Eettinen lahja (esim. lehmä) lapselle?
Ajattelin eräälle sukulaislapselle (n. 9v. poika). Sopiiko lapselle? Minusta jo lapsenkin on hyvä miettiä jouluna muutakin kuin itseään.
Kommentit (51)
Millä tavalla lehmä on eettinen lahja? Ei ainakaan sen lehmän kannalta. Ootko yhtään tsekannu miten eläimet roudataan noille kriisi alueille? Eettisyys aika kaukana.
Loistava idea! Tähän asti olen laittanut tilille rahaa, mutta alankin nyt lahjoittaa hyväntekeväisyyteen.
Älä osta mitään ja anna typerän sukulaisen loukkaantua. Ei jouluna oo mikään pakko antaa lahjoja, varsinkaan niille joille ei itse halua.
Ei ole lapselle hyvä. Ei tuon ikäinen osaa vielä arvostaa mitään maailman pelastus juttuja.
Ei noin. Voit lapsen kanssa toki yhdessä valita jonkun avustusjutun, mutta ei niin, rttä se on lahja hänelle itselleen.
Ei kenellekään ole mikään lahja.tuommoinen. Tee hyväntekeväisyyttä omilla rahoillasi, älä toisen lahjarahalla.
Mieluummin et anna mitään kuin tuollaista sillä vois olla aika pettynyt tuo 9vee
No minä sain kummitädiltäni joskus 10-vuotiaana lahjaksi ja oli kyllä pettymys, varsinkin kun sisarukset ja serkut saivat kivat lahjat. Luin kyllä tuohon aikaan paljon ja joku lapsentajuisesti kirjoitettu kirja vaikka kehitysmaiden tilasta olisi varmasti ollut mielenkiintoinen.
Älä kiillota sädekehääsi toisen, varsinkaan lapsen, kustannuksella. Ainoa aineeton lahja tuonikäiselle on hänelle tarjottu aika. Viet hänet johonkin tapahtumaan tms.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:48"]No minä sain kummitädiltäni joskus 10-vuotiaana lahjaksi ja oli kyllä pettymys, varsinkin kun sisarukset ja serkut saivat kivat lahjat. Luin kyllä tuohon aikaan paljon ja joku lapsentajuisesti kirjoitettu kirja vaikka kehitysmaiden tilasta olisi varmasti ollut mielenkiintoinen.
[/quote]kiittämätön kakara.
Kyllähän nuori poika voi innostua lehmästä, mutta onko säilytyspaikkaa sille?
Ei, ei ja ei. Lehmä/vuohi/tms. ei ole mikään lahja. Paitsi jos annat sille 9veelle sen lehmän.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:43"]Ajattelin eräälle sukulaislapselle (n. 9v. poika). Sopiiko lapselle? Minusta jo lapsenkin on hyvä miettiä jouluna muutakin kuin itseään.
[/quote]
Kiva kun joku kokee lahjan antamisen moraalisena opetuksena. Eiköhän se ole koulun ja kodin tehtävä?
Juu ei, kerrot sillä vaan että joku tuntematon on tärkeämpi kuin hän. Lahjoita se lehmä ihan itseksesi, älä lapsen joululahjaa siihen laita
Me on annettu joka vuosi lapsille noin 10e lahjat ja sitten 90e hyväntekeväisyyteen. Välillä ovat nurisseet, mutta nyt ymmärtävät että kehitysmaissa noita tarvitaan enemmän.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:43"]Ajattelin eräälle sukulaislapselle (n. 9v. poika). Sopiiko lapselle? Minusta jo lapsenkin on hyvä miettiä jouluna muutakin kuin itseään.
[/quote]
Kiva kun joku kokee lahjan antamisen moraalisena opetuksena. Eiköhän se ole koulun ja kodin tehtävä?
[/quote]Kyseessä on todella materialistinen perhe ja poika on huonokäytöksinen. Tiedän, että pojalle on tulossa lahjoja tuhannella eurolla (uusi pleikka ja tabletti).
Mä sain 10-vuotiaana vastaavan lahjan! Mulle selitettiin juurta jaksain miten siitä on iloa ja hyötyä vastaanottajalle kehitysmaassa ja se tuntui tosi hyvältä lahjalta mielestäni. Mutta toki sain silloin myös muita lahjoja.
Kunhan tuo ei jää ainoaksi lahjaksi, niin se voi olla kyllä noinkin pienelle lapselle mukava saada! Kyllä 9-10-vuotias jo ymmärtää auttamisen päälle ja usein senikäiset haluavatkin jo itse auttaa huono-osaisempia. Pienetkin lapset voivat antaa esim. omista vanhoista leluistaan muutamia hyväntekeväisyyteen, kun idea antamisen takana tarpeeksi hyvin selitetään ja pohjustetaan heille. :)
Voisi antaa lelun lapselle ja kortiksi sen eettisen leluja kehitysmaihin -kortin. Eli niin lapselle täällä kuin muualla tavallaan sama lahja.
Up