Eikö enään missään autokoulussa voi ajaa
automaattivaihteisella autolla? Haluaisin suorittaa ajotunnit ja inssin automaattivaihteisella sen takia että kytkimen ja vaihteiden kanssa ei tule mitään se on itselleni aivan järkyttävän vaikeaa enkä pysty samalla keskittymään hyvin liikenteeseen tai mihinkään muuhun.
Olen katsellut paikkakuntani kaikki autokoulut läpi ja ei vaan ole missään lukenut että olisi mahdollista ajaa automaattisella.
Tietääkö joku muu onko vielä olemassa tätä vaihtoehtoa esim täällä varsinaissuomessa?
Kiitos.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että harjoitusta vaativa ongelmasi on kytkimen ja vaihteiden käyttö jos niihin pitää kapasiteettia niin paljon käyttää ettei sitä enää liikenteen havainnointiin riitä. Kun ne opettelee kunnolla, se on niin selkärangassa ettei tarvitse kiinnittää huomiota. Kuin pyörällä ajo.
Muutin mieleni. En mä enään edes ikinä halua kuvitellakaan ajavani manuaalisella. Haluan ajaa aina automaattisella koska mitä järkeä mun on opetella käyttämään kytkintä ja vaihteita se on vain ajan hukkaa. Voin päästä helpommalla ja opetella automaattivaihteisella ajamaan mikä on paljon helpompaa.
Ihan samallatavalla sun pitää keskittyä liikenteessä vaikka sulla on automaattiauto. Jos vaihteet vie sun huomion, sen vie vaikka vieruskaveri tai musiikki tai nopeusrajoitusmerkit.
Niin pitää, niin pitää. Mutta kun niitä vaihteita pitää tyypillisesti vaihtaa eniten juuri silloin, kun pitää eniten tarkkailla sitä muuta liikennettä, kuten risteystilanteissa. Itse pelkäsin autolla ajamista silloin, kun minulla oli manuaalivaihteinen auto. Pakko oli kuitenkin ajaa. 2 vuotta sitten vaihdoin automaattivaihteiseen, ja yhtäkkiä huomasin, ettei se ajaminen niin vaikeaa ja pelottavaa olekaan. Eli ainakin tällaiselle hahmotushäitiöiselle maisterille se automaattivaihteinen auto on ainakin 10 kertaa helpompi ajettava kuin manuaalivaihteinen. Toki maantieajossa on melkein sama, onko manu vai automaatti, mutta kaupunkiajossa automaatti on ihan merkittävästi helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikissa voit ajaa vain autimaattikprtin, mutta se on täyttä idiotismia, etenkin Suomen autokannalla. Jopa ADHDt oppii ajamaan manuaalia. Jos sulla on kaksi kättä, niin onnistuu sultakin.
Ajoin kyllä kortin manuaalilla ja ostin automaatin vasta reilun vuoden kortin saamisesta, mutta näiden 19 vuoden aikana manuaalilla ajamiset on varmaan yhden käden sormilla laskettavissa. Viimeksi olen tainnut olla manuaalin ratissa viitisen vuotta sitten, kun tarvitsin huollon sijaisautoa ja sitä ei saanut automaattina. En ole kokenut Suomen autokantaa mitenkään ongelmalliseksi tässä suhteessa, ja tilanne muuttuu koko ajan paremmaksi.
Olen autokoulussa vähän vanhemmalla iällä ja tarkoitus on ajaa automaattikortti siinä tapauksessa että en saa manuaalilla inssiä läpi. Itseluottamusta ei ole kovin paljon, joten yksi ylimääräinen tekijä vähemmän voi olla tässä kohtaa se ratkaiseva. Go AP, älä anna vähättelevien kommenttien masentaa! Kysy rohkeasti autokouluista tai etsi oma opettaja (nykyisin noita vaatimuksia on kevennetty).