Luetellaan talouden mustia pilviä
Evergrande missassi kolmannen lainanmaksueränsä tänään
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala ketju, kun ei voi lopettaa lukemista mutta jokainen viesti vain alkaa ahdistaa enemmän. Tulee ihan maailmanlopun olo viime vuonna asunnon ostaneena ja vasta ekan vakipaikan saaneena. Koko aikuiselämä on ollut yhtä talouskriisiä, taantumaa ja lamaa, niin luulisi että joskus alkaa jo loppumaan tuo pskan ryöppyäminen? Milloin tulee nousukausi ja päästään nauttimaan 80-luvun tyyliin?
Se nousikausi oli juuri ja suunta on kohti kaakkoa ilman mitään suurempia ongelmiakaan. Nyt kuitenkin maailmantaloutta uhkaa montakin suurta huolta, jotka todennäköisesti johtaa historian suurimpaan lamaan. Pidä kiinni työpaikastasi ettet joudu niiden lukuisten asunnon pakkomyyntimyyntiin joutuvien joukkoon. Todennäköisesti olet maksanut siitä huippuhinnan etkä tule saamaan omiasi pois.
Meinasin juuri sanoa, että talous on jatkuvasti kasvanut ja pidempää lamaa tai enemmänkin taantumaa ei ole näkynyt sitten -90-luvun. Kaikki olleet lyhyitä, maksimissaan parin vuoden mittaisia. Vai onko 2 vuotta jonkun mielestä pitkä aika? Olisihan se jo aika alkaa tasoittamaan tätä touhua, se saisi tervehdytettyä tämän koko touhun.
Luojan kiitos olen joskus ollut järkevä ja jättänyt ostamatta asunnon ja suuremman rahasijoittamisen. Olen sijoittanut varani kestävämpään kuten tontteihin, metsään ja kultaan. Jonkun verran olen laittanut rahaa suurella hajautuksella maailman osakkeisiin. Suomessa on vain kiinteää omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut varani kestävämpään kuten tontteihin, metsään ja kultaan. Jonkun verran olen laittanut rahaa suurella hajautuksella maailman osakkeisiin. Suomessa on vain kiinteää omaisuutta.
Noissakin sijoituskohteissa tulee olemaan haasteita. Kun katsoo Suomen ikärakennetta ja rakennattavien asuntojen määrää, niin vääjäämättä tulee mieleen, että Suomi hukkuu rakennuksiin, joita ei kohta tarvita. Ja jos asuntoja ei tarvita, niin mihin tarvitaan niitä tontteja? Toki tappipaikalla olevalle tontille riittänee kysyntää myös tulevaisuudessa. Velaton omistusasunto on hyvä sijoitus tulevaisuuden myrskylle, ainakin niin kauan kun sitä ei tarvitse myydä.
Toinen mielenkiintoinen kehitys koskee metsiä ja etenkin niiden hyötykäyttöä Suomessa. Ilmastonmuutos tuo varmasti paineita kasvattaa hillinielun määrää ja toisaalta metsäteollisuus on jo pidemmän aikaa vähentänyt toimintaansa Suomessa. Ja mitä taas kultaa tulee, niin onko se sen enempää turvassa kun KAIKKI romahtaa?
Ihmisten velkamäärä ATH lukemissa, samoin maksuhäiriöisten määrä. Mitä tapahtuu ylivelkaantuneille, kun p*ska läjähtää tuulettimeen ja sen vaikutukset näkyvät muuallakin kuin matkailussa, ravintoloissa ja joissain palveluissa? Jälki tulee olemaan karmaisevaa.
Mikä siinä velkaantumisessa on ihmiste mielestä niin hienoa? Jos elää varojensa mukaan, ei paljon stressaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä velkaantumisessa on ihmiste mielestä niin hienoa? Jos elää varojensa mukaan, ei paljon stressaa.
Tuskin itse velkaantumisessa on mikään hienoa, mutta kun kaikki pitää saada mulle, tässä, heti ja nyt, niin velka on valtaosalla ainoa keino saada edes osa niistä. Pitää katsos olla katu-uskottavuutta. Hieno auto, kello jne.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole mies eikä mikään ilman > 200k€ lainaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikasia siis ollaan. Velkaa 0€
Vierailija kirjoitti:
60% helsinkiläisistä kotitalouksista on asumistuen piirissä. Varsinainen talousveturi.
Ja p*skat on. Oikea luku on n. 20% ja siitäkin on suuri osa opiskelijoita.
Ei tarkoita. Lainoissa on kiinteä korko koko laina-ajan ja korkojen nousu vaikuttaa vasta kun lainoja uusitaan.