Päiväkoti-ikäinen lapseni sanoo, että hän ei leiki "mustien" kanssa
Päiväkodissa siis ei ole ainoatakaan tummaihoista lasta, eikä muutenkaan meidän lähipiirissä satu olemaan. Minulla ei ole mitään ulkomaalaisia vastaan, eikä myöskään maahanmuuttajia. Lasteni isä on ulkomaalainen maahanmuuttaja.
Kaksi pk:n lapsista on kiinalaistaustaisia. Toisen lapsen äiti on kiinalainen (isä britti) ja toisen lapsen molemmat vanhemmat ovat Kiinasta. Näistä lapsista on toinen on 3-vuotiaan lapsen mielestä "musta". Käytännössä he leikkivät toisinaan yhdessä (ovat eri ryhmissä). Ovat minusta aika samanhenkisiä lapsia ja luulen, että viihtyisivät yhdessä. Kuitenkin joka kerta, kun ehdotan tytölle, että leikkisi tämän toisen kanssa, hän tuijottaa minua ja sanoo, ettei leiki mustien kanssa. "Sillä on ihan musta naama, en leiki sen kanssa". Oman lapseni iho ei ole erityisen vitivalkoinen ja hänellä on tummat hiukset ja silmät. Tämä toinen tyttö ei ole juuri häntä tummempi.
Olen kyllä sanonut, että mitäs sitten vaikka on - mutta höpötys jatkuu. Tämä "musta" tyttö on ihan suosittu kaveri, eli mikään ryhmäilmiö ei ole kyseessä. Hämmentää lapsen "rasismi", joka taatusti ei ole kotoa tullutta. Syy siihen, miksi kannustan leikkiin yhdessä on se, että meidän lapset haetaan usein samaan aikaan pk:sta. Toiseksi olisi kiva, jos lähistöllä olisi joku leikkikaveri, jota kutsua kylään. Tyttö leikkii nyt lähinnä poikien kanssa ja näiden poikien äidit lähinnä sitten keskenään sopii lasten treffejä.
Kommentit (27)
Kiellä lapseltasi hommafoorumin lukeminen.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 10:40"]
Jokainen päättää omista asioistaan
[/quote]
Ai niinkuin kuka? Kolmevuotiasko?
[/quote]
eikö ne itte päätä kenen kanssa leikkii
Kannattaisi varmaan keskustella tytön kanssa. On ehkä hieman noloa, jos hän on itse musta ja puhuu julkisesti, ettei leiki mustien kanssa. Tietääkö hän itse, ettei ole täysin valkoinen.
Mä olen katsos sitä koulukuntaa, että mun mielestä lapsia saa esimerkiksi ryhmäyttää ja ohjata yhteen, varsinkin jos siltä tuntuu, että voisi synkata. Ihan heppoisella mutulla olen myös ollut huomaavinani, että hyvissä päiväkodeissa sitä tekevät nämä hoitajat. Huonommissa annetaan lasten ihan itte päättää, jos joku jää ilman kamua, niin jääkööt, tyhmä oli kummiskin ja erilainen.
Oma lapseni ei siis ole varsinaisesti ilman kaveria, mutta asumme sen verran syrjässä muista, että olisi joskus kiva kutsua joku pk:sta meille leikkimään. Nämä poikien äidit treffailee poikien kanssa koko ajan. Vaikka tyttö nyt leikkii etupäässä poikien kanssa, hän jossain vaiheessa alkaa todennäköisesti kaivata tyttömäisempiä leikkejä - tai ei ainakaan mene niin innolla niihin miekkailuihin, vaikka autoilla leikkiikin.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 10:46"]
Kannattaisi varmaan keskustella tytön kanssa. On ehkä hieman noloa, jos hän on itse musta ja puhuu julkisesti, ettei leiki mustien kanssa. Tietääkö hän itse, ettei ole täysin valkoinen.
[/quote]
Kyllä olen kertonut hänelle, että hänen ihonvärinsä on aika samanlainen kuin tällä kiinalaistytölläkin. Ei ole juuri eroa. Mustiksi en heitä nimittäisi kumpaakaan. Omiin silmiini kiinalaiset ovat lähinnä tummia hiuksiltaan.
Erityisen nolona en tämän ikäisen lapsen juttuja pidä, nehän höpöttää mitä sattuu muutenkin.
Lapsesi on oikealla tiellä, oppisikohan jossain vaiheessa erottamaan juutalaiset valkoisistakin.
Lapsesi on jo ilmeisesti oppinut, että mustat lapset ei palauta lainattuja leluja ja varasteleekin!
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 10:31"]
Opeta lapsellesi edes käytöstapoja! Onko se niin vaikeaa olla aikuinen ja sanoa lapselle, ettei ketään sanota mustaksi.
