Uusi työpaikka! Miksi niin vaikeaa saada???
Taaskaan en saanut kutsua haastatteluun, ja nyt oli mielestäni niin hyvä hakemus ja sopiva työpaikka. Miten täällä ikinä saa uutta työpaikkaa??? Haluan niin paljon entisestä pois, ja sitä paitsi kohta on taas yt:t, ja varmasti saan potkut seuraavana.
Että voi masentaa.
Ootteko te saaneet töitä viime aikoina ja miten?
Kommentit (48)
Vaikeaa on todella! Sain itse vain osa-aikaisen työn, olen kyllä siitäkin kiitollinen, varsinkin kun sovitellulla päivärahalla pääsen ihan kohtalaisiin tuloihin.
2. Puhuu asiaa. En jaksa avautua enempää, mutta kyllähän tämä syö sisältä. Iloa pitää löytää muualta, muuten hajoaa pää.
Kirjoita siihen työhakemukseen, että olet kypsä ottamaan vastaan uuden työpaikan tuomat haasteet. Osaamme lukea rivien välistä, että olet kypsä nykyiseen työhön!
Muista mainita, että mies tai muu sukulainen huolehtii teidän perheessä ensisijaiseti pienten sairaiden lasten hoidosta. Muuten oletus on, että sinä olet poissa töistä!
Saat näin kaksi pistettä lisää työhaastattelussa!
Mies ollut viimeisenä puolen vuoden aikana kahdesti haastattelussa ja soveltuvuustesteissä eikä saanut kumpaakaan. Aika tiukkaa touhua.
Ihan faktana, että suurin osa työhakemuksista on ihan luokattoman huonoja. Niistä ei käy ilmi tärkeimmät asiat, joita ovat 1) mitä sinulla on osaamisellasi antaa firmalle ja 2) mitä ylipäänsä osaat. Firmahan ei ole etsimässä sinulle työpaikkaa, vaan itselleen parasta työntekijää.
Toinen ongelma on työpaikkailmoitukset. Niissä ei useinkaan kerrota, mitä oikeasti ollaan etsimässä. Ilmoituksessa saattaa lukea "haastavaan työhön paineensietokykyistä tyyppiä" mutta ei kerrota mihin työhön. Tai maalaillaan ummet ja lammet työn hienoudesta, vaikka oikeasti se on silkkaa paskaa. Sitten kun tulee ilmoituksen mukainen hakija, hänet blokataan ylipätevänä "kun se kuitenkin kyllästyy tähän meidän hommaan".
Lisäksi liian moni hakee tänä päivänä ihan vääränlaisia töitä. Sitten tullaan palstalle itkemään, kun lastenvahdiksi kotiin valittiin lukiolainen eikä maisterimamma. Tai haetaan Excel-kouluttajaksi kun osaa itse laskea sillä summan ja keskiarvon, mutta ei mitään muuta. Jne.
Lottovoittokin irtoaa helpommin kuin työpaikka.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:31"]
Mies ollut viimeisenä puolen vuoden aikana kahdesti haastattelussa ja soveltuvuustesteissä eikä saanut kumpaakaan. Aika tiukkaa touhua.
[/quote]
Kai hän sai palautetta miksi näin? Testitulokset on oikeus saada itselleen. Testeihinkin tietysti otetaan aina kaksi tai kolme parasta, joista valitaan, ja valitettavasti työnhaut eivät ole riippuvia toisistaan. Kerran toiseksi parhaaksi pääseminen ei nosta todennäköisyyttä seuraavassa haussa olla paras.
Tiedän kyllä mitä se on. Pääsin kerran testeihin, testattuja oli vain kaksi, ja testifirma lähetti tulokset kotiin. Hyvin oli mennyt, mutta itse työntekijää hakenut firma ei ilmoittanut minulle mitään! Ei edes lyhyttä sähköpostia, että sinua ei valittu...
Millaisella koulutuksella ja miltä alalta olet ap hakemassa töitä? Millaisessa työpaikassa olet niin?
Viestinnän alalla olen. Koko alalla menee aivan surkeasti, joten ei kovin hehkeet näkymät. Olen vain niin täynnä nykyistä työpaikkaani, ja sitä paitsi siellä pukkaa koko ajan yt:tä.
Nro 9:lle vielä, että spesifeillä aloilla ei nuo sun faktas ihan toimi. Niissä on selkeät vaatimukset ja kelpoisuudet, jotka tulee ihan saletisti hakemuksissa ja ansioluetteloissa esille. Mä luulen, että nykyään esim. viestinnän alalla hakemukset on aika kovatasoisia.
Mua ihan oikeesti ottaa päähän tää työtilanne ja tulevaisuus. Vissiin pitää alkaa miettii uutta koulutusta...
Tsemppiä teille muille työnhakijoille!
Sori, tuli kirjoitusvirheitä tekstiin, kun näpyttelin kännykällä.
t. Ap
Minä sain osa-aikaisen työn pelkästään omalla hemmetinmoisella aktiivisuudellani. Tämän sanoi minulle esimies, joka minut palkkasi. Aktiivisuus tarkoitti kohdallani ensin noin kymmenen hakemuksen lähettämistä firman vapaina oleviin paikkoihin, tämän jälkeen vielä työnantajan luona käymistä ihan spontaanisti ilman sovittua tapaamista ja lopuksi rekrytoijalle soittamista. Lopulta irtosi työpaikka!
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:47"]
Minä sain osa-aikaisen työn pelkästään omalla hemmetinmoisella aktiivisuudellani. Tämän sanoi minulle esimies, joka minut palkkasi. Aktiivisuus tarkoitti kohdallani ensin noin kymmenen hakemuksen lähettämistä firman vapaina oleviin paikkoihin, tämän jälkeen vielä työnantajan luona käymistä ihan spontaanisti ilman sovittua tapaamista ja lopuksi rekrytoijalle soittamista. Lopulta irtosi työpaikka!
[/quote]
Mahtavaa! Hyvä sinä! t. Ap
Nro 15 vielä jatkaa kannustuksena muille, soittakaa ja käykää esittäytymässä työnantajille, mikäli se vaan suinkin on mahdollista! Tiedän ettei aina ole, mutta kyllä jotkut työnantajat arvostavat henkilökohtaista yhteydenottoa. Varsinkin jos ilmoituksessa on nimetty joku, jolta saa kysellä työpaikasta tarkempia tietoja, niin soittakaa, mutta miettikää huolella kysymyksenne ja sanomisenne ennakkoon! Lisäksi kannustaisin hakemaan myös paikkoihin, jotka kokee itselle ehkä vähän liiankin haastaviksi, sillä aina kannattaa kokeilla. Älä siis karsi itse itseäsi jo ennen kuin olet edes yrittänyt, vaan anna sen rekrytoijan tehdä se, saattaa myös onnistaa ja työpaikka voi olla sinun! Tsemppiä kaikille, älkää ikinä luovuttako, vaan jos A-suunnitelma ei toimi, niin B-suunnitelma käyttöön! Toivon menettäminen haisee kauas. Jokaisessa päivässä on uusi mahdollisuus!
"Jokaisessa päivässä on uusi mahdollisuus!"
Hohhoijaa...
Just, sulle joka hoh hoijaa, et taida enää uskoa mahdollisuuksiisi, ja se kyllä välittyy! Vaihda asennetta, voit yllättyä!
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:05"]
Just, sulle joka hoh hoijaa, et taida enää uskoa mahdollisuuksiisi, ja se kyllä välittyy! Vaihda asennetta, voit yllättyä!
[/quote]
En mä ole hakemassa mitään työpaikkaa, nauratti vaan tuo lause. Suoraan kuin jostain mantrateoksesta.
Meillä mies on vakityössä, johon on todella kyrpiintynyt. On hakenut viimeisest 2 vuotta muualle töihin. Pääsee haastatteluihin, pääsee toiselle kierrokselle, pääsee soveltuvuustesteihin. Mutta aina löytyy se joku hitusen parempi/osaavampi. Hakijoita IT-allalla on tällä hetkellä jotain 100-400 välillä per avoin paikka riippuen firmasta ja sen sijainnista. Eli osaa tehdä hakemuksen oikein ja jotain menee oikein haastattelussakin, koska pääsee kakkoskierrokselle. Hakijoita vain on niin tolkuttomasti, että osaavampi löytyy aina, jota ei tarvitse yhtää kouluttaa tehtäviin. Joten mies on todella toivoton tilanteeseensa. Ei pääse pois nykyisestä, ei voi irtisanoutua, koska meillä lainat, lapset ym. (ja joo olen minäkin töissä ihan saman tasoisella palkalla), ei saa uutta ja kokee, että nykyisessa työssä vedetään mattoa alta ja osaaminen hiipuu, kun kunnon töitä ulkoistetaan ja jäljelle jäävät hoitavat hanttihommia, joista ei uran kannalta ole hyötyä. Ei ole suomalaiset työmarkkinat hyvät tällä hetkellä.
Lisäksi koska on työnantajan markkinat, voiva työnantajat käyttäytyä miten sattuu. Lupaavat ilmoitella haastattelun jälkeen seuraavalla viikolla, mutta meneekin kuukausi tai ei ilmoiteta lainkaan edes sitä kiitos eitä ennen kuin itse kyselee perään... Huonoa mainetta tuo firmoille moinen hakijoiden kohtelu.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:00"]
Nro 15 vielä jatkaa kannustuksena muille, soittakaa ja käykää esittäytymässä työnantajille, mikäli se vaan suinkin on mahdollista! Tiedän ettei aina ole, mutta kyllä jotkut työnantajat arvostavat henkilökohtaista yhteydenottoa. Varsinkin jos ilmoituksessa on nimetty joku, jolta saa kysellä työpaikasta tarkempia tietoja, niin soittakaa, mutta miettikää huolella kysymyksenne ja sanomisenne ennakkoon! Lisäksi kannustaisin hakemaan myös paikkoihin, jotka kokee itselle ehkä vähän liiankin haastaviksi, sillä aina kannattaa kokeilla. Älä siis karsi itse itseäsi jo ennen kuin olet edes yrittänyt, vaan anna sen rekrytoijan tehdä se, saattaa myös onnistaa ja työpaikka voi olla sinun! Tsemppiä kaikille, älkää ikinä luovuttako, vaan jos A-suunnitelma ei toimi, niin B-suunnitelma käyttöön! Toivon menettäminen haisee kauas. Jokaisessa päivässä on uusi mahdollisuus!
[/quote]
Tehty, tehty, tehty. Ei silti edes haastattelukutsuja.
Ota itseäsi niskasta kiinni. Positiivinen asenne tuo työpaikan. Varhainen lintu madon nappaa, ole ajoissa liikkeellä!
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:25"]
Muutama haastattelu on ollut. En halua masentaa mutta tämä meno menee tästä vielä huonompaan suuntaan. Jollei keksi maailmanmarkkinoille soveltuvaa yritysideaa niin aika heikolta näyttää nyt kyllä... Kannattaa alkaa orientoitumaan siihen että tulevaisuudessa elämän sisältö koostuisi jostain muusta kuin palkkatyöstä...
[/quote]
Sepä se. Masentaa ihan törkeenä. Mistä sitä keksis yrityksen aiheen tai jotain. Huoh. Tuntuu, että ei kannata enää laittaa yhtää hakemusta minnekään, kun aina pettyy. Mutta joku kuitenkin saa paikan. Miten ihmeessä se onnistuu? Vai onko nuo vain "hakuja" eli onkin jo katsottu työntekijä valmiiksi, ja sitten kivaa mainosta tähän aikaan, kun laittaa "työhakuilmoituksen"?