Miksi te lässytätte lapsillenne?
Tuosta tätikeskustelusta tällä sivulla tuli nyt vain mieleen: Miksi ihan oikeasti te ihmiset opetatte lapsillenne mukahassuja sanoja, joita se kieltä opetteleva lapsi sitten vakavissaan käyttää? Sitten kun se on tarpeeksi iso, niin hupsista keikkaa hänelle selviää joko teidän omasta tai kavereiden naureskelusta, että ei oikeasti olekaan apteekintätejä, kaupantätejä ja ties mitä lässynlässyä. Niin puhuvatkin vain lapset ja niiden lässyttävät vanhemmat.
Mikä järki tässä kaikessa on? Miksei lapselle voisi puhua normaaleilla sanoilla?
Kommentit (13)
Minä lässytän ihan vitusti. Joskus puren hampaita yhteen ja otan munista kiinni, samalla hypin tasajaloin ja otan molemmille sivuille ankan askelia. Kun rauhotun niin palaan vauvan luo ja aloitan lässytyksen uudestaan, kunnes en taaskaan kykene hillitsemään itseäni. Menetän totaalisesti järkeni suloisen vauvan edessä. Monesti hävettää, kun vaimo ja vanhempi lapsi katsovat isän "hajoamista". En vain voi sille mitään :/ ku toine ku toine on vui vui aaai aii lali lali oooiii pappaaaa.
iskä
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 07:31"]
En kanssa tajua. Kaveri puhuu lapselleen ja mun lapselle aina "älä koske poppaa" ja mä korjaan perään "niin kulta älä vaan koske kun se on kuuma ja voi sattua". Mieheni taas puhuu savonmurteella ja sekin ärsyttää kun edes itekkään aina tajua mitä se selittää :)
[/quote]
Voi luoja, olen oikeasti tavannut kaltaisesi äidin. Joka ikinen pikku risauskin siinä piltin elämässä pitää olla äidin tiukassa kontrollissa, ja muille pitää näyttää miten Kasvatetaan Oikein.
Miten tarkalleen ottaen luulet että lapsi vahingoittuu siitä, jos hän ymmärtää, että samaa asiaa voidaan kuvata monella eri sanalla? Mitä kamalaa tapahtuukaan, jos lapsi tajuaakin, että kuuma voi olla poppa, kissa voi olla kisu ja omenaa voi sanoa ompuksi?
Mutta jatka toki kaverin sanomisten korjaamista. Mielellään joka kerta ja niin että muutkin sen kuulee. Ja muista lisätä sinne loppuun tosiaan aina kulta, kullanmuru, murmeli, nuppuseni. Jos voit, hymyile ja artikuloi yliselkeästi, koska voihan olla, että kaverisi on vähän yksinkertainen eikä muuten ymmärrä ketä siinä tilanteessa oikeasti kasvatat. Voit suorastaan nähdä kuinka kaverin otsasuoni pullistuu kunnes se yhtenä päivänä vaan räjähtää.
Minä en ota tätä elämää niin vakavasti, etteikö tänne mahtuisi vähän lässytystä. Itse asiassa, mikään ei ärsytä niin paljon kuin tekotärkeä pönötys kun puhutaan pienille lapsille tai lemmikeille. Elämä on lyhyt, harvemman elämässä niitä vauvoja on niin paljon että höpsöttelyyn ehtisi kyllästyä, ja lemmikit ei muutenkaan ymmärrä puhetta joten lässytys ei niitä vaurioita.
Meillä on vaanut vauvelit suorastaan hukuttaa lässytykseen. Mikään ei ole parempaa kuin ottaa syliin pieni ihminen ja huvittaa häntä kunnes mukula on tikahtumaisillaan elämän ja olemisen ihanuuteen. Siihen kuuluu olennaisesti vähä-älyinen lässytys, äänenkorkeuden vaihtelut ja sellainen palleaa hytkyttävä, syvältä kumpuava nauru. Ja tähän perään varmaan kuuluu sanoa, että lapset on silti kehittyneet normaalisti. ;)
Jep. Pipi, voikkoleipä, päikky, hauva, poppaa.. mitä näitä nyt onkaan, luetelkaa lisää vaan. Omat kolme lastani ovat oppineet ihan oikeatkin sanat ja oikean tavan puhua pienestä pitäen. Anoppi yritti heille lässyttää, mutta lopetimme lässyttämisen alkuunsa mieheni kanssa.
En kanssa tajua. Kaveri puhuu lapselleen ja mun lapselle aina "älä koske poppaa" ja mä korjaan perään "niin kulta älä vaan koske kun se on kuuma ja voi sattua".
Mieheni taas puhuu savonmurteella ja sekin ärsyttää kun edes itekkään aina tajua mitä se selittää :)
Ja se, että niille lapsille puhutaan sellaisella lässyttävällä, tavallisesta poikkeavalla äänelläkin. Puhumaan opetteleva lapsi oppii senkin sitten vanhemmiltaan ja sitten on niin söpöä, kun lapsi puhuu kummallisesti vääntäen. Pahimmat vanhemmat ottaa omaan puheeseensa ärrä- ja ässäviatkin ja lapsi sitten kumma kyllä joudutaan suurella vaivalla opettamaan lausumaan ärrä ja ässä normaalisti. Missä se olisi ne oppinut, kun äiti ja isä lässyttävät.
En lässytä lapsille, enkä opeta mitään " vauvakieltä". Puhut sanat kuin ne ovat, enkä muutenkaan käytä mitään lyhenteitä tai lempinimiä sanoille.
Sen sijaan eläimille taidan vähän lässyttää. :D
Miesten lässytys on kamalinta. Todellinen turn ofs. Joskus kun näkee todella seksikkään isän ja kuulee lässytyksen niin se on todellinen turns ofs.