Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsetehdyt vai valmiina ostetut jouluruuat

Vierailija
08.12.2014 |

Hei vaan!

Tiedän tämän olevan tulenarka aihe (kuten ehkä mikä tahansa täällä), mutta toivon silti naivisti hyvähenkistä keskustelua! Tarkoitus ei ole millään tavalla arvottaa tapoja, vaan tiedustella niistä.

En ole todellakaan mistään kodinhengetärperheestä kotoisin, ja puhuimme äitini kanssa viikonloppuna aiheesta. Vaikka muuten välillä on syöty paljonkin eineksiä, ja vähintään puolivalmisteita, kaikki jouluruuat ja -leivonnaiset on meillä aina tehty alusta asti itse (poikkeuksena nykyään lanttulaatikko, jonka pohjaksi ostetaan valmis lanttuhauta). Syynä se, että laittaminen ja leipominen on tuntunut mukavalta, ja oikeastaan ei ole käynyt mielessäkään, että voisi ostaa valmiina. Meillä luistetaan mieluummin siivouksista!

Eli kysymys, kuinka paljon teillä tehdään itse ja kuinka paljon ostetaan valmiina? Tehdäänkö esim piparit tai tortut valmistaikinoista? Mitkä ovat syyt päätöksenne taustalla (raha-asiat, ajan puute, muodostuneet tavat, koska ei vain kiinnosta ja käytätte ajan mieluummin muuhun jne.)

Ja vielä kerran, en ymmärrä miksi kukaan kritisoisi toisen tapaa tehdä joulua, kyselen täysin puhtaasta mielenkiinnosta, koska tuntuu, että esim omista kavereista moni pitää valmiin torttutaikinan ostoa yhtä itsestäänselvänä kuin minä (laiskana leipojana ja ruuanlaittajana) itse tekemistä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap pahoittelee tekstipötköä, puhelin sensuroi rivivälit.

Vierailija
2/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin leivon ja laitan kaiken itse... ja silti ehdin myös siivoamaan. Kumpaakim sopivassa määrin.
Musta on niin kummallista ja yököttävää että kun jotain kotityötä karsitaan niin se om automaattisesti siivous. :$ Millon te sitten siivoatte?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:23"]Kyllä mäkin leivon ja laitan kaiken itse... ja silti ehdin myös siivoamaan. Kumpaakim sopivassa määrin.
Musta on niin kummallista ja yököttävää että kun jotain kotityötä karsitaan niin se om automaattisesti siivous. :$ Millon te sitten siivoatte?
[/quote]

Heh, kyllä meillä siis toki perussiivoukset hoidetaan. Tarkoitin, että jos aika ei ihan kaikkeen riitä (niin että edelleen saisi nauttia rauhallisesta joulunodotuksesta eikä mennä nuttura tiukalla), niin ruuat tehdään silti itse ja siivous mennään Marttojen ohjeella "Aloita joulusiivous kaapeista, mikäli aiot viettää joulusi niissä." -ap

Vierailija
4/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nelikymppinen nainen, enkä ole kertaakaan joulua joutunut laittamaan :D Äitini tekee edelleen kaikki kalat ja laatikot ihan alusta saakka itse. Rosolli ja piparit ostetaan valmiina, torttuja ei syödä ollenkaan. Kinkkuakaan ei ole ollut moneen vuoteen, kun sitä ei viitsitä syödä niin montaa kiloa kuitenkaan. Mä teen yleensä jälkiruoaksi juustokakun. Siinäpä se joulun valmistelu. Helpolla pääsen.

Vierailija
5/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan teen itse, suurimman osan ostan. Kalat myöskin sillit on mun jouluntuojia, ne teen. Laatikoita meillä syö vaan minä, aattona pala lanttulaatikkoa, muut ei koskekaan, se kelpaa ostettuna. Mies ostaa aina täytekakun valmiina, en tiedä miksi, mutta se tuo hänelle joulun. Tortut ja piparit tehdään valmistaikinasta ja syödään ennen joulua, jouluna niitä ei syö kukaan.

Vierailija
6/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan piparit on niin hyviä valmiina, etten edes viitsi taikinasta niitä väsätä.

