Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikkien kanssa tosiaan pakko leikkiä, ala-asteikäisistä kyse.

Vierailija
12.10.2021 |

Lapsellani on paras kaveri, jonka kanssa he leikkivät kahdestaan, välillä myös isommassa porukassa. Ongelmana on eräs lapsi, joka väkisin änkeää heidän leikkeihinsä mukaan ja alkaa kiusaamaan. Hänelle on sanottu, ettei häntä haluta mukaan, mutta änkeää silti ja ellei muuta pysty, niin seuraa pitkin koulupihaa. Kyseisellä lapsella ei ole kavareita (niin oisko kiusaaminen syynä tähän!). Opettajalle on asiasta useampaan kertaa sanottu, mutta hänen mielestään ei ole reilua jättää kiusaavaakaan lasta yksin. Tokihan jokainen tarvitsee kavereita ja yksin on ikävää, mutta kun juuri lapseni kavereineen on se, keneen tämä kaikista eniten kohdistuu, muut ovat napakammin sanoneet, ettei kiusaajaa haluta mukaan. Mitä koulu voi/pitää tehdä tässä? Muuta kuin velvoittaa ottamaan vastentahtoisesti kiusaaja mukaan?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän onkin oikein kätevä tapa sorsia yks ulos joukosta kun keksii että se on ärsyttävä, kiusaa, tikku perseessä.. tottakai se oma Hilla-Tertunmarja saa sitten syrjiä sitä yhtä siellä koulussa muiden mukana.

Sit toisessa ketjussa voi kauhistella suvereenisti koulukiusaamista ja sitä miten osa lapsista jää täysin yksin ja tekee lopulta itsarin jossain kohtaa. Mutta eihän se minun ja minun Hilla-Tertun asia tietenkään ole.

Ja vastaus kysymykseen, pitää. Kyllä pitää, jos on kyse koulusta ja kouluajasta. Samalla tapaa kuin työpaikalla pitää ottaa kaikki mukaan työntekoon eikä voi valita vaan omaa lempityökaveria. Taukohuoneessakin pitää puhua kaikille, ei voi vaan kieltäytyä puhumasta yhdelle työkaverille ja komentaa sitä yksin nurkkaan. Jos on jotain ongelmaa vuorovaikutuksessa, niin ne pitää sit ratkaista koulun keinoin, eli opeen yhteys että lapset tarvitsee enemmän tukea vuorovaikutukseen, ryhmähenkeen ja yhteisen leikin aloitukseen ym.

Vapaa-ajalla sit voi tehdä mitä tykkää ja olla kenen kanssa lystää.

Tässä tapauksessa on muutkin lapset kertoneet kiusaamisesta, eli ei ole kyse mistään savustamisesta. Sehän oi.s tietenkin kätevää nähdä asia niin. SITÄPAITSI aikuisetkin OVAT nähneet tätä kiusaamista. 

Vierailija
22/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla ko. lapsi kiusaa? Avaa hieman tilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän onkin oikein kätevä tapa sorsia yks ulos joukosta kun keksii että se on ärsyttävä, kiusaa, tikku perseessä.. tottakai se oma Hilla-Tertunmarja saa sitten syrjiä sitä yhtä siellä koulussa muiden mukana.

Sit toisessa ketjussa voi kauhistella suvereenisti koulukiusaamista ja sitä miten osa lapsista jää täysin yksin ja tekee lopulta itsarin jossain kohtaa. Mutta eihän se minun ja minun Hilla-Tertun asia tietenkään ole.

Ja vastaus kysymykseen, pitää. Kyllä pitää, jos on kyse koulusta ja kouluajasta. Samalla tapaa kuin työpaikalla pitää ottaa kaikki mukaan työntekoon eikä voi valita vaan omaa lempityökaveria. Taukohuoneessakin pitää puhua kaikille, ei voi vaan kieltäytyä puhumasta yhdelle työkaverille ja komentaa sitä yksin nurkkaan. Jos on jotain ongelmaa vuorovaikutuksessa, niin ne pitää sit ratkaista koulun keinoin, eli opeen yhteys että lapset tarvitsee enemmän tukea vuorovaikutukseen, ryhmähenkeen ja yhteisen leikin aloitukseen ym.

Entä kun tämä työkaveri "vahingossa" kaataa kahvit papereittesi päälle, kirjoittaessasi mailia tulee näpräämään näppäimistöäsi tai muuten vaan tönii ohikulkiessa? Ei tuollaista käytöstä hyväksyttäisi työpaikalla, joten miksi se pitäisi hyväksyä koulussa?

