Yksinkertaiset ohjeet Joulupuu-keräykseen lahjoittavalle
1. Lahjan tulee olla uusi, joko käsin tehty (esim. villasukat) tai kaupasta ostettu. Antamasi lahja voi mahdollisesti olla ainoa uusi lahja, jonka lahjan saaja tulee koko lapsuudessaan saamaan. Kunnioita siis lahjan saajaa. Nyppyyntyneitä sukkahousuja ja pureskeltuja pehmoleluja on jo valmiiksi kaatopaikat täynnä.
2. Älä paketoi lahjaa, ellei sitä erikseen kehoteta tekemään. Näin kerääjät voivat varmistua siitä, että lahja on asianmukainen ja siisti, jolloin lahjan saaja ei joudu pettymään jouluna (tyyliin kolmevuotiaan paketista paljastuukin räikkäsarja tms.).
Siinäpä se. Jos tämä on liian vaikeaa ymmärtää, kannattaa auttaa ihmisiä jotain muuta kautta. Käytettyä tavaraa voi antaa ilmaiseksi eteenpäin esim. tori.fi:n tai FB-ryhmien kautta.
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:02"]
Eikö saa lahjoittaa vanhaa, mutta täysin käyttämätöntä ja hyväkuntoista tavaraa?
[/quote]
Saa, kunhan se on aidosti käyttökelpoista tavaraa. Ei siis 80-luvun olkatoppausjakkua, vaikka kuinka olisi laput kii.
[/quote]
Aivan, jos esim. vaate näyttää siltä että se on tullut juuri kaupasta niin tietenkin se kelpaa, mutta kun ihmisten näkemys "uudenveroisesta" ja "käyttämättömästä" on hyvin vaihteleva. Katsokaa vaikka kirppisilmoituksia tai vastaavia.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:21"]
Minä aion kyllä vähän koulata vaativia kakaroita. Otin tahallani pari toivetta, mihin oli laitettu joku peli. Muahahaa, laitan villasukat ja pantteripussin. Oppivatpa olemaan toivomatta liikaa meiltä, jotka elätämme heidät veroeuroillamme. Maksan niin ison veron, että siitä riittää heidänkin asumiseen ja ruokaan, joten en helvetissä mitään pelejä enää ostele.
[/quote]
jos oot tosissas, niin elämä vielä sutkin "koulaa"
[/quote]
Sanos muuta. Hyvä, että lahjat ilmeisesti avataan ja tarkistetaan mitä niissä on, vaikka ei kyllä tule käsitystä, miten varmistutaan siitä, mitä kukin lapsi on alunperin toivonut. Kai siihen on joku hyvä systeemi.
Btw. Miten tuollainen ihminen edes tulee noteeranneeksi tällaisen keräyksen vai onko se hänelle yksi keino aiheuttaa pahaa mieltä toisille?
Minulla olisi kyllä rahaa ostaa muutamalle muullekin lapselle yksi paketti per lapsi. Olen ihan hyvä ostamaankin lahjoja. Mutta jotenkin ei enää tee mieli lahjoittaa kenellekään yhtään mitään näiden ketjujen jälkeen. Ei siinä, ettenkö ymmärtäisi että käytetyt sukat ei ole kenellekään hyvä lahja, mutta sekin ketju jossa viisivuotias oli saanut Duploja... kun siinä paketissa lukee yleensä 2-5 vuotta, niin ehkä se lahjanantaja oli uskonut sitä pakettia. Että se kelpaisi kyllä.
En voi vaan ymmärtää tätä ihmisten pahantahtoisuutta. Te jotka laitatte näihin keräyksiin noita ilkeily"lahjoja", oletteko te ihan oikeasti miettineet että ne menevät LAPSELLE? Vaikka teillä olisi oma elämä kuinka paskaa ja olisitte kuinka katkeroituneita niin onko ihan tosiaan niin että haluatte purkaa sitä katkeruuttanne LAPSEEN??? Minkälainen eläväinen saa jotain tyydytystä siitä että laittaa vaikka sen rikkinäisen sotketun nuken lapsen todennäköisesti hartaasti odotettuun pakettiin? Lapsen jolle se voi olla se joulun ainoa paketti. Kyse on lapsista joilla voi muutenkin olla elämässään hyvin vaikeita asioita. Miltäköhän se mahtaa tuntua kun saa joulupaketissaankin vain lokaa päälleen? Lapsella voi olla jo muutenkin huonommuudentunnetta ja heikkoa itsetuntoa. Ja sitten vielä joku ihan tuntematonkin aikuinen osoittaa "lahjallaan" että et ansaitse edes iloista joulumieltä. Juuri tuolta se lapsesta tuntuu, että en ansaitse samaa kuin muut lapset.
Haluatteko todella lähettää tuollaisen viestin lapselle?
Ja vielä tuosta toisten verovaroilla elämisestä. Vaikka olisit siitä mitä mieltä tahansa niin se ei ole sen lapsen vika kuitenkaan miten vanhemmat elävät. Lapsi ei voi sille mitään että vanhemmat eivät syystä tai toisesta omalla työllään häntä elätä.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:00"]
Meillä oli taloudellinen tilanne pari vuotta tosi huono. Mies joutui ihan yllättäen sairaslomalle, pitkälle sellaiselle ja itse olin hoitovapaalla. Kaikki säästöt menivät lainoihin, ennen kuin alkoi maksut pyörimään. Tulotkin tippuivat siinä n 70 %. Saatiin mekin lahjat, 2 kpl lapsille, 1 per lapsi.
4 v tyttö toivoi nukkeja. Tuli nukke, jolta oli puolet hiuksistä leikattu, poskeen oli kymmenen vuotta sitten piirretty hakaristi, jota ei saanut pois millään aineella ja kaikki kynnet oli maalattu mustiksi, varpaissa ja kynsissä, mutta vähän oli tussi mennyt miten sattuu.
1 v poika sai Hello Kitty palapelikirjan, jossa palat olivat irrallaan ja kaikki enemmän tai vähemmän rikki.
Vähän oli itkussa pitelemistä kun erikseen kerrottiin meillä on teillä toiveiden mukaiset lahjat. Onneksi sain vinkin katso paketit läpi. Poika ei olis nyt sanonut mitään mutta tyttö olisi itkenyt, niin ruma se nukke oli.
Kun me oltiin köyhiä, ei meillä ollut pulaa värityskirjoista tai väreistä, tai liukureista. Oli pulaa vähän arvokkaammista jutuista, esim 20 euron nukesta. Älkää antako soopaa vaan lahjan minkä toinen haluaa.
[/quote]
Sori, mutta tuon hakaristin kohdalla tarinasi meni överiksi...
Minä uskon, että valtaosa a) näistä kauhutarinoista, b) "minä ainakin aion antaa käytetyn värityskirjan, jotta köyhät saavat näpäytyksen" -tyyppisistä tarinoista, ja c) "yhyy, lapseni toivoi iPadia Joulupuusta eikä saanut kuin 20 euron arvoisen kurjan lahjan" -tarinoista, on silkkaa trollausta. Kenenkään ei kyllä kannata tämän palstan juttujen perusteella tehdä Joulupuu-keräyksestä mitään johtopäätöksiä, mihinkään suuntaan.
Itse vein tänään kasan tarkkaanharkittuja kirjalahjoja teineille. Toivottavasti päätyvät sellaisille, jotka niistä pitävät. (P.S. Kirjat olivat uusia, enkä edes töhertänyt niihin hakaristejä. En usko olevani poikkeus...)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:13"]Meillä ei ole paljoa rahaa laittaa joten ajattelin lahjoittaa esim. värityskirjat ja värikynät. Siitäkin on täällä valitettu että lahja ei saa olla liian halpa. [/quote] Siis väristyskirjaN.
[/quote]
Väristyskirjan :D Anteeksi, oli pakko.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:00"]
Meillä oli taloudellinen tilanne pari vuotta tosi huono. Mies joutui ihan yllättäen sairaslomalle, pitkälle sellaiselle ja itse olin hoitovapaalla. Kaikki säästöt menivät lainoihin, ennen kuin alkoi maksut pyörimään. Tulotkin tippuivat siinä n 70 %. Saatiin mekin lahjat, 2 kpl lapsille, 1 per lapsi.
4 v tyttö toivoi nukkeja. Tuli nukke, jolta oli puolet hiuksistä leikattu, poskeen oli kymmenen vuotta sitten piirretty hakaristi, jota ei saanut pois millään aineella ja kaikki kynnet oli maalattu mustiksi, varpaissa ja kynsissä, mutta vähän oli tussi mennyt miten sattuu.
1 v poika sai Hello Kitty palapelikirjan, jossa palat olivat irrallaan ja kaikki enemmän tai vähemmän rikki.
Vähän oli itkussa pitelemistä kun erikseen kerrottiin meillä on teillä toiveiden mukaiset lahjat. Onneksi sain vinkin katso paketit läpi. Poika ei olis nyt sanonut mitään mutta tyttö olisi itkenyt, niin ruma se nukke oli.
Kun me oltiin köyhiä, ei meillä ollut pulaa värityskirjoista tai väreistä, tai liukureista. Oli pulaa vähän arvokkaammista jutuista, esim 20 euron nukesta. Älkää antako soopaa vaan lahjan minkä toinen haluaa.
[/quote]
Sori, mutta tuon hakaristin kohdalla tarinasi meni överiksi...
Minä uskon, että valtaosa a) näistä kauhutarinoista, b) "minä ainakin aion antaa käytetyn värityskirjan, jotta köyhät saavat näpäytyksen" -tyyppisistä tarinoista, ja c) "yhyy, lapseni toivoi iPadia Joulupuusta eikä saanut kuin 20 euron arvoisen kurjan lahjan" -tarinoista, on silkkaa trollausta. Kenenkään ei kyllä kannata tämän palstan juttujen perusteella tehdä Joulupuu-keräyksestä mitään johtopäätöksiä, mihinkään suuntaan.
Itse vein tänään kasan tarkkaanharkittuja kirjalahjoja teineille. Toivottavasti päätyvät sellaisille, jotka niistä pitävät. (P.S. Kirjat olivat uusia, enkä edes töhertänyt niihin hakaristejä. En usko olevani poikkeus...)
[/quote]Valitettavasti sellaisia ihmisiä ihan oikeasti löytyy jotka käyttävät näitäkin keräyksiä oman pahantahtoisuutensa toteuttamiseen. Ihan oikeasti. Siksihän näissä on joissain sellainen tapa että paketoidut lahjat avataan ennen lapsille jakamista koska niistä paketeista on paljastunut esimerkiksi kasoja mainoslehtisiä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:00"] Meillä oli taloudellinen tilanne pari vuotta tosi huono. Mies joutui ihan yllättäen sairaslomalle, pitkälle sellaiselle ja itse olin hoitovapaalla. Kaikki säästöt menivät lainoihin, ennen kuin alkoi maksut pyörimään. Tulotkin tippuivat siinä n 70 %. Saatiin mekin lahjat, 2 kpl lapsille, 1 per lapsi. 4 v tyttö toivoi nukkeja. Tuli nukke, jolta oli puolet hiuksistä leikattu, poskeen oli kymmenen vuotta sitten piirretty hakaristi, jota ei saanut pois millään aineella ja kaikki kynnet oli maalattu mustiksi, varpaissa ja kynsissä, mutta vähän oli tussi mennyt miten sattuu. 1 v poika sai Hello Kitty palapelikirjan, jossa palat olivat irrallaan ja kaikki enemmän tai vähemmän rikki. Vähän oli itkussa pitelemistä kun erikseen kerrottiin meillä on teillä toiveiden mukaiset lahjat. Onneksi sain vinkin katso paketit läpi. Poika ei olis nyt sanonut mitään mutta tyttö olisi itkenyt, niin ruma se nukke oli. Kun me oltiin köyhiä, ei meillä ollut pulaa värityskirjoista tai väreistä, tai liukureista. Oli pulaa vähän arvokkaammista jutuista, esim 20 euron nukesta. Älkää antako soopaa vaan lahjan minkä toinen haluaa. [/quote] Sori, mutta tuon hakaristin kohdalla tarinasi meni överiksi... Minä uskon, että valtaosa a) näistä kauhutarinoista, b) "minä ainakin aion antaa käytetyn värityskirjan, jotta köyhät saavat näpäytyksen" -tyyppisistä tarinoista, ja c) "yhyy, lapseni toivoi iPadia Joulupuusta eikä saanut kuin 20 euron arvoisen kurjan lahjan" -tarinoista, on silkkaa trollausta. Kenenkään ei kyllä kannata tämän palstan juttujen perusteella tehdä Joulupuu-keräyksestä mitään johtopäätöksiä, mihinkään suuntaan. Itse vein tänään kasan tarkkaanharkittuja kirjalahjoja teineille. Toivottavasti päätyvät sellaisille, jotka niistä pitävät. (P.S. Kirjat olivat uusia, enkä edes töhertänyt niihin hakaristejä. En usko olevani poikkeus...) [/quote]Valitettavasti sellaisia ihmisiä ihan oikeasti löytyy jotka käyttävät näitäkin keräyksiä oman pahantahtoisuutensa toteuttamiseen. Ihan oikeasti. Siksihän näissä on joissain sellainen tapa että paketoidut lahjat avataan ennen lapsille jakamista koska niistä paketeista on paljastunut esimerkiksi kasoja mainoslehtisiä.
[/quote]
Ymmärrän. Tosin on ehkä vaikea erotella, kuinka moni oudoista lahjoista on pahantahtoisuudesta laitettu, ja kuinka monella näistä antajista on esim. mielenterveysongelmia. Voin kuvitella jonkin dementikkovanhuksen antavan mitä omituisimpia lahjoja ihan hyväntahtoisesti (voisin kertoa jotain tarinoita ihan lähipiiristä).
Joku jossain ketjussa mainitsi käytetyn tekopeniksen. Sellaista minun on kyllä hyvin vaikea pitää minään muuna kuin provona, ellei sitten kyseessä ole joku todella, todella sairas henkilö.
Mites kun minulla on vain ja ainoastaan kerran käyetty (ihan oikeasti uudenveroinen) guess -clutch, ja haluaisin lahjoittaa sen keräykseen? Siihen kylkeen pistäisin Victorias secretin body mistin, baby lips huulivoiteen, mäkkärin 5€ lahjakortin jaa h&m 10€ lahjakortin. Onko ihan paska lahja vaikka laukku ei nyt suoraan kaupasta teinille lähdekään?
Mieheni haluaisi lahjoittaa Nintendon käsikonsolin (jolla on pelattu pari kertaa, mutta pakkaus ym. Tallessa) Eikö sitäkään siis ilkeä lahjoittaa? Alunperin oli tarkoitus ostaa edullinen tabletti, mutta kaikki myytiin loppuun :/
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:54"]
Mites kun minulla on vain ja ainoastaan kerran käyetty (ihan oikeasti uudenveroinen) guess -clutch, ja haluaisin lahjoittaa sen keräykseen? Siihen kylkeen pistäisin Victorias secretin body mistin, baby lips huulivoiteen, mäkkärin 5€ lahjakortin jaa h&m 10€ lahjakortin. Onko ihan paska lahja vaikka laukku ei nyt suoraan kaupasta teinille lähdekään?
Mieheni haluaisi lahjoittaa Nintendon käsikonsolin (jolla on pelattu pari kertaa, mutta pakkaus ym. Tallessa) Eikö sitäkään siis ilkeä lahjoittaa? Alunperin oli tarkoitus ostaa edullinen tabletti, mutta kaikki myytiin loppuun :/
[/quote]
Minusta oikein hyviä lahjoja, mutta varmasti joku täällä on myös eri mieltä ;) Luottakaa omaan vaistoonne - jos kehtaisitte antaa lahjaksi tuttavalle, tavara on varmasti tarpeeksi hyvä keräykseen.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:51"]
Mieluummin yksi 20 euron lahja kuin 10 kpl 2 euron lahjaa.
[/quote]
Mun tyttö taas rakastaisi saada pientä tilpehööriä: tarroja, pinnejä, minikynsilakkoja. Ilahtuisi paljon enemmän "krääsä"paketista kuin 20e nukesta tai vaikka käsineistä (joita äiti arvostaisi).
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:54"]
[/quote]
Anna mulle se laukku, kelpaa kyllä :) En pyöri rahoissa
Missä näitä keräyksiä oikein on? Mielelläni laittaisin pari pakettia lapsille, mutta en ole missään nähnyt ilmoitusta keräyksistä. Ja ihan kaupasta asialliset lahjat ajattelin hankkia.
Itselläni on kynnys osallistua noussut myös. Ymmärrän kyllä, että uutta pitää olla ja se on musta ok. Mutta ihan periaatteellisellakin tasolla, jos on jokin hyväkuntoinen käytetty lelu, niin omat lapset ainakin on olleet innoissaan sellaisista, jos ovat saaneet esim. sukulaislapsilta tai ovat itsekin kirppareilta joskus ostaneet omilla rahoillaan. Miksi ei hyväkuntoinen käytetty kelpaa ihmisille (muuta kautta kuin joulupuukeräyksen kautta) vaan aina pitää olla uutta?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:12"]
Missä näitä keräyksiä oikein on? Mielelläni laittaisin pari pakettia lapsille, mutta en ole missään nähnyt ilmoitusta keräyksistä. Ja ihan kaupasta asialliset lahjat ajattelin hankkia.
[/quote]
Googleta!
Tajusin tätä lukiessani että mulla on valtavat määrät brazeja, barbeja, leikkihevosia yms joita en todellakaan itse tarvitse. Kaikki siistejä ja ehjiä, paljon oheistarvikkeita. Miettinyt pitkään mitä niille tekisin mutta mähän voisin lahjoittaa ne tälläiseen keräykseen vai? Olisi ihanaa että niille löytyisi uusia käyttäjiä, ennemmin lahjoitan kuin pistän myyntiin :)
T. 20v
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 21:26"]
Itselläni on kynnys osallistua noussut myös. Ymmärrän kyllä, että uutta pitää olla ja se on musta ok. Mutta ihan periaatteellisellakin tasolla, jos on jokin hyväkuntoinen käytetty lelu, niin omat lapset ainakin on olleet innoissaan sellaisista, jos ovat saaneet esim. sukulaislapsilta tai ovat itsekin kirppareilta joskus ostaneet omilla rahoillaan. Miksi ei hyväkuntoinen käytetty kelpaa ihmisille (muuta kautta kuin joulupuukeräyksen kautta) vaan aina pitää olla uutta?
[/quote]
Kehtaisitko antaa lapsesi kaverille synttärilahjaksi siistin, mutta käytetyn lelun?
Miksi sitten tuntemattomalle köyhälle kehtaisit? Koska sinä et kuitenkaan näe häntä? Minusta käytetyt tavarat kuuluvat kirpparille tai muuten vain eteenpäin annettavaksi, ei joululahjoiksi tällaisiin keräyksiin. Se on vähän alentuvaa. (Ja ei, en ole saamassa itse lahjoja keräyksen kautta, mutta antamassa kyllä.)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:02"]
Eikö saa lahjoittaa vanhaa, mutta täysin käyttämätöntä ja hyväkuntoista tavaraa?
[/quote]
Saa, kunhan se on aidosti käyttökelpoista tavaraa. Ei siis 80-luvun olkatoppausjakkua, vaikka kuinka olisi laput kii.