Vierailija
7/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:58"]Mä olen nelikymppinen nainen, enkä ole kertaakaan joulua joutunut laittamaan :D Äitini tekee edelleen kaikki kalat ja laatikot ihan alusta saakka itse. Rosolli ja piparit ostetaan valmiina, torttuja ei syödä ollenkaan. Kinkkuakaan ei ole ollut moneen vuoteen, kun sitä ei viitsitä syödä niin montaa kiloa kuitenkaan. Mä teen yleensä jälkiruoaksi juustokakun. Siinäpä se joulun valmistelu. Helpolla pääsen.
[/quote]

Totuuden nimissä minäkin olen siis 27-vuotiaana edelleen äidin apulaisena lähinnä! Mutta yritän aina ehtiä ajoissa joulunviettoon ehtiäkseni auttamaan. Ja koska aina on kaikki tehty itse, uskoisin tekeväni kaiken itse myös, jos omaa joulua järjestäisin, on niin itsestäänselvyys, että se kuuluu jouluun :) -ap

Vierailija
8/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pääasiassa ostetaan valmiina. Tehdään itse se mikä tuntuu mukavalta ja rentouttavalta, muttei yhtään enempää. Monena vuonna on joulun alla ollut kiirettä esim. Töissä tai opiskeluissa, joten siihen ei ol3 kaivannut enää mitään ylimääräistä. Yksi vuosi oltiin ennen joulua pitkään tosi kipeinä molemmat, joten ei edes kauppaan jaksettu kuin muutama päivä ennen joulua. Silloin todettiin, että kyllä se joulu tuntui aivan yhtä joululta, vaikkei edes kinkkua paistettu itse, joten sen jälkeen on unohdettu minkään joulujutun tekeminen vain siksi, että niin "kuuluisi" tehdä.

Vierailija
9/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

piparit ja tortut leivotaan valmistaikinoista, ja maksalaatikko ostetaan valmiina. muuten itse

Vierailija
10/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tortut ja piparit tehdään valmistaikinoista. Piparitaikinan voisin ehkä itse tehdäkin. Tosin piparit saattavat jäädä ihan kokonaan tekemättäkin.

Jotain leivon ihan itse, laatikot tulee Saarioisten äideiltä. Laatikoita ei syö muut kuin minä ja nuo olen todennut ihan päteviksi.

Kinkun tietysti paistan itse. Mahdollisen karjalanpaistin teen itse, muuten on taas tuo joulun ruokalista vähän avoin. Rosollin meinasin nyt tehdä tänä vuonna ihan itse. Mies ei syö sipulia, niin teen sellaisen karsitun version.

Vierailija
11/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee suunnilleen näin:

-piparit leivotaan itse lasten kanssa. Taikinaohje äidiltä saatu ja on aivan ihana. Ei voi verrata kaupan valmispipareihin.

-jälkkäri (karpalokiisseli+jäätelö) tehdään itse. Mahdolliset muut jälkkärit (joku kakku, jäädyke teen itse).

-laatikot (lanttu ja porkkana) teen niin että ostan valmiin tuoresoseen ja siitä tuunaan oman laatikon myöskin äitini ohjeella

-lohen graavaan itse, muut kalat ostan valmiina Tampereen kauppahallista

Kinkut paistan itse, teen kastikkeen. Salaatit teen myös itse, toki vähän riippuen mitä teen... Jos joku meidän perheestä tykkäis rosollista niin sen ostaisin valmiina.

Aika paljon siis teen itse. Meidän lapset ei tykkäile hirveästi jouluruoista, ne syö vaan kinkkua, kastiketta ja perunaa ja vähän salaattia. Joten määrällisesti sitä ruokaa ei tartte paljoa enkä ota ruoanlaitosta mitään stressiä. Tällä tyylillä menty jo 10 vuotta.

Vierailija
12/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30-vuotias enkä ole ikinä tehnyt mitään jouluruokaa alusta asti itse. Valmiit laatikot on mun mielestä hyviä ja torttu-ja piparitaikinat myös. Riisipuuroa oon keittänyt mutta vaan parina jouluna. Sillit tulee purkista ja äiti tekee graavilohta, ehkäpä joskus kokeilen sitä tehdä itse :)

Vierailija
13/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on perinteisistä ruuista varmaan hmm.. kinkku, karjalanpaisti, porkkana&maksalaatikko, puuro, perunamuusi ja aurapunajuurilaatikko

Vierailija
14/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman paljon tehdään itse. Esim. glögin valmistus alkaa mausteliemen keittämisellä. Yksi merkittävä poikkeus kuitenkin on: kinkun paistamme valmiiksi tapetusta porsaasta.

