Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikkien kanssa tosiaan pakko leikkiä, ala-asteikäisistä kyse.

Vierailija
12.10.2021 |

Lapsellani on paras kaveri, jonka kanssa he leikkivät kahdestaan, välillä myös isommassa porukassa. Ongelmana on eräs lapsi, joka väkisin änkeää heidän leikkeihinsä mukaan ja alkaa kiusaamaan. Hänelle on sanottu, ettei häntä haluta mukaan, mutta änkeää silti ja ellei muuta pysty, niin seuraa pitkin koulupihaa. Kyseisellä lapsella ei ole kavareita (niin oisko kiusaaminen syynä tähän!). Opettajalle on asiasta useampaan kertaa sanottu, mutta hänen mielestään ei ole reilua jättää kiusaavaakaan lasta yksin. Tokihan jokainen tarvitsee kavereita ja yksin on ikävää, mutta kun juuri lapseni kavereineen on se, keneen tämä kaikista eniten kohdistuu, muut ovat napakammin sanoneet, ettei kiusaajaa haluta mukaan. Mitä koulu voi/pitää tehdä tässä? Muuta kuin velvoittaa ottamaan vastentahtoisesti kiusaaja mukaan?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulussa ollaan sitä mieltä, että kaikkien kanssa pitää olla, niin keksikööt sitten jotain ohjattuja

välituntileikkejä joihin jokainen halukas kollektiivisesti pääsee mukaan.

Vierailija
2/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Tämä. Kaverittomuuteen on yleensä syy. Siihen syyhyn pitäisi vaikuttaa eikä vaatia muilta pakkokaveruutta!

Vierailija
4/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei oma lapsesi kiusaa.

Vierailija
5/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöshäiriöisten eli kiusaajien kanssa ei tarvitse olla tekemisissä.

Vierailija
6/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, ettei oma lapsesi kiusaa.

Olen sanonut että puolensa saa pitää. Tottakai sen halutessaan voi tulkita niin, että kiusaa. 

Vierailija
7/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin, mutta mitä koulu voisi tehdä asian eteen? 

Vierailija
8/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset saavat valita kaverinsa itse, ja sama oikeus pitäisi olla myös lapsilla. Lapsettomana minua välillä ihmetyttää, että lapsilta vaaditaan jotain huippuhyviä sosiaalisia taitoja ja kykyä toimia kärsivällisesti kaikkien kanssa, kun aikuisetkaan eivät tähän pysty.

Vierailija
9/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajaa pitää opettaa koulun puolesta olemaan yhdessä muiden kanssa. Eli opettajaan siis napakasti yhteys ja sanotte että puhuttaa tätä kiusaajaa ja ohjaa leikkimään nätisti.

Vierailija
10/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset saavat valita kaverinsa itse, ja sama oikeus pitäisi olla myös lapsilla. Lapsettomana minua välillä ihmetyttää, että lapsilta vaaditaan jotain huippuhyviä sosiaalisia taitoja ja kykyä toimia kärsivällisesti kaikkien kanssa, kun aikuisetkaan eivät tähän pysty.

Paitsi että koulu on paikka, jossa ketään ei saa avoimesti syrjiä.

Vierailija
11/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen syrjimistä se on, jos ei halua viettää aikaa kiusaajan kanssa?

Vierailija
12/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajaa pitää opettaa koulun puolesta olemaan yhdessä muiden kanssa. Eli opettajaan siis napakasti yhteys ja sanotte että puhuttaa tätä kiusaajaa ja ohjaa leikkimään nätisti.

Monesti on tästä ilmoitettu ja opettaja on puhuttanut ja aina lupaa leikkiä kiltisti. Se lupaus sitten tietysti heti unohtuu. Sitten vielä minulle vastattiin juuri tuo, että ei ole reilua jättää yksin ja kuulemma ovat havainnoineet välituntisin, että heidän yhteiset leikkinsä sujuvat hyvin. En sitten tiedä, joko kiusaaja silloin havainnoinnin aikana ois skarpannut? 

Vierailija
13/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. On väärin opettaa jo lapsesta lähtien, että perseily sallitaan, jottein vaan syrjittäisi.

Vierailija
14/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. On väärin opettaa jo lapsesta lähtien, että perseily sallitaan, jottein vaan syrjittäisi.

Kiinnostavaa, että ap tietää oman lapsensa käytöksen paremmin kuin opettaja, vaikkei ole edes koulussa paikalla.

Vierailija
15/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavaa, että ap tietää oman lapsensa käytöksen paremmin kuin opettaja, vaikkei ole edes koulussa paikalla.

Öh, no tämä kommentti ei ollut aloittajan. Mutta vastaus kuitenkin, eli kyttääkö opettajat muka koko ajan ja havainnoivat kaiken. Jos näin on, niin miten koulukiusaamista on niin paljon, koskaan silloin ei huomata mitään.

Vierailija
16/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurissa asuu myös yksi psykopaattilapsi, jonka kanssa lapsemme ei tahdo leikkiä. Häirikölle on annettu monta mahdollisuutta, mutta meno menee aina vain pahemmaksi. Kun lapsellamme on kaveri kylässä, tämä psykolapsi änkeää aina paikalle (kun sai vielä mahdollisuuden) ja riitauttaa leikit minuuteissa ja alkaa kiusata muita. Ei ole koskaan pyytänyt mitään anteeksi ja psykom äiti taitaa olla samanlainen, valehtelee aina ihmeellisiä selityksiä. Ei tarvitse ottaa mukaan, mutta ei myöskään kannata tehdä välttelystä numeroa ja provosoida.

Eri asia tietysti jos välteltävä lapsi ei itse ole läpeensä paha. Vastasin nyt kysymykseen pitääkö olla kaikkien kaveri eli pitääkö kaikkea sietää.

Vierailija
17/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän olisi nyt varmasti siinä tapauksessa, että kiusaajalla ois kaveri ja jollain muulla ei, niin ei kiusaaja taatusti ottais leikkeihinsä mukaan, vaikka omalle kohdalle osuessaan samaa vaatisikin. 

Vierailija
18/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon on mun mielestä aina ollut niin outo ajatus, että pitää leikkiä sellaisen kanssa, josta ei tykkää. Toimeen pitää tulla ja ryhmässä tietysti ottaa kaikki huomioon, mutta jos ei jonkun seurassa viihdy, niin miksi hänet pitäisi ottaa omiin leikkeihinsä.

Vierailija
19/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän onkin oikein kätevä tapa sorsia yks ulos joukosta kun keksii että se on ärsyttävä, kiusaa, tikku perseessä.. tottakai se oma Hilla-Tertunmarja saa sitten syrjiä sitä yhtä siellä koulussa muiden mukana.

Sit toisessa ketjussa voi kauhistella suvereenisti koulukiusaamista ja sitä miten osa lapsista jää täysin yksin ja tekee lopulta itsarin jossain kohtaa. Mutta eihän se minun ja minun Hilla-Tertun asia tietenkään ole.

Ja vastaus kysymykseen, pitää. Kyllä pitää, jos on kyse koulusta ja kouluajasta. Samalla tapaa kuin työpaikalla pitää ottaa kaikki mukaan työntekoon eikä voi valita vaan omaa lempityökaveria. Taukohuoneessakin pitää puhua kaikille, ei voi vaan kieltäytyä puhumasta yhdelle työkaverille ja komentaa sitä yksin nurkkaan. Jos on jotain ongelmaa vuorovaikutuksessa, niin ne pitää sit ratkaista koulun keinoin, eli opeen yhteys että lapset tarvitsee enemmän tukea vuorovaikutukseen, ryhmähenkeen ja yhteisen leikin aloitukseen ym.

Vapaa-ajalla sit voi tehdä mitä tykkää ja olla kenen kanssa lystää.

Vierailija
20/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, no tämä kommentti ei ollut aloittajan. Mutta vastaus kuitenkin, eli kyttääkö opettajat muka koko ajan ja havainnoivat kaiken. Jos näin on, niin miten koulukiusaamista on niin paljon, koskaan silloin ei huomata mitään.

Just silloin katoin toiseen suuntaan... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme