Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukaan hyötynyt mäkikuismasta masennuksessa

Vierailija
10.12.2014 |

Sain kevättalvella dg:n keskivaikea masennus. Vajaan puolen vuoden aikana kokeilin 3 eri mielialalääkettä läpi (fluoksetiini, citalopraami ja fluvoksamiini). Mieliala juu tasoittui, mutta menetin yöunet ja olin päivällä hyvin väsynyt. Seksihalut lähti täysin. Koska sivuvaikutukset ylittivät positiiviset vaikutukset ja mieliala oli kesällä hyvä, jätin lääkeet. Nyt taas masentaa tämä kaamos ja kaikki muukin. Asiat ovat menossa pikkuhiljaa parempaan suuntaan ja elämässä on paljon hyviäkin asioita. Käyn terapiassa. Kuitenkin tuntuu, että tarvitsisin jotain lääkettä, koska elämä on "pakkopullaa" ja sinnittelyä. Mulla on ollut aina myös todella pahat PMS-oireet, olen kytännössä itsarifiiliksissä ennen kuukautisia. En ole koskaan mitään itsetuhoista kuitenkaan tehnyt. Töissäkin olen käynyt tuosta dg:sta huolimatta ja lapsetkin parhaani mukaan miehen kanssa hoitanut.

Johdanto oli aika pitkä, mutta onko kukaan kokeillut mäkikuismaa, jos on ollut puheena jo tällainen vaikeusasteeltaan kohtalainen ja pitkittynyt masennusoireisto? Tai onko vielä joku lääke, jota uskaltaisin kokeilla? Saan myös mielialalääkityksen aloitusvaiheessa aina kamalat paniikki- ja ahdistusoireet, joten taidan olla aika herkkä noille aineille.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni mäkikuisma ei toiminut, mutta varmasti monilla toimii, kannattaa kokeilla.

Jos tästä ei ole apua, suosittelen 5-htp-L-tyrosiini-yhdistelmää, se taas toimii itsellänikin.

Vierailija
2/26 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 09:41"]

Mäkikuismaa määrätään esim. Saksassa lääkärin reseptillä lääkkeeksi lievään/ keskivaikeaan masennukseen. Siellä rohdoskasvit ovat muutenkin lääkärien suosiossa eikä niitä halveksita, kuten täällä Suomessa. Mäkikuisma vaikuttaa suunnilleen samalla tavalla ja samassa ajassa kuin "oikeat" masennuslääkkeet, mutta mäkikuisman vaikutusmekanismia ei ole osattu selvittää.

[/quote]

Placebo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:33"]

Itselläni mäkikuisma ei toiminut, mutta varmasti monilla toimii, kannattaa kokeilla.

Jos tästä ei ole apua, suosittelen 5-htp-L-tyrosiini-yhdistelmää, se taas toimii itsellänikin.

[/quote]

Selailin nettiä ja kiinnostuin. Otatko noita siis kahdesta eri purkista vai onko jossain tuotteessa molemmat aineet samassa? t. Ap

Vierailija
4/26 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 09:35"]

Kyllä olen, toimi minulla paremmin kuin lääkärin määräämät masennuslääkkeet. 

Jos muuten masennukseen liittyy ahdistusta, niin mikään ei tehoa niin hyvin kuin tämä valmiste, toimii ihan kuin bentsot, mutta alkaa vaikuttaa vasta 3 h päästä ottamisesta: http://www.iherb.com/MRM-Relax-All-60-Veggie-Caps/4842 Ainesosalistan perusteella ei vaikuta kovin ihmeelliseltä, mutta minulla ja monella muulla kokeilemalla toimii ihan uskomattoman hyvin, lieneekö tuo GABA syynä, koska ei minulla nuo yrtit kuten valeriana pelkästään ole noin hyvin toimineet.

[/quote]

Saako tuota Suomesta? 

Vierailija
5/26 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 09:35"]

Jos muuten masennukseen liittyy ahdistusta, niin mikään ei tehoa niin hyvin kuin tämä valmiste, toimii ihan kuin bentsot, mutta alkaa vaikuttaa vasta 3 h päästä ottamisesta: http://www.iherb.com/MRM-Relax-All-60-Veggie-Caps/4842 Ainesosalistan perusteella ei vaikuta kovin ihmeelliseltä, mutta minulla ja monella muulla kokeilemalla toimii ihan uskomattoman hyvin, lieneekö tuo GABA syynä, koska ei minulla nuo yrtit kuten valeriana pelkästään ole noin hyvin toimineet.

[/quote]

Saako tuota Suomesta? 

[/quote]

Ei saa tietääkseni, ulkomailta täytyy tilata. Mä olen tilannut juuri tuolta iHerbistä.

Vierailija
6/26 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 11:33"]

[/quote]

Selailin nettiä ja kiinnostuin. Otatko noita siis kahdesta eri purkista vai onko jossain tuotteessa molemmat aineet samassa? t. Ap

[/quote] Juu eli kahdesta eri purkista otan. Iherbistä olen molemmat purkit tilannut, eli:

- Healthy Origins 5-HTP, 100 mg (120 veggie caps)

- Now Foods L-Tyrosine, 500 mg (120 capsules)

Ei maksa edes paljon, yhteensä n. 20 euroa ja riittää kuitenkin neljäksi kuukaudeksi. Jos näitä alat syömään, niin kannattaa välillä pitää taukoa, itse syön esim. suunnilleen pari kuukautta, sitten pari viikkoa taukoa jne. Mutta en siis kyllä tiedä noista oikeista taukoväleistä mitään, tiedän vain että taukoa pitäisi välillä vissiin pitää.

Vierailija
7/26 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:50"]

Ihan uusia juttuja mulle nämä aineet ja iherb. Pengoin kunnolla asioita ja iherbistä 5 htp:n tilaaminen voi tuottaa tullissa ongelmia. Vaikka htp:tä voi Suomessa ostaa suomalaisesta nettikaupasta ja luontaiskaupasta, niin ulkomailta sitä ei saa tilata, koska se on määritelty lääkkeeksi. Samoin gaba, jota oli jossain keskestelun tuotteessa mukana. Siis jos pistokokeessa tuote jää kiinni, se tuhotaan tullissa, joutuu kuulusteluun ja maksamaan kohtalaiset sakot. Tekö olette vaivattomasti saaneet ostettua iherbistä ilman tulliongelmia? Mulla on niin huono tuuri, että varmasti jäisin kiinni. Kyse ei ole suuresta rikoksesta, mutta sakot ovat tuntuvat siihen verrattuna, että ostaa tuotteen Suomesta. Ei ihme että Suomi on niin masentunut maa, kun tyrkytetään vain synteettisiä kela-korvattavia lääketehtaiden tuotteita, ja luontaisesta hoitovaihtoehdosta saa maksaa moninkertaisen summan. Tuntuu olevan käyttäjien arvioiden perusteella hyviä kokemuksia tuosta 5-htp:stä.

[/quote] Juu no äläpä muuta sano! Koko ajan joka paikassa, menitpä valittamaan mitä asiaa vain, sulle määrätään synteettisiä masennuslääkkeitä! Itse en enää näihin suostu, sillä niistä on kuitenkin niin paljon haittavaikutuksia. Totta kai jos muu ei auta, niin sitten niitä. Mutta itse olen tilannut kymmeniä kertoja vaikka mitä Suomessa lääkeainelistalla olevia tuotteita (joita todellakin saa ostettua Suomesta esim. luontaistuotekaupoista, ei vaan saa tilata) Iherbistä, eikä koskaan ole jäänyt tulliin. Uskaltaisin kyllä suositella tuota sieltä tilaamista. Kunhan ei vaan tilaa tullirajan yli, niin todella todella huono tuuri pitää kyllä olla että nuo jäisivät tulliin.