Vierailija
15/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 16:01"]Osan teen itse, suurimman osan ostan. Kalat myöskin sillit on mun jouluntuojia, ne teen. Laatikoita meillä syö vaan minä, aattona pala lanttulaatikkoa, muut ei koskekaan, se kelpaa ostettuna. Mies ostaa aina täytekakun valmiina, en tiedä miksi, mutta se tuo hänelle joulun. Tortut ja piparit tehdään valmistaikinasta ja syödään ennen joulua, jouluna niitä ei syö kukaan.
[/quote]

Tämä miehesi täytekakku taitaa vahvistaa sen teoriani, että suurimmaksi osaksi tehdään niin kuin on tottunut tekemään! Joulu on kuitenkin perinteiden aikaan, toisille joulun tuo itsetehdyt piparit tai glögit, toisille ostettu täytekakku :) Aika sympaattinen tapa! -ap

Vierailija
16/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä raidan tietää mistä tuo täytekakun ostaminen valmiina juontaa juurensa. Mun suvussani on sama tapa. Aikanaan maalla ainakin vähän köyhemmässä perheessä kaikki jouluruoat, kuten myös arkiruoat tehtiin kaikki itse päivästä toiseen. Kakun ostaminen valmiina leipomosta/kaupasta oli huimaa luksusta, johon ei ollut varaa kuin kirjaimellisesti joskus ja jouluna. Tai oikeastaan ei edes joskus. Se oli jotain hienoa, josta lapset haaveilivat, kun kerrankin sai muuta kuin kotona tehtyä. Meillekin siitä on jäänyt perinne. 

Einesten ostajat siis viettäisivät tuon ajan näkökulmasta varmasti huiman hienoa ja eksoottista joulua. Eli nauttikaapa jouluruoista olivat ne kenen vain tekemiä, luksusta ja juhlaa ne voivat olla joka tapauksessa, kun asian oikein ajattelee.

Vierailija
17/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiassa kaikki itse kuten omat vanhempanikin ovat tehneet. Meillä toki kun ei vielä ole lapsia ja käymme sukulaisilla jouluna, niin on vähän pienempi joulupöytä kotona.

Tänä vuonna teemme perunalaatikkoa, kinkkua, rosollia, italiansalaattia, siirappilimppua. Nämä kaikki alusta alkaen itse (tai siis kinkku toki vain paistetaan itse). Jälkkäriksi teemme pipareita ja torttuja valmistaikinoista ihan pienen satsin, kun haluamme syödä vain muutaman kappaleen.

Mielestäni nuo ruuat on niin helppoja tehdä itse, etten ymmärrä miksi joku ostaisi ne kokonaan valmiina. Laatikot laitamme aina aamulla uuniin, kun käymme aamulenkillä, suihkussa, loikoilemme vierasille lähtöä odottaen.

Vierailija
18/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että. Esim. sillit ja graavi valmiina, piparit ja tortut tehdään valmistaikinasta, itse tehdään esim. salaattia ja perunalaatikko. Kinkkua sen sijaan ei laiteta, sitä tulee syötyä koulussa ja töissä ja kun vieraillaan isovanhemmilla, kinkun sijaan on ollut esim. savustettua poroa.

Vierailija
19/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään itse salaatti ja paistetaan kinkku. Laatikoita meillä menee nelihenkisessä perheessä 1 joka sorttia. Semmosta määrää en jaksa alkaa itse värkkäämään. Rosolli ostetaan valmiina. Puuroa keitän ja teen rahkan. En saa mitään joulumieltä jouluruokien kokkaamisesta. Se ei vaan ole mulle yhtään tärkeää. Jouluruoka on vain ruokaa. Not big deal. Ymmärrän että jotkut tykkäävät kokata jouluksi. En ymmärrä miksei sitä ymmärretä että kaikki eivät välitä kokkaamisesta, edes jouluna. Valmisruuat jo just hyvä juttu.

Vierailija
20/20 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 16:09"]Olen 30-vuotias enkä ole ikinä tehnyt mitään jouluruokaa alusta asti itse. Valmiit laatikot on mun mielestä hyviä ja torttu-ja piparitaikinat myös. Riisipuuroa oon keittänyt mutta vaan parina jouluna. Sillit tulee purkista ja äiti tekee graavilohta, ehkäpä joskus kokeilen sitä tehdä itse :)
[/quote]

Et tiedä raukka paremmasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän