Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäreilua, että toiset kokevat lapsettomuutta!

Vierailija
07.12.2014 |

Tunnen erään ihanan pariskunnan, älykkäitä, sympaattisia, korkeasti koulutettuja ihmisiä. Asuvat suloisen idyllisessä talossa ja kaikki edellytykset loistavaan vanhemmuuteen olemassa. Nainen superäidillisen oloinen ja mies semmoinen "hassun isämäinen", mutta lasta ei vaan kuulu. Tuntuu niin valtavan epäreilulta, että samaan aikaan nistit ja alkkikset sun muut tulee ihan vahingossa raskaaksi, eivätkä edes välitä lapsestaan niin paljon, että lopettaisivat aineiden käytön. Miksi maailma on tällainen? Miksi niin moni lapseton pariskunta on just semmoinen ihannepariskunta, jolle kaikkein mieluiten lapsia soisi?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:26"]On kyllä epäreilua. Koska saamme maahamme tasa-arvoisen lapsensaantilain? Tahdon!
[/quote]

Tahdon minäkin, loistava idea! Laitetaan "huonommat naiset" synnyttämään lapsia lapsettomuudesta kärsiville. Ja otetaan heti lapset pois kiukkuisilta naapurin rouvilta, jotka eivät arvosta lapsiaan. Pelastetaan ne ihkuihin perheisiin, joilla idylliset talot ja aikuisilla supermahtavat työpaikat ja urat! He löytävät varmasti näille lapsille parhaat päivähoitopaikat ja ostavat kalleimmat lelut <3

Vierailija
42/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te jotkut voitte rinnastaa lapsen saannin parisuhteeseen, taloon, autoon tai työhön? On arvot sitten pikkasen erit kun meikäläisellä. Onhan meitä moneen junaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
44/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:37"]

Miten te jotkut voitte rinnastaa lapsen saannin parisuhteeseen, taloon, autoon tai työhön? On arvot sitten pikkasen erit kun meikäläisellä. Onhan meitä moneen junaan...

[/quote]

Et ilmeisesti ole koditon.

Vierailija
45/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvoinen lapsensaantilaki-olisi sellainen että lapsia syntyisi vain perheisiin joissa heitä varmasti rakastettaisiin. Rakkaus on tärkeämpi kuin raha, ei hyvällä päiväkotipaikalla tai kalliilla leluilla osteta lasta onnelliseksi.

Vierailija
46/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:37"]Miten te jotkut voitte rinnastaa lapsen saannin parisuhteeseen, taloon, autoon tai työhön? On arvot sitten pikkasen erit kun meikäläisellä. Onhan meitä moneen junaan...
[/quote]

Helposti! Mun elämässä tärkeintä olisi saada kunnollinen työ ja sitä kautta saada omakotitalo. Mua ei kiinnosta.pätkääkään jotkut alamittaiset kääpiöt, vaan mä haluan rakentaa mun elämäni semmoiseksi mitä mä sen haluan olla.

Vierailija
47/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:40"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:37"]

[/quote]

Et ilmeisesti ole koditon.
[/quote]
Oletko sitten itse? Miten pääset nettiin?

Vierailija
48/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:41"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:37"]Miten te jotkut voitte rinnastaa lapsen saannin parisuhteeseen, taloon, autoon tai työhön? On arvot sitten pikkasen erit kun meikäläisellä. Onhan meitä moneen junaan...
[/quote]

Helposti! Mun elämässä tärkeintä olisi saada kunnollinen työ ja sitä kautta saada omakotitalo. Mua ei kiinnosta.pätkääkään jotkut alamittaiset kääpiöt, vaan mä haluan rakentaa mun elämäni semmoiseksi mitä mä sen haluan olla.
[/quote]
Tarkoitinkin tällä lähinnä niitä, jotka sanovat että siihen taloonkin pitäisi tyytyä jos ei lasta saa. Ymmärrän sen että kaikki eivät lapsia halua ja se on hyvä, ettei niitä silloin hanki vaan keskittyy niihin itselle tärkeisiin asioihin.

Vierailija
49/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:37"]Miten te jotkut voitte rinnastaa lapsen saannin parisuhteeseen, taloon, autoon tai työhön? On arvot sitten pikkasen erit kun meikäläisellä. Onhan meitä moneen junaan...
[/quote]

Tai miten joku voi olla sitä mieltä, että "ansaitsee" lapsen enemmän kuin joku toinen, koska hänellä itsellään on hienompi auto, talo ja ammatti? Että rikas ansaitsee lapsen enemmän kuin köyhä, ja olisi sen takia automaattisesti parempi vanhempi? Erikoista tosiaan.

Ymmärrän jokseenkin hyvin tuon lapsen ja oarisuhteen rinnastamisen. Kumpikaan ei ole mikään itsestäänselvyys, jonka voi takuulla ostaa jos ei saa. Molemmissa on kuitenkin kyse rakkauden antamisesta ja vastaanottamisesta, ainakin itselleni. Onnekas on se, jolla on edes toinen, tai muita rakastavia läheisiä ympärillä. Joillain ei nimittäin ole yhtäkään.