Vierailija
8/26 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:50"]

Samoin gaba, jota oli jossain keskestelun tuotteessa mukana. Siis jos pistokokeessa tuote jää kiinni, se tuhotaan tullissa, joutuu kuulusteluun ja maksamaan kohtalaiset sakot. Tekö olette vaivattomasti saaneet ostettua iherbistä ilman tulliongelmia? Mulla on niin huono tuuri, että varmasti jäisin kiinni. Kyse ei ole suuresta rikoksesta, mutta sakot ovat tuntuvat siihen verrattuna, että ostaa tuotteen Suomesta.

[/quote]

Minä olen se joka suositteli tuota iHerbin tuotetta, ja olen tilanntu sitä useita kertoja, ilman mitään ongelmia. Se Suomen tuotteiden GABA ei muuten vastaa tuon tuotteen samaa, koska iHerbin tuotteessa GABA on muunnettu niin että se ohittaa veri-aivoesteen. Tällainen muunnettu GABA tunnetaan myös nimellä phenibut, ja google-haulla 'iherb phenibut' tuleekin ko. tuote myös listalle, vaikka ainesosalistassa aine on mainittu vain yleisnimellä GABA.

Vierailija
9/26 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

SSRI-lääkkeissä nuo kuvaillut sivuvaikutukset on yleisiä, minullakin oli niitä kaikkia, mutta jatkoin syömistä. Meni noin 4 kuukautta ja olin kuin uusi ihminen. Pitää vaan popsia pillerit naamaan ja purra hammasta. Nyt ei ole ollut masennuksen oireista tietoakaan ja seksihalut on palanneet, nukun myös kuin pieni possu.

Vierailija
10/26 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:44"]

Jos olet kokeillut puolessa vuodessa kolmea eri mas.lääkettä, yksikään ei ole ehtinyt tehota kunnolla.

[/quote]

Kaikki nuo lääkeet olivat SSRI-lääkkeitä, joiden vaikutusmekanismi on samanlainen ja serotoniinin takaisinottomekanismi oli siis päällä sen koko 5 kk huolimatta eri vaikuttavista aineista. Ihme siis, jos lääke ei tehonnut, kun SSRI-lääkkeestä saadaan vaste yleensä 2- 4 vkon kuluttua lääkkeen aloituksesta. Lisäksi käytin yhtä noista kolmesta lääkkeestä jopa lähes 4 kk. Loppuvaiheessa psykiatri halusi vielä kokeilla vaihtaa lääkettä sivuvaikutuksien vuoksi, minä kokeilin lyhyen aikaa, mutta totesin kesällä, että nyt riittää, koitan pärjätä ilman. Lisäksi en väittänytkään, etteikö mielialalääkeet tasoittaneet oloa. Jos en olisi saanut hankalia sivuoireita eli unettomuutta ja täyden seksuaalisen haluttomuuden ja kyvyttömyyden, niin olisin toki jatkanut lääkityksiä. VAikka olen nyt masentunut, niin viime yönkin nukuin klo 22 - 6 sikeästi heräämättä kertaakaan. Mielialalääkityksellä vaikeutui nukahtaminen ja heräsin liian aikaisin. Jos ottaisin mielialalääkitystä, niin en pystyisi väsymyksen vuoksi käymään töissä. Kielteisistä sivuvaikutuksista, jotka kumoavat lääkeen myönteiset vaikutukset, puhutaan aivan liian vähän.

Vierailija
11/26 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 oli siis Ap. Kiva 22 että olet saanut apua SSRI-lääkkeistä. Minä yritän pysyä työelämän haasteiden syrjässä kiinni ja itselleni olisi mahdotonta kestää unettomuutta edes sitä 4 kk:ta. Siksi olo ihan SSRI-lääkkeitä vie kyllä voiton.