Vierailija
24/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni koulussa pitää pystyä tekemään ryhmätöitä kaikkien kanssa ja välitunneilla opettaja voi ohjata oppilaat vaikka pelaamaan jalkapalloa, leikkimään kymmentä tikkua laudalla, purkkista, tervapataa, hyppimään narua jne. Tällaiset yhteiset pihaleikit on hyvä keino saada kaikki mukaan ja aikuinen voi valvoa, ettei ketään kiusata.

Mutta ei ketään voi velvoittaa viettämään vapaa-aikaa kiusaajan kanssa. Ja toisaalta jos leikki muuttuu aina välitunneilla riidaksi, niin silloin olisi varmasti kaikille paras, että eivät leiki yhdessä. Mutta ope voisi mielestäni keksiä koko luokalle yhteistä välituntitekemistä, eikä vain törkätä lasta joidenkin leikkiin.

Vierailija
25/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulussa ollaan sitä mieltä, että kaikkien kanssa pitää olla, niin keksikööt sitten jotain ohjattuja

välituntileikkejä joihin jokainen halukas kollektiivisesti pääsee mukaan.

Lapsesi ja hänen kaverinsa tuossa kiusaavat tätä kolmatta. Näin vuosikymmenten kokemuksella. Tyttöjä varmaankin myös? Tytöt tekee just tuota että suljetaan porukasta pois. Koulu on koulunkäyntiä varten, ja siellä opetellaan taitoja myöhempää elämää varten. Tämä sinun tapauksesi ja se miten sinä siihen suhtaudut oikein alleviivaa sitä miksi suomessa on vuosittain miljoonien kulut työpaikkakiusaamisen takia.

Vierailija
26/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran minulle on elämä opettanut, että jos joku on jatkuvasti yksin ja toiset sulkevat häntä systemaattisesti ryhmästä, oikea sana ei ole kiusaaja vaan kiusattu.

Lapset toki ovat taitavia huutamaan kiusaaja-sanaa, kun sillä saa aika säpinää aikaan aikuisissa.

Vierailija
27/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa pitää. Mutta yhden lapseni luokalla oli, ettei yhtä ollut pakko ottaa mukaan leikkeihin, kun hänen kanssaan oli niin paljon ongelmia. Aina meni puolet oppitunnista kiistojen, tappeluiden yms selvittelyihin, mitä tuo yksi aiheutti. Kyseisellä lapsella oli erinäisiä diagnooseja ja siirtyi myöhemmin sitten erityisopetukseen erityisoppilaitokseen. Hänen vanhempansa pistivät vastaan tuota erityisopetusta kauan, mutta siinä vaiheessa, kun edessä olisi ollut taas kerran luokan kertaaminen ja lastensuojelukin, niin siirto onnistui. Kuulosti itse myöhemmin ihan tyytyväiseltä uuteen kouluunsa ja luokkaansa.

Vierailija
28/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni koulussa pitää pystyä tekemään ryhmätöitä kaikkien kanssa ja välitunneilla opettaja voi ohjata oppilaat vaikka pelaamaan jalkapalloa, leikkimään kymmentä tikkua laudalla, purkkista, tervapataa, hyppimään narua jne. Tällaiset yhteiset pihaleikit on hyvä keino saada kaikki mukaan ja aikuinen voi valvoa, ettei ketään kiusata.

Mutta ei ketään voi velvoittaa viettämään vapaa-aikaa kiusaajan kanssa. Ja toisaalta jos leikki muuttuu aina välitunneilla riidaksi, niin silloin olisi varmasti kaikille paras, että eivät leiki yhdessä. Mutta ope voisi mielestäni keksiä koko luokalle yhteistä välituntitekemistä, eikä vain törkätä lasta joidenkin leikkiin.

Välitunnit on opettajien taukoja ja ulkona on vain pari vahtijaa. Jos yksi on kiinni yhden ryhmän kanssa niin siinä on toisella vahdittavana 100+ lasta.

Vierailija
29/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kun tämä työkaveri "vahingossa" kaataa kahvit papereittesi päälle, kirjoittaessasi mailia tulee näpräämään näppäimistöäsi tai muuten vaan tönii ohikulkiessa? Ei tuollaista käytöstä hyväksyttäisi työpaikalla, joten miksi se pitäisi hyväksyä koulussa?

En ole sanonut että se pitää hyväksyä. Mutta ei se oikeuta sua itseäsi käyttäytymään yhtä typerästi. Kouluun vaan viestiä, se on koulun tehtävä hoitaa asia kuntoon.