Vierailija
50/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:45"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:37"]Miten te jotkut voitte rinnastaa lapsen saannin parisuhteeseen, taloon, autoon tai työhön? On arvot sitten pikkasen erit kun meikäläisellä. Onhan meitä moneen junaan...
[/quote]

Tai miten joku voi olla sitä mieltä, että "ansaitsee" lapsen enemmän kuin joku toinen, koska hänellä itsellään on hienompi auto, talo ja ammatti? Että rikas ansaitsee lapsen enemmän kuin köyhä, ja olisi sen takia automaattisesti parempi vanhempi? Erikoista tosiaan.

Ymmärrän jokseenkin hyvin tuon lapsen ja oarisuhteen rinnastamisen. Kumpikaan ei ole mikään itsestäänselvyys, jonka voi takuulla ostaa jos ei saa. Molemmissa on kuitenkin kyse rakkauden antamisesta ja vastaanottamisesta, ainakin itselleni. Onnekas on se, jolla on edes toinen, tai muita rakastavia läheisiä ympärillä. Joillain ei nimittäin ole yhtäkään.
[/quote]
Siihen kun olisikin olemassa joku mittari, että kuka tässä elämässä ansaitsee saada ja mitä. Ettäkö sinä sait jo tuon niin tätäpä et saakkaan.

Vierailija
51/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:58"]

Kaikkea ei voi saada. Se on vain hyväksyttävä. Lapsi ei ole mikään perusoikeus jokaiselle. Kuten ei se idyllinen talo, hyvä toimeentulo tai työpaikkakaan.

[/quote]

Juurihan lapsesta ollaan tekemässä lain turvaamaa perusoikeutta homoseksuaaleille. Vaikka ei se ole heteroillekaan koskaan ollut perusoikeus.

Vierailija
52/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:07"] Talo ja mies on hyvin pitkälle itsestä kiinni. Ne on ne oikeat valinnat.

[/quote]

Okei. Sitten kun sinun (tai jonkun muun laillasi ajattelevan) lapsettomuus onkin siitä miehestä kiinni, niin ilmeisesti saa tulla sanomaan, että "Ne valinnat, ne valinnat! Mikset ottanut hedelmällisempää miestä?"

Vierailija
53/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:37"]

[/quote]

Tässä väitteessä on nyt se vika, että sinä olet korottanut lapsensaannin kaiken muun yläpuolelle. Halveksit ilmeisesti kaikkia muita toiveita ja saavutuksia. Olet sitä mieltä, että ne jotka eivät saa lasta kärsivät kaikkein eniten tässä maailmassa. Todella ylimielinen asenne, minkä takia ei oikein voi tuntea sympatiaa.

Hyväksy se, että muitakin tärkeitä asioita on olemassa ja sinulla ei ole oikeutta määrätä, mitä kukin pitää tärkeimpänä. Hyväksy myös se, että kaikilla ei todellakaan ole edes oikeutta lapseen, vaikka olisi kuinka hyvä ihminen muuten.

Siksi toisekseen, jos kerran materiaa ei saa pitää arvossaan, miksi vedotaan siihen, että "tälläkin pariskunnalla on kaikki edellytykset hyviksi vanhemmiksi, koska heillä on kaunis koti ja hienot ammatit ja varaa tarjota hyvä lapsuus"? Noin ei pitäisi edes sanoa, jos kerran materialla ei ole väliä.

Vierailija
54/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne valmiit edellytykset eivät aina takaa hyvää vanhemmuutta. Se vanhemmuus testataan vasta käytännössä. Silloin sen todella oikein näkee. Millainen on miehiään tai naisiaan. Kaikista ei kuitenkaan ole siihen. Sellaisesta joka kuvitteli olevansa huono niin hän saattaakin puhjeta oikeen kukkaan. Vanhemmuuden vaikuttavat niin monet asiat. Jo pelkästään se millainen lapsuusaika sinulla itsellesi on ollut, voi pilata tai pelastaa oman vanhemmuutesi.

Vierailija
55/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 00:04"]No mutta kyllä jotkut saa kaiken. Tai ainakin tuntuu saavan. Koulutus, parisuhde ym. on usein vaan itsestä kiinni, mutta lapsi sen sijaan ei. Se ei voi mennä niin, että ahkerimpia ja fiksuimpia rankaistaan lapsettomuudella.
[/quote]

Olen se joka kirjoitti tuon kommentin missä lukee, että kellään ei ole kaikkea. Lapsettomuus ei ole ainoa asia mihin ihminen ei voi vaikuttaa. Jotkut sairastuu vakavasti. Jotkut ovat vammaisia tai vammaantuvat. On onnettomuuksia. On pahoinpitelyä ja kärsimystä monenlaista. En puhu mistään lapsista Afrikassa vaan ihan kaikista ihmisistä. Kaikilla on jotain hyvää ja jotain pahaa.

