Maitotuotteet ja kuivuminen?!
Tiedän, että monille tulee maitotuotteista finnejä yms., mutta onko kellään muulla tällaista outoa ongelmaa, että maitotuotteet (paitsi kypsät juustot) KUIVAAVAT ihoa?
Samaa tekee minulle myös sokeri, jonka olenkin jättänyt pois ruokavaliosta, mutta tuntuu todella oudolta, että maito aiheuttaisi tällaista. Joka kerta, kun syön maitotuotteita, ihostani tulee paitsi nyppyinen, myös todella pintakuiva ja paikoitellen jopa ryppyinen. Tietyt juonteet (esim. suun vieressä, ja kaulan poikkijuonteet) tulevat korostetusti esiin, vaikka normaalisti niitä ei näy ollenkaan.
Mistä voisi johtua?
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 17:18"]
Luulotaudista.
[/quote]
Heh, niin. Näin väitti minulle 10 vuotta sitten lääkäri sokeristakin: kuvittelet vaan, ei siitä tule aknea, syö ihan rauhassa karkkeja. Sittemmin onkin todistettu linkki ihotulehdusten ja sokerin syömisen välillä...
Että kiitos vaan diagnoosista, taidan luottaa omiin silmiini kuitenkin enemmän ;)
Minun lapseni reagoivat noin maitoon. Siksi en enää tarjoa sitä heille. Nyt on molemmilla iho kunnossa eikä korvatulehduksiakaan ole enää ollut. Kaikille ei tosiaan käsitelty maito sovi. Juustoa syövät jonkun verran ja välillä teen itse luomuviiliä, joka ei ainakaan näkyvästi pahenna oloa.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 17:53"]
Minun lapseni reagoivat noin maitoon. Siksi en enää tarjoa sitä heille. Nyt on molemmilla iho kunnossa eikä korvatulehduksiakaan ole enää ollut. Kaikille ei tosiaan käsitelty maito sovi. Juustoa syövät jonkun verran ja välillä teen itse luomuviiliä, joka ei ainakaan näkyvästi pahenna oloa.
[/quote]
Kiitos vastauksesta! Todella kurja juttu lapsesi kannalta, mutta on jotenkin lohduttavaa kuulla, että muillakin on samanlaisia reaktioita. Ilmeisesti lapsillasi on sama kuin minulla, että laktoositonkaan ei sovi yhtään?
Itse asiassa nyt kun katselen kuvia, ihoreaktioni näyttävät paikoittain samankaltaiselta kuin atooppinen ihottuma, mutta paljon lievemmältä. Voisikohan kyseessä olla siis ihan vain allergia... paitsi että nyppyjen ja laikkujen lisäksi tulee noita kuivia alueita etenkin käsiin ja kasvoihin, otsa jopa hilseilee jos olen syönyt maitotuotteita monta päivää putkeen.
Kenties maidon laktoosi eli sokeri on syynä?
Pidän välillä vegaaniviikkoja ja niiden lopulla iho on aina tiptop ja kostean oloinen... Maitotuotteita eläinkunnan tuotteista tuleekin Syötyä eniten... Ennuskalla kokonaan vegaaniksi, koska pelkään kaikenlaisia puutostiloja...
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:02"]
Kenties maidon laktoosi eli sokeri on syynä?
[/quote]
Alunperin arvelin noin, mutta laktoosittomista tuotteista tulee samat oireet :/ Mutta kypsät juustot tosiaan sopivat. Kermajuustoista yms. tulee jonkin verran oireita.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:05"]
Pidän välillä vegaaniviikkoja ja niiden lopulla iho on aina tiptop ja kostean oloinen... Maitotuotteita eläinkunnan tuotteista tuleekin Syötyä eniten... Ennuskalla kokonaan vegaaniksi, koska pelkään kaikenlaisia puutostiloja...
[/quote]
Hmm, tuo on muuten hyvä pointti. Taidankin kokeilla joskus, kiitos vinkistä. En ole tosin huomannut lihasta tulevan mitään oireita - mutta punaista lihaa en yleensä syökään, vaan kalaa ja kanaa.
Luulotaudista.