Uusiutunut rintatulehdus. Mastiitti. Ei liity imetykseen. Help
Elokuun lopussa rintaani ilmestyi paise, patti joka eritti jotain ja sitten punoitti koko rinnan. Ribta tutkittiin. Ohutneulanäytteessä ei syöpäsoluja. Tulos oli mastiitti. Johtuu tupakoinnista. Ab kuuri kahdesti auttoi. Rinta oli normaali n 3 viikkoa. Nyt uudestaan lehahti punaiseksi ja on todella kipeä sekä kuuma. Seurantakäynti on vasta marraskuulle.
Kannattaako minun edes soittaa lääkäriin vai odotanko vaan siihen marraskuun mammografiaan... onko kokemuksia tällaisesta? Uusiutuvasta tulehduksesta. Riittääkö että lopettaa tupakan? Eikö näitä leikata mitenkään pois?
Kommentit (17)
No soitapa ja kysy asiasta. Ja lopeta se tupakanpoltto. Ei kannata odotella jos on levinnyt tulehdus.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan synnyttänyt tai edes ollut raskaana??
Ei liity asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen kolme lasta saanut ja kaikki imettänyt.
Ja kyllä lopetan.. pakko. Tää kipu on hirvee.
Ap.
Soitanko silti lääkäriin. Tuntuu vaan et oma vika..ja et ei ne voi auttaa.. viimeksi auttoi tyhjennys ja ab kuuri
Miten luotettava on ohutneulanäyte? Oon lukenut et oikeasti syöpä tutkitaan paksuneulanäytteellä?
Ap
Jos sulla joku tulehdus on niin kyllä sinne lääkäriin kannattaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo tupakoinnista voisi johtua?
Tupakointihan aiheuttaa vaikka ja mitä sairauksia - käytännössä sairaus kuin sairaus niin tupakointi on siellä ainakin osittaisena syynä taustalla. Ei todellakaan tupakoinnin haitat rajaudu johonkin keuhkosyöpään.
Rintatulehdus muulloin kuin imetyksen aikana (periduktaalinen mastiitti)
Ns. periduktaalimastiitti on yleisin ei-imettävän naisen rintatulehdus. Se esiintyy tyypillisimmin 40–50-vuotiaalla tupakoivalla naisella. Tavallisimmat oireet ovat kipu, nänninpihaan paikantuva tulehdus ja märkäerite nännistä. Nännin taakse voi muodostua paise. Hoidoksi tarvitaan antibiootti ja usein märkäpesäkkeen tyhjennys. Hoidon jälkeen rinta on syytä kuvata mammografialla syövän poissulkemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ns. periduktaalimastiitti on yleisin ei-imettävän naisen rintatulehdus. Se esiintyy tyypillisimmin 40–50-vuotiaalla tupakoivalla naisella. Tavallisimmat oireet ovat kipu, nänninpihaan paikantuva tulehdus ja märkäerite nännistä. Nännin taakse voi muodostua paise. Hoidoksi tarvitaan antibiootti ja usein märkäpesäkkeen tyhjennys. Hoidon jälkeen rinta on syytä kuvata mammografialla syövän poissulkemiseksi.
eli yhteys lääkäriin ja uusi ab-kuuri!
Minulla on yhdessä ja toisessa vaivassa ollut ohjeena, jos uusiutuu tai oireilu pahenee, uutta yhteyttä hoitavaan tahoon tai päivystykseen viikonloppuisin. Nytkin on voimassa lupa ottaa yhteyttä suoraan erikoissairaanhoitoon ensi kesään asti jos eräs vaiva uusiutuu.
Et jää odottelemaan vaan uudestaan hoidettavaksi.
Olisiko kenties rintasyöpä. Nyt lääkäriin heti. Tutkimuksiin pitää mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli yhteys lääkäriin ja uusi ab-kuuri!
Ok. Pakko yrittää
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten luotettava on ohutneulanäyte? Oon lukenut et oikeasti syöpä tutkitaan paksuneulanäytteellä?
Ap
Ultra, mammografia. Tarvittaessa neula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ultra, mammografia. Tarvittaessa neula.
Noi kaikki tehtiin jo.
Kiitos avusta. Soitan huomenna lääkäriin. Taas
Ap
Sain videolääkäriajan joka sanoi et pitäis mennä lääkäriin.. ja nyt se paise puhkes, rinnassa reikä josta valuu nestettä.
Ihan perseestä. Tänään loppu tupakan poltto
Ap