Tuhman 4-vuotiaan jättäminen lahjoitta?
Meidän nelivuotiaamme (täyttää keväällä 5) on viime viikot käyttäytynyt kerrassaan järkyttävästi. Nelivuotisuhmaa tai mitä lie, mutta meillä vanhemmilla alkaa olla keinot loppu. :( Mitään muutoksia ei ole elämässä ollut viime aikoina (vauvakin on jo vuoden vanha) ja lapsi on kotihoidossa, eli ei voi olla mitään päiväkodissa kiusaamisesta tms. johtuvaa. Kotona on ollut tarjolla virikettä jos jonkinlaista, ulkoillaan "normaalisti" (eli päivittäin pienin poikkeuksin), nähdään kavereita, käydään kerhoissa, televisiota katsellaan max tunti päivässä, tietokoneita ja tableteita lapsi ei käytä/pelaa. Rajoja ja rakkautta on ollut aina tarjolla.
Tästä viimeaikaisesta mahdottomuudesta johtuen mies on nyt alkanut ajaa läpi ajatustaan, ettei lapsi saisi lainkaan joululahjoja. Lapsellehan on kerrottu, että vain kiltit lapset saavat lahjoja. Minusta tuo on kuitenkin liian julmaa ja pilaisi ehkä joulut lapselta loppuelämäksi. Niinpä olen ajatellut yrittää tsempata kurinpidon suhteen, kehittää kotona enemmän tekemistä, konsultoida neuvolaa jne. jne.
Mitä mieltä AV-raati on? Voiko lapsen jättää jouluna lahjoitta?
Kommentit (72)
Koita muistaa, että lapsi ei ole tuhma vaan käyttäytyy huonosti. Sanomalla lasta tuhmaksi hän saattaa uskoa olevansa huono ja kelpaamaton. Ennakoi katastrofit ja mene positiivisen kautta.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:32"]
Mä muistan, kun olin 6v. Ja olin kiukutellut jostakin päivällä. Sitten en päässytkään kaverin synttäreille.
Mä muistan sen vieläkin, miten väärin mulle tehtiin. En mä pieni lapsi voinut ymmärrää, errä se pari tuntia sitten mennyt tilanne aiheutti,sen, että en päässytkään kavereitten kanssa. Se tunne, kun mua tultiin hakemaan oli tosi ihana. Ja se tunne, että mulle sanottiin...sä jäät kotiin, kun olit tuhma silloin ja silloin ..oli mun mielelle ja sielulle käsittämätön.
vieläkin riipoo sielussa. Itku tulee, kun mietin sitä pientä lasta siinä kohtuuttomassa tilanteessa. Sen aikuiset mielivallallaan teki. " kasvatusta". ?
[/quote]
Voi hyvä ihme sentään, mitä sä noin yleensä ottaen kestät? Jos sut jätetään tai saat potkut? Sekoatko täysin?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:08"]
Sairasta. Lapsella tod.näk. ihan normaaliin kehitykseen kuuluva hankala vaihe menossa. Ei voi itse sille mitään. Ei osaa säädellä vielä tunteitaan tarpeeksi voimakkaasti. Ja isä valmis rankaisemaan noin kovalla kädellä. Kädetöntä, jollei muita keinoja ole ja jollei lapselta siedä normaalia uhmaamista. Sitä se kuule vaan on lasten kanssa. Näitä tulee ja menee. Välillä on vaikeempaa, välillä helpompaa. Ihan normaalia elämää lasten kanssa. Miksi se on joillekin niin käsittämättömän vaikeaa?! Kyllä aikuisen tätyy pystyä käsittelemään omat tunteet, mitkä nousee lapsen uhmaamisesta yms.
No. Idiootteja on aina ollut ja tulee aina olemaan.
[/quote]
Täysin samaa mieltä, olisi voinut olla oma kirjoitukseni.
http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Kasvu-ja-kehitys/Lapsi-1-3-v/Uhmassa-kaiken-ikaa/
Lukekaa tuolta miehenne kanssa, mielestäni aika hyvässä pähkinänkuoressa tuo asia. Ja mielestäni vähän turhan raju rangaistus 4-vuotiaalle. Mitäs jos lapsenne onkin ensi viikolla rauhallinen? Voi sitä pettymyksen määrää. Jos puhutte tontuista ja joulupukista, niin niiden avulla voi koittaa opettaa lasta paremmaksi. Jos tuon linkin teksti vähän pehmittäisi sitä miestäsikin, kauheaa armeijanatsikyykytystä tommonen. (<- lue keveästi)
Miksi lapsi edes täytyy opettaa siihen, että jouluna KUULUU saada lahjoja? Tai että pitäisi saada enemmän kuin yksi lahja? Lapset kasvaa sellaisiksi kuin ne opettaa, eihän 4-vuotias vielä voi edes ymmärtää että juuri siihen vuodenaikaan kuuluisi saada kasa lahjapaketteja.... Mielestäni voi jättää ilman lahjoja, tai antaa vain yksi lahja. What's the problem?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:07"]
Miksi lapsi edes täytyy opettaa siihen, että jouluna KUULUU saada lahjoja? Tai että pitäisi saada enemmän kuin yksi lahja? Lapset kasvaa sellaisiksi kuin ne opettaa, eihän 4-vuotias vielä voi edes ymmärtää että juuri siihen vuodenaikaan kuuluisi saada kasa lahjapaketteja.... Mielestäni voi jättää ilman lahjoja, tai antaa vain yksi lahja. What's the problem?
[/quote]
No tää on eri keskustelu. Nyt puhuttiin siitä, että onko yhden lapsen joululahjoitta jättäminen tehokas kasvatuskeino suitsia epätoivottua käytöstä (ei ole). Ei puhuttu siitä, olisiko järkevää ylipäätään välttää ihan överiä kulutusjuhlaa ja olla opettamatta lapset ahneiksi lahjojen raatelijoiksi (kyllä olisi).
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:32"]
Mä muistan, kun olin 6v. Ja olin kiukutellut jostakin päivällä. Sitten en päässytkään kaverin synttäreille.
Mä muistan sen vieläkin, miten väärin mulle tehtiin. En mä pieni lapsi voinut ymmärrää, errä se pari tuntia sitten mennyt tilanne aiheutti,sen, että en päässytkään kavereitten kanssa. Se tunne, kun mua tultiin hakemaan oli tosi ihana. Ja se tunne, että mulle sanottiin...sä jäät kotiin, kun olit tuhma silloin ja silloin ..oli mun mielelle ja sielulle käsittämätön.
vieläkin riipoo sielussa. Itku tulee, kun mietin sitä pientä lasta siinä kohtuuttomassa tilanteessa. Sen aikuiset mielivallallaan teki. " kasvatusta". ?
[/quote]
Voi hyvä ihme sentään, mitä sä noin yleensä ottaen kestät? Jos sut jätetään tai saat potkut? Sekoatko täysin?
[/quote]
Tuo lainaamasi tarina vertautuu enemmän siihen, että tulee jätetyksi alttarille, tai pomo antaa potkut välittömästi, kun työntekijä rikkoo vahingossa kahvikupin. En minäkään kestäisi.
Ei voi jättää lahjoitta. Jos ette muuta keksi, vanhemmuus on hukassa. Nelivuotiaat nyt on vähän haastavia, kasvakaa lapsen mukana, älkää kuvitelko että lapsi kasvaa jonkun kaavan mukaan. Lapsen kasvattaminen on kasvamista vanhemmuuteen - koko ajan.
Ap palaa asiaan sen verran, että en siis itse kannata miehen ajatusta lainkaan, mutta koska saan säännöllisesti kuulla mm. sukulaisilta olevani lepsu ja turha kasvattaja, koska keskustelen lasteni kanssa mieluummin kuin jaan joka pikkurikkeestä jäähyjä - tai koska lapseni eivät esimerkiksi kumarra tai niiaa kiittäessään ja koska he eivät ikinä ole saaneet vyöremmistä tai risusta. Tästä syystä ajattelin varmistaa AV:llä, että tämä ei taas ole ylimääräistä lepsuilua. (Näiden sukulaisten silmissä todennäköisesti on, mutta joo.)
Miehen kanssa keskusteltiin aamulla asiasta ja lapsi on näillä näkymin saamassa lahjansa (joita ei siis ole kasapäin, kuten joissain kommenteissa epäiltiin, vaan 6-10 kpl). Mies on ollut kovan stressin alla töissä (yt-uhka) ja se heijastuu näemmä kotielämäänkin vähän enemmän kuin luultiin.
Tämä tuntuu silti kovin rankalta tämä 4-vuotiaan kanssa tahkoaminen, kun joka tuutissa toitotetaan uhmaiän alkavan helpottaa tämänikäisillä... Kiitos kommenteistanne ja eläväisestä keskustelusta. Tahdon loppuun vielä esittää vienon toiveen, että ei esitetä liiaksi oletuksia henkisestä pahoinpitelystä tms., jos uupuneet vanhemmat harkitsevat joskus överiksi meneviä vaihtoehtojakin, kunhan se jää ajatustasolle.
http://www.hs.fi/elama/a1418187245161
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:06"]
Kyllähän hän onkin huono ja kelpaamaton ihmisenä (lapsena), jos noin käyttäytyy. Kunnon rangaistukset vaan, niin eivät hypi silmille. Turha lässytys ja ymmärrys pois.
[/quote]
Ja palataanpa asiaan sitten aikuisena...
Vihaa tuollainen vain lisää.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 01:43"]
En jaksa nyt lukea koko ketjua, mutta kommentoin tähän oman näkemykseni.
En varmaan itsekään raaskisi jättää lasta kokonaan ilman lahjoja, mutta toisaalta ei asiaa pitäisi unohtaakaan. Jos teille on järjestetty joulupukki aatoksi, niin olisi ihan hyvä idea laittaa joulupukki hieman kysymään / muistuttamaan lasta käytöksestä. Ja näin lapsi joutuisi joulupukin edessä luvata parantaa käytöstään - meillä ainakin toimi...
[/quote]
Älkää nyt hyvät ihmiset käyttäytykö noin lapsellisesti. Lapsi parka ei edes muista mistä on kysymys. Nelivuotiaan kuuluu kiukutella, muussa tapauksessa hänessä on jotain vialla. Olkaa turvallisia vanhempia.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 10:24"]
"Minusta liian julmaa.
Meillä 4v. tyttö (täyttää kesäkuussa 5v) on myös muuttunut aivan kauheaksi kesän jälkeen. Uhmaa täynnä koko lapsi ja koko ajan haastetaan riitaa isoveljen kanssa ja käydään ärsyttämässä häntä. Toki hyviäkin hetkiä on, tietenkin. Ei kuitenkaan tulisi mieleenkään jättää ilman lahjoja."
Se on todella julmaa, sillä tuossa iässä vasta kehitellään elämän taitoja ja osaamista. Uhmakkuus ja rajojen kokeilu kuuluu elämään ja se on osa lapsen elämää. Eikä lapsi sille itse mahda mitään, vaan se kuuluu kehitykseen.
Ikävää, kun vanhemmat vaativat lapsiltaan täydellisyyttä ja unohtavat esim. omat tunnemyrskynsä esim. raskauden tai vaihevuosien aikana. Pitäisi naiset jättää silloinkin ilman lahjoja.
[/quote]
Nimenomaan. Siksi meillä ei rangaista lahjoitta jättämisellä tai sillä uhkaamisella. Sen verran minäkin tiedän, että tuo uhma nimenomaan kuuluu tuohon ikään (isoveljellä tuo ikä oli huomattavasti helpompi joten tietyllä tapaa tytöllä sen rajuus vähän yllätti). Ei meillä lapsi ainakaan ymmärtäisi, miksi hän ei saakaan lahjoja vaikka muut saavat. Se rangaistus (jos on tarpeellinen) annetaan heti eikä muutaman viikon kuluttua.
-kolmonen-
Kuinka monet vanhemmat pilaavatkaan hyvän lapsensa järjettömällä kasvatustyylillään. Ei ole ymmärrystä eikä taitoa olla turvallinen vanhempi lapselle, vanhempi joka ohjaa ja opettaa lasta toimimaan sopivalla tavalla ja antaa siten välineitä maailmassa pärjäämiseen. On aika heikkoa, jos tarvitaan joulupukki "kasvattamaan" pientä lasta ja lasta kasvatetaan uhkailuilla ja rangaistuksilla. Voi miettiä, kuinka paljon vanhemmat itse synnyttävät lapselle haastavaa käytöstä omalla toiminnallaan. Lapsi toimii aina osana perhettä ja sen dynamiikkaa, ja monet lasten ongelmista ovat oikeasti perheen ja vanhempien ongelmia, ja lapsen ongelmat ovat vuorovaikutussuhteen tulosta.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:04"]No ei voi. Ja jotain vikaa teillä on päässä jos edes harkitsette moista...
