Miten karanteenikäytännöt menevät, jos on kahdesti rokotettu?
Katsotaanko altistuneeksi eli joutuuko karanteeniin, jos on kahdesti rokotettu - vai edellyttääkö karanteenista vapautuminen sitä, että henkilö itse käyttää maskia? Maskeistahan on sanottu alusta alkaen, että eivät suojaa itseä, mutta suojaavatko ne kuitenkin? Vai riittääkö, että vain koronapositiivisella oli maski kohtaamisessa? Vai riittääkö kahden rokotteen antama rokotesuoja siihen, ettei joudu karanteeniin?
Kommentit (12)
Vaihtelevat ihan kunnittain . Lisäksi ainakin täällä on jäljitys ruuhkautunut ja neuvovasta puhelmisesta käskettiin odotella rauhassa jäljittäjän soittoa.
Sitä ei koskaan tullut.
Käsittääkseni ei joudu karanteeniin ollenkaan. Sukulaiseni puolisolla oli korona, eikä tämä kahdesti rokotettu sukulaiseni joutunut karanteeniin ollenkaan vaikka puoliso luonnollisestikaan ei ole maskeja kotona käyttänyt ja lähikontaktissa on oltu. Outoa kyllä
Katso THL;n sivuilta.
Siellä on ajantasaisin tieto koronasta.
Ei noita ohjeistuksia jaksa mitenkään enää ulkoa muistaa.
Itse tarkastan asiat aina juuri tuolta THL:N sivustolta.
Mitenköhän jatkossa karanteeni menee rokottamattomilla. Pakko olla töistä pois se 10(?) päivää eikä mistään saa rahaa. Testiin varmaan kohta omakustanteinen. Sittenhän se korona vasta leviääkin, kun taloudellisista syistä töihin mennäänkin sairaana, jos ei piikkiä aio ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Katso THL;n sivuilta.
Siellä on ajantasaisin tieto koronasta.
Ei noita ohjeistuksia jaksa mitenkään enää ulkoa muistaa.
Itse tarkastan asiat aina juuri tuolta THL:N sivustolta.
Näin. Edes tartunnanjäljitys ei välttämättä ole ajan tasalla, minulle meinattiin laittaa liian pitkä karanteeni kunnes huomautin itse, että eikö ohjeistus olekaan xx, tämän jälkeen soittaja tarkisti asian, ai juu, katos, ihan oikeassa olet. Ihan ymmärrettävää kun siellä on kaikenlaista opiskelijaa ja kurssitettua kaupankassaa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän jatkossa karanteeni menee rokottamattomilla. Pakko olla töistä pois se 10(?) päivää eikä mistään saa rahaa. Testiin varmaan kohta omakustanteinen. Sittenhän se korona vasta leviääkin, kun taloudellisista syistä töihin mennäänkin sairaana, jos ei piikkiä aio ottaa.
Ei se mitään haittaa, vaikka korona leviäisikin. Kunhan vaan sairaaloihin ei joudu samaan aikaan liian moni.
Täh?
Jos on täysin rokoitettu, ei testissa tarvitse käydä ollenkaan. Eli ei voida todeta että sinulla on virusta. Et näin ollen voi joutua karanteeniin.
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Jos on täysin rokoitettu, ei testissa tarvitse käydä ollenkaan. Eli ei voida todeta että sinulla on virusta. Et näin ollen voi joutua karanteeniin.
Ehkä ap tarkoitti, että jos rokotetun puolisolla tai muulla perheenjäsenellä todetaan korona, joutuuko kahdesti rokotettukin karanteeniin. Tai vaikka työkaverilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Ehkä ap tarkoitti, että jos rokotetun puolisolla tai muulla perheenjäsenellä todetaan korona, joutuuko kahdesti rokotettukin karanteeniin. Tai vaikka työkaverilla.
Juuri tätä tarkoitin, kirjoitinkohan jotenkin epäselvästi... Pointtini oli, että onko karanteenipäätöksessä olennaista henkilön rokotussuoja vai maski?
Lahdessa viime viikolla kahdesti rokotettua perheen isää ei laitettu karanteeniin vaikka lapsella oli todettu korona. Miehen työnantaja taasen ei olisi halunnut miestä töihin, joten perheelle tuli aikamoinen tenkkapoo. Mies meni käsitykseni mukaan sitten itse testiin ja oli palkattomalla sairauslomalla sen pari päivää, mitä vastauksen saaminen kesti.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
--> ja tuolta kysymys: "Olen altistunut koronalle. Joudunko karanteeniin, vaikka olisin saanut rokotteen tai sairastanut koronataudin?"
.