Pikkulasten vanhemmat: opetatteko lapsillenne hyviä käytöstapoja
vai tuleeko jälkikasvustanne vapaan kasvatuksen tuotteita, jotka ovat sitten koulussa niitä käytökseltään "haastavampia" tapauksia?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omassa lähipiirissä opettavat kyllä. Ei ole kaunkaan, kun mm. kummilapseni ( 6v) soitti minulle ja kiitti lahjasta, jonka olin antanut syntymäpäivänään.
Ja oli halunnut tuon tehdä itse
Mutta kyllä itselleni ( varhaiskasvatuksessa toimivana) ihan ok käytöstavat ovat tervehtiminen, kiittäminen ja kysymykseen vastaaminen,
Suuri osa nykylapsista ei noita osaa.
Hoh hoh. Vai oikein suuri osa. Sulla on varmaan hyvä lähde tälle.
Eivät osaa, koska niitä ei juurikaan arvosteta nykypäivänä. Ja vaikka ne olisi lapselle joskus opetettukin, ei hyviä käytöstapoja tule pidettyä yllä, jos niitä ei ympäristössään näe muidenkaan noudattavan. Esimerkillä on suuri merkitys.
Aika erikoinen mielipide, ettei käytöstapoja enää arvostettaisi tai pidettäisi yllä. Minä ainakin kohtaan enimmäkseen hyvin käyttäytyviä ihmisiä ja ihan kaikista ikäluokista.
Kiva kuulla jos sinulla on enimmäkseen hyviä kokemuksia. Minä taas olen törmännyt useamman kerran siihen, ettei tervehditä, kiitetä esim. lahjasta, vastata kysymykseen, esitellä toisia tai huomioida myös muiden kuin itsensä tarpeita. Jo se, että annetaan puheenvuoro toiselle eikä itse puhuta päälle, tuntuu olevan joillekin vaikeaa.
Totta kai opetan. En ymmärrä nykyajan meininkiä jossa vanhemmille on ok että lapset käyttäytyvät miten sattuu. Kovaa kuria meillä ei ole, mutta lapselta edellytetään hyviä käytöstapoja ikätason mukaisesti.
Kuka nyt nykyaikana harrastaa mitään kasvattamista. Meillä tanssitaan pöydillä ja syödään spagettia varpailla. Mennään takaisin luonnonmukaiseen luolamies aikaan.
Vitsi vitsinä, ei yksikään vanhempi päätä tahallaan kasvattaa jotain käytöstavattomia juntteja🙄
Olen opettanut kuten minuakin aikanaan.