Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko itkeä?

Vierailija
10.12.2014 |

Olen aloittanut terapian ja tänään käytiin läpi yhtä lapsuuden traumaa. Mulle tuli kamala olo ja melkein itketti. Revin itseni tunnelmasta irti,koska itkeminen olisi hävettänyt minua. Muutenkaan en ikinä itke. Joku sisäinen osiltaan tietoinen lukko estää sen.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:42"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:32"]

Eikä itku itse asiassa helpota.

[/quote]

Täysin päinvastaista mieltä. Puhdistava vaikutus on kouriintuntuva.

Voi olla myös henkilökohtaista.

[/quote]

Juu ei se kaikilla toimi helpottavana asiana. Itselläni alkaa itkun jälkeen särkemään päätä ja olo on kymmenen kertaa pahempi. Lisäksi kun tietää että ei ne asiat siitä itkusta ole muuttuneet, niin ei se minulla toimi senkään takia.

14

[/quote]

Mulla tulee itkusta migreeni. Eli en juuri itke.

Vierailija
22/30 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:41"]

[/quote]

[/quote]

Siitä on tutkimustietoa että se ei helpota. Eli vaikutus on placeboa, ja amerikkalaisten elokuvien / tv-sarjojen katharsista. 

[/quote]

Laita linkkiä, olen kiinnostunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:42"]

Tää on nyt "Vain elämää" -aikaa, kun jokaisen pitäisi olla avoin ja tippa linssissä. Mutta se on persoonakohtaista. Ap, älä ota tästä otkemisasiasta mitään paineita. Ei ole pakko itkeä.

[/quote]

*itkemisasiasta

Vierailija
24/30 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:43"]

[/quote]

[/quote]

Siitä on tutkimustietoa että se ei helpota. Eli vaikutus on placeboa, ja amerikkalaisten elokuvien / tv-sarjojen katharsista. 

[/quote]

[/quote]

No tässä yksi

http://yle.fi/uutiset/psykologian_tohtori_itkemisesta_helpotusta_vain_hetkeksi__kyyneleet_voivat_syoda_voimasi/7532538

Psykologian tohtori: Itkemisestä helpotusta vain hetkeksi – kyyneleet voivat syödä voimasi

Itkiessä vapautuu stressihormonia, mikä voi olla huonoksi ihmiselle. Vaikka usein kysyttäessä ihmiset sanovat itkun tekevän hyvän olon, tieteellisen näytön edessä on tilanne toinen. Itku ei ole välttämättä ihmiselle hyväksi vaan jopa päinvastoin, kertoo psykologian tohtori Veikko Surakka.

Vierailija
25/30 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle tää kysymys on tarkoitettu? Miehille, vai kenties hyvin kovapintaisille tai vähäisellä empatiakyvyllä varustetuille naisille? Mä kuvittelin, että (lähes) kaikki naiset osaa itkeä. 

Itken surusta, ikävästä, kivusta, harmista, liikutuksesta, ilosta ja mistä tahansa hyvin voimakkaasta tai yllättävästä tunteesta. Olenko siis kiusallisen herkkä itkupilli vai ihan tyypillinen nainen? 

Vierailija
26/30 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No tässä yksi

http://yle.fi/uutiset/psykologian_tohtori_itkemisesta_helpotusta_vain_hetkeksi__kyyneleet_voivat_syoda_voimasi/7532538

Psykologian tohtori: Itkemisestä helpotusta vain hetkeksi – kyyneleet voivat syödä voimasi

Itkiessä vapautuu stressihormonia, mikä voi olla huonoksi ihmiselle. Vaikka usein kysyttäessä ihmiset sanovat itkun tekevän hyvän olon, tieteellisen näytön edessä on tilanne toinen. Itku ei ole välttämättä ihmiselle hyväksi vaan jopa päinvastoin, kertoo psykologian tohtori Veikko Surakka.[/quote]

Räsänen kieltää itkemisen! Vain elämää-ohjelman näyttäminen kielletään myös!

Vierailija
27/30 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:52"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No tässä yksi

Itkiessä vapautuu stressihormonia, mikä voi olla huonoksi ihmiselle. Vaikka usein kysyttäessä ihmiset sanovat itkun tekevän hyvän olon, tieteellisen näytön edessä on tilanne toinen. Itku ei ole välttämättä ihmiselle hyväksi vaan jopa päinvastoin, kertoo psykologian tohtori Veikko Surakka.[/quote]

Räsänen kieltää itkemisen! Vain elämää-ohjelman näyttäminen kielletään myös!

[/quote]

Melkein veikkaisin että Räsänen on pro-itkeminen. Itkeehän ne ikonitkin. 

Vierailija
28/30 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että nykypäivänä jokaisen pitäisi olla itkemässä avoimesti ja avaamassa sydäntään. Meille kaikille se ei kuitenkaan ole luontaista. Ei tunnereaktioita voi pakottaa, ja se voi olla jopa haitallista. Jokainen käsittelee asioita omalla tavallaan. Itku ei ole millään tavoin pakollista. Ei yksin eikä seurassa.

Vierailija
29/30 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kulunut jo vuosia kun olen itkenyt, ja sitä edellisestä kerrasta oli kulunut myös jo tovi. Pystyn käsittelemään tunteita normaalisti, liikuttumaan asioista ja olen kokenut kaikenlaista, mutta tunteiden näyttäminen itkemällä ei vain kuulu tapoihini - saman voinee allekirjoittaa useat muutkin miehet.

Voin kertoa, että viime kerralla olin keskellä perhetragediaa, ja surutyöstä johtuvaa tunteiden ja ajatusten sekasortoa kesti kauan. Koko menetyksen ymmärsin oikeaksi vasta parin päivän kuluttua. En voinut tunteilleni mitään, haukoin ilmaa kuin kala kuivalla, hetken aikaa luulin jo unohtaneeni kuinka itkeä. Viimeinkin päästin irti ja itkin kauan hallitsematta enää itseäni.

Kokemus oli puhdistava, tuntui lihakseni olisivat rentoutuneet pitkän jännityksen päätteeksi ja kamppailu olisi päättynyt herättäen minut todellisuuteen, jossa pystyn hyväksymään tapahtunen todeksi. Itkeminen on taito, jota ei voi kadottaa; se kyllä löytyy kun on tullakseen.

Vierailija
30/30 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2