Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikää 28 vuotta, koulutuksena pelkät merkonomin paperit - mitä tekisitte tilanteessani?

Vierailija
10.10.2021 |

Ei tullut nuorempana erinäisten syiden takia opiskeltua hyvin ja 23-vuotiaana löytyikin nykyinen työpaikka, joten opintojen jatkaminen on ollut jo pidempään jäissä.
Minulla on siis vakituinen työ, jossa bruttopalkka on 2600€/kk. Työ on perus toimistotyötä, jossa ei tunne tekevänsä mitään maailmaa mullistavaa, mutta tekeepähän jotakin leipänsä ansaitakseen.
Toisaalta on mukavaa tienata suht helpolla keskitason palkka, saada olla etätöissä rauhassa ja omistaa ns. tylsä perusturvallisuuden tunne elämässään. Jää hyvin vapaa-aikaa ja elämä on aikalailla stressitöntä. Tässä sitä vaan mennään päivä kerrallaan taviksena.

Ongelmani on, että häpeän koulutustani ja haluaisin olla sivistyneempi niin itseni, kuin muidenkin silmissä.
Hävettää omistaa pelkät merkonomin paperit. Yleensä ikätoverit tuppaavat aina udella, mitä kukin on opiskellut ja missä. Monella on ansaittuna hienoja titteleitä, mä olen papereideni perusteella stereotyyppisesti kaikkien silmissä tyhmä kaupan kassa. En halua antaa sellaista kuvaa muille. Haluaisin olla sivistynyt akateeminen. Pinnallista varmaan, ajattelette?

Mitä te tekisitte tilanteessani? Lähtisittekö töiden ohella kokeilemaan esimerkiksi avointa yliopistoa vai irtisanoutuisitteko kokonaan ja pyrkisitte opiskelemaan täyspäiväisesti? Entä sitten, jos ja kun hienot paperit saa kouraan - jos jäänkin työttömäksi ja tyhjän päälle? Tulenko katumaan, kun en pitänyt turvallista konttorirotan työtäni?

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten opiskelet työn ohjessa esim. amk-tutkinnon. En tiedä missä asut, mutta ainakin pk-seudulla amk tarjovat erilaisia opiskelutapoja: mm. iltaopiskelua. Ja kun olet merkonomi, niin saat alkuvaiheen opintopisteet saman tien ja vain sitten suoritat loput mitä tradenomin tutkinto vaatii. Näin voisit pysyä työpaikassasi ja katson sitten kun on tradenomin paperit, että jatkatko jonnekin vai tuntuuko, että sen kehtaat sitten sanoa ääneen, että mikä koulutus. Lisäksi nykyisin aika moneen työpaikkaan vaaditaan vähintään tuon amk-koulutus.

Vierailija
62/63 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sinulla omituiset arvot.

No niin on. "Tyhmä kaupan kassa". Tyttäreni on merkonomin papereilla tyhmä kaupan kassa, eikä hävetä yhtään. Olen ylpeä hänestä. Ja totta puhuen, on todella napakka ja nopeaälyinen.

Asiakaspalvelutyössä ei kuka tahansa myöskään pärjää, ainakaan ap:n tyylinen muita halveksiva typerys.

Suurimman osan mielestä merkonomit nyt vaan ovat stereotyyppisesti tyhmiä pissiksiä, joista ei ole muuhun kuin Alepan kassaksi. Merkonomin kanssa ei voi käydä järkeviä keskusteluja esimerkiksi puhua yhteiskunnallisista asioista.

Nyt puhut p*skaa. Suurimman osan mielestä rehellinen työ on kunnioitettavaa, oli koulutus sitten mikä tahansa.

Vain k*sipää ajattelee toisesta ihmisestä tuolla tavalla pelkän koulutuksen perusteella. Mutta juuri tuollaisen k*sipään kanssa ei kannata edes yrittää keskustella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sulla mahdollisuus jatkokouluttaa itseäsi, esim. amk-tutkinto tai yliopisto. Ja mahdollisuus opintovapaaseen. 

Itse olin alunperin laskentatoimen yo-merkonomi. Tarkoitus oli yrittää opintoja sen jälkeen yliopistoon, mutta väliin tuli 90-luvun alun lama ja lipesin työelämään kun töitä sain kirjanpitotoimistosta. 

Kolmenkympin korvilla havahduin siihen, että unelmat jää toteuttamatta, jos en tee jotain. Luin lasten ollessa pieniä avoimessa kiinnostukseni kohdetta, alku oli vaikeaa, ja yöt meni lukiessa, onneksi lapset oli hyväunisia....... pääsin hyvillä arvosanoilla suoraan hakemuksella sisälle ja valmistuin alle nelikymppisenä, ensin olin vuorotteluvapaalla, jonka siihen aikaan pystyi jakamaan kahtiakin puolen vuoden ja puolen vuoden pätkiksi. Sitten opintovapaalla pari vuotta. Loput tein töiden ohessa.

Voin sanoa että kannatti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi