Olen nuoruuden hölmöilyn ja mt-ongelmien vuoksi menettänyt luottotietoni. Olen silti pystynyt elämään normaalia elämää eikä tämä ole
vaikeuttanut juurikaan elämääni. Olen saanut hakemani työpaikat, asuntolainan, vakuutukset yms. Olen maksanut velkani siis kokonaisuudessaan pois ja viimeinen maksu meni kesällä. Merkinnät tietenki säilyy. Ajattelin, että olisin voinut tehdä vapaaehtoistyötä vanhusten parissa muutaman tunnin viikossa. Otin yhteyttä erääseen tunnettuun lafkaan, ja heiltä käynteihin olisi liittynyt joku pieni korvaus. Mutta. En kelvannut heille, sillä luottotiedoissa on ne merkinnät. Halusin tehdä hyväntekeväisyystyötä pyyteettömästi, ja mut tyrmättiin ensimmäistä kertaa luottotiedottomuuden vuoksi. En kestä 😂
Kommentit (90)
Mä olen luottotiedoton lähihoitaja ja olen vanhusten hoivakodissa vakituisessa työpaikassa. Ihan hoidan omahoidettavieni kauppa-asioita heidän rahoillaan. Senttiäkään ei tulisi mieleenkään varastaa. En ole mikään varas vaikka luottotiedoissa onkin merkintä. Velat on maksettu alkuvuodesta, mutta merkintä säilyy vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nauruhymiö aloitusviestin lopussa sanojen ”en kestä” jälkeen kertoo jo oikeastaan tarpeeksi. En todellakaan ottaisi vapaaehtoistöihin läheistäni avustamaan. Meillä suvussa avustetaan ihan omalla porukalla ja sitten ammattilaiset päälle jos tarvii kotihoitoa tai sairaanhoitoa. Näin se on monella muullakin. Minusta nyt et vaan vaikuta ihmiseltä, jonka haluaisin läheistäni avustamaan.
Maksuhäiriöt, mt-ongelmat ja naureskelu sille, ettet kelpaa. Sitten tulet asialla tänne vauva-palstalle ja vakuuttelet, että olet normaali ja kunnollinen ja vielä leveilet sillä, miten helppoa elämä on luottotietojen menetyksestä huolimatta. Siis pikavipeistäkö ne tulivat? Mikä on niin tärkeää, että pitää ottaa pikavippi?
Sinulla on työ, perhe ja harrastuksia ja ystäviä. Vanhusten avustaminen on vähän sellainen juttu, että jonkinlainen pysyvyys olisi hyväksi. Pystytkö sitoutumaan tuohon tehtävään? Se on tietenkin vapaaehtoista, mutta ei vanhukselle ole mukava, jos se jää kertaan, pariin. Kuulostaa siltä, että työssäkäyvänä perheellisenä sinulla on jo ennestään varsin aktiivinen elämä. Onko sinulla edes kokemusta vanhusten avustamisesta? Eivät he tarvitse mitään tuuliviiriä ja tyhjännaurajaa tuekseen. Eivät he ole persoonattomia ryppyisiä kuoria, vaan yksilöitä, persoonia ja jokaisella on oma historiansa. Et vaikuta ihmiseltä, joka osaa kuunnella vaan pääosassa olet sinä itse ja sinun halusi auttaa.
Olet varmasti ihan kunnollinen ja asiat nyt hallussa, mutta vanhus on aika puolustuskyvytön ja tuon ”lafkan” tehtävä on suojella heitä.
Hienoa, että teillä suvulla riittää aikaa! Tuo on kuitenkin todella harvinaista että suku osallistuu vanhuksen hoitamiseen tai yleensäkään edes kyläilee tms. Mielestäni harvalle yksinäiselle ihmiselle riittää sosiaaliseksi kontaktiksi kotihoitajan 5-10 minuutin pituiset pyörähdykset kaksi kertaa päivässä (tai harvemminkin).
Suosittelen lukemaan tarkemmin, en ole leveillyt sillä, että kuinka helppoa luottotiedottomana eläminen on(ei ole juuri simunlaistesi ihmisten asenteen vuoksi), halusin sen vain kertoa jotta tää asia saa perspektiiviä. Onneksi et ole ollut tilanteessa, jossa elämänhallinta on niin pielessä että ajattelet että kuolet kuitenkin kohta ja raha-asioilla ei ole mitään merkitystä.Sitä en ymmärrä, mistä sait käsityksen että en olisi sitoutunut tai kykenevä. En myöskään ymmärrä mistä olet keksinyt, että olen tuuliviiri tai tyhjännauraja. Olen tehnyt vanhustyötä 5 vuotta, mutta sittemmin siirtynyt muihin töihin. Mulla on kuitenkin jäänyt ikävä vanhusten kanssa työskentelyä, ja ajattelin tämän olevan molempia hyödyttävä malli. Kiitos kuitenkin syväluotaavasta luonneanalyysistä! Oikein "asiallinen" oli.
Aloituksesta ei käynyt ilmi, että olet myös työskennellyt kotihoidossa. Eikö sinulla ole omia ikääntyviä sukulaisia, joita voit auttaa? Vaikea kuvitella, ettei olisi. Vanhemmat, isovanhemmat, sedät, tädit, puolisosi sukulaiset? Joku tuttu naapuri?
Ihan sillä mietin tuota aikasi riittävyyttä, kun sinulla on työ, perhe, harrastukset ja ystävät. Lasten iät ja lukumäärä eivät käy ilmi, mutta lapset jo sairastavatkin tai tarvitsevat muutoin vanhempiaan - tai voivat tuoda koulusta tai päiväkodista koronan, flunssan ym. Sitten tartutat sen vanhuksenkin, jolle tauti voi olla tappava. Vapaaehtoistyö sopii jollekin, jolla oikeasti on aikaa ja mahdollisuus sitoutua. Perheellisen työssäkäyvän voi olla hankala olla vanhuksen käytettävissä silloin kun hänellä se tarve olisi, esim. lääkäriin, apteekkiin, ulos. Vanhukset nukkuvatkin vähän milloin sattuu. Vapaaehtoistyönkin pitää perustua sen autettavan tarpeisiin, ei auttajan tarpeisiin / haluun auttaa.
Pikavippien ottaminen ei anna kovin vakaata kuvaa ihmisestä, sori vaan. Tämä siihen tuuliviirimäisyyteen. Sama tuohon asenteeseen että kun kuitenkin kohta kuolee, raha-asioilla ei ole mitään merkitystä. Melko itsetuhoinen ajattelutapa. Haluat auttaa vanhuksia, jotka todellakin kuolevat kohta ja joille se pieni eläke on elintärkeä, että saavat lääkkeensä hankittua ja elämä jatkuu.
Luottotiedot voivat mennä monesta syystä, mutta pikavippien takia niiden menetys on turha ja kallis. Maksuhäiriö myös rajoittaa joidenkin elämää ja ihmisiä on sen takia asunnottomana. Kyse ei siis ole aivan pienestä asiasta. Sinulla on käynyt tuuri, että olet saanut silti työpaikat ja asunnot. Kaikilla ei ole näin vaan ihmisiä asuu jopa metsissä. Sinäkin tarvitsit takaajan eli ilman sitä et olisi vuokra-asuntoa saanut.
Lafka voi itse valita avustajansa, ei se sen kummempaa ole. Jos luottotiedottomuus on heille este, sitten on. Yhtä hyvin se voi olla jokin muu asia, vaikkapa hakijan persoonallisuus. Jos vapaaehtoistyöstä saa vielä korvauksenkin, kyllä he saavat valita, kenelle sen korvauksen maksavat. Velkasi olet nähtävästi hoitanut, mutta maksuhäiriöt ovat kuitenkin aika tuoreet, jos ne vielä näkyvät rekisterissä. Voithan toimittaa todistuksen, että olet kaikki velkasi hoitanut. Tai sitten odottelet niin kauan, että merkinnät poistuvat ja hakeudut uudelleen vapaaehtoistöihin.
Jos vanhustyöhön kaipaat, perusta oma kotihoitolafka. Töitä varmasti riittää.
En yhtään nyt kyllä ymmärrä tuota sun asennetta😅 Omat isovanhemmat ovat vielä sen verran hyväkuntoisia, että he eivät tarvitse apua ja kuten muutkin, asuvat sen verran kaukana että ei ole käytännössä mahdollista.
En tiedä mikä sun määritelmä on perheestä, mutta mulle se ei automaattisesti tarkoita että on lapsia. Meillä ei siis ole lapsia, mutta perhe meillä on. Ja mitä nuihin vapaaehtoistöihin tulee, niin ne sovitaan etukäteen, ei se vanhus soita aamulla kuudelta että nyt tarvis kauppa-apua. Siitä en tiedä, mistä olet saanut sen kuvan, että haluan vain jotenkin itseäni tässä ajatella. Yleensäkin jatkoon sellainen vinkki, että kysy mielummin ennen kuin teet oletuksia.
Ikävä, että sulla on sellainen ajatusmaailma, että aiemmat virheet elämässä määrittää koko loppuelämän. Ja totta, vakavassa masennuksessa elämänasenne on itsetuhoinen. Sellainen, joka sitä ei ole kokenut, ei voi ymmärtää sitä lyhytnäköisyyttä ja katkeruutta elämää kohtaan.
Minunkin mielestäni luottotietojen menetys pikavippien takia on turha ja kallis, olenhan itse ne takaisin maksanut. Pitäisikö minun jotenkin masentua sen vuoksi, että olen kyennyt elämään suht normaalia elämää luottotiedottomuudesta huolimatta ja tuntea syyllisyyttä siitä, että osa tilanteessani olevista on asunnottomia?
Se aika merkinnän poistumiseen alkaa laskea siitä kun viimeinen maksu on maksettu. Tästä syystä minulla muutama merkintä säilyy siellä vielä n. 2 vuotta vaikka velkani olen maksanut.
Toki, onhan se sama asia tehdä vapaaehtoistyötä 2h viikossa kuin perustaa kotihoitoyritys😂. (pahoittelut nauru-emojista, et ilmeisesti niiden merkitystä ymmärrä)
Vierailija kirjoitti:
Ostitko yksin asunnon?
Kyllä
Vierailija kirjoitti:
Mä olen luottotiedoton lähihoitaja ja olen vanhusten hoivakodissa vakituisessa työpaikassa. Ihan hoidan omahoidettavieni kauppa-asioita heidän rahoillaan. Senttiäkään ei tulisi mieleenkään varastaa. En ole mikään varas vaikka luottotiedoissa onkin merkintä. Velat on maksettu alkuvuodesta, mutta merkintä säilyy vielä.
Tämäpä juuri, luottotiedottomuus ei kerro siitä, että olisi rikollinen. Oli se merkintä tullut mistä tahansa. Tosi hienoa että oot velat saanut maksettua! ❤️
Vierailija kirjoitti:
Haluankin kysyä, että haittaisiko sinua jos ikääntyneen läheisesi luona avustamassa ja ulkoiluttamassa kävisi henkilö, jolla on luottotietomerkintä mutta hän olisi kaikilta muilta osin kunnollinen ja tunnollinen kansalainen, ja jonka seurassa ikääntynyt läheisesi viihtyisi.
Ap
Jos ainoa fakta on että luottotiedot on mennyt niin en haluaisi. Siis siinä tapauksessa läheiseni asuisi kotona ja tämä luottotiedoton henkilö menisi sinne. Ihan vain siksi, että kys. henkilö olisi ilmeisen rahapulassa/vaikeuksia rahankäytössä jne. Eli suoraansanottuna pelkäisin että hän varastaisi jotain.
Sinua vastaan minulla ei olisi toki mitään mutta ymmärrän, että johonkin se raja täytyy vetää. Ei kaikkien tietoja voi tutkia niin perinpohjaisesti, että nähdään mikä on syynä.
Paljonko palkkaa pitää olla, että asuntolainan sai? Mikä pankki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluankin kysyä, että haittaisiko sinua jos ikääntyneen läheisesi luona avustamassa ja ulkoiluttamassa kävisi henkilö, jolla on luottotietomerkintä mutta hän olisi kaikilta muilta osin kunnollinen ja tunnollinen kansalainen, ja jonka seurassa ikääntynyt läheisesi viihtyisi.
