Olisi kiva kun terveydenhoitaja tekisi kyselykaavakkeet hyvässä hengessä
että lapsi voisi vastata niihin rehellisesti, jos ei tee kaikkea täydellisesti aina. Mutta ei niissä voi maalaisjärkeä käyttää, silmät kiiluen kysellään paljonko katsot tv:tä tai olet tietokoneella ja sitten ollaan maansa myyneen näköisiä ja naama norsunveellä, että aijai kun olet tunnin liikaa joskus koneella.
Siksi pitää yleensä neuvoa lasta vastaamaan niin kuin nämä tädit haluavat kuulla, onhan se tädille pettymys mutta ottakoon seuraavan asiakkaan sisään.
Kommentit (8)
Tainnut kolahtaa aika pahasti? Mitäpä jos ap todella vähän rajoittaisit sitä lapsesi ruutuaikaa ja laittaisit vaikka pihalla ulkoilemaan ja liikkumaan välillä.
Sais panna koko lastenneuvolatouhun uusiksi. Mitä järkeä tuhlata normaalilapsiin hirveästi aikaa ja vaivaa, panostettaisiin niihin perheisiin, joissa ongelmia.
Jos sua hävettää lapsesi ruutuaika tai pelkäät jonkun valittavan siitä, niin silloin lapsesi pelaa ihan liikaa.
Kaavakehan on lomakkeen valmiiksi täytetty malli. Miten huonosti se hoitaja on sen mallin tehnyt, että sen perusteella lapsi täyttää varsinaisen lomakkeen väärin?
No hei mitä väliä, ei se ole ongelmaperhe, vaikka lapset liikaa telkkua katselevatkin? Suomessa on lapsiperheillä ihan oikeita ongelmia, ei niihin lillukanvarsiin kannata ruutia tuhlata.
No tottahan se ON että nykylapset ja nuoret ovat koneella ihan liikaa. Ja sillä on ihan mitattavissa olevia vaikutusksia lasten terveyteen, esimerkiksi lasten melatoniinintuotanto ei käynnisty ajoissa, kun lapsi tuijottaa kirkasta ruutua ennen nukkumaanmenoa, ja sitten elämässä on taas yksi ongelma lisää, eli huono unen laatu.
On meilläkin lapset ihan liikaa koneella. Ensimmäisenä aamulla ja illalla viimeisenä vingutaan tabletin perään. Meillä on kahdet säännöt; mies antaa olla koneilla ihan niin paljon kuin haluaa. Minä taas en anna lasten tehdä koneilla mitään, en varsinkaan pelata, aamuisin, seitsemän jälkeen iltaisin enkä siinä välissäkään jos mies ei ole koneella, koska mulla ei vaan hermo kestä sitä että mun pitäis selvittää joku pelaamisesta aiheutuva ongelma tai edes teeskennellä että mua kiinnosais joku virtuaaliukkelin liikkeet. Otan joka päivä matsia lasten kanssa, ja nämäkin riidat jäis käymättä jos näitä härveleitä ei olisi. Niinä päivinä, kun lapset ovat saaneet pelata mielensä mukaan, näitä on vaikea saada nukkumaan, koska fyysinen rasitus on ollut minimissä.
Toisaalta taas täytyy myöntää sekin, että pelaaminen on pojille tärkeää sosiaalista pääomaa, ja ihan kehittävääkin. Mut ei sitä pelaamista ihan syyttä rajoiteta. Minusta on ihan hyvä vaan, jos minun lisäkseni terveydenhoitajakin sanoo lapselle, ettei jatkuva pelaaminen ole hyväksi. Koska tottahan se on.
Siellä vastaanotolla vain se terkkarin ilme ja kun luuulee olevansa joku neuvomaan toisia. Kyllä kaikki nyt tietää milloin syödään, nukutaan ja käytetään viihde-elektroniikkaa, ei tässä nyt tyhmiä olla. Teinistä on kyse sitäpaitsi tässä. ap
Miten joku alle kouluikäinen osaa kertoa montako tuntia tuijottaa ruutua? Harvemmin ne kelloa vielä nin tarkkaan seuraavat.