Viikonloppuna risteily ja kovaa tuulta luvattu, tuntuuko ruotsinlaivoilla?
Silja Line siis kyseessä, Hki-Sto.
Onko kokemuksia, onko tuollainen 15-20 m/s kuinka paha oikeasti?
Kommentit (70)
Nythän toi tuleva myrsky näyttää tosi kesyltä, jos oikeen osaan tulkita Ilmatieteen laitoksen tuulikarttaa. Taitaa tulla ihan mukava risteilysää after all :-)
Pilalle menee. Kerran oon ollu ja riitti katson aina säätiedon
En menisi näillä keleillä missään nimessä risteilylle. Olisi muuten kiva kuulle teiltä ketkä ehkä uhmasitte myrskyvaroituksia, oliko ihan okeeissu?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:27"]
Olen ollut laivalla töissä. Kyllä tuntuu ja keikuttaa. Kilinää ja kolinaa tiedossa. Helsingistä päin vähän rauhallisempaa, Ahvenanmaan tienoilla tuuli puhaltaa kovempaa, mutta tämä puolen yön jälkeen Helsingistä päin. Takastulomatkalla tuuli tuntuu kunnolla heti alkumatkasta Tukholman saariston jälkeen ja helpottaa vasta myöhemmin yöllä, kun avomereltä päästään Turun saaristoon. Paluumatka pahempi siis. Mutta tuntuu kyllä koko matkan. Älä huoli kuitenkaan, Suomessa on maailman parhaat merikapteenit. Joskus laiva oli tuuliajolla joitain tunteja kovassa myrskyssä. Kapteeni sanoi jälkikäteen, että välillä keula näytti Puolaan ja välillä Saksaan, mutta lopulta tilanne oli taas hallinnassa eikä laiva myöhästynyt kuin vajaan tunnin.
[/quote]
Eikö Helsinki - Tukholma -välillä keikuttele koko matkan paitsi Tukholman saaristossa? Turku - Tukhoma -välillä vain Ahvenanmaalta Tukholman saaristoon.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:27"]
Olen ollut laivalla töissä. Kyllä tuntuu ja keikuttaa. Kilinää ja kolinaa tiedossa. Helsingistä päin vähän rauhallisempaa, Ahvenanmaan tienoilla tuuli puhaltaa kovempaa, mutta tämä puolen yön jälkeen Helsingistä päin. Takastulomatkalla tuuli tuntuu kunnolla heti alkumatkasta Tukholman saariston jälkeen ja helpottaa vasta myöhemmin yöllä, kun avomereltä päästään Turun saaristoon. Paluumatka pahempi siis. Mutta tuntuu kyllä koko matkan. Älä huoli kuitenkaan, Suomessa on maailman parhaat merikapteenit. Joskus laiva oli tuuliajolla joitain tunteja kovassa myrskyssä. Kapteeni sanoi jälkikäteen, että välillä keula näytti Puolaan ja välillä Saksaan, mutta lopulta tilanne oli taas hallinnassa eikä laiva myöhästynyt kuin vajaan tunnin.
[/quote]
Eikö Helsinki - Tukholma -välillä keikuttele koko matkan paitsi Tukholman saaristossa? Turku - Tukhoma -välillä vain Ahvenanmaalta Tukholman saaristoon.
[/quote]
Kyllä näillä reiteillä on suuri ero Turun reitin hyväksi. Turun reitin ainoa ongelma on aikainen aamuherätys...
Tarpeeksi kovalla tuulella Tallinnan matkakin on piinaa. Olin kolme vuotta sitten laivaseminaarissa Vikingillä Tallinnaan ja takaisin kovan myrskyn aikana. Laiva piti lähtiessä hinata Kauppatorin satama-altaasta, sillä moottorien käyttäminen siinä tuulessa pienessä satama-altaassa olisi ollut liian riskialtista. Seminaari pidettiin muistaakseni 7. tai 8. kannella laivan keulassa. Keskittymistä itse aiheeseen aika tavalla heikensi se, että laivan osuessa korkeaan aaltoon, aalto pärskäytti vedet niinkin korkealle ja peitti näkyvyyden hetkeksi. Väkisin siinä tuli ajateltua, että ollaanko edelleen pinnalla vai muututtu sukellusveneeksi... Kyllä tuntui kolme tuntia pitkältä ajalta! Samassa myrskyssä rahtilaiva joutui merihätään Utön edustalla.
Voi perse, toivottavasti tuuli laantuis vähän viikonlopuksi :D en tiedä pitäskö vaan uhmata säätä ja vetää hirveä känni päälle ennen avomerelle pääsyä, keikkuis sitten kivasti laivan mukana. -ap
Apteekin pahoinvointiranneke auttaa jonkin verran. Itselläni homeopaattiset tipat katkaisi raskauspahoinvoinnin kuin seinään. Samojen pitäisi tehota myös laivapahoinvointiin. Helsingissä esim. Hämeentien myymälästä saa.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:18"]
Silja Line siis kyseessä, Hki-Sto.
Onko kokemuksia, onko tuollainen 15-20 m/s kuinka paha oikeasti?
[/quote]Sen verran oli tuulen voimakkuus, kun Estonia upposi.
Kyllä keinuttaa. Jos on huono tasapaino tai taipumuksia merisairauteen, ei välttämättä kande lähteä. Itse oon joskus ollut keikuttavalla laivalla, oli vähän hankaluuksia kävellä käytävillä ihan selvin päin. Syödessä ärsytti se keinunta. En muista paljonko oli tuulta, mutta kuivalle maalle päästyäkin keinutti vielä aikansa.
Kokemusta on muutamalta risteilyltä jolloin oli yli 20 m/s tuuli ja aivan kamala kokemus. Harmitti kovasti kun koko matka meni oksentaessa:(
Meillä lähtö huomenna, juuri katselin merisäätä ja näyttäisi että max 14 m/s olisi menomatkalla. Onko kenelläkään kokemusta keikuttaako 10-14 m/s kuinka paljon?
Hki-Sto paljon pahempi reitti kovalla tuulella kuin Tku-Sto. Turunväylä menee suurimmaksi osaksi saariston suojissa. Helsingin väylä taas juuri aamuyöllä ikävästi pitkän aikaa avomerellä. Utön kohta pahin, kun aallot puskevat Tanskan salmista saakka. Kolme vuotta sitten Tapaninmyrskyn aikoihin olin varannut reittimatkan Helsingistä Tukholmaan. En halunnut unetonta yötä, joten vaihdoin matkan Turun reitille. Viikkari palveli hyvin eikä perinyt vaihdosta (halvemmalle reitille) ylimääräistä maksua.
Vähän ristiriitaista tietoa löytyy viikonlopun säästä toistaiseksi, iltapaskalehdet hehkuttelee vuosisadan myrskyä mutta useimmat sivut näyttää että 10-15 m/s ois tuuli. Toi vielä menis varmaan ihan ok.
Mutta jos huonosti käy niin Marzinea löytyy, taitaa olla aika tuju kolmiolääke vielä. -ap
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:41"]
Kokemusta on muutamalta risteilyltä jolloin oli yli 20 m/s tuuli ja aivan kamala kokemus. Harmitti kovasti kun koko matka meni oksentaessa:(
Meillä lähtö huomenna, juuri katselin merisäätä ja näyttäisi että max 14 m/s olisi menomatkalla. Onko kenelläkään kokemusta keikuttaako 10-14 m/s kuinka paljon?
[/quote]
Riippuu tuulen suunnasta. Mutta ei paha, hiukan jalkaa heittää. T. Laivatyöntekijä.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:51"]
Vähän ristiriitaista tietoa löytyy viikonlopun säästä toistaiseksi, iltapaskalehdet hehkuttelee vuosisadan myrskyä mutta useimmat sivut näyttää että 10-15 m/s ois tuuli. Toi vielä menis varmaan ihan ok.
Mutta jos huonosti käy niin Marzinea löytyy, taitaa olla aika tuju kolmiolääke vielä. -ap
[/quote]
Ilmatieteenlaitoksen ennuste on paljon mukavampi kuin forecan, mä katselen vaan siis sitä ;) harmittaa kun matka ja ruuat maksettu :/
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:33"]Mä oon myös menossa laivalle lauantaina. Tallinnaan tosin ja laivana Baltic Queen. Onkohan sillä reitillä millasta menoa tiedossa? Suoraan sanottuna tekisi mieli perua koko reissu. En voi fyysisesti huonosti merenkäynnissä, mutta psyykkisesti kyllä.
[/quote]
Siellä nähdään ;)
[/quote]Oi. Sovitte vaikka treffit laivalle, tuntomerkkeinä samanlaiset oksennuspussit <3
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:28"]
Miksiköhän Suomessa ilmoitetaan tuulen nopeus metrinä sekunnissa eikä kilometrinä tunnissa, kuten täällä Keski-Euroopassa?
[/quote]
Metriä/sekunnissa on ns SI järjestelmän yksikkö eli niin ilmoitettua nopeutta voidaan suoraan käyttää mm fysiikan laskuissa. On siis kansainvälinen yksikkö. Km/h on vain yksi tapa ilmoittaa sama asia, mutta silloin mikäli niitä laskuja lasketaan se täytyy esin muuntaa m/s. Eli m/s on helpompi ja yksikertaisempi mikäli siihen on tottunut.
Meillä oli lauantaiksi varattu Baltic Queenin risteily, mutta siirrettiin suosiolla ensi vuoden puolelle! :D En halua ottaa pientäkään riskiä, koska voin helposti pahoin laivan keinuessa. Haluun nauttia kunnolla ruoasta ja juomasta enkä maata hytissä pahoinvoivana. Siirtäminen ei onneksi maksanut mitään, vaan tuli vielä vähän rahaa takaisinkin. :)
Olin kerra myrskyssä Ruotsin-laivalla ja koko ajan kuulutettiin lääkäriä. Vähän katastrofaaliset tunnelmat.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:55"]
Olin kerra myrskyssä Ruotsin-laivalla ja koko ajan kuulutettiin lääkäriä. Vähän katastrofaaliset tunnelmat.
[/quote]*kerran
Kyllä sen tuntee, mutta itseä ei haittaa, ei siis tule pahoinvointia. Mutta vaikeaa joskus on liikkuminen esim kaupassa. Olen joskus ollut Italialaisessa laivassa kamalassa myrskyssä, ympärillä oli noin 600 oksentelevaa ihmistä. Pystyssä oli vaan minä ja laivan yksi siivooja.