Vierailija
56/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samanlainen tuttavapariskunta. Olen päättänyt, että jos vahingossa tulen raskaaksi ja oma elämä ei olisi vielä niin hyvällä pohjalla, annan lapsen tälle pariskunnalle. Tietty mikäli he haluaisivat.

Vierailija
57/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6

Vierailija
58/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:55"]Ei kellään ole täydellistä elämää. Kellään ei ole kaikkea mitä haluaa. Ei kellään
[/quote]
Ei olekkaan. Mutta mitä tarkoitit tällä kommentilla?
[/quote]

Tarkoitin sitä, että kukaan ei tule saamaan täydellistä elämää tai kaikkea mitä haluaa. Ehkä joku pariskunta olisi kaikin tavoin valmis
vanhemmiksi vaikka lasta ei onnistuta saamaan. Hyvät tulot, hyvä avioliitto, hyvä koti, henkisesti ja fyysisesti terveitä. Siinä on jo monta ihanaa asiaa mitä kaikilla ei ole. Kyllä lapsettomuutta saa surra, mutta on vaan asioita joihin ei voi itse täysin vaikuttaa.

Ja mulla on sairaus jonka sanottiin aiheuttavan mulle lapsettomuutta. Uskoin tietenkin ja itkin sitä. Olin silti kiitollinen siitä mitä mulla oli ja jatkoin elämääni vaikka välillä joku ilta otin tyynyn syliin ja kuvittelin hetken, että olisi vauva ja halasin ja itkin taas.

Raskaaksi kuitenkin tulin ja sain lapsen ja olen edelleen niin kiitollinen kaikesta mitä mulla on. Kun lapsi itkee monta tuntia ja mikään ei auta ja olen ihan rättiväsynyt. Niin hymyilen vaan ja olen maailman kiitollisin, et mulla on edes vauva joka itkee tässä mun sylissä.

En tarkoittanut mitään pahaa. Toivottavasti kukaan lapseton ei loukkaantunut. Ja toivon, että jokainen lopulta onnistuu saamaan lapsen tavalla tai toisella, siis ne jotka haluavat.

Vierailija
59/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:48"]

Tunnen erään ihanan pariskunnan, älykkäitä, sympaattisia, korkeasti koulutettuja ihmisiä. Asuvat suloisen idyllisessä talossa ja kaikki edellytykset loistavaan vanhemmuuteen olemassa. Nainen superäidillisen oloinen ja mies semmoinen "hassun isämäinen", mutta lasta ei vaan kuulu. Tuntuu niin valtavan epäreilulta, että samaan aikaan nistit ja alkkikset sun muut tulee ihan vahingossa raskaaksi, eivätkä edes välitä lapsestaan niin paljon, että lopettaisivat aineiden käytön. Miksi maailma on tällainen? Miksi niin moni lapseton pariskunta on just semmoinen ihannepariskunta, jolle kaikkein mieluiten lapsia soisi?

[/quote]

Mäkin tunnen aika monta ihannepariskuntaa. Sellaista, jotka olisivat täydellisiä vanhempia, mutta jotka eivät halua lapsia jostain syystä.

Vierailija
60/69 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että nimenomaan tuollaiset surut saavat ihmiset onnistumaan muissa elämänalueilla. Läheiseni sai kuulla 25-vuotiaana, että on selittämättömästi lapseton. Toki oli tuossa vaiheessa miehensä kanssa jo opiskelleet ja enismmäisissä työpaikoissaan mutta siitä lähti sitten köyhien perheiden lasten nousu varsin varakkaiksi ja uraihmisiksi. Todellä näyttivät siltä, että ovat saaneet kaiken, mutta tämä läheiseni itki usein, että olisi valmis luopumaan urasta heti, jos vain plussa pärähtäisi tikkuun.

Kyllä minä koen tahattoman lapsettomuuden paljon vaikeammaksi asiaksi kuin vaikkapa tahaton koirattomuus tai tahaton asunnottomuus. Molempiin voi vaikuttaa ponnistelemalla ja laittamalla elämä uusiksi, hakemalla uutta opiskelupaikkaa, tekemällä hanttihommia, säästämällä ja todellakin ponnistelemalla. Olen itse opiskelllut jo kolmannen uran, kun kahdesta muusta ei löytynyt töitä kuin hetkeksi. Opiskelujen aikana olen ollut siivoushommissa ja kaupan kassalla töissä. En ole asunnoton, vaikka huonoista oloista olen minäkin lähtöisin.

Lapsettomuutta et sivuuta ponnistelemalla, se on usein yhteydessä vakavaan identiteettikriisiin ja on mielestäni yksi suurimmista suruista, mitä voi kohdata. Hassua, että sitä vähättelevät tietysti aina ne, jotka sitä eivät ole koskaan kohdanneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme