Viikkoraha vastikkeetta vai työtä vastaan?
Gallup.
Ikä ja viikkorahan määrä.
Pitääkö viikkorahan eteen tehdä jotain kotityötä vai saadaanko se vastikkeetta.
Kommentit (30)
Meillä on kotona ihan palkkataulukko, työvuorolistat ja muutenkin natsimeininki.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:27"] Miksi lapsille pitäis antaa säännöllisesti rahaa? [/quote] ööö... Nyt ollaan kyllä jännän äärellä. Että he oppivat rahan käyttöä esim, että kuukaudessa pitää tulla toimeen summalla x.?! [/quote] Ei siinä opi mitään muuta kuin itsekkyyttä. "Ja minähän en roskia vie jos en vitosta saa"
[/quote]
Oma lapseni ainakin tietää, että revin pelihousuni jos hän rupeaa sanelemaan minulle ehtoja ja silmille hyppimään. :D Lahjontaa meillä ei harrasteta, mutta uhkailua ja kirtystä kylläkin. ;)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:22"]
Kuukausiraha noin 1150€ vastiikeetta. Äitinä en ole koskaa asunut ja sotkenut yksin niin lapset on osallistunut ikänsä mukaisesti pienestä pitäen.
[/quote]
Siis nyt en tajunnu. Saako sun lapset kuukaudessa sulta 1150 euroa per lärvi?!?
[/quote]
Kyllä saavat. Elatusmaksut(isä+minun osuus) ja lapsilisät.
[/quote]
Ja lapset elättävät siis itse itsensä? Vuokra ja ruoka ja vaatteet ja kaikki muutkin kulut?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:22"]
Kuukausiraha noin 1150€ vastiikeetta. Äitinä en ole koskaa asunut ja sotkenut yksin niin lapset on osallistunut ikänsä mukaisesti pienestä pitäen.
[/quote]
Siis nyt en tajunnu. Saako sun lapset kuukaudessa sulta 1150 euroa per lärvi?!?
[/quote]
Kyllä saavat. Elatusmaksut(isä+minun osuus) ja lapsilisät.
[/quote]
Ja lapset elättävät siis itse itsensä? Vuokra ja ruoka ja vaatteet ja kaikki muutkin kulut?
[/quote]
Ei. He asuvat kanssani vastikeetta. Ruokaa ostavat, vaatteet, netit, puhelimet ja mopoautonsa kulut maksavat itse ja myös säästävät ja sijoittavat.
Meillä saavat 4 € vastikkeetta. Lisäksi saavat rahaa hyvistä koetuloksista ja kotitöiden tekemisestä.
Pojat 8 v ja 11 v
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:24"]
Tiedän montakin perhettä jossa viikkorahaa saavat kaikki lapset tasaisesti, mutta vain yksi joutuu tekemään kotityöt. Tämä taas on sitä toisten suosimista. Yhdessäkin perheessä tyttö oli 10v ja joka päivä imuroi, pesi lattiat koko talosta, iso kaksikerroksinen, laittoi ruokaa kaikille ja päälle vanhemmat vaati täydellistä suoritusta urheilusta ja kouluarvosanojen oli pakko olla väh.9 tai lapsi oli pettymys. Samaan aikaan heidän 3v vanhempi poika sai tulla ja mennä kuten halusi ja sai lohdutus rahaa vitosen arvosanoista ja siis todella suuria määriä. Sama pikkuveljellä.
[/quote]
Kuinka suuria määriä?
[/quote]
Vanhemmilta 30e ja isovanhemmilta 20e
Sain 15e viikkorahan perjantaina käteen aina viikkosiivouksen jälkeen. Minusta tuo oli oikein hyvä käytäntö.
Meillä ei lapsena ollut viikkorahoja, eikä niitä syrjäkylällä olisi päässyt mihinkään kuluttamaankaan. Yläasteella oli joku puolinainen kuukausirahaviritelmä, jolla olisi voinut ostaa ruokaa ennen treenejä. Se toimi erittäin epäsäännöllisesti. Meillä rahaa sai aina pyytämällä ja usein pyytämättäkin, kun ei oikein mitään osattu toivoa. Synttärirahoja mulla oli ala-asteella monta sataa markkaa työpöydän lipastossa.
Mä olen oppinut vastuullisen kuluttamisen ihan omien vanhempien esimerkkiä seuraamalla. Tehdään järkeviä ostoksia ja ollaan maltillisia rahankäytössä. Samaa linjaa jatkoin kesätyörahoilla ja nyt työelämässä. Ikinä ei ole ollut tarvetta kuluttaa saamaansa rahaa, vaikka melkein kaiken haluamansa on vastikkeetta saanutkin.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:27"] Miksi lapsille pitäis antaa säännöllisesti rahaa? [/quote] ööö... Nyt ollaan kyllä jännän äärellä. Että he oppivat rahan käyttöä esim, että kuukaudessa pitää tulla toimeen summalla x.?! [/quote] Ei siinä opi mitään muuta kuin itsekkyyttä. "Ja minähän en roskia vie jos en vitosta saa"
[/quote]
Oppii toki, jos vanhempi käytöksen mahdollistaa. Kaupankäynninkultuuriin ei pidä lähteä mukaan. Ei lapselle voi antaa tunnetta, että hän on itseään heikomman vanhemman lapsi. Lasta kun ei kasvata siihen, että jos nyt teet sitä ja tätä niin saat sitä ja tätä vaan siihen, että sinä olet tämän perheen yksi jäsenistä, eikä sinulla ole aina kivaa vaan sinun pitää tehdä siinä missä muidenkin.