Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7,5 mg Zopinox, auttaako unettomuuteen?

Vierailija
10.10.2021 |

Tänään kokeilen ensi kertaa. Melatoniinia ja tuo 7,5 mg zopinox. Kellään kokemuksia.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii ja valitettavan hyvinkin. Uni tulee 30-45 minuutissa ja nukkuu syvää unta koko yön ja aamulla herää virkeänä.

Toimii niin hyvin, että lähinnä ongelma on noissa riippuvuus.

Ongelmana tosiaan on että uni tai nukahtamislääkkeisiin tulee riippuvuus. Onko se sitten pahempi kuin jatkuva unettomuus? Se ei ainakaan käy että nukkuisi hyvin indikaisen kannabiksen avulla. Se kun ei lyö tajua pois kuten pillereiden kemia tekee. 

Itsellä aika paha nukahtamisongelma ja siihen on kokeiltu jo mielialalääkkeitäkin. Kympin stella auttoi monta vuotta. Kaikki kemia kyllä sopii lääkäreille suomessa. Tuo mitä kokeilin omalla luvalla oli paras. Nukuin hyvin eikä aamulla mitään pöhnää kuten aika monista unilääkkeistä.

Vierailija
22/71 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei sovi pitkäaikaiseen käyttöön.

Ei sopinut minullekaan.

Pitkällä käytöllä voi aiheuttaa unettomuutta 🙄...

Ja aiheuttaa riippuvuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhemaista viinaa. Kannattaa käyttää varoen.

Vierailija
24/71 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tarvitsin 15mg annoksen, eikä auta yöllisiin heräämisiin, mutta kyllä noilla nukahtaa (jos menee nukkumaan - jos jää kukkumaan odottamaan että alkaa nukuttaa se ei välttämättä tapahdu).

Koita sillä 7,5mg. Äläkä syö yli kolmena-neljänä yönä viikossa, äläkä kuukausitolkulla. Jos syö joka ilta niin kohta tarvitset neljä tablettia että nukuttaa (eikä siihen mene kuin muutama viikko), ja ilman et saa nukuttua ollenkaan.

Ja edellinen on ihan sitä itseään. 15 vuotta syönyt neljä viikossa (toiset kolme päivää Tenoxia). Nyt lääkäri nosti sen viiteen päivään viikossa ja tavoitteena on seitsemän päivää viikossa.

Eli olet todella pahasti koukussa. Kyllä niihin syntyy fyysinen riippuvuus noin paljon käytettynä. Lisäksi Tenox ja Imovane vaikuttaa samalla mekanismilla joten nuo kasvattavat molemmat samaa sietokykyä.

Jos nyt lopetat käytön niin kärsit varmasti vieroitusoireista. Todella vastuuton lääkäri sulla, toivottavasti menettää luvat kun bentsoja tai vastaavia unilääkkeitä ei saisi käyttää kuin 1-2kk maksimissaan. Eikä tuo vaihtelu Imovanen ja Tenoxin välillä palvele mitään.

Joo, huonot lääkärit mulla sitten on. Ei vaan yksi vaan äkkisiltään laskettuna noin kahdeksan. Bentsoja menee edelleen se kolme neljä päivässä (tosin Oxaminia) Siihen päälle joko Tenox tai Imovane plus muutama muu. Kaikkiin lääkkeisiin jää koukkuun, jopa Ibuprofeiiniin.

Vierailija
25/71 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsopikloni= Zopinox, Imovane on pelastanut mun hengen. Harmittaa, että tuli niin kauan alistuttua ottamaan jotain ketipinoria, mirtazapiinia, joka ikinen sedatiivinen p*skoja sivuvaikutuksia tekevä mömmö on mulla kokeiltu. Unettomuus johtuu kroonisista kivuista. Ei kaikki jää unilääkkeisiin koukkuun, sitähän jotkut tietämättömät aina selittävät. Kehittää nyt ainoaan toimivaan lääkkeeseen toleranssi?? Tjooh. Valvomista joudun edelleen sietämään paljon, mutta sen kestää paremmin kun tietää että lääkkeeseen voi turvautua silloin kun ei enää pää pysy koossa. Ei ole täydellinen lääke tuokaan (esim. vähentää syvän unen määrää) mutta parempaa vaihtoehtoa ei itselleni ole. Mulla toimii annoksella 1,5 tablettia.

Niihin jää kyllä takuuvarmasti koukkuun jos niitä syö joka ilta. Toleranssi nousee ja aivot tottuvat niiden vaikutukseen, ja tulevat riippuvaiseksi. Se ei ole sama asia kuin psykologinen addiktio, mutta jos syö joka päivä bentsoja tai Z-lääkkeitä (tsolpideemi/tsopikloni/tsaleploni) niin niihin jää kyllä jollain tasolla koukkuun joka ikinen.

T. paljon noita syönyt ja niistä paljon apua saanut.

Se luetun ymmärtäminen. Kiitos.

Vierailija
26/71 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimii 1,5 tablettia mutta unettomuus onkin ollut vuosikausia kroonista ja olen koittanut vaikka mitä pillereitä. Lääkärin luvalla otan tuota pari kertaa viikossa ja muun ajan nukun melatoniinilla ja ketipinorilla.

Jouduin tuostakin pari kertaa viikossa otettavadta imovanesta taistelemaan, mutta määräsivät kuitenkin bentsoa säännöllisesti jolla sit nukuin kun ei muuta ollut.

Hyvä lääke, kokeile puolikkaalla ensin. Joillain toimii jo vartissa ja joillain tunnissa.

Lääkärin mukaan nuo kerääntyy elimistöön ja mm haittaavat muistitoimintoja jos pitkään ja säännöllisesti käyttää.

Itse olen tosin sitä mieltä, että olen sit mieluummin vaikka vähän hitaalla käyvä unilääkenarkkari, kuin että yritän suorittaa elämää nukkumalla vain pari tuntia yössä ja olen sen takia työkyvytön ja loputtoman epätoivoinen.

Mutta aina paras jos pärjäisi ilman.

Vierailija
27/71 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zopinox on nukahduslääke, antaa unen ainakin 4-6 tunniksi.

Alkaa vaikuttamaan nopeasti alle 10:ssä minuutissa.

Jos otat melatoniinia myös, joka kolmiolääke niin ne vahvistavat toistensa vaikutusta.

Melatoniin avulla yöunesi pitenee.

Olen kyllä aina ihmetellyt tuota kolmiota melatoniinipurkissa. Ihanko oikeasti on ihmisiä jotka se tainnuttaa samantien?

Sit taas ketipinor joka väsyttää voimakkaasti ja määrätään laajasti unettomuutesi ei omaa kolmiota.

Vierailija
28/71 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on tehokkaampi: kamomillatee illalla vai zopinox?

Vierailija
29/71 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan mun melatoniineissa ole kolmioita :D ostettu S-marketista

Vierailija
30/71 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tarvitsin 15mg annoksen, eikä auta yöllisiin heräämisiin, mutta kyllä noilla nukahtaa (jos menee nukkumaan - jos jää kukkumaan odottamaan että alkaa nukuttaa se ei välttämättä tapahdu).

Koita sillä 7,5mg. Äläkä syö yli kolmena-neljänä yönä viikossa, äläkä kuukausitolkulla. Jos syö joka ilta niin kohta tarvitset neljä tablettia että nukuttaa (eikä siihen mene kuin muutama viikko), ja ilman et saa nukuttua ollenkaan.

Ja edellinen on ihan sitä itseään. 15 vuotta syönyt neljä viikossa (toiset kolme päivää Tenoxia). Nyt lääkäri nosti sen viiteen päivään viikossa ja tavoitteena on seitsemän päivää viikossa.

Eli olet todella pahasti koukussa. Kyllä niihin syntyy fyysinen riippuvuus noin paljon käytettynä. Lisäksi Tenox ja Imovane vaikuttaa samalla mekanismilla joten nuo kasvattavat molemmat samaa sietokykyä.

Jos nyt lopetat käytön niin kärsit varmasti vieroitusoireista. Todella vastuuton lääkäri sulla, toivottavasti menettää luvat kun bentsoja tai vastaavia unilääkkeitä ei saisi käyttää kuin 1-2kk maksimissaan. Eikä tuo vaihtelu Imovanen ja Tenoxin välillä palvele mitään.

Joo, huonot lääkärit mulla sitten on. Ei vaan yksi vaan äkkisiltään laskettuna noin kahdeksan. Bentsoja menee edelleen se kolme neljä päivässä (tosin Oxaminia) Siihen päälle joko Tenox tai Imovane plus muutama muu. Kaikkiin lääkkeisiin jää koukkuun, jopa Ibuprofeiiniin.

Millä diagnoosilla saat määräyksestä vetää neljä bentsoa päivässä?

Itsellä paha ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriö ja nyt viimeisin diagnoosi myös ptsd ja aina joudun sotimaan ja selittelemään reseptin uusintaa.

Olisihan se itsellekin hienointa, jos ei mitään lääkkeitä, varsinkaan rauhoittavia tarvitsis vetää, mutta pelkotilat on välillä niin pahoja etten pääse ovesta ulos ja selviydy normaaleista asioista kuten kaupassa ja lenkillä käyminen.

Vierailija
31/71 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
32/71 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta

Vierailija
33/71 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaupan melatooneissa kolmiota olekaan.

Lääkärin respalla saa vahvempia, 3mg ja 5mg, joisaa kolmio.

Itsellä käytössä nuo ja kyllä uni tulee.

Aamulla välillä tokkurainen olo noista.

Vierailija
34/71 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuuteen auttaa uni ei lääkkeet

Olet kalkkis. Nykyisin otetaan pillerit pillerin perään. Yksi väsymykseen, toinen pirteyteen.

Vierailija
35/71 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekin purkissa on.

En tajua logiikkaa.

Vierailija
36/71 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhemaista viinaa. Kannattaa käyttää varoen.

Ja siinäpä oli taas avulias ja asiantunteva kommentti.

Vierailija
37/71 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lyhyenä kuurina hyvin, mutta pitkäaikaisessa käytössä menettää tehonsa kun elimistö tottuu. Olen hoitajan urani aikana nähnyt tapauksia joissa annostusta on lisätty, kun entinen ei enää tepsi. Ja kohta pitäisi taas lisätä. Annostusta on alettu pikkuhiljaa purkaa, sillä keinotekoinen uni on keinotekoista ja unilääkkeet vain altistavat kaatumisille ja muille tapaturmille.. Haitat ohittavat hyödyt.

Kannattaa ennemmin kartoittaa syyt, mitkä aiheuttavat unettomuutta. Niitä on paljon; fyysiset syyt, sairaudet, kivut, levottomat jalat, huono sänky, liika valo, liika iltasyönti, liika somen käyttö, telkkarin katselu, myöhäinen tai liika kahvin juonti, närästys, melu, liika valo, huolet, stressi...

Moni huomaa että nukkuu mökillä hyvin tai lomareissulla..

Vierailija
38/71 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuuden syyt, siis kaikki mitä sanotaan elämäksi? Jotkut korjattavissa, jotkut ei. Sain vuosi sitten Zopinox 7,5 mg nukahtamisvaikeuteen ja katkonaiseen lyhyeen (n. 5 t) yöuneen. Puolikas unisyklini mukaan otettuna klo 01:00 saa nukahtamaan 10-15 minuutissa, mutta ei pidennä uniaikaa. 1 kpl lisää uniaikaa 1-2 t ja tekee sen ilman yöheräämisiä. Lisääntynyt uniaika lisää päivävireyttä ja poistaa univajeesta johtuvaa äreyttä ja muistiongelmaa.

Toimii tilanteessani hyvin. Harrastan päivittäin ulkoliikuntaa, kuten aina ennenkin, ikä 75 v. Vuoden käytön jälkeen teho (0,5-1 kpl illalla) ei ole heikennyt. Lääkkeen epävarma saanti, 1 kk:n annos kerralla, on suurin ongelma ja aiheuttaa stressiä ja siitä johtuvaa unettomuutta.

Otetaan vastuuta itselle, joskus sitä lääkettäkin tarvitaan. Ja luetaan se lääkeselostus, että osataan tunnistaa haitat.

Vierailija
39/71 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuuden syyt, siis kaikki mitä sanotaan elämäksi? Jotkut korjattavissa, jotkut ei. Sain vuosi sitten Zopinox 7,5 mg nukahtamisvaikeuteen ja katkonaiseen lyhyeen (n. 5 t) yöuneen. Puolikas unisyklini mukaan otettuna klo 01:00 saa nukahtamaan 10-15 minuutissa, mutta ei pidennä uniaikaa. 1 kpl lisää uniaikaa 1-2 t ja tekee sen ilman yöheräämisiä. Lisääntynyt uniaika lisää päivävireyttä ja poistaa univajeesta johtuvaa äreyttä ja muistiongelmaa.

Toimii tilanteessani hyvin. Harrastan päivittäin ulkoliikuntaa, kuten aina ennenkin, ikä 75 v. Vuoden käytön jälkeen teho (0,5-1 kpl illalla) ei ole heikennyt. Lääkkeen epävarma saanti, 1 kk:n annos kerralla, on suurin ongelma ja aiheuttaa stressiä ja siitä johtuvaa unettomuutta.

Otetaan vastuuta itselle, joskus sitä lääkettäkin tarvitaan. Ja luetaan se lääkeselostus, että osataan tunnistaa haitat.

Kannattaa odottaa myös mm. kirjausten vääristelyä, kk voimassa olevaa reseptiä, uusimiskieltoa. Ja herjaamista tietenkin. Nämä kaikki saa ihan ilmaiseksi kaupan päälle siitä hyvästä unesta, jonka sopiva lääke tuo. 

Vierailija
40/71 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ei sovi pitkäaikaiseen käyttöön.

Ei sopinut minullekaan.

Pitkällä käytöllä voi aiheuttaa unettomuutta 🙄...

Ja aiheuttaa riippuvuutta.

Ihmisenä eläminen aiheuttaa riippuvuutta unesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi