Eikö enään missään autokoulussa voi ajaa
automaattivaihteisella autolla? Haluaisin suorittaa ajotunnit ja inssin automaattivaihteisella sen takia että kytkimen ja vaihteiden kanssa ei tule mitään se on itselleni aivan järkyttävän vaikeaa enkä pysty samalla keskittymään hyvin liikenteeseen tai mihinkään muuhun.
Olen katsellut paikkakuntani kaikki autokoulut läpi ja ei vaan ole missään lukenut että olisi mahdollista ajaa automaattisella.
Tietääkö joku muu onko vielä olemassa tätä vaihtoehtoa esim täällä varsinaissuomessa?
Kiitos.
Kommentit (63)
Ehkä sun ei kannata ajaa sitä korttia ollenkaan. Jos vaihteiden vaihtaminen häiritsee keskittymistä mahdottomasti niin tuskin susta kovin turvallinen kuski tulee automaatillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CAPilla ainakin, mutta aja manuaalikortti hyvä ihminen
Miksi ihmeessä, kun yhä suurempi osa autoista on automaatteja?
Koska menee ainakin 15 vuotta ennenkuin Suomessa autot on kaikki automaatteja, urheiluautot tuskin koskaan, ulkomailla vuokra-autot samoin.
Ap ei varmaan aio ajaa kaikilla Suomen autoilla. Urheiluauton ja ulkomaisten vuokra-autojenkaan takia ei kannata jättää korttia kokonaan ajamatta.
Apn ajokyvyillä kyllä kannattaa. Fakta on se, että se isin aitomaatti ei aina ole apn käytössä ja jossain vaiheessa seinä vaan nousee pystyyn.
Ap voi ostaa ihan ikioman automaatin sitten kun saa kortin.
No siinähän ostaa, mutta enpä usko jollei isi maksa.
Ei ap saa manuaalia yhtään sen helpommin.
Kyllä saa, manuaaleja on niin paljon enemmän hintaluokassa 3000-20000€.
3000-20000 on niin laaja hintahaarukka, että siitä löytyy automaatti aivan varmasti jokaisen tarpeisiin. Pienemmässäkin hintahaarukassa valinnanvaraa on niin paljon, ettei ajaminen vaihteistoon kaadu.
Eli ihminen kuka haluaa/tarvitsee ajokortin ja auton elämäänsä. Niin teidän mielestä kannattaa manuaalisella ajaa ajokoe mutta jos haluaakin suorittaa ajokokeen automaattisella ja haluaa myös ajaa semmoisella ylipäätänsä niin teidän mielestä on parempi että jos ei aja manuaalisella niin on parempi että ei sitten hanki ollenkaan korttia? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että harjoitusta vaativa ongelmasi on kytkimen ja vaihteiden käyttö jos niihin pitää kapasiteettia niin paljon käyttää ettei sitä enää liikenteen havainnointiin riitä. Kun ne opettelee kunnolla, se on niin selkärangassa ettei tarvitse kiinnittää huomiota. Kuin pyörällä ajo.
Muutin mieleni. En mä enään edes ikinä halua kuvitellakaan ajavani manuaalisella. Haluan ajaa aina automaattisella koska mitä järkeä mun on opetella käyttämään kytkintä ja vaihteita se on vain ajan hukkaa. Voin päästä helpommalla ja opetella automaattivaihteisella ajamaan mikä on paljon helpompaa.
Ihan samallatavalla sun pitää keskittyä liikenteessä vaikka sulla on automaattiauto. Jos vaihteet vie sun huomion, sen vie vaikka vieruskaveri tai musiikki tai nopeusrajoitusmerkit.
Olet väärässä :)
Ei hän kyllä ole. Vaihteet eivät vie huomiota jollei ole suuria vaikeuksia tarkkaavuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CAPilla ainakin, mutta aja manuaalikortti hyvä ihminen
Miksi ihmeessä, kun yhä suurempi osa autoista on automaatteja?
Koska menee ainakin 15 vuotta ennenkuin Suomessa autot on kaikki automaatteja, urheiluautot tuskin koskaan, ulkomailla vuokra-autot samoin.
Ap ei varmaan aio ajaa kaikilla Suomen autoilla. Urheiluauton ja ulkomaisten vuokra-autojenkaan takia ei kannata jättää korttia kokonaan ajamatta.
Apn ajokyvyillä kyllä kannattaa. Fakta on se, että se isin aitomaatti ei aina ole apn käytössä ja jossain vaiheessa seinä vaan nousee pystyyn.
Ap voi ostaa ihan ikioman automaatin sitten kun saa kortin.
No siinähän ostaa, mutta enpä usko jollei isi maksa.
Ei ap saa manuaalia yhtään sen helpommin.
Kyllä saa, manuaaleja on niin paljon enemmän hintaluokassa 3000-20000€.
Mutta ihan riittävästi on myös automaatteja tuossa hintaluokassa, ja jopa alle tuon. Me ostimme kaksi automaattivaihteista alle 10 000 euron autoa muutaman kuukauden sisällä. Ei ollut vaikeaa.
ja mistä te väittelijät tiedätte, kuinka paljon AP:lla on varaa maksaa autostaan? Hän ei välttämättä edes ole mikään opiskeleva teini, vaan voi olla jo pidempään työelämässä ollut.
Isäni ajoi ajokortin jäätyään eläkkeelle, ja hänellä on kortissa merkintä, että saa ajaa vain automaattivaihteisella autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole nykyään just toisinpäin?
Että vaikeampi löytää paikkaa, jossa pääsee vielä manuaalilla ajamaan?Autokoulujen kalustosta 95% on edelleen manuaalivaihteisia, vaikka niiden osuus uusista autoista on laskeva. Syy tähän on pykälä jonka mukaan automaatilla ajettu kortti ei oikeuta manuaalivaihteisen auton ajamiseen. Tämä luultavasti poistuu lähivuosina.
Ei poistu, jos poistuu, aikaisintaan 10 vuoden päästä
Kylla nyt suomalaistenkin olisi herattava nykyaikaan. USAssa automaatti on ollut standardi (ei lisamaksua) jo 1970- luvulta lahtien ja nyt on 2021!
Vierailija kirjoitti:
Eli ihminen kuka haluaa/tarvitsee ajokortin ja auton elämäänsä. Niin teidän mielestä kannattaa manuaalisella ajaa ajokoe mutta jos haluaakin suorittaa ajokokeen automaattisella ja haluaa myös ajaa semmoisella ylipäätänsä niin teidän mielestä on parempi että jos ei aja manuaalisella niin on parempi että ei sitten hanki ollenkaan korttia? En ymmärrä.
Jos kyse on vain halusta ja oppii autoa ajamaan, niin ok. Mutta jos on kyse siitä että tarkkaavuus menee vaihteisiin ja automaatti on helpompi, todellakin pitää pysyä kuljetettavana. Teillä on ihan riittävästi reikäpäitä jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikissa voit ajaa vain autimaattikprtin, mutta se on täyttä idiotismia, etenkin Suomen autokannalla. Jopa ADHDt oppii ajamaan manuaalia. Jos sulla on kaksi kättä, niin onnistuu sultakin.
Olin autokoulussa kävin inssissä ihan liian monta kertaa. Ei tullut mitään. Keskityin liikaa niihin vaihteisiin ja sen takia tein virheitä koska keskittyminen herpaantui. Haluan ajaa automaattisella se on parempi kun ei mitään. Kunhan nyt vaan saisin edes kortin ja ajaa autoa vaikka ei olisikaan manuaali.
ApEt sä sitä manuaalia saa automaattikortilla ajaa. Jos sun keskittymiskyky ei riitä autolla ajoon, se automaatti sua pelasta. Älä mene liikenteeseen tollasilla taidoilla, kiitos
Se on ihan tutkittu juttu että automaattivaihteisella autolla ajaminen auttaa kuljettajaa havainnoimaan paremmin ja enemmän liikennettä ja muita tilanteita. Kun ei tarvitse kytkimen ja vaihteiden kanssa leikkiä samalla.
Mitä hemmetin leikkimistä siinä on🙄. Itsellä ainaki tulee niin selkärangasta vaihteiden ja kytkimen samoin kaasun ja jarrun käyttö ettei sitä edes ajaessa ajattele millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan jos ei opi ajamaan manuaalisella niin on ehkä parempi olla ajamatta ollenkaan. Lapsikin oppii vaihteiden käytön. Mikä kaikki muu liikenteessä ja autossa sisällä tapahtuva syöksee aapeen huomiointikyvyn raiteiltaan ja mitä sitten tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikissa voit ajaa vain autimaattikprtin, mutta se on täyttä idiotismia, etenkin Suomen autokannalla. Jopa ADHDt oppii ajamaan manuaalia. Jos sulla on kaksi kättä, niin onnistuu sultakin.
Kenen tarvitsee pystyä ajamaan koko Suomen autokannalla? Automaattivaihteisia on kuitenkin myytävänä sekä uutena että käytettynä, joten ei ole vaikeaa valita sellainen auto, jolla osaa ja saa ajaa. Hybridit ja sähköautot ovat automaattivaihteisia.
No vaikkapa ihminen, joka ajaa muidenkin autoja kuin omaansa. Muuttoautoa, vuokra-autoa, kaverin autoa, siskon autoa…
Miksi kenenkään pitäisi ajaa muiden autoilla? Ja jos ei ole edes automaattikorttia, niin sitten ne muiden autot ainakin jää ajamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sun ei kannata ajaa sitä korttia ollenkaan. Jos vaihteiden vaihtaminen häiritsee keskittymistä mahdottomasti niin tuskin susta kovin turvallinen kuski tulee automaatillakaan.
Kyllä mä ajan sen kortin. Olen sen jo päättänyt että kortin tulen hankkimaan sanoi kuka mitä tahansa. Musta tulee turvallinen kuski. Jos mun pitää käyttää kytkintä, vaihtaa vaihteita, katsoa tielle, liikennemerkkejä, minne ajan ja kaikki nämä asiat vielä samaan aikaan. Ei kiitos. Haluan automaattivaihteisen auton sillon pystyn paremmin keskittymään liikenteeseen ja olemaan rauhallisempi kuski kun ei tarvitse kokoajan miettiä vaihteita.
Kysy Epic -autokoulusta. Ainakin minun kotikaupungissani onnistuu heillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ajan sen kortin. Olen sen jo päättänyt että kortin tulen hankkimaan sanoi kuka mitä tahansa. Musta tulee turvallinen kuski. Jos mun pitää käyttää kytkintä, vaihtaa vaihteita, katsoa tielle, liikennemerkkejä, minne ajan ja kaikki nämä asiat vielä samaan aikaan. Ei kiitos. Haluan automaattivaihteisen auton sillon pystyn paremmin keskittymään liikenteeseen ja olemaan rauhallisempi kuski kun ei tarvitse kokoajan miettiä vaihteita.
Todellakin ajat kortin. Älä välitä näistä ankeuttajista, ehkä eivät vaan itse osaa ajaa automaatilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitä se autolla ajaminen on, että pitää jakaa tarkkaavuutensa. Jos ne vaihteet vie sun huomion pois liikenteestä, automaatin ratissa sä edelleen joudut huomioimaan kaiken muun. Se, että automaatti vaihtaa sun puolesta vaihteen, ei tarkoita sitä, että sun ei tarvitsisi hallita sun autoa. Sen sijaan, että sä mietit risteyksessä onko sulla ykkönen silmässä, sä mietit, että pitikö mun painaa kaasua vihreillä vai punasilla. Hanki kortti, muista hankkia sit auto, joka varoittaa muita liikkuessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin ajat kortin. Älä välitä näistä ankeuttajista, ehkä eivät vaan itse osaa ajaa automaatilla.
😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😅 Miten olisi mahdollista olla osaamatta ajaa automaatilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin koko ajan? Et sä koko aikaa vaihda vaihdetta, ethän?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, enkä tarkoita tätä millään pahalla. Sain itse aikanaan jotenkin väännettyä ajokortin itselleni, mutta tajusin, että ei mun taidot riitä ajamiseen. Mun on tosi vaikea hahmottaa esim. toisten autojen nopeuksia, paljonko edessä on tilaa tms., tämä "hahmotusongelma" näkyy siis muissakin asioissa. Niinpä mulla ei tänä päivänä ole ajokorttia, mikä on sinänsä harmi, mutta en ole telonut ketään hengiltäkään. Ihmisillä on erilaisia lahjoja, miksi sitä ei voi myöntää ja toimia sen mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitä se autolla ajaminen on, että pitää jakaa tarkkaavuutensa. Jos ne vaihteet vie sun huomion pois liikenteestä, automaatin ratissa sä edelleen joudut huomioimaan kaiken muun. Se, että automaatti vaihtaa sun puolesta vaihteen, ei tarkoita sitä, että sun ei tarvitsisi hallita sun autoa. Sen sijaan, että sä mietit risteyksessä onko sulla ykkönen silmässä, sä mietit, että pitikö mun painaa kaasua vihreillä vai punasilla. Hanki kortti, muista hankkia sit auto, joka varoittaa muita liikkuessasi.
Pystyn kyllä huomioimaan kaiken muun jos vaihteet on pois pelistä. Ja en sanonut missään kohtaa ettenkö osaisi hallita autoa. Osaan kyllä ihan pysyä tiellä ja seurata liikennemerkkejä ja valoja. Ja en mä nyt sentään punaisia päin aja. Kyse oli nyt että vaihteet on se ongelma. Ei liikenteessä ajaminen.
Tpivottavasti ei missään enää(n). Jos ei opi ajamaan manuaalia, ei kannata työntäytyä liikenteeseen.