Mua sieppaa ihan suunnattomasti se kuinka tekopyhiä ihmiset on kun he tuomitsee kiusaamista yms. Ja sitten kun sitä on oman lapsen kohdalla puolin tai toisin niin keksitäänkin kaikenmaailman syyt miksi se onkin yhtä-äkkiä oikeutettua. Kun ei se ole. Eikä ole mitään mystistä voimaa joka tulee "lopettamaan kiusaamisen". Ihan jatkuvasti ihmiset kyselee että eikö sitä kiusaamista saada loppumaan???!! Itse ei tehdä asian eteen konkreettisesti MITÄÄN. Se kiusaamisen kitkeminen lähtee ihan meistä jokaisesta itsestämme; miten kohtelemme muita ja osallistummeko kiusaamiseen, katsommeko toiseen suuntaan vai puutummeko ja teemmekö itse sen muutoksen. Sillä lapsella on joku ongelma jos se kiusaa muita, ja se ongelma voi olla esim. se että hän on muille muuten täysin näkymätön. Ja hän tarvitsee siihen apua, ei sitä että suljetaan silmät ja aatellaan ettei koske minua taas kerran tämäkään.

Vierailija
30/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tietysti selvittää kiusaako tämä ulkopuolelle jätettävä oikeasti. Vai onko vain outo ja siksi hänen mukaanottamisensa ärsyttää pinnallisempia ka epävarmoja lapsia eli ajattelevat sen lapsen Itse ärsyttävän ja kiusaamaan haluamalla olla heidän kaverinsa. Mutta sen voi oikeasti selvittää. Kilt tehdä ja huomaavaisia ei pidä opettaa mielistelemään kaikkia ja sietämään kaikkea kakkaa vain siksi, että opettajien ja vanhempien on helpointa tehdä sellaisista lapsista niitä vastuunkantajia kaikkien viihtymisestä. Ei, jos se inhottava lapsi oikeasti kiusaa niin hän saa kokea siitä seuraukset eli kaverit eivät tahdo olla hänen kanssaan. Ei se ole muiden vika, vanhemmat vieköön lääkärille jos johtuu jostain sen lapsen syntymäviasta. Tai kasvatuksesta, useamminhan se meneekin niin... Jos taas ulkopuolelle jätettävä lapsi ei kiusaa niin kaverien pitää kohdella häntä kuin ihmistä eikä syrjiä. Aika simppeliä vaikkei aivan mustavalkoista.

Vierailija
31/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole sanonut että se pitää hyväksyä. Mutta ei se oikeuta sua itseäsi käyttäytymään yhtä typerästi. Kouluun vaan viestiä, se on koulun tehtävä hoitaa asia kuntoon.

Mua sieppaa ihan suunnattomasti se kuinka tekopyhiä ihmiset on kun he tuomitsee kiusaamista yms. Ja sitten kun sitä on oman lapsen kohdalla puolin tai toisin niin keksitäänkin kaikenmaailman syyt miksi se onkin yhtä-äkkiä oikeutettua. Kun ei se ole. Eikä ole mitään mystistä voimaa joka tulee "lopettamaan kiusaamisen". Ihan jatkuvasti ihmiset kyselee että eikö sitä kiusaamista saada loppumaan???!! Itse ei tehdä asian eteen konkreettisesti MITÄÄN. Se kiusaamisen kitkeminen lähtee ihan meistä jokaisesta itsestämme; miten kohtelemme muita ja osallistummeko kiusaamiseen, katsommeko toiseen suuntaan vai puutummeko ja teemmekö itse sen muutoksen. Sillä lapsella on joku ongelma jos se kiusaa muita, ja se ongelma voi olla esim. se että hän on muille muuten täysin näkymätön. Ja hän tarvitsee siihen apua, ei sitä että suljetaan silmät ja aatellaan ettei koske minua taas kerran tämäkään.

Kuulostaa siltä, että sinulla on kiusaajalapsi, joka pilaa kaikkien leikit kiusaamisellaan ja siksi ei haluta mukaan leikkeihin.

Vierailija
32/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välitunnit on opettajien taukoja ja ulkona on vain pari vahtijaa. Jos yksi on kiinni yhden ryhmän kanssa niin siinä on toisella vahdittavana 100+ lasta.

Kyllä, mutta jos luokassa on joku kiusaamisjuttu, niin ope pääsee varmaan helpommalla, kun käy viikon ohjaamassa ryhmiä yhteiseen tekemiseen, kuin että kiusaaminen laajenee ja pitkittyy. Ja muita opettajia eli välituntivalvojia kannattaa infota, että osaavat pitää tätä porukkaa silmällä.