[/quote]
Ei voi. Mies on varmaan idiootti.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:59"]
Meidän nelivuotiaamme (täyttää keväällä 5) on viime viikot käyttäytynyt kerrassaan järkyttävästi. Nelivuotisuhmaa tai mitä lie, mutta meillä vanhemmilla alkaa olla keinot loppu. :( Mitään muutoksia ei ole elämässä ollut viime aikoina (vauvakin on jo vuoden vanha) ja lapsi on kotihoidossa, eli ei voi olla mitään päiväkodissa kiusaamisesta tms. johtuvaa. Kotona on ollut tarjolla virikettä jos jonkinlaista, ulkoillaan "normaalisti" (eli päivittäin pienin poikkeuksin), nähdään kavereita, käydään kerhoissa, televisiota katsellaan max tunti päivässä, tietokoneita ja tableteita lapsi ei käytä/pelaa. Rajoja ja rakkautta on ollut aina tarjolla.
Tästä viimeaikaisesta mahdottomuudesta johtuen mies on nyt alkanut ajaa läpi ajatustaan, ettei lapsi saisi lainkaan joululahjoja. Lapsellehan on kerrottu, että vain kiltit lapset saavat lahjoja. Minusta tuo on kuitenkin liian julmaa ja pilaisi ehkä joulut lapselta loppuelämäksi. Niinpä olen ajatellut yrittää tsempata kurinpidon suhteen, kehittää kotona enemmän tekemistä, konsultoida neuvolaa jne. jne.
Mitä mieltä AV-raati on? Voiko lapsen jättää jouluna lahjoitta?
[/quote]
Ei voi jättää lahjoitta. Sadistinen ajatuskin. Väännän ensin rautalangasta että LAPSI EI OLE TUHMA tai kiltti, hän voi tehdä tekoja joita ehkä voi määritellä noin, älytön määritelmä tuo silti on. LAPSI ON AINA ARVOKAS. Lapsi on pieni, ja hakee kaikilla "tuhmilla" teoillaan vastausta johonkin. Luettelit valtavan määrän asioita mitä lapsen kanssa teette, mutta millaisia olette itse vanhempina? Osaatteko vastata lapsen tunne-elämän tarpeisiin? Ja mitä nuo tuhmat teot sitten mahtavatkaan olla? Ei lapsi lämpimikseen ole tuhma. Jokin on pielessä ja syy löytyy kyllä useimmiten vanhemmista eikä pienestä lapsesta. Älkää rankaisto lasta siitä jos ette itse osaa hoitaa häntä. Hakekaa ulkopuolista kasvatusapua. Ja yksi asia vielä; lapsi ansaitsee lahjansa ihan vain siksi että hän on lapsi, on joulu ja jouluun kuuluu hyvä tahto. Sairasta opettaa lapselle että pitää olla kiltti jotta saisi lahjoja. Se on lapsen nöyryyttämistä. Taitaa ukkos olla joku sadisti.
Sairasta jättää oma lapsi jouluna ilman lahjoja. Tai sanoa ettet saa sitä tai tätä lahjaa koska et ole kiltti.tekisin tuosta jopa lasuun ilmoitukse. Henkistä väkivaltaa.taidan mennä näyttämään tämän ap. n viestin soskuyn huomenna. Poliisi ottaa selvän kuka olet.
Ei kannata jätää ilman lahjoja. Ei neljävuotias pysty sitä päättelemään vaan saa kahta kauheampia kohtauksia. Yritä posittivisen kautta saada toimia tehtyä. Onko sinulla ja lapsella kahdenkeskistä aikaa. Meillä kuopuksen tulon jälkeen viisivuotias käyttäytyi mahdottomasti. Kun aloimme kaksi kertaa viikossa harrastaa kahden pahin kiukku jäi. Hän sai huomiota omana itsenään onnistumisista. Huomiota ei yarvinnut hakea negatiivisella käytöksellä.
Kävisikö hyvän käytöksen tarrataulu. Myös tontuilta voi tulla lapselle postia, jossa kerrotaan vaikka eilen tarkkailleen lasta ja huomanneen, että oli kovasti kiukkua, ei joulumieltä. Ja taas hyvän päivän päätteeksi kirje, jossa kerrotaan joulupukille lähteneen tiedotus kun on käyttäydytty niin hyvin.
älä jätä lasta ilman lahjoja. Neljävuotias on kuitenkin hyvin pieni. Kun sinulla on yksivuotias pidät isompaa vanhana mutta ei hän ole. Tsemppiä