Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö lasta hankkiessa ajatella onko siihen varaa?

Vierailija
08.12.2014 |

Pitääkö lasta hankkiessa ajatella onko siihen varaa?  Moniko ajattelee onko lapseen varaa? Meillä ei ainakaan olla ajateltu onko meillä varaa vaikka eletään todella köyhästi ja joka ikinen euro on tarpeeseen, silti meille tulee lisää lapsia. Maksaako ne muka?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan turhaa jorinaa, pitäisi ja pitäisi. Ihminen on vaisto-olento johon on ohjelmoitu lisääntyminen, ei siinä järjellä ole tekoa. Vietit ne on, jotka rulaa.

Vierailija
2/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silloinhan täällä olis afrikan malli ja täältä olis lähettävä ulkomaille, eihän täällä eläis kukaan. Tällä palstalla  jos ilmottaa vuositulot alle 25 000 eli puhtaana jää n.1600€ kuussa käteen. Vaimo kotona vauvan ja 2v lapsen kans. Omakotitalo ja lainaa, pakollliset kulut 1000€ loput ruokaan ja vaatteisiin. Lisäksi vaimo saa kotihoidon tuen ja lapsilisät. Lapsilla on vielä säästö tilit joihin säästän 1000€ vuosi ja itekki 500€ lomailuun vuodessa. Ruoasta ei edes tingitä. Tietenkään ei oo varaa ku tosi halpaan autoon eikä todellakaan mihinkään juhlimiseen ja vaatteita pitää ostaa halvinta mitä löytyy, silti hyvin pukeudutaan jne. Mutta miks se on alapeukkua täällä, kun mielestäni meillä menee tosi hyvin? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mielestäni oli liian köyhää yhden lapsen yksinhuoltajana. Ei ollut kivaa. En ollut suunnitellut. Nyt olen hieman rikkaampi ja on mukavaa kun kaikkia senttejä ei tarvii laskee tarkkaan koko ajan. Toista ajattelen vasta kun (jos) rikastun lisää.

Vierailija
4/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työtön ja en ajatellut yhtään mitään muuta kun sen että haluan vauvan ja otan vastaan jos on tullakseen. olin njo kypsässä iässä ja ajttelin nyt tai ei koskaan. Luulin että mieskin on samalla aaltopituudella mutta eipä ollutkaan mutta minäkö siitä olisin välittänyt. Niin vaan vauva tuli ja sossun sängyllä alkoi elämä. Nyt on jo monta vuotta ollut tilanne se että oon aikoja sitten eronnut, oon työssä, en saa sossusta, en asumistuke ja asun omistusasunnossa. 

Vierailija
5/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää miettiä. Minä olen miettinyt jo 90-luvulla ja lopetin lapsen teon yhteen.

En varmasti halua sitten toisten mukuloita elättää ja jos kaaos tulee, niin en kanna lapsiasi. Saat sen itse miehes kanssa tehdä.

Vierailija
6/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 22:30"]

Olin työtön ja en ajatellut yhtään mitään muuta kun sen että haluan vauvan ja otan vastaan jos on tullakseen. olin njo kypsässä iässä ja ajttelin nyt tai ei koskaan. Luulin että mieskin on samalla aaltopituudella mutta eipä ollutkaan mutta minäkö siitä olisin välittänyt. Niin vaan vauva tuli ja sossun sängyllä alkoi elämä. Nyt on jo monta vuotta ollut tilanne se että oon aikoja sitten eronnut, oon työssä, en saa sossusta, en asumistuke ja asun omistusasunnossa. 

[/quote]

Hieno tarina ja osoittaa just sen ettei välttämättä alkuun tarvitse paljoa. Onhan se monesti erotilanteessakin aika vaikeaa...

Vierailija
7/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän autoakin hankkiessa täytyy miettiä onko varaa sen vakuutuksiin ja bensoihin. Lapsi on vielä hitusen pitkäaikaisempi investointi.

Vierailija
8/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan. Juuri sitä pitää ajatella ja ennakoida.

Vierailija
9/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti pitää ajatella, riittääkö rahat lasten elättämiseen. Meillä riittää kahden elättämiseen eikä siksi hankittu enempää.

Vierailija
10/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:54"]

Tietysti pitää ajatella, riittääkö rahat lasten elättämiseen. Meillä riittää kahden elättämiseen eikä siksi hankittu enempää.

[/quote]

Mutta eikö lapsi elä kutakuinki lapsilisällä? Meillä ei kyllä oo 1000€ kalliimpaan autoon varaa ja bensaanki just ja just pakollisiin ajoihin... ap

Vierailija
11/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:25"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:54"]

[/quote]

Mutta eikö lapsi elä kutakuinki lapsilisällä? Meillä ei kyllä oo 1000€ kalliimpaan autoon varaa ja bensaanki just ja just pakollisiin ajoihin... ap

[/quote]

Ei se lapsilisä riitä mihinkään. Sehän on noin satasen kuussa. Päivähoitopaikka maksaa 280e kuussa (vaikka siinä on kyllä joku tuloporrastus). Siihen päälle ruuat ja vaatteet, urheiluvälineet kuten luistimet ja sukst, ehkä joku harrastus.

Vierailija
12/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tulee maksamaan 100.000e. näin on laskettu ja mun mielestä toi on vieläpä alakanttiin.

Vierailija
13/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsä provo.

leikin, että vastaan tosissani " lapsi tuo leivän tullessaan". Kuten vanha kansa sanoi. Kun on paljon lapsia, voi ne laittaa pelto-, metsä- ja navettatöihin ja vanhuus on turvattu.

Vierailija
14/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoito 280€! Meillä hoitaa vaimo kotona samalla ku odottaa lisää lapsia? Vaatteet kirppikseltä. Sukset ja luistimet myös.

Moneenko riittää 1600€ tulot?

Vierailija
15/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä olis. Ainakin työssäkäyvät, tavalliset ihmiset miettii vähän, onko varaa vai ei. Koko ikänsä sossun rahoilla eläneillä ei varmaan tule edes moinen mieleen että se jatkuva lisääntyminen maksaakin jotain.

Vierailija
16/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olishan se hyvä ruokkia ja vaatettaa ne... mutta kyllähän kaurapuurollaki elää ja ne iki-ihanat kirpputorit ;-)

Vierailija
17/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti ihmiset, tehkää näitä elämänne suurimpia päätöksiä järjellä, ei tunteella. Kaikki resurssit pitää punnita tarkkaan, ei yksin raha, vaan myös henkiset ja fyysiset voimavarat. Pitää pystyä näkemään nenää pidemmälle tulevaisuuteen. Toki elämä voi olla arvaamatonta, mutta juurikin siitä syystä pitää miettiä asioita monelta suunnalta. Miettiikö esim kolmatta-neljättä lasta odottava äiti esim että mitä jos ei selviäisi hengissä synnytyksestä, miten mies päirjäisi lasten kanssa. Tai jos miehelle kävisi jotain, kuinka monen lapsen kanssa nainen pärjäisi yksin ja pystyisi elättämään. Hyvän onnen (sossun) varaan ei saisi elämäänsä, eikä lasten elämää, laskea.

Vierailija
18/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä mitä lapselleen haluaa tarjota. Meillä on kaksi lasta ja enempää ei hankita. Kahdelle pystytään maksamaan joku harrastus, päästään nykyisellä autolla kulkemaan ja säästämällä päästään etelän lomallekin joskus. Tähän kun lisäisi yhden päivähoitomaksun lisää niin harrastukset ja etelänmatkat saisi kyllä unohtaa... Mutta jos riittää se kotona nysvääminen niin siitä vain.

Vierailija
19/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tä! 100 000€ voisko joku perustella mistä tuo tulee?  Jos multa kuolis vaimo esim synnytyksessä mä joutuisin myymään talon ja muuttaa vuokralle jotta saisin kaikki tuet että olis varaa laittaa lapset hoitoon ja käydä töissä jos se hoitopaikka noin kallis on? Ap

Vierailija
20/28 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että lähitulevaisuudessa ei ole mitään lapsilisiä, tai kunnallista subventoitua päivähoitoa. Voi olla että mennään ameriikan malliin jolloin on itse maksettava kalliit vakuutukset että on varaa synnyttää sairaalassa, ja ylipäätänsä päästä lääkärille. Voi olla että verovaroin ylläpidetty koululaitos muutetaan maksulliseksi, jotta saadaan veroja alas. Ja paljon muutakin, jota nyt pidetään itsestäänselvyytenä, saavutettuna etuna, muuttuu. On hyvä ajatella, edes hetken, miten on varaa, jos tällainen skenario toteutuu.