystä tai toisesta erilailla eri aikoina.
jos sille teidän lapselle hirveesti uhkaillaan joulupukilla,, niin mä luulen että se lapsi on ihan paniikissa ja ihan sekaisin pelosta, että mitä täällä tapahtuu...ei pysty ymmärtämään.
Miksi luoda jousta lapselle paineita, jos aikuiset ei osaa sitä lasta kasvattaa ja tukea? Ei se ole sen lapsen vika eikä joulupukin vika.
mä olen sanonut omille lapsille, että kaikki saa lahjoja, vaikka käyttäytyisikin huonosti. Ettei sillä evätä kivoja juttuja kokonaan...en mä halua mun lapsille joulusta mitään pelonsekaista aivomyrskyä.
Miksi luoda lapselle hirveitä paineita ja miksi kasvattaa pelolla?
voihan laittaa porkkanan...ny autat isiä ja äitiä tässä...jokin selkeä konkreettinen asia..sitten siitä kiitosta...niin että lapsikin ymmärtää, että oli avuksi. Noin pieni lapsi ei boi niin hirveän isoja juttuja ottaa vastuulleen.
muistakaa kiittä! voisihan laittaa vaikka seinälle lapun, mihin tulee kivoja kuvia ain, kun lapsi tekee jonkun hyvän asia...niitä voisi kertoamitä ne on...
ja sit tontut voi käydä kurkkimassa sitä listaa näin ennen joulua...
Mä olen kertonut, että aikuiset on sellaisia tonttuja, jotka on niinku joulupukin välikäsiä.
älkää sitä lastanne tollaella uhkailko ja rangaisko. Muut menetelmät peliin. Lapsenkin kanssa voisi puhua, mikä olisi kivaa. Ja millainen käytös lapsen mielestä on hyväää, millaisesta käytöksestä tulee hyvä mieli ja hyvä olo.
Ehkä pitää rauhoittaa oloa...sekä vanhempien, että lapsen.
ja aikuisethan ei sitä päätä miten paljon se joulupukki lahjoja tuo. Onneks.
että jos ootte menneet uhoomaan, ettei lahjoja tule...niin voi sen perua päässään...koska joulupukki päättää...
Uhkaat jättää lahjatta ja jos ei auta niin olet kirjoittavanasi kirjeen joulupukille, ettei saa antaa lahjoja, koska lapsi on ollut tuhma. Ainakin omien muksujen kohdalla tehonnut.
Meillä sama homma, en kyllä voi oikeasti jättää raivokasta 4-vuotiastamme ilman lahjoja vaikka lähes joka päivä sillä uhkailenkin. Taitaa kuulua ikään..
Joulunalusaika on tuonikäisille rankkaa. Koko syksyn pakertanut päiväkodissa niin väsyyjhän sitä ja odottaa varmasti ansaittua lomaa hänkin. Sen lisäksi tietysti odottaa sitä joulua ja niitä lahjoja. Odottamimen on rankkaa tuonikäisenä kun ei ole vielä kunnollista ajantajua(ja on se isompanakin) ja vaikuttaa varmasti käytökseen. Myös tietyssti se että vanhemmat on joulun alla kiireisiä vaikuttaa asiaan.
Pientä ymmärrystä nyt peliin ja lakatkaa vaikka kokonaan puhumasta joulusta, keksikää kivaa yhteistä tekemistä ja antakaa lapselle aikaa ja rauhalline joulu.
Nelivuotiaanne vaikuttaa normaalilta, kiltiltä nelivuotiaalta. Mutta teidän päänupeissanne on jotain pahasti vialla, kun edes mietitte jättävänne lapsen ilman lahjoja jouluna.
Lapsi tarvitsee uhmakautensa, jotka ovat edellytys tasapainoiseksi ihmiseksi kehittymiselle.
Ei kai se pelkästään tuhma ole ollut kaiken aikaa? Palkitse hyvästä käytöksestä, vaikka se olisi miten pieni juttu, missä on onnistunut. Lapset tykkäävät positiivisesta palautteesta ja haluavat lisää kehuja ja ihailua.
Mä muistan, kun olin 6v. Ja olin kiukutellut jostakin päivällä. Sitten en päässytkään kaverin synttäreille.
Mä muistan sen vieläkin, miten väärin mulle tehtiin. En mä pieni lapsi voinut ymmärrää, errä se pari tuntia sitten mennyt tilanne aiheutti,sen, että en päässytkään kavereitten kanssa. Se tunne, kun mua tultiin hakemaan oli tosi ihana. Ja se tunne, että mulle sanottiin...sä jäät kotiin, kun olit tuhma silloin ja silloin ..oli mun mielelle ja sielulle käsittämätön.
vieläkin riipoo sielussa. Itku tulee, kun mietin sitä pientä lasta siinä kohtuuttomassa tilanteessa. Sen aikuiset mielivallallaan teki. " kasvatusta". ?
Enemmän vain luotte levottomuutta uhkailemalla tontuilla ja pukilla.
Hohhoijaa..kuulostaa siltä, että mies haluaa paeta vanhemmuuttaan ja nyt löyty tällainen helppo reitti ulospääsyksi. Pieni ihminen ei vielä hallitse tunteitaan, vanhemmat on sitä varten, että rajat löytyy. Mut siis kasvatusvastuun pakoilulta kuulostaa tollanen "jätetäänpä sitten lahjatta jouluna".
Kyllähän hän onkin huono ja kelpaamaton ihmisenä (lapsena), jos noin käyttäytyy. Kunnon rangaistukset vaan, niin eivät hypi silmille. Turha lässytys ja ymmärrys pois.