Vierailija
33/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että sinulla on kiusaajalapsi, joka pilaa kaikkien leikit kiusaamisellaan ja siksi ei haluta mukaan leikkeihin.

Niin. Tottakai siinä lapsessa on oltava vika kun sun lapsi ei halua sen kanssa leikkiä. Ja tottakai minussa tai minun lapsessa on vika, kun en hyväksy sun p*skaa tapaa hoitaa vanhemmuuttasi.

Ainahan vika on kaikissa muissa.....

Vierailija
34/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkalleen miten hän kiusaa lastasi? Onko varmaa, ettei asia ole toisin päin?

Kiusaajaa ei tietenkään tarvii ottaa leikkeihin mutta mielestäni on muuten vähän tylyä koulussa jättää ulkopuolelle.

Vapaa-ajalla ei tarvi olla kavereita mutta mitä väliä jos koulun pihassa joku tulee mukaan pelaamaan pokemon gota tai jalkapalloa tai leikkimään jollain petseillä?

Vierailija
35/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa tilanteessa pitäisi kysyä opettajalta että mitä aiotte tehdä nyt kun tämä tilanne koulussa edelleen vain jatkuu?

Eikä... "saako lapseni osallistua yhden lapsen kiusaamiseen ku muutki?"

Vierailija
36/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamisasiat on tietysti selvitettävä, mutta onko sekään mikään ratkaisu, että yksi, tai tässä tapauksessa kaksi lasta, pakotetaan leikkimään sellaisen lapsen kanssa, jonka kanssa he eivät halua leikkiä?

Vierailija
37/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää tietysti selvittää kiusaako tämä ulkopuolelle jätettävä oikeasti. Vai onko vain outo ja siksi hänen mukaanottamisensa ärsyttää pinnallisempia ka epävarmoja lapsia eli ajattelevat sen lapsen Itse ärsyttävän ja kiusaamaan haluamalla olla heidän kaverinsa. Mutta sen voi oikeasti selvittää. Kilt tehdä ja huomaavaisia ei pidä opettaa mielistelemään kaikkia ja sietämään kaikkea kakkaa vain siksi, että opettajien ja vanhempien on helpointa tehdä sellaisista lapsista niitä vastuunkantajia kaikkien viihtymisestä. Ei, jos se inhottava lapsi oikeasti kiusaa niin hän saa kokea siitä seuraukset eli kaverit eivät tahdo olla hänen kanssaan. Ei se ole muiden vika, vanhemmat vieköön lääkärille jos johtuu jostain sen lapsen syntymäviasta. Tai kasvatuksesta, useamminhan se meneekin niin... Jos taas ulkopuolelle jätettävä lapsi ei kiusaa niin kaverien pitää kohdella häntä kuin ihmistä eikä syrjiä. Aika simppeliä vaikkei aivan mustavalkoista.

Tyttöjen äidit itse opettavat lapsiaan tuohon. Tärkeintä on että omalla lapsella on bestis, ja toiset lapset katsotaan kilpailijoiksi. Ikävää vain että tuollaisessa ryhmädynamiikassa ei yksikään voi olla rauhallinen ja varma omasta asemastaan. Aina voi joku kaapata kaverin, ja sitten olet itse se viallinen ja yksinäinen.

Vierailija
38/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla ko. lapsi kiusaa? Avaa hieman tilannetta.

Lyö, kuristaa, repii, haukkuu, seurailee.

Vierailija
39/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin niitä kiusaajia kasvatetaan: "ei kaikkien kanssa tarvitse leikkiä", "sanotte vaan että ei saa tulla mukaan". Kehotan muuttamaan kurssia, kylmiä väreitä toi aloitusviesti.

Voisiko olla, että kotona ja koulussa panostetaan siihen miten määritellään omat rajat ja sovitaan yhteisiä sääntöjä. Jos leikit ei yhtenä päivänä onnistu, huomenna kokeillaan uudelleen.

Vierailija
40/68 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamisasiat on tietysti selvitettävä, mutta onko sekään mikään ratkaisu, että yksi, tai tässä tapauksessa kaksi lasta, pakotetaan leikkimään sellaisen lapsen kanssa, jonka kanssa he eivät halua leikkiä?

Oletko ihan kirkkain silmin samaa mieltä silloinkin, jos oman lapsesi pitää olla joka päivä yksin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi