Kissa kiristää hermoja niin että pohdin jo toiseen kotiin muuttamista
Meillä on kissa, joka maukuu aivan joka yö ja aivan syyttä suotta. Kissa on käytetty eläinlääkärissä, sille on laitettu yöksi ruokaa ja sitä on leikitetty pitkin aamua, päivää ja iltaa, jotta väsyisi ja nukkuisi rauhallisemmin yöt. Kissa on myös leikattu. Mitään varsinaista syytä yöriehumiselle ei ole keksitty kuin se perinteinen "kissa on yöeläin". Kyllähän tästä on luettu, MUTTA ei olisi arvannut sen olevan ihan näin pahaa. Kissa käytännössä vaikuttaa siltä, että tämä ei ole enää mitään normaalia pientä yötuohuilua vaan ihan silkkaa häiriökäyttäytymistä. On kyllä luettu siitäkin, että kissa on itsenäinen eläin. Ei tämä kyllä kauhean itsenäiselle vaikuta, kun nimenomaan se varmistaa puolen tunnin/tunnin välein, että herätäänhän me varmasti. On varmasti sanomattakin selvää, että on tosi vaikea välillä nukahtaa uudestaan kun on tullut noin monta kertaa herätetyksi yön aikana. Yöunet voivat jäädä pahimmillaan muutamaan tuntiin kissan vuoksi.
Olen joskus ollut jo siinä tilanteessa, että olen käytännössä nukahtanut vahingossa töissä. Onneksi en tee mitään työtä mikä liittyy ihmishenkiin, eli eipä hätää sen suhteen... Mutta mitä nyt oma käsi saattaa olla joku päivä sirkkelin välissä.
Teen vuorotyötä. Olen oikeasti ihan poikki jo tuon kissan takia. Kissa on siis vinkunut jo monta vuotta ja nyt ilmeisesti olen pääsemässä siihen hermoromahdukseen, kun en vaan enää jaksa. Olen oikeasti jo pohtinut, että jos kissa ei lähde meiltä niin sitten minä lähden.
Onko kenelläkään jakaa mitään uutta vinkkiä miten kissan saisi rauhotettua yöksi? On yritetty noiden yllä olevien lisäksi jättää huomiottakin ettei se ruoki sitä huonoa käytöstä, mutta sekään ei auta. Tuntuu ettei oikeasti mikään auta. Kissa yrittää myös tehdä kaikkensa, jotta saa nukuttua käytännössä koko päivän. Eli sitä ei juuri näy aamu/päiväaikaan hereillä ellei itse välillä herättelisi esim. leikkimään. On vähän kamala sanoa, mutta en suoraan sanottuna koe iloa lemmikistä mikä nukkuu silloin kun itse olen hereillä ja terrorisoi joka ikiset yöunet. Välillä on siis käynyt myös erikoisesti niin, että jos olen ollut vuorotyön vuoksi nimeomaan yöllä hereillä, niin silloin kissa nukkuu?! Eli ihan kuin vittumaisuuttaan vaihtaa unirytmiä aina sen mukaan että milloin olen hereillä ja milloin en: silloin kun minä nukun, kissa on hereillä. Sitten kun olen hereillä, kissa nukkuu.
Muita vastaavassa tilanteessa olleita? Mikä oli teidän ratkaisu, löytyikö jotain ratkaisua ylipäänsä vai oletteko vielä kärsimässä huonoista yöunista?
Kommentit (35)
En nyt jaksa lukea että onko tätä kysytty, mutta onko kissan kilpirauhasarvot tutkittu?
Ylimalkainen rääkyminen on yksi kilpirauhasen toimintahäiriön oireista kissoilla.
Meillä kissat hilluu myös öisin, mutta koska niitä on useampia niin saavat sentään seuraa toisistaan eivätkä häiritse ihmisiä. Makuuhuoneen ovi kiinni, korvatulpat korviin ja herran haltuun 😄
Onko kissa varmasti hankittu luovutusikäisenä? Koska liian aikaisin luovutetuista tulee "hulluja" lähes aina. Valitettavasti eräskin tuttuni juuri äsken otti kissanpennun, joka myytiin hänelle 14 viikkoisena, mutta kokeneena kasvattajana näin heti ettei se ole kuin noin 8 viikkoinen! Myyjä ei "yllättävästi" vastaa enää puhelimeen. Voi kun ihmiset ottaisivat enemmän asioista selvää lemmikkiä ostaessaan.
Omassa lapsuudenkodissani vanhemmat otti joskus liian pienen kissanpennun ja siitä ei koskaan tullut normaali kissa. Kauan me sitä pidettiin, mutta lopulta ei vain jaksettu enää, se oli pakko viedä piikille. Se oli aivan sekopää, traumatisoitunut ressukka. Ja tosiaan yölläkään ei osannut olla.
Mun omista kissoista yksikään ei ole ollut sellainen. Eikä myöskään yksikään kasvateistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkääkö kissa imuria? Tiedän tapauksen jossa kissa raapi öisin makuuhuoneen ovea ja piti ihmisiä hereillä. Ovi oli siis auki, mutta kissa herätti näin ihmisiä. Makuuhuoneen ovelle laitettiin imuri ja aina kun kissa aloitti raapimisen, imuri käynnistettiin etäohjattavasta pistorasiasta kännykällä. Pistorasia maksoi muutaman kympin ja ongelma ratkesi viikossa.
