Viikonloppuna risteily ja kovaa tuulta luvattu, tuntuuko ruotsinlaivoilla?
Silja Line siis kyseessä, Hki-Sto.
Onko kokemuksia, onko tuollainen 15-20 m/s kuinka paha oikeasti?
Kommentit (70)
Mie en lähtis mistään hinnasta, jos ei ihan pakko olisi.
En nyt enää muista kumpi risteily se oli; vanhojen risteily vaiko abiristeily. Laivamatka Helsinki-Tukholma (vai olikoha se kotimatkal) oli yli 20 metrii sekunnis tuuli ja ei hirveemmin näkynyt örveltäviä teinejä :D Ihan pikkasen keinutti vielä n. viikon verran kotonakin.
Itse en voi pahoin kovassakaan myrskyssä, ainoastaan sitten maissa keinuttaa kunnolla viikon tai ylikin. Mutta Estonia on vieläkin muistissa eli en mielelläni lähde myrskyssä laivalle :D
Diskossa tulee hauskaa kun lasit ei pysy pöydillä ja porukka kaatuilee lattialla lasinsirujen seassa :)
Mulla on to ilta lähtö turusta ja pe ilta takas, näyttäis koko perjantain vaan 8-11m/s onneksi:)
Mitä kaikki nyt huutelee Estoniasta, onhan sen jälkeen ollut paljon kovempiakin myrskyjä kuin 20 m/s eikä yksikään laiva ole uponnut :D herranjestas mitä lietsontaa.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:18"]
Silja Line siis kyseessä, Hki-Sto.
Onko kokemuksia, onko tuollainen 15-20 m/s kuinka paha oikeasti?
[/quote]Sen verran oli tuulen voimakkuus, kun Estonia upposi.
[/quote]Ja nyt on luvattu Ahvenanmaan ympäristöön jopa 30 m / s tuulta.
Mulle tulisi siinä laivan keinuessa varmaan ihan Estonia mieleen. Kerrankos se laiva kyljelleen kupsahtaa kymmenmetrisissä aalloissa. En pystyisi muuta miettimään kuin kuinka jäätävää vesi on ja kuinka nopeasti sinne hukkuisi.
Hauskaa matkaa! :)
Säätiedotus sanoo, että jopa 23m/s merialueella
Olen ollut kahdessa myrskyssä ruotsinlaivalla. Toisella kerralla laiva ei päässyt Ahvenanmaalla maihin lainkaan. Tästä on kylllä jo 15v aikaa. Viikkari tuli satamaan Tukholmaan useita tunteja myöhässä. Aamiainen tarjoiltiin ilmaiseksi niistä lautasista mitä oli jäljellä, niille matkustajille jotka pystyivät syömään. Silloin harkittiin vakavsti kotiinpaluuta lentäen.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 20:46"]
Mulle tulisi siinä laivan keinuessa varmaan ihan Estonia mieleen. Kerrankos se laiva kyljelleen kupsahtaa kymmenmetrisissä aalloissa. En pystyisi muuta miettimään kuin kuinka jäätävää vesi on ja kuinka nopeasti sinne hukkuisi.
Hauskaa matkaa! :)
[/quote]
No ei se nyt ihan noin vaan kupsahda kyljelleen. Kyllä siihen tarvii monien sattumien summan että se "kupsahtaa". Vaikka tuulisi 30 m/s. Toki voi olla mahdotonta päästä pieniin satamiin, kuten Maarianhaminaan, Långnäsiin tai Kapellskäriin, mutta uskokaa nyt, niitä laivoja OHJATAAN siellä myrskyissäkin. Eli katsellaan tuulen kannalta suotuisampia reittejä (ei ole vain uksi reitti niin kuin jollain junalla). Keinuttaa juu, mutta keulaportit ei ole enää Estonian tasolla. T. Laivatyöntekijä
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:47"]
Meillä oli lauantaiksi varattu Baltic Queenin risteily, mutta siirrettiin suosiolla ensi vuoden puolelle! :D En halua ottaa pientäkään riskiä, koska voin helposti pahoin laivan keinuessa. Haluun nauttia kunnolla ruoasta ja juomasta enkä maata hytissä pahoinvoivana. Siirtäminen ei onneksi maksanut mitään, vaan tuli vielä vähän rahaa takaisinkin. :)
[/quote]Voiko matkan siirtää? Me ollaan lähdössä Viikkarilla Tukholmaan, enkä todellakaan haluaisi maata matkaa merisairaana hytissä?
Mä en missään tapauksessa lähtisi mihinkään laivaan ensi viikonloppuna, on matka vaikka kuinka maksettuna. Mä maksaisin tonnin pelkästään siitä ilosta, että ei tarvitse oksentaa vuorokautta putkeen vaan saa olla ihan kuivalla maalla.
Nimim. "Kokemusta on"
Mistähän näkisi paljonko viime viikonloppuna oli tuulennopeus merellä hki-tukh välillä? Olen yrittänyt googletella muttei tunnu löytyvän (olin siis laivalla tuolloin). Joka tapauksessa kuitenkin taisi tuulla vähemmän kuin mitä nyt viikonlopuksi oli luvattu. Viime viikonloppuisen laivareissun jälkeen päätin etten mene enää koskaan laivalle ainakaan ilman säätietojen tarkistusta. Laiva heilui ja nitisi ja natisi koko paluumatkan, olin varma että se purkki vielä uppoaa. En onneksi tule helposti merisairaaksi, joten en nytkään oksennellut mutta kyllä se pahaa teki eikä unta saanut kuin vasta aamuyöstä. Maissakin vielä päässä pyöri eikä voinut kuin maata sängyssä..
Älkää kököttäkö merisairaana hytissä vaan menkää kylpyläosastolle uimaan, siellä ei keinuta.
Jep, mulla on yksi sana teille: Estonia.