ApJos ainoa fakta on että luottotiedot on mennyt niin en haluaisi. Siis siinä tapauksessa läheiseni asuisi kotona ja tämä luottotiedoton henkilö menisi sinne. Ihan vain siksi, että kys. henkilö olisi ilmeisen rahapulassa/vaikeuksia rahankäytössä jne. Eli suoraansanottuna pelkäisin että hän varastaisi jotain.
Sinua vastaan minulla ei olisi toki mitään mutta ymmärrän, että johonkin se raja täytyy vetää. Ei kaikkien tietoja voi tutkia niin perinpohjaisesti, että nähdään mikä on syynä.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. 😊 Itselle tuli yllätyksenä tää niin hämmennyin. Oli puhelimessa silloin vain puhetta että rikosrekisteri tarkastetaan niin ei tuo käynyt mielessäkään😄
Ap. Miten asia perusteltiin sinulle? Voitko kertoa, mikä taho oli? Enpä usko, että on laillista. Luottotietomerkinnät ja niiden kysyminen oikeuttavat vain määrätyillä aloilla.
Vierailija kirjoitti:
En tarkemmin tiedä, mutta uskoisin että kokonaisuus ratkaisee. Se että on realistinen kuva omista tuloista ja menoista ja uusia velkoja ei ole tullut 🤔 itselläni on op. Mutta toki siis asunto ei ole kallis eikä iso eikä isossa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Miten asia perusteltiin sinulle? Voitko kertoa, mikä taho oli? Enpä usko, että on laillista. Luottotietomerkinnät ja niiden kysyminen oikeuttavat vain määrätyillä aloilla.
Ei sitä oikeastaan perusteltu mitenkään, kysyi vain haastattelun lopussa että onko ok että tarkastetaan että meillä on se tapana ja ehtona että ei merkintöjä lainkaan ole🤔.
Hölmöily, mielenterveysongelma ja tuore velka (+ nauruhymiö) ovat sellainen yhdistelmä, että enpä välttämättä haluaisi perheenjäseneni läheisyyteen, vaikka provohan tämä aloitus oli. Työssä perinnän parissa olen haasteasiakirjoja laatinut ja lukenut - riittää perusteluksi. Kirjoa tässä ryhmässä on.
Maksuhäiriömerkinnät, luottotiedottomuus ja ulosottovelat kertovat ihmisen kyvyttömyydestä hoitaa raha-asioitaan ja laajemmin myös elämänhallinnan ongelmista. Luottotiedottomuus voi olla esteenä vuokra-asunnon, työpaikan, liikennevakuutuksen ja matkapuhelinliittymän saamiselle.
Myös ulosottovelka voi olla esteenä työn saamiselle. Luottotiedoilla, ulosottomerkinnällä ja talousrikoksilla on väliä, jos työtehtävässä henkilö saa käyttöoikeudet yrityksen tai viranomaisen rahaliikenteeseen tai pääsee käsiksi kaikkein arkaluontoisimpaan tietoon. Luotto- ja ulosottotiedot otetaan huomioon perusmuotoisessa ja laajassa turvallisuusselvityksessä.
Vanhuksia huijataan ja vanhuksilla on usein kotona käteistä rahaa. Siksi luottotietomerkinnät tarkastetaan myös vapaaehtoisilta ja hyvä niin!
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän noita vanhuksia huijataan mennen, tullen ja palatessa.
Selvähän se, että ne merkinnät vaikuttaa jos siinä käydään ihmisten kodeissakin. Vaikuttaa ihan missä tahansa tehtävässä tai työssä, mihin sisältyy asiointia jonkun kotona. Mikä tämä mt-ongelma sitten on?Kyllähän se aika erikoinen kombo on, että raha-asiat on sössitty (vaikkakin sitten maksettu) ja haluaa vanhusten koteihin vapaaehtoistöihin. Välittömästi tuossa tulee laskettua 1+1. Mikä hinku sinulla on niihin vapaaehtoistöihin? En minä ainakaan ottaisi ketä tahansa tuntematonta taluttajaksi jos olisin vanhus ja jos joku haluaisi ”avustaa” läheisiäni, varmastikin kiinnostuisin siitä, minkälainen tyyppi on kyseessä ja millä motiiveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkemmin tiedä, mutta uskoisin että kokonaisuus ratkaisee. Se että on realistinen kuva omista tuloista ja menoista ja uusia velkoja ei ole tullut 🤔 itselläni on op. Mutta toki siis asunto ei ole kallis eikä iso eikä isossa kaupungissa.
Tarkoitinkin siis paljonko sulla ja asunnon hinta on toki myös mielenkiintoista?
Vierailija kirjoitti:
Hölmöily, mielenterveysongelma ja tuore velka (+ nauruhymiö) ovat sellainen yhdistelmä, että enpä välttämättä haluaisi perheenjäseneni läheisyyteen, vaikka provohan tämä aloitus oli. Työssä perinnän parissa olen haasteasiakirjoja laatinut ja lukenut - riittää perusteluksi. Kirjoa tässä ryhmässä on.
Ikävää, että asenteesi on sellainen, että hölmöilyt tai mt-ongelmat vaikuttavat ihmisen koko loppuelämään. Velka ei tosiaan ole itselläni tuore. Kyseisestä ajanjaksosta elämässäni on jo vuosia aikaa. Nauruhymiö(=emoji) kuuluu nykyään varmaan suurimman osan ihmisistä kirjoitukseen, ellei kirjoiteta jotain virallista asiakirjaa, mitä tämä av palsta ei tietääkseni ole😄
Vierailija kirjoitti:
Maksuhäiriömerkinnät, luottotiedottomuus ja ulosottovelat kertovat ihmisen kyvyttömyydestä hoitaa raha-asioitaan ja laajemmin myös elämänhallinnan ongelmista. Luottotiedottomuus voi olla esteenä vuokra-asunnon, työpaikan, liikennevakuutuksen ja matkapuhelinliittymän saamiselle.
Myös ulosottovelka voi olla esteenä työn saamiselle. Luottotiedoilla, ulosottomerkinnällä ja talousrikoksilla on väliä, jos työtehtävässä henkilö saa käyttöoikeudet yrityksen tai viranomaisen rahaliikenteeseen tai pääsee käsiksi kaikkein arkaluontoisimpaan tietoon. Luotto- ja ulosottotiedot otetaan huomioon perusmuotoisessa ja laajassa turvallisuusselvityksessä.
Vanhuksia huijataan ja vanhuksilla on usein kotona käteistä rahaa. Siksi luottotietomerkinnät tarkastetaan myös vapaaehtoisilta ja hyvä niin!
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän noita vanhuksia huijataan mennen, tullen ja palatessa.
Selvähän se, että ne merkinnät vaikuttaa jos siinä käydään ihmisten kodeissakin. Vaikuttaa ihan missä tahansa tehtävässä tai työssä, mihin sisältyy asiointia jonkun kotona. Mikä tämä mt-ongelma sitten on?Kyllähän se aika erikoinen kombo on, että raha-asiat on sössitty (vaikkakin sitten maksettu) ja haluaa vanhusten koteihin vapaaehtoistöihin. Välittömästi tuossa tulee laskettua 1+1. Mikä hinku sinulla on niihin vapaaehtoistöihin? En minä ainakaan ottaisi ketä tahansa tuntematonta taluttajaksi jos olisin vanhus ja jos joku haluaisi ”avustaa” läheisiäni, varmastikin kiinnostuisin siitä, minkälainen tyyppi on kyseessä ja millä motiiveilla.
Kiitti wikipedia😄
Miten ne merkinnät voivat pysyä vielä vuosia maksamisen jälkeen? Tuossa ohjeessa sanotaan, että 3 vuoden merkinnän voi saada lyhenemään 2 vuoteen, kun on maksanut. Tosin tiettävästi pitää pyytää velkojaa ottamaan yhteyttä Asiakastietoon ja Bisnodeen, eikä uutta merkintää kannata tulla, koska sitten se poistunut merkintä pitenee 4-vuotiseksi. Oletteko tilanneet raportit ulosotosta ja Asiakastiedosta, ettei mitään ole jäänyt huomaamatta?
https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/maksuhairiomerkinta/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitinkin siis paljonko sulla ja asunnon hinta on toki myös mielenkiintoista?
Palkka 2900 ja asunnon hinta 90 000 mulla
Vierailija kirjoitti:
Miten ne merkinnät voivat pysyä vielä vuosia maksamisen jälkeen? Tuossa ohjeessa sanotaan, että 3 vuoden merkinnän voi saada lyhenemään 2 vuoteen, kun on maksanut. Tosin tiettävästi pitää pyytää velkojaa ottamaan yhteyttä Asiakastietoon ja Bisnodeen, eikä uutta merkintää kannata tulla, koska sitten se poistunut merkintä pitenee 4-vuotiseksi. Oletteko tilanneet raportit ulosotosta ja Asiakastiedosta, ettei mitään ole jäänyt huomaamatta?
https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/maksuhairiomerkinta/
Mulla ainakin poistuu vuonna 2023 merkintä. Paljon sieltä jo on poistunut kun olen saanut maksettua
Aloituksesta ei käynyt ilmi, että olet myös työskennellyt kotihoidossa. Eikö sinulla ole omia ikääntyviä sukulaisia, joita voit auttaa? Vaikea kuvitella, ettei olisi. Vanhemmat, isovanhemmat, sedät, tädit, puolisosi sukulaiset? Joku tuttu naapuri?
Ihan sillä mietin tuota aikasi riittävyyttä, kun sinulla on työ, perhe, harrastukset ja ystävät. Lasten iät ja lukumäärä eivät käy ilmi, mutta lapset jo sairastavatkin tai tarvitsevat muutoin vanhempiaan - tai voivat tuoda koulusta tai päiväkodista koronan, flunssan ym. Sitten tartutat sen vanhuksenkin, jolle tauti voi olla tappava. Vapaaehtoistyö sopii jollekin, jolla oikeasti on aikaa ja mahdollisuus sitoutua. Perheellisen työssäkäyvän voi olla hankala olla vanhuksen käytettävissä silloin kun hänellä se tarve olisi, esim. lääkäriin, apteekkiin, ulos. Vanhukset nukkuvatkin vähän milloin sattuu. Vapaaehtoistyönkin pitää perustua sen autettavan tarpeisiin, ei auttajan tarpeisiin / haluun auttaa.
Pikavippien ottaminen ei anna kovin vakaata kuvaa ihmisestä, sori vaan. Tämä siihen tuuliviirimäisyyteen. Sama tuohon asenteeseen että kun kuitenkin kohta kuolee, raha-asioilla ei ole mitään merkitystä. Melko itsetuhoinen ajattelutapa. Haluat auttaa vanhuksia, jotka todellakin kuolevat kohta ja joille se pieni eläke on elintärkeä, että saavat lääkkeensä hankittua ja elämä jatkuu.
Luottotiedot voivat mennä monesta syystä, mutta pikavippien takia niiden menetys on turha ja kallis. Maksuhäiriö myös rajoittaa joidenkin elämää ja ihmisiä on sen takia asunnottomana. Kyse ei siis ole aivan pienestä asiasta. Sinulla on käynyt tuuri, että olet saanut silti työpaikat ja asunnot. Kaikilla ei ole näin vaan ihmisiä asuu jopa metsissä. Sinäkin tarvitsit takaajan eli ilman sitä et olisi vuokra-asuntoa saanut.
Lafka voi itse valita avustajansa, ei se sen kummempaa ole. Jos luottotiedottomuus on heille este, sitten on. Yhtä hyvin se voi olla jokin muu asia, vaikkapa hakijan persoonallisuus. Jos vapaaehtoistyöstä saa vielä korvauksenkin, kyllä he saavat valita, kenelle sen korvauksen maksavat. Velkasi olet nähtävästi hoitanut, mutta maksuhäiriöt ovat kuitenkin aika tuoreet, jos ne vielä näkyvät rekisterissä. Voithan toimittaa todistuksen, että olet kaikki velkasi hoitanut. Tai sitten odottelet niin kauan, että merkinnät poistuvat ja hakeudut uudelleen vapaaehtoistöihin.
Jos vanhustyöhön kaipaat, perusta oma kotihoitolafka. Töitä varmasti riittää.