mistäköhän johtuu, että nilkka kipeytyy juostessa?
olen vasta pari kuukautta sitten aloittanut juoksun. Ekat 1,5kk meni ihan hyvin ilman kipuja, mutta nyt viimeisen viikon aikana vasen nilkka tullut juoksua seuraavana päivänä kipeksi. Kipu tuntuu nilkan sisäsyrjällä kehräsluun ympärillä, myös turvotusta on, burana auttaa ja seuraavana päivänä koipi taas kunnossa.
Tänään alkoi sitten särkemään kesken lenkin ihan kunnolla juostuani noin 5km, myls kävely sattui paljon. Onneksi oli rahaa mukana niin pääsin bussilla kotiin. Kotona kipeytyi vielä lisää ja säteili ylös pitkin jalkaa. Särkylääke auttoi, mutta nyt taas kipeä.
Kengistä ei pitäisi johtua, ostettu vasta vähäb aikaa sitten. Mulla jaloissa reilu ylipronotaatio ja sen mukaan ostettu tossut.
lenkillä olen käynyt kolme krt viikossa ja juoksen 7-10km:n lenkkejä. Olen täysin hurahtanut juoksuun ja nyt pelottaa että joudun sen lopettamaan kun nilkka ei kestä.
Kommentit (6)
Rasitusvamma, olet nostanut liikunnan määrää tyhjästä liian nopeaan tahtiin ja kroppa ei pysy perässä. Hellitä vähän.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:57"]Rasitusvamma, olet nostanut liikunnan määrää tyhjästä liian nopeaan tahtiin ja kroppa ei pysy perässä. Hellitä vähän.
[/quote]
Ja lisäksi ala tehdä lihastreeniä niin se auttaa lihaskunnon kehittämiseen ja tukee siten myös juoksua.
Itselläni oli aikoinaan usein nilkkaongelmaa juostessa. Se auttoi, kun lyhensin säännöllistä juoksuaikaa.
tossut ostettu juuri tuon ylipronaation mukaan. Auttaiskohan sellaiset erikoispohjalliset?
En ole ihan tyhjästä aloittanut juoksua, aiemmin kävelin monta kertaa viikossa reippaita tunnin lenkkejä, työmatkat fillaroin lähes aina, 13km päivässä. Salilla käyn 3-4krt viikkoon. Juossut en kyllä aiemmin ole.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:57"]Rasitusvamma, olet nostanut liikunnan määrää tyhjästä liian nopeaan tahtiin ja kroppa ei pysy perässä. Hellitä vähän.
Ja lisäksi ala tehdä lihastreeniä niin se auttaa lihaskunnon kehittämiseen ja tukee siten myös juoksua.
Se kipeytyy ihan siitäkin ja rasitusvamma ei parane kuin tauolla.
Eli puolen vuoden tauko liikunnasta auttaa ja sitten hyvin varovasti. Viiden vuoden kuluttua ehkä voi juosta.
Tuo nilkkavaiva on niin vakava että jatkuvasti juostessa se äityy marssimurtumaksi ja sitten ei enää tehdä edes töitä.
Huonot/askelluksellesi sopimattomat juoksukengät? Astut liikaa sisä- tai ulkosyrjälle? -> pronaatiotuen tarve?