Heh, tämä juttu alkoi naurattaa, mutta hyvä jos toimi.
minua ei naurata. Olen yli 30 vuotta hoitanut ja kuntouttanut huonosti kohdeltuja eläimiä ja erityisesti kissoja ja valitettavan usein myös pelottelemalla koulutettuja kissoja. Ei ole mukavaa seurata kun kissa vapisee, laskee jopa allensa kun pelkää mm. imuria. Eläintä ei saa koskaan pelolla kouluttaa. Aiheuttaa vain stressiä eläimelle.
Niin, sillä aloittajan unenpuutteen aiheuttamalla stressillähän ei ole mitään merkitystä, pääasia ettei häiriköivä eläin nyt vaan voi voi pahoita mieltään
Mirrin silitys niin mirri leppyy. Kannattaa myöhään iltaisin silitellä mirri kesyksi niin tykkää siitä. Rapsuttele ja sivele sormilla mirriä niin mirri saa nautinnon jonka voit itse myös kokea sen jälkeen.
Piikille vaan. Eihän kukaan täysjärkinen aikuinen lemmikin takia parisuhdettaan tai työtään vaaranna
Ottakaa toinen kissa, niin leikkivät keskenään eivätkä häiritse teitä. Sillä on tylsää yksin. Ikävöi sinua.
Kiitos, kun olet kestänyt ja yrittänyt leikittää ja valvottaa.
Kun se vähän vanhenee, niin kaipaat näitä aikoja, jolloin oli iloinen ja haki seuraasi.
Kissakaveri on paras ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Onko kissa varmasti hankittu luovutusikäisenä? Koska liian aikaisin luovutetuista tulee "hulluja" lähes aina. Valitettavasti eräskin tuttuni juuri äsken otti kissanpennun, joka myytiin hänelle 14 viikkoisena, mutta kokeneena kasvattajana näin heti ettei se ole kuin noin 8 viikkoinen! Myyjä ei "yllättävästi" vastaa enää puhelimeen. Voi kun ihmiset ottaisivat enemmän asioista selvää lemmikkiä ostaessaan.
Omassa lapsuudenkodissani vanhemmat otti joskus liian pienen kissanpennun ja siitä ei koskaan tullut normaali kissa. Kauan me sitä pidettiin, mutta lopulta ei vain jaksettu enää, se oli pakko viedä piikille. Se oli aivan sekopää, traumatisoitunut ressukka. Ja tosiaan yölläkään ei osannut olla.
Mun omista kissoista yksikään ei ole ollut sellainen. Eikä myöskään yksikään kasvateistani.
Puhut yhden kissan pohjalta? Ennen kissat luovutettiin naurettavan pieninä, eikä ne olleet mitenkään erikoisen hulluja, päinvastoin. Niillä oli työnsä ja oma elämänsä, ja kotona ollessa niillä oli muutakin tekemistä kuin käydä huomiota kerjäämässä yökaudet makkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkääkö kissa imuria? Tiedän tapauksen jossa kissa raapi öisin makuuhuoneen ovea ja piti ihmisiä hereillä. Ovi oli siis auki, mutta kissa herätti näin ihmisiä. Makuuhuoneen ovelle laitettiin imuri ja aina kun kissa aloitti raapimisen, imuri käynnistettiin etäohjattavasta pistorasiasta kännykällä. Pistorasia maksoi muutaman kympin ja ongelma ratkesi viikossa.
Heh, tämä juttu alkoi naurattaa, mutta hyvä jos toimi.
minua ei naurata. Olen yli 30 vuotta hoitanut ja kuntouttanut huonosti kohdeltuja eläimiä ja erityisesti kissoja ja valitettavan usein myös pelottelemalla koulutettuja kissoja. Ei ole mukavaa seurata kun kissa vapisee, laskee jopa allensa kun pelkää mm. imuria. Eläintä ei saa koskaan pelolla kouluttaa. Aiheuttaa vain stressiä eläimelle.
Jos olet 30 vuotta hoitanut kissoja niin voisi kuvitella tietävänsä vähän enemmän kissojen sielunelämästä. Useimmissa kissatalouksissa imuroidaan ihan normaalisti kerran viikossa. Kissat ei yleensä tästä tykkää vaan luikkivat karkuun, mutta ovat heti tilanteen jälkeen ok. Ei imurin käyttämisessä päällä tässä tilanteessa ole kyse yhtään sen kummallisemmasta asiasta.
Olen itsekin ollut vuosia löytökissojen sijaiskotina. Jos kotona on niin traumatisoituneita kissoja että tärisevät ja laskevat alleen imurin äänestä, niin silloin ei tietenkään imuroida edes sen normaalistin viikkosiivouksen verran. Tämä on kuitenkin poikkeuksellista eikä mitenkään verrannollinen tavalliseen kissatalouteen.
Miksi kissalla on pääsy makuuhuoneeseen? Sulje kissa yöksi huoneeseen mikä on mahdollisimman kaukana makkaroita niin toivottavasti naukuminenkaan ei kuulu.
Jos kissaa leikitetään pitkin aamua, päivää ja iltaa ja se käy herättämättä omistajat yöllä puolen tunnin välein niin koska se kissa oikein nukkuu?
Herätä se kissa maukumalla aina kun nukkuu. Parin viikon päästä katsot mikä on tilanne.
Kuule, minäkin olen yli 30 vuotta kouluttanut huonosti kohdeltuja eläimiä, enkä näe tässä tilanteessa isompaa ongelmaa. Kissa on saatava jättämään nykyinen toimintamallinsa ja aika nopeasti, ja jos se tapahtuu esimerkiksi telkeämällä kissa vessaan kun se tulee herättämään, niin ok. Sinä voit toki antaa täsmäohjeet aapeelle tarjoutua kouluttamaan aapeen kissan tätä fiksummin, mutta jos et ole sitä tekemässä, niin tajuatko lainkaan mitä puhut?