Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astmaatikot, miltä astmakohtaus tuntuu?

Vierailija
07.12.2014 |

Otsikossahan tuo kysymys jo tulikin...
Kuvailkaa tunnetta.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa usein yskimisellä. Sitten tuntuu kun keuhkoputkea puristaa ja pakottaa. Sitten alkaa vinkuna ja hengittäminen muuttuu raskaammaksi  On pakko "haukkoa henkeä" ja keskittyä ainoastaan hengittämiseen ja hengen sisään vetämiseen. Ei siinä paljon jutustella. Helpottaa heti kun vetäisee astmapiipusta.

Vierailija
2/13 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntuu siltä, kuin joku olisi vetänyt nippusiteen tiukasti henkitorven ympärille. Siis kun tulee ihan kunnolla astmakohtaus päälle.

Lievempänä versiona ainakin itselläni, jos kylmiltään rasitan itseäni äkillisesti (esim. juoksen bussille), niin rupeaa hengästyttämään enemmän kuin mitä muu kropan rasitus vaatisi. Vaikea selittää. Mutta siis että lihakset kyllä jaksaisivat, mutta silti on todella hengästynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku joskus sano mulle et jos kokeilee kyykätä, samalla hengittäen pillin läpi, niin ollaan aika lähellä

Vierailija
4/13 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen lisää, että mulla tulee lisäoireena myös limaneritystä eli sekä nenä että keuhkot keräävät limaa. Yskittää ja räkä valuu.

Vierailija
5/13 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnassa ja kaulassa painon tunne. Hengästyttää. Tämä päivittäistä. Astmakohtaukseen tuo nippuside oli hyvä kuvaus. Ei pysty puhumaan, tulee tunne, että ei saa hengittämällä ilmaa sisälle. Siinä vaiheessa kenellekään ei jää epäselväksi onko kulla kaikki ok.
Minä saan "astmakohtauksen" aina kun lähden liikkeelle yhtään rajummin. Uidessa, lenkillä, nopea kävely tms. Menee vähän ajan päästä ohi, mutta ensimmäinen 15 min vaikeaa. Lääkitys ei ole tasapainossa.

Vierailija
6/13 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin flunssakaudella hengittäminen on lähes 24/7 työlästä. Onneksi lääkäriltä saa kortisonia tabletteina. Astmakohtaus on sitä painon tunnetta, joka hengenveto on kamppailun tulosta. Ja limaa erittyy mullakin. En edes yritä lenkkeillä tai uida ilman avaavaa lääkettä heti aluksi.

Pelkään joutuvani vanhana vuoteenomaksi ja riittämättömällä astmalääkityksellä tukehtuvani hitaasti...

Vierailija
7/13 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kyseessä olla astma, jos on vaan limaa ja hengitys vinkuu, mutta ei mitään painon tai nippusidetunnetta? Avaava lääke ei juurikaan auta, mutta sain diagnoosin siinä puhaltelukokeessa.

Vierailija
8/13 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet vain tottunut siihen tunteeseen. Onko sulla huono kunto? Minä luulin aluksi niin, mutta keuhkot brakaa kun muu keho vielä jaksaisi.

Vierailija
9/13 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaava lääke ei oikein auta enää jos kohtaus jo päällä. Sitä tulee ottaa 15min ennen liikuntaa.

Vierailija
10/13 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 07:53"]

Sinä olet vain tottunut siihen tunteeseen. Onko sulla huono kunto? Minä luulin aluksi niin, mutta keuhkot brakaa kun muu keho vielä jaksaisi.

[/quote]

Juuri näin mullekin kävi. Tajusin vasta diagnoosin ja astmalääkityksen aloittamisen jälkeen, että mullahan on ollut astma lapsesta saakka! Aina kuvittelin kuntoani huonoksi kun en voinut liikkua muiden tahtiin hengästymättä. Mulla diagnosoitiin aluksi "lievä, kausiluonteinen astma" mutta aloitettuani lääkityksen ja kropan sopeuduttua siihen, että sairauteen on hoito, huomattiin, että astma on ihan "kunnollinen" ja käytän jatkuvaa lääkitystä pysyäkseni terveenä.

Oireita mulla tuon hengästymisen lisäksi oli krooninen poskiontelotulehdus ja infektioherkkyys. Syödessä/juodessa jotain jääkylmää suuremman määrän mulle tuli myös aina "kylmäyskä". Ensimmäisen kunnon astmakohtauksen sain vasta noin 6 kk lääkityksellä oltuani. Voin siis lääkityksen ansiosta paremmin, mutta toisaalta myös oireet ovat rajummat kuin ennen. Mulla on kai muutenkin pienet keuhkot tms. sillä ero PEF-mittauksissa avaavalla lääkkeellä ja ilman ei ole kovin iso, mutta ero olotilassa on kuitenkin huomattava. Onneksi mua hoitanut keuhkolääkäri kuunteli ja kunnioitti kokemuksiani kun lähti hoitamaan sairautta.

3&5

Vierailija
11/13 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kohtaus kun iski niin hengitys oli raskasta ja paheni kokoajan... Hapenpuutteesta seurasi oksentaminen joka ei auttanu asiaa yhtään... Oli pakko rauhottua ja hengittää tasasesti...

Vierailija
12/13 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko  ap:lla astmaepäily vai  oletko  joku  asphyxiafetisti?

Vierailija
13/13 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö astman oireiksi se, että herään aikaisin aamulla kauheaan yskään johon kuuluu myös nenän vuoto. Yskä menee usein myös niin pahaksi, että oksennan. Hengitys on myös "vinkuvaa" .Tätä voi kestää monta tuntia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän