Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tietää jos on psykoosissa

Vierailija
07.12.2014 |

Minulla oli ajanjakso jolloin kuvittelin että kotona on kameroita ja siksi hoidin vauvaa liioitellun tarkasti. Luulin myös että lehden mielipide palstan kirjoitus oli minulle monta kertaa. Vauva valvotti ja oli itkuinen. Nyt aikaa on jo mennyt ja olen ok, mutta oliko minulla joku häiriö? Vakavaa?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jutellut lääkärin kanssa noista? Lääkäri (psykiatri) osaisi parhaiten kertoa, onko syytä huoleen ja mitä tehdä, josnoita fiiliksiä tulee uudestaan.

Vierailija
22/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän masentunut olen ollut mutta koen yhä iloa ja innostun asioista. Väsyttää silti koko ajan. Mitä minun tulisi tehdä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä valvominen voi jo aiheuttaa psykoottisia oikeita, mutta se ei vielä tarkoita sitä, että olisit psykoosissa tai tulossa hulluksi. Yritä nukkua muutama yö rauhassa ja katso sen jälkeen miltä tuntuu.

Vierailija
24/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetätkö?

Vierailija
25/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:49"]En siis enää kuvittele kameroita yms yms mutta kuvittelen helposti ihmisten puhuvan pahaa tai sanovan pahasti. Minulla on takana vuoden valvominen.
[/quote]kannattaa putää ehkä yhteyksiä terveydenhuoltoon, kunnes saa nukuttua paremmin. Niin tekisin. Itsen ja lapsen kannalta.

Vierailija
26/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tollaisessa tilanteessa sitten erottaa onko kyseessä mahdollisesti psykoosista vaiko alkavasta skitsofreniasta?

Vierailija
27/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaveri, joka sekosi raskauden aikana. Salasi vainoharhaisesti raskautensa kaikilta loppuun asti, vain muutama harva tiesi ja heitä vannotettiin olla kertomatta kenellekään. Ja sitten oli hysteria kaikesta, ruoasta, juomasta, ei voinut käydä ravintolassa, keitti juomaveden, kamala pöpökammo, miehensä näistä kerran lipsautti. Ja se seläntakana puhumisen pelko. Hän oli ihan varma että kaikki puhui hänestä pahaa ja arvosteli, vaikka todellisuudessa kukaan ei tiennyt että odottaa vauvaa. Yhteydenpito lähes kaikkiin katkesi, kukaan vanhasta ystäväpiiristä ei ole nähnyt lasta. Friikkiä, niin friikkiä. Sen verran tiedetään että lapsi on terve, äiti ilmeisesti ei. Sääli.

Vierailija
28/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenikolta ainakin puuttuu sairaudentaju. Tiedostitko samalla, että "luulottelet hulluja"? Vai selkenikö asia sinulle vasta jälkikäteen? 

Vierailija
29/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:57"]Miten tollaisessa tilanteessa sitten erottaa onko kyseessä mahdollisesti psykoosista vaiko alkavasta skitsofreniasta?
[/quote] ei väliä. Jos kameroita alkaa epäillä tai vastaavaa on se varmaan riittävä argumentti ottaa valvontaa. Oli niin tai näin.

Vierailija
30/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetän. Minua pelottaa kertoa kellekään.

Vierailija
31/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tiedostat kuitenkin sen nyt jo vain kuvitelmaksi? Mä kärsin aikoinani pahasta unettomuudesta ja olin todella vainoharhainen. Kuvittelin just, että tv puhuu mulle ja että mua tarkkaillaan. Äiti vei mut jo skitsofrenia tutkimuksiinkin. Oikeasti olin vain jo niin väsynyt, että en vain osannut enää erottaa totta tarusta ja se sit ruokki sitä kehää enkä nukkunut koska tuntui että mua tarkkaillaan. Sitten kun se unettomuus saatiin hallintaan ne oireet väheni ja loppui kokonaan. Sen jälkeen ei ole tullut uudestaan mitään vainoharhoja.

Vierailija
32/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks mene niin että psykoosissa oleva ei ITSE TIEDÄ olevansa psykoosissa. Sairauden tunto puuttuu.

Vierailija
33/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosin oireilta kuulostaa. Välille voi tulla parempi jakso mutta psykoosin paraneminenitsestään kokonaan ei ole kovin yleistä. Minusta tuosta kannattaa kertoa lääkärille ja sitten psykiatrin puheille. Pienenpieni antipsykooytinen lääkitys lyheyeksikin aikaa voisi laukaista tilanteen niin eteivät oireet palaa. Ilman lääkitystä aivokemia palaa pienenkin stressin kautta temppuilemaan omiaan. Lääkitys saa aivot unohtamaan tavallaan stressin ja unettomuuden aiheuttamat psykoottiset oireet, se mekanismi kun oikastaan lääkkeellä niin kaikki ihan fine jatkossa ja pysyy terveenä. Lyhyet psykoosit terveillä ihmisillä on yleisiä, ns akuutit psykoosit. Tulee kerran tai pari elämän aikana, muuten ihminen täysin terve. Ei tarvi pelätä pitkäaikasia daignooseja, sehän monesti estää ihmisiä menemästä avautumaan koska pelätään että tulee jokin pitkäaikaissairausdiagnoosi tms... Aivoille tekee paljon enemään hallaa hoitamattomat psykootyiset oireet välillä kuin pieni annostus antipsykoottia jonkun aikaa. Tietenkin jos imettää, niin kannataa miettiä aloittaako lääkitystä ollenkaan vielä. Psykoottiset oireet tosiaa tuhoaa aivoja ihan fyysisesti ja pilaa normaalia kemiaa joten lääkitys on todellakin hyvä juttu. 

Vierailija
34/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:03"]Skitsofrenikolta ainakin puuttuu sairaudentaju. Tiedostitko samalla, että "luulottelet hulluja"? Vai selkenikö asia sinulle vasta jälkikäteen? 
[/quote]

Olin varma että kuvittelen mutta jotenkin silti tuntuu siltä että on esim kameroita.

Vierailija
35/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin sekoaa tavallaan. Minulta sekosivat sanat vauvan valvotettua tarpeeksi. Tavut menivät sanoista sekaisin tai suusta tuli aivan toinen sana, kuin mitä olin aikonut käyttää. Oli siinä itselläkin ihmettelemistä, kun puhuin ihan höpöjä.

Vierailija
36/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:57"]

Miten tollaisessa tilanteessa sitten erottaa onko kyseessä mahdollisesti psykoosista vaiko alkavasta skitsofreniasta?

[/quote]

Ei mitenkään. Mutta voi olla myös vainoharhaisuushäiriö.

Vierailija
37/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Univelka on massiivinen tällä hetkellä ja imetän. Pientä vainoharhaisuutta on edelleen mutta enää en kuvittele mitään erikoista ja olen tuntenut itseni todella sairaaksi välillä enkä usko oikein itse näihin luuloihin mutta ne tuli vain mieleen. Vauvan olen hoitanut hyvin.

Vierailija
38/38 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät sen siitä ettet myönnä sitä koskaan. Vain jälkeenpäin voit ihmetellä tekojasi.