Epäreilua, että toiset kokevat lapsettomuutta!
Tunnen erään ihanan pariskunnan, älykkäitä, sympaattisia, korkeasti koulutettuja ihmisiä. Asuvat suloisen idyllisessä talossa ja kaikki edellytykset loistavaan vanhemmuuteen olemassa. Nainen superäidillisen oloinen ja mies semmoinen "hassun isämäinen", mutta lasta ei vaan kuulu. Tuntuu niin valtavan epäreilulta, että samaan aikaan nistit ja alkkikset sun muut tulee ihan vahingossa raskaaksi, eivätkä edes välitä lapsestaan niin paljon, että lopettaisivat aineiden käytön. Miksi maailma on tällainen? Miksi niin moni lapseton pariskunta on just semmoinen ihannepariskunta, jolle kaikkein mieluiten lapsia soisi?
Kommentit (69)
Ymmärrä kyllä lapsettomuuden aiheuttaman tuskan, mutta en sitä, miksi joku katsoo olevansa asemassa, jossa voi sanoa kuka lapsia ansaitsee ja kuka ei.
Sain lapseni teininä ja silloin sain kuulla juuri tuollaista surkuttelua sukulaisilta ja jopa neuvolasta. Ymmärrän, että lähtökohdat vanhemmuuteni eivät näyttäneet parhailta mahdollisilta, mutta toisten "lapsen ansaitsevampien" lapsettomuus ei ollut kyllä minun aiheuttamaani eikä minun saamani lapset olleet heiltä pois. Kukaan ei tässä maailmassa lasta odottaessaan voi 100 % varmuudella sanoa millaiseksi vanhemmaksi tulee tai millaisen lapsuuden pystyy jälkeläisilleen tarjoamaan. Tunnustan toki, että jonkinlaisia todennäköisyyksiä on olemassa.
Minustakin, tuosta vastuuttomasta teinistä, tuli loppujen lopuksi oikein hyvä äiti. Meiltäkin löytyy jo se idyllinen omakotitalo hyvällä paikalla, uutena ostettu auto, minulla korkeakoulutus ja vakivirka, mieheni jatko-opiskelee sekä rakentaa uraa. Me olemme saaneet "kaiken". En usko lapsiani harmittavan, että syntyivät teinivanhemmille. Ehkäpä juuri sen takia, että saimme lapset niin nuorena, olimme niin tavoitteellisia ja tehokkaita muun elämän rakentamisen suhteen. Lapset voivat olla se syy, jonka takia huonostakin tilanteesta ponnistavat vanhemmat saavat käännettyä elämänsä suunnan.
Lapsettomuus on elämän suurimpia surun aiheita, mutta tuetaan toisia mieluummin kuin arvostellaan ja vertaillaan.
Mekin haluttiin kovasti lasta ja halutaan edelleen. Mutta sitten tuli todella vaikea sairaus ja nyt ollaan onnellisia jo siitäkin että mä olen elossa ja saadaan edelleen olla yhdessä. Lapsen saaminen on muuttunut bonusasiaksi ja terveys ja ylipäätään hengissä pysyminen ykkösasiaksi.
Siis... tietääkö ap edes että kyseinen pariskunta haluaisi lapsen?? Meilläkin on hyvä asunto, hyvät työt, vakaa parisuhde, molemmat "äidillisiä ja isällisiä", tykätään huolehtia esim. eläimistä.. mutta ei me lasta haluta :D. Jotenkin huvittaa, jos joku tuttava kyynel silmissä miettii että voi noita, kuinka epäreilua että ei ala sitä lasta kuulumaan :D.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:52"]Voi hyvänen aika näitä kommentteja. Ihanko tosissaan olette sitä mieltä että nokun "kaikkea ei vaan voi saada"!? Jos itse olette siinä tilanteessa, että toivoisitte lasta eikä sitä kuulu, niin todellako ajattelet että 'eipä siinä, onhan mulla jo tää talo ja auto ja mies. Pärjään kyllä ilman sitä lasta.' ei varmaan v*taisi katsoa kun naapurin rouva kohtelee huonosti omia muksujaan ja on sitä mieltä että haittana vain pyörivät.
[/quote]
Samaa ihmettelin, ja olen kanssasi ihan samaa mieltä.
T. Vapaaehtoisesti lapseton
Mikäpä tässä elämässä reilua olisi...
Tuttavapariskuntasi osalta syy voi olla juuri tuo korkea koulutus. Lasten hankinta mennyt myöhemmälle iälle. Ne sun alkkikset ja narkkarit avaa putken jo teininä.
Oletko varma etteivät tuttavasi ole veloja?
Suomessa kärsii n 30 000 paria lapsettomuudesta. Se on katkera paikka kenen kohdalle se osuu.
Toisaalta tavallisella ihmisellä on aikaa lapsille kun on ihan tavallinen työ.
Ap, tiedätkö edes, haluaako tämä pari lapsia? Meilläkin on "täydelliset puitteet" lasten hankkimiseen, paremmat kuin useimmilla ystävillämme joilla on lapsia. Meillä on ok-talo ja vietämme rauhallista elämää, rakas lemmikki löytyy, taloudellinen tilanne kunnossa ja naimisissa on oltu onnellisesti muutama vuosi. Lasten yrittely ei voisi vähempää kiinnostaa. Varmaan moni meitäkin hiljaa säälittelee? Hohhoi...
Vaikea löytyää tuohon oikeita sanoja mutta lapsethan ovat lahja Herralta.
Jumala päättää kenelle hän hän näitä lahjoja suo.Kaikille ihmisille on määrätty oma työ ja elämä, Jumalan suunnitelmien mukaisesti.
Jumala on elämän ja kuoleman Herra.Meidän
ihmisten on monesti vaikeaa tyytyä nimenomaan Jumalan tahtoon.Jumala pitää luomiaan ihmisiä samalla viivalla ja hän ei katso ihmisen ammattiin /asemaan kun päättää kenelle lapsia Siunaa.
Ja mä voin käsi sydämellä sanoa että fiksu kouluttautunut ihminen on ihan yhtä arvokas ihminen kuin alkoholisoitunut.Että turha ihmetellä kenelle lapsia annetaan.