[/quote]
Hyvät käytöstavat ja toisten ihmisten huomioon ottaminen ovat olennainen osa länsimaista kulttuuria ja meidän yhteistä "valkoisen miehen taakkaa". Toisessa kulttuurissa olisi varsin luonnollista ja odotettavaakin lasten sanovat etteivät leiki vääränväristen ja/tai vääräuskoisten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:01"]
Lapsesi on oikealla tiellä, oppisikohan jossain vaiheessa erottamaan juutalaiset valkoisistakin.
Lapsesi on jo ilmeisesti oppinut, että mustat lapset ei palauta lainattuja leluja ja varasteleekin!
[/quote]
Ihmettelen kyllä, mistä, kun ei täällä edes näe _oikeasti_ tummaihoisia.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 11:07"]
Opeta lapsellesi edes käytöstapoja! Onko se niin vaikeaa olla aikuinen ja sanoa lapselle, ettei ketään sanota mustaksi.
[/quote]
Hyvät käytöstavat ja toisten ihmisten huomioon ottaminen ovat olennainen osa länsimaista kulttuuria ja meidän yhteistä "valkoisen miehen taakkaa". Toisessa kulttuurissa olisi varsin luonnollista ja odotettavaakin lasten sanovat etteivät leiki vääränväristen ja/tai vääräuskoisten kanssa.
[/quote]
Meidän perheessä sitä ei pidetä luonnollisena. Ei myöskään sitä, ettei saisi leikkiä "yhäreiden lasten kanssa, köyhien lasten kanssa, vammaisten lasten kanssa, vasenkätisten lasten kanssa..." Uskonnosta ei kauheasti ole puhuttu, vaikkei meidän lapset olekaan luterilaisia, eikä ateistejakaan sen puoleen.
Mulla tuli mieleen, että oisko joku sanonut noin sun tytölle/tytöstä? Ettei hänen kanssaan leikitä, koska on "musta"? Oon kyllä lapseton parikymppinen, enkä tiiä lapsista mitään, en tiiä voiko lapsi reagoida noin "monimutkaisesti" tollaseen.
[/quote]
Typerys! Ajattele hei asiat loppuun asti. Pentu on vasta 3v ja hän EI SANO sitä asiaa mustien kanssa leikkimisestä suoraan sille tytölle vaan pelkästään äidilleen. HALOOOOOOO!!!! Älä mene latelemaan yksiselitteisiä käskyjä ennen kun oot ottanut asiasta tarkemmin selville. Vai pitääkö sinun kohta ettiä käsiis joku vanha mummo tai ukko jonka portaille menet ulisemaan ku oot motskarijengien tai työsuojelun tai ties minkä tahansa mustalla listalla.....?
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:31"]
Mulla tuli mieleen, että oisko joku sanonut noin sun tytölle/tytöstä? Ettei hänen kanssaan leikitä, koska on "musta"? Oon kyllä lapseton parikymppinen, enkä tiiä lapsista mitään, en tiiä voiko lapsi reagoida noin "monimutkaisesti" tollaseen.
[/quote]
Voi olla, en tullut ajatelleeksi. Ei hän mitenkään kauhean elovena-suomalaiselta näytä lievän pigmenttinsä ja hiusten & silmien takia. Hämmennyin lähinnä siksi, kun tämä on tullut ekan kerran esille joskus vuosi sitten ja sen jälkeen pari-kolme kertaa vuoden aikana. Ehkä pitäisi kysyä hoitajilta. Jos he ovat jotain huomanneet, jompaakumpaa "tummaa tyttöä" kohtaan. Eikä nämä ole edes ainoat, on siellä vielä kolmaskin mustatukka.
ap
Jos kuullut joltain toiselta lapselta tämän? Jonkun vanhempi vaikka kieltänyt " mamun" kanssa leikkimisen?
Anteeksi vaan mutta suuttuisin ihan todella omalle lapselleni jos erottelisi kaverinsa naaman värin perusteella!
Kuten joku jo sanoi, opeta lapsesi tavoille.
Tota noin, eikös mustaksi sanominen ole ihan korrektia? Neekeriksihän ei saanut mustaa sanoa. Ihmettelen vaan, että mitä toi yksi höpisee, ettei saa sanoa mustaksi.
Aika hurjaa! Meidän lapsi oli "värisokea" vielä viisivuotiaana. Asuimme ulkomailla, ja koululuokalla oli lapsia ympäri maailmaa. Ja lapsi ei tuossa vaiheessa edes osannut kuvailla toista ihonvärin perusteella. Kertoi mielummin, että "Max" on se lapsi, jolla oli vihreä paita ja lenkkarit (vaikka kyseessä oli luokan ainoa tummaihoinen).
Mitä enemmän korostat lapselle, että myös "tummien" lasten kanssa tulee leikkiä, sitä enemmän oikeasti teet itse eroa heidän ja lapsesi välille.
Tiede.fi kertoo, mustien kasvojen näkeminen herättää voimakkan pelkoreaktion valkoisissa ihmisissä. Outoa on, ne herättävät samanlaisen pelkoreaktion myös mustissa!
- - -
Aivotutkimus vahvistaa, että rotuennakkoluulot ovat syvällä kulttuurissa ja alitajunnassa. Mustat kasvot herättävät voimakkaan pelkoreaktion sekä valkoisten että afrikkalaista alkuperää olevien ihmisten aivoissa.
Asiaa testattiin näyttämällä koehenkilöille kuvaa ilmeettömästä mustaihoisesta miehestä. Kokeen aikana koko joukon aivotoimintaa seurattiin magneettikuvauksella (fMRI). Tutkijoiden yllätykseksi sekä valko- että mustaihoiset koehenkilöt reagoivat aivan samalla tavalla. Molempien mantelitumakkeet yltyivät ylikierroksille. Mantelitumake on aivojen pelkokeskus, joka hälyttää, kun ihmistä uhkaa jokin vaara. Valkoihoisen ihmisen kuva ei aiheuttanut tumakkeessa ylimääräistä vipinää yhdelläkään koehenkilöllä.
Toisessa koesarjassa kuvaan kytkettiin sanallinen luonnehdinta, afroamerikkalainen (African American). Se on Yhdysvalloissa ainoa korrekti nimitys mustaihoisesta amerikkalaisesta. Tutkijat arvelevat, että rodun pukeminen sanalliseen muotoon laimentaa sen tuottamaa tunnereaktioita.
Tutkimusta johtaneella psykologian professorilla Matthew Liebermanilla on selitys sille, miksi mustan miehen kuva herättää pelkoreaktion jopa samaa etnistä alkuperää edustavassa ihmisessä. Teorian mukaan ihmiset imevät itseensä yhteisössään vallitsevat pinttyneet käsitykset, vaikka he eivät itse hyväksyisi niitä, Lieberman sanoo yliopistonsa tiedotteessa. Jopa läpeensä moniarvoisilla ja rasismia vastustavilla ihmisillä voi olla tiedostamattomia ennakkoluuloja.
http://www.tiede.fi/uutiset/2133/rotuennakkoluulot_opitaan#2133
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:40"]
Anteeksi vaan mutta suuttuisin ihan todella omalle lapselleni jos erottelisi kaverinsa naaman värin perusteella!
Kuten joku jo sanoi, opeta lapsesi tavoille.
[/quote]
Mä suuttuisin, jos lapsi olisi teini-iässä. Alakouluikäisen kohdalla närkästyisin. 3-vuotiaan lapsen kohdalla en ihan osaa kumpaakaan, lähinnä olen hämmästynyt. Nimenomaan siksi, koska oma lapseni ei juuri tätä tyttöä vaaleampi ole itsekään, isällään on pikimusta tukka ja niin edelleen.
Olen nimenomaan ajatellut, että hän pelkäsi esimerkiksi vaaleita lapsia, koska meidän perheessämme kenelläkään ei ole vaaleaa tukkaa. Itse pelkäsin (pikku)lapsena tyttöjä, joilla oli aivan vaaleat hiukset ja siniset silmät. Totuin kyllä. Olin hieman pussissa kasvanut.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:46"]
Aika hurjaa! Meidän lapsi oli "värisokea" vielä viisivuotiaana. Asuimme ulkomailla, ja koululuokalla oli lapsia ympäri maailmaa. Ja lapsi ei tuossa vaiheessa edes osannut kuvailla toista ihonvärin perusteella. Kertoi mielummin, että "Max" on se lapsi, jolla oli vihreä paita ja lenkkarit (vaikka kyseessä oli luokan ainoa tummaihoinen).
Mitä enemmän korostat lapselle, että myös "tummien" lasten kanssa tulee leikkiä, sitä enemmän oikeasti teet itse eroa heidän ja lapsesi välille.
[/quote]
En mä ole pyrkinyt asiaa korostamaan millään lailla. Olen lähinnä sanonut, että höpsistä, ei sillä mitkään mustat kasvot ole, mutta "xx on minusta kiva tyttö". Lapsi ei vielä oikein osaa vastata tämmöiseen, että "miksi sanot/ajattelet noin" - tai vastaa, mutta puutaheinää yleensä.
Yritän viritellä muutakin juttua päiväkotikavereista, en vain tästä yhdestä. Lapseni on myös ollut kutsuttuna tämän toisen tytön synttäreille ja siellä ollutkin ihan mielellään.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 10:40"]
Jokainen päättää omista asioistaan
[/quote]
Ai niinkuin kuka? Kolmevuotiasko?