Vierailija
12/26 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen. Mäkikuismaa on nautittava kuusi viikkoa ennen kuin se alkaa vaikuttaa.

http://www.tohtori.fi/?page=5184117&id=6713095

Vierailija
13/26 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olis hormonikierukka PMS-oireiden välttämiseen? Ei kait tule oireita jos ei ole kuukautisiakaan?

Vierailija
14/26 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/26 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin hormonikierukkaa, seurauksena aknen kamala paheneminen (pysyy hyvin kurissa diane novalla), hiusten rasvoittuminen ja mielialan vielä hankalammat vaihtelut kuin ilman mitään ehkäisyä. Olen siis jonkin verran hyötynyt PMS-oireisiin noista minulle sopivista pillereistä. Jotenkin tuntuu, että hyvästä elämänhallintakyvystä (korkeakoulutus, asiantuntijatyö, pari lasta, ei ylipainoa jne.) huolimatta olen ihan biologiani varassa, hormonit heittää ja serotoniinit kai myös. Oma äitini on ollut ihan samanlainen. t. Ap

Vierailija
16/26 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkikuismaa määrätään esim. Saksassa lääkärin reseptillä lääkkeeksi lievään/ keskivaikeaan masennukseen. Siellä rohdoskasvit ovat muutenkin lääkärien suosiossa eikä niitä halveksita, kuten täällä Suomessa. Mäkikuisma vaikuttaa suunnilleen samalla tavalla ja samassa ajassa kuin "oikeat" masennuslääkkeet, mutta mäkikuisman vaikutusmekanismia ei ole osattu selvittää.

Vierailija
17/26 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Ehkä kokeilen. Mäkikuisman teho on tieteellisesti todistettu, sen tiedän. Pitää vain miettiä ehkäisyasia uusiksi myös, koska eikös tuo mäkikuisma heikennä hormonaaliehkäisyn tehoa. Oikeastaan aika mielenkiintoista, että vaikuttaa ehkäisyyn, koska silloinhan mäkikuismalla voisi olla jokin hormonaalinen vaikutusmekanismi. t. Ap

Vierailija
18/26 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri olin tulossa muistuttamaan mäkikuisman vaikutusta hormoonalliseen ehkäisyyn, mutta hyvä, että olet tietoinen asiasta :)

Vierailija
19/26 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaalisen ehkäisyn tehon heikentyminen johtuukin maksan entsyymitoiminnan tehostumisesta tuon tohtori.fi -sivun mukaan. Taidankin heti tilata mäkikuismaa netistä. t. Ap

Vierailija
20/26 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uusia juttuja mulle nämä aineet ja iherb. Pengoin kunnolla asioita ja iherbistä 5 htp:n tilaaminen voi tuottaa tullissa ongelmia. Vaikka htp:tä voi Suomessa ostaa suomalaisesta nettikaupasta ja luontaiskaupasta, niin ulkomailta sitä ei saa tilata, koska se on määritelty lääkkeeksi. Samoin gaba, jota oli jossain keskestelun tuotteessa mukana. Siis jos pistokokeessa tuote jää kiinni, se tuhotaan tullissa, joutuu kuulusteluun ja maksamaan kohtalaiset sakot. Tekö olette vaivattomasti saaneet ostettua iherbistä ilman tulliongelmia? Mulla on niin huono tuuri, että varmasti jäisin kiinni. Kyse ei ole suuresta rikoksesta, mutta sakot ovat tuntuvat siihen verrattuna, että ostaa tuotteen Suomesta. Ei ihme että Suomi on niin masentunut maa, kun tyrkytetään vain synteettisiä kela-korvattavia lääketehtaiden tuotteita, ja luontaisesta hoitovaihtoehdosta saa maksaa moninkertaisen summan. Tuntuu olevan käyttäjien arvioiden perusteella hyviä kokemuksia tuosta 5-htp:stä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi