Äitini tuli ilmoittamatta kylään kun en ollut vastannut viestiin
Tämä normaalia teillä? Olin oikeastaan siivomassa enkä edes huomannut viestiä.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala! Äiti tuli käymään! Nyt rajat sille vanhalle luuskalle! Seuraavaksi ilmoitat, että ei ole mitään asiaa sinun luokse ja jos ei usko, niin lähestymiskielto vetämään. Nykyajan vanhemmat on ihan sairaita, rajattomia läheisriippuvaisia narsistipsykopaatteja! Jos et nyt laita rajoja, se saattaa tulla uudemmankin kerran ja tuoda vaikka isäskin mukanaan ja mummon!
Varo nyt vähän! Toiset ovat tällaiset kommentit ihan tosissaan. Ei kaikilla ole huumorintajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en 12 tuntii saisi lastani kiinni, niin kyllä menisin käymään. Ellei sitten ole kertonut olevansa siellä ja täällä.
Hän muutti syyskuun alussa, joten kyllä olen vielä huolehtija.
Miksi aikuisen pitäisi tilittää äidilleen missä kulkee ja milloin ?
"Saada kiinni" ei tarkoita "saada tietää kaikki elämän yksityiskohdat" - luulen ainakin että tuo edellinen tarkoitti, että jos ei 12h ensiyrityksestä kuule pihahdustakaan niin huolestuu ja menee käymään.
Mä en menis vielä käymään, mutta huolestuisin kyllä (yrittäisin olla näyttämättä) mutta laittaisin kyllä wappiviestiä niin että näkyisi, että on edes lukenut, tyyliin "ei mtn tärkeää asiaa ollut, olisin vain kysynyt XYZ" (jotain mihin vois vastata vain juu tai ok tms.Äiti murehtii ikuisesti lapsistaan, mutta toki hänen täytyy se yrittää peittää...
Toivottavasti puhut nuoresta lapsesta. Jos on joku 30v ja käyttäydyt samoin aika huolestuttavaa. Mitä jos viettää vaikka romanttista päivää jonkun miehen kanssa ja sinä pommittat viesteillä? Tuskin sillon haluaa koko ajan kytätä kännykkää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala! Äiti tuli käymään! Nyt rajat sille vanhalle luuskalle! Seuraavaksi ilmoitat, että ei ole mitään asiaa sinun luokse ja jos ei usko, niin lähestymiskielto vetämään. Nykyajan vanhemmat on ihan sairaita, rajattomia läheisriippuvaisia narsistipsykopaatteja! Jos et nyt laita rajoja, se saattaa tulla uudemmankin kerran ja tuoda vaikka isäskin mukanaan ja mummon!
Varo nyt vähän! Toiset ovat tällaiset kommentit ihan tosissaan. Ei kaikilla ole huumorintajua.
..ottavat..
On normaalia välittää ja huolehtia läheisistään. Se ei ole läheisriippuvuutta, ellei siihen liity muuta, vaan rakkautta ja välittämistä. Meillä molemminpuolista: olen itsekin käynyt soittelemassa vanhempieni ovikelloa kun puhelimeen ei ole vastattu vuorokauteen. Vaikea ymmärtään kuinka joku kokee ahdistavana - väinpitämättömyys ei ole tervettä, seurauksena vanhukset viruvat yksin ja kuolleet löydetään vasta viikkojen päästä kuolemasta.
Välimerellistä välittävää perhekulttuuria ihaillaan, mutta oma perhe halutaan pitää mahdollisimman kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos on ollut välimatkaa kotoa muuttamisen jälkeen, mutta joskus jos en heti vastannut viestiin (olin 2 h elokuvissa tms), äiti soitti koko suvun läpi ja käski heidät soittamaan minulle. Oli tosi ahdistavaa.
Sama täällä. Joskus mun äiti vieläpä soitteli mun veljille että nyt se "Maija" on varmasti kidnapattu! Mun toinen veli oli sanonut, että "Maija" on niin paha suustaan, että äkkiä ne kidnappaajat siihen kyllästyy :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en 12 tuntii saisi lastani kiinni, niin kyllä menisin käymään. Ellei sitten ole kertonut olevansa siellä ja täällä.
"Saada kiinni" ei tarkoita "saada tietää kaikki elämän yksityiskohdat" - luulen ainakin että tuo edellinen tarkoitti, että jos ei 12h ensiyrityksestä kuule pihahdustakaan niin huolestuu ja menee käymään.
Mä en menis vielä käymään, mutta huolestuisin kyllä (yrittäisin olla näyttämättä) mutta laittaisin kyllä wappiviestiä niin että näkyisi, että on edes lukenut, tyyliin "ei mtn tärkeää asiaa ollut, olisin vain kysynyt XYZ" (jotain mihin vois vastata vain juu tai ok tms.Äiti murehtii ikuisesti lapsistaan, mutta toki hänen täytyy se yrittää peittää...
No ei tarvitse rakkautta peitellä. Ihan järjetön ajatus.
Minun piireissäni on niin että kaikki huolehtivat jos ei vastausta kuulu. Johan se kuuluu hyvään käytökseenkin vastata jotain. "jutellaan myöhemmin" on kaksi sanaa. Yritysmaailmassakaan ei ikinä pärjää jos jättää viesteihin vastaamatta. Sitä ei katsota hyvällä.
Vierailija kirjoitti:
Välimerellistä välittävää perhekulttuuria ihaillaan, mutta oma perhe halutaan pitää mahdollisimman kaukana.
En todellakaan ihaile kulttuuria, missä kiistetään ihmisen oikeus itse määriteltyyn henkilökohtaiseen tilaan ja aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun piireissäni on niin että kaikki huolehtivat jos ei vastausta kuulu. Johan se kuuluu hyvään käytökseenkin vastata jotain. "jutellaan myöhemmin" on kaksi sanaa. Yritysmaailmassakaan ei ikinä pärjää jos jättää viesteihin vastaamatta. Sitä ei katsota hyvällä.
Yritysmaailmassa hyväksytty vastaustahti on vuorokausi eikä sieltä tulla kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tämä ketjuhan on ihan hirveä, tunnevammaista huonokäytöksistä avautumista.
Vierailija kirjoitti:
On normaalia välittää ja huolehtia läheisistään. Se ei ole läheisriippuvuutta, ellei siihen liity muuta, vaan rakkautta ja välittämistä. Meillä molemminpuolista: olen itsekin käynyt soittelemassa vanhempieni ovikelloa kun puhelimeen ei ole vastattu vuorokauteen. Vaikea ymmärtään kuinka joku kokee ahdistavana - väinpitämättömyys ei ole tervettä, seurauksena vanhukset viruvat yksin ja kuolleet löydetään vasta viikkojen päästä kuolemasta.
Eri asia jos on sairas vanhus joka tarvitsee apua tai muuten sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ihaile kulttuuria, missä kiistetään ihmisen oikeus itse määriteltyyn henkilökohtaiseen tilaan ja aikaan.
Aika moni kuitenkin ihailee. Ja sitä, että esim. perheenjäsenistä huolehtimista ei olla ulkoistettu yhteiskunnalle vaan on aina esim. ihminen, joka lapselle perhettä, vanhempien lisäksikin .
Suomessa moni perhe on todella yksin, ilman turvaverkkoa.
Mun äiti ei rynnistä paikalke heti, jos en just vastaa puhelimeen, mutta vain koska välimatkaa on 400 km. Ja luojan kiitos näistä kilometreistä.
Mutta saattaa kyllä pommittaa viesteillä ja soittaa monta kertaa.
Yleensä vastaan heti, jos vain voin, helpompi niin (olen äitini syyllistämä ja ehdollistama, tiedän)
Mutta esim töissä en usein ehdi vastaamaan omaan puhelimeeni, ja kotona en jaksaisi koko ajan puhelinta päivystää.
Ja kun en heti vastaa, tivaa syytä ja selitystä ja on kovin loukkaantunut, kun hän on monta kertaa joutunut soittamaan.
Yleensä ei edes ole mitään kiirellistä tai tärkeää asiaa, ja puhelun päätyttyä ihmettelen, että äitini on jaaritellut parikymmentä minuuttia sanomatta oikeastaan mitään.
Jotain kontrollointia tai vallankäyttöähän tämä taitaa olla.
Ja jos joskus olen erehtynyt yrittämään puhumista jostain muusta kuin säästä, siivouksesta tai sisustamisesta, äitini sanoo heti ettei tuollaisista jaksa puhua.
Näin oli jo ollessani lapsi, joten koulukiusaaminen, syömishäiriö, masennusoireet kuitattiin, ettei hän noin raskaita asioita jaksa.
Tai äiti katosi hirveän päivittelyn, voivottelun ja itsesäälin taakse, tyyliin voi voi miksi minulla on noin vaikea ja raskas lapsi.
Joten kuuntelin sitten äitini monologeja hänen omista asioistaan ja hoidin omani itse.
Traumoja kannan koulukiusaamisesta varmasti koko ikäni, syömishäiriö pulpahtaa pintaan aina ajoittain ja masennuslääkkeitäkin syön.
Terapiaa kokeilin, mutta kaipa tunnelukot on kasvaneet jo niin koviksi, että en pystynyt asioita käsittelemään.
Pelkäsin hajoavani täysin.
Joten pidän itseni kasassa kuten olen aina tehnyt ja puhelimeen vastaan kuten olen aina tehnyt.
70-luvulla lapsensa tehneet ovat kyllä aika vinksahtanutta väkeä, olivat silloin, ovat nyt.
Omakin äitini on huolehtija, mutta onneksi ei sentään täysin hysteerinen. Meitä on 3 lasta ja olemme kaikki jo +/-40-vuotiaita, mutta edelleen äitimme kyllä huolestuu, jos puheluihin tai viesteihin ei tule vastauksia päiväkausiin. Ei hän kuitenkaan ole koskaan kenenkään kotiovelle sentään ilmestynyt yllättäen. Kyllä jokaiselle läheisellekin pitää pystyä antamaan omaa tilaa ja yksityisyyttä eikä voi vaatia, että kaikki istuisivat 24/7 tavoitettavissa ja vastailisivat viesteihin heti.
Enkä muutenkaan ymmärrä, miksi kukaan nykypäivänä menisi kenenkään luokse yllätysvierailulle, kun mahdollisesta pistäytymisestä vaikkapa ohikulkumatkalla on niin helppo ilmoittaa etukäteen ja samalla voi varmistaa, että joku on kotona. Eri asia sitten, jos tarkoitus on käydä vain ovella kääntymässä (esim. viemässä tai hakemassa jotain).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritysmaailmassa hyväksytty vastaustahti on vuorokausi eikä sieltä tulla kotiin.
Lähimmäiset ovat lähempänä kuin yrityskontakti. Joko sitä välittää ja käyttäytyy hyvin tai ei välitä ja käyttäytyy tökerösti. Valintoja maailma on täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tämä ketjuhan on ihan hirveä, tunnevammaista huonokäytöksistä avautumista.
Huhhuh, osoittaa ehkä että et ole koskaan ollut rajattoman ihmisen kanssa tekemisissä, joka katsoo oikeudekseen tulla sopimatta aikuisen laspensa kotiin vain, koska ei pysty itse säätelemään omaa ahdistustaan siitä, ettei juuri sillä hetkellä saa lastaan kiinni. Toki joskus voi olla oikea syykin, mutta harvemmin.
Aivan sairasta, että pitäisi olla 24/7 tavoitettavissa, ja jos ei ole, niin kohta on joku oven takana huolissaan koputtelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähimmäiset ovat lähempänä kuin yrityskontakti. Joko sitä välittää ja käyttäytyy hyvin tai ei välitä ja käyttäytyy tökerösti. Valintoja maailma on täynnä.
Eli mitä tämäkin tarkoittaa?
Minulla on kaksi omillaan asuvaa lasta, eikä tulisi mieleenkään mennä häiriköimään.
Minun naapuri vanharouva kyttää mikä päivä olen missäkin. Haluaa että ilmoitan aina jos lähden esim. mökille. Kohta teen siitä huoli-ilmoituksen sosiaalitoimeen. Ihan sairasta.
Täällä äiti. Ei ole ollut alkoholia, väkivaltaa eikä kaltoinkohtelua, mutta en silti mene aikuisten lasteni oven taakse heti, jos heistä ei kuulu. Eikä lapsetkaan paukkaa lapsuudenkotiinsa kysymättä, että sopiiko tulla.
Kyllä ihmisellä pitää olla tilaa elää omaa elämäänsä ilman, että joku roikkuu takiaisena puntissa.