Ikää 28 vuotta, koulutuksena pelkät merkonomin paperit - mitä tekisitte tilanteessani?
Ei tullut nuorempana erinäisten syiden takia opiskeltua hyvin ja 23-vuotiaana löytyikin nykyinen työpaikka, joten opintojen jatkaminen on ollut jo pidempään jäissä.
Minulla on siis vakituinen työ, jossa bruttopalkka on 2600€/kk. Työ on perus toimistotyötä, jossa ei tunne tekevänsä mitään maailmaa mullistavaa, mutta tekeepähän jotakin leipänsä ansaitakseen.
Toisaalta on mukavaa tienata suht helpolla keskitason palkka, saada olla etätöissä rauhassa ja omistaa ns. tylsä perusturvallisuuden tunne elämässään. Jää hyvin vapaa-aikaa ja elämä on aikalailla stressitöntä. Tässä sitä vaan mennään päivä kerrallaan taviksena.
Ongelmani on, että häpeän koulutustani ja haluaisin olla sivistyneempi niin itseni, kuin muidenkin silmissä.
Hävettää omistaa pelkät merkonomin paperit. Yleensä ikätoverit tuppaavat aina udella, mitä kukin on opiskellut ja missä. Monella on ansaittuna hienoja titteleitä, mä olen papereideni perusteella stereotyyppisesti kaikkien silmissä tyhmä kaupan kassa. En halua antaa sellaista kuvaa muille. Haluaisin olla sivistynyt akateeminen. Pinnallista varmaan, ajattelette?
Mitä te tekisitte tilanteessani? Lähtisittekö töiden ohella kokeilemaan esimerkiksi avointa yliopistoa vai irtisanoutuisitteko kokonaan ja pyrkisitte opiskelemaan täyspäiväisesti? Entä sitten, jos ja kun hienot paperit saa kouraan - jos jäänkin työttömäksi ja tyhjän päälle? Tulenko katumaan, kun en pitänyt turvallista konttorirotan työtäni?
Kommentit (63)
Istu mannerheimintielle. Sillä tavalla voi kuulemma muuttaa maailmaa.
Musta sun elämä ja työ kuulostaa ihanalta, itse en opiskelisi lisää. Mutta jos sua aidosti kiinnostaa opiskelu, ei vain muiden mielipiteiden takia, niin anna mennä vaan.
Minä miettisin miten tuota koulutusta voisi täydentää/syventää niin, että olisi mahdollisuus päästä vähän vaativampiin ja mielenkiintoisempiin tehtäviin. Jos kerran kokee, että haluaisi työltään enemmän.
Jos opiskelet yliopistossa vaikka maisteriksi, et välttämättä edes saa enää noin hyviä töitä koska olet työnantajien silmissä ylikoulutettu. Sun palkka ei ole huono.
Kokeile jotain kansalaisopiston kurssia, esim jokin uusi kieli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinhän tuota olet pärjännyt!
Kiitos! Ja itsetunnon hankkimisen kehoittajalle, olen samaa mieltä. Sitä vain tuntee olevansa riittämätön, kun moni nykyisessä työpaikassani on ällistynyt siitä, miten pitkälle olen päässyt amislaisena, kun samanikäiset kollegat ovat kaikki lähes poikkeuksetta akateemisia.
Ap
Totta, muutamassa vuodessa on tapahtunut suuri muutos, niihin töihin joihin pääsi 2015 toisen asteen koulutuksella, ei ole enää mitään asiaa jos ei ole käynyt vähintään ammattikorkeaa. Minäkin aioin lukea avoimessa, mutta päätin sitten kokeilla hakea ammattikorkeaan monimuoto-opiskeluun, ja pääsin. Ja sain työpaikankin keväällä, joten nyt opiskelen työn ohessa ja toivon että saan pitää työpaikkani ja pystyn opiskelemaan.
Ihmettelen suomalaisten tapaa arvoittaa itseään koulutuksen perusteella. Vaikka elämässä on kaikki hyvin niin silti pitää keksiä jostain se alemmuuskompleksi. Eiköhän kaverisikin ole kavereitasi jonkun muun takia kuin sinun statuksen? Hanki hyvä nainen itsetunto ja mieti, että sinulla on työ, vakituinen paikka ja vielä lisäksi etätyö. Olet noin 10 vuotta sitten valmistunut ja edelleen sinulla on työ. Lähde opiskelemaan vasta kun sinulla on jokin muu kuin ulkoinen motiivi tehdä se. Yleensä ulkoisen motiivin pönkittämänä ei hullua hurskaammaksi tule.
Itse olisin opinnot mielelläni jättänyt ammattikouluun, mutta valitettavasti jouduin käymään yliopiston, että pääsin tavoitteeseeni. Nyt olen 30-vuotias ja totesin, että opinnot ovat ihana asia ja rakastan oppia, mutta nykyinen työelämä on niin järkyttävää. Palaan joko koulunpenkille sinne ammattikouluun ja opiskelen jonkin käsillä tehtävän tutkinnon tai alan konsultiksi yrittäjänä. Olen tällä hetkellä ulkomailla, business puolella senior tason johtajatehtävissä vastaamassa toimitusketjun kehittämisestä. Työtä teen 10-12 tuntia päivässä eri vuorokauden aikoihin.
Opiskele vaikka yhtä ainetta ensin, että opit opiskelemaan. Aloita iltaopintoina, älä vaan jätä työpaikkaasi.
No, toki jos olisit opiskellut korkeammalle alaa, jolla töitä haetaan nimenomaan sillä mitä on opiskellut, esim. englanninkielen opettaja. Itseäni harmittaa myös kun lukiossa sairastuin enkä jaksanut täysillä. Nyt kaupallisella alalla hankalaa ylentyä.
Pointtini on, että ei se koulutuskaan takaa jos olet vaikka kaupan alalla tms. sillä se miten hyvä tyyppi on, ratkaisee paljon. Ja ihan turha monien kaupan alalla edenneiden on leveillä, sillä sen päätöksenhän tekevät ylemmät esimiehet, eli he päättävät ketkä pääsevät etenemään. Ei se koulutus ratkaise. Ihan turha silloin titteleillä leveillä jos on päässyt etenemään koska 'on hyvä tyyppi' tai työkaverit kehuvat. Ihan hyvin sen työn voi hoitaa joku hiljaisempikin yhtä hyvin, ei vaan tee itsestään numeroa.
Aina ihmiset jaksaa valittaa vaikka heillä olisi asiat aika tosi hyvin -_-
Missä olet toimistotyössä ja mitä työtehtäviä se sisältää? Tuo vaikuttaa keskimääräiseltä palkalta ja vakkaripaikkoja ei nykyään helposti löydy. Olet onnekas.
Itsekin "pelkkä" merkonomi. En ole tehnyt päivääkän kassatöitä missään kaupassa. Toimistopuolella myös ollut aina töissä. Parhain palkka ollut 2100e bruttona kun olin valtiolla töissä, ihan sopiva kun ottaa huomioon, että en asu etelässä. En ole myöskään koskaan hävennyt ammattiani.
Opiskele ekonomiksi, jos taloudellisesti vain pystyt. Palkkasi tuplaantuu, jos haluat. Oletan, että ekonomin koulutus voisi sulle sopia, jos kerran olet jo merkonomi. Yliopistossa ei pääse helpolla mutta ekonomin tutkinto on vielä suht helppo verrattuna esim. dippainssiin.
Suoraansanottuna palkkasi on heikohko ja tuskin tykkäät viiskymppisenä elellä tuolla liksalla vaikka se vähän korotusten myötä nousisikin. Opiskeluun kannattaa panostaa nuorella iällä. Vanhempana se on haastavampaa, kun tulee lapsia ja muitakin vastuita.
Esimerkisi sijoitusalalle työllistyminen voisi olla mielenkiintoista ja tuottoisaa puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Missä olet toimistotyössä ja mitä työtehtäviä se sisältää? Tuo vaikuttaa keskimääräiseltä palkalta ja vakkaripaikkoja ei nykyään helposti löydy. Olet onnekas.
Epäilen yhtä valtion työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele ekonomiksi, jos taloudellisesti vain pystyt. Palkkasi tuplaantuu, jos haluat. Oletan, että ekonomin koulutus voisi sulle sopia, jos kerran olet jo merkonomi. Yliopistossa ei pääse helpolla mutta ekonomin tutkinto on vielä suht helppo verrattuna esim. dippainssiin.
Suoraansanottuna palkkasi on heikohko ja tuskin tykkäät viiskymppisenä elellä tuolla liksalla vaikka se vähän korotusten myötä nousisikin. Opiskeluun kannattaa panostaa nuorella iällä. Vanhempana se on haastavampaa, kun tulee lapsia ja muitakin vastuita.
Esimerkisi sijoitusalalle työllistyminen voisi olla mielenkiintoista ja tuottoisaa puuhaa.
Ja pyri tekemään töitä opiskeluaikanasi. Suhteet työelämään kannattaa pitää kunnossa eikä hautautua pelkästään kirjojen ja opiskeluelämän pariin. Se työpaikka varmistetaan nimenomaan opiskeluaikana tekemällä vähintään alan kesätöitä. Mutta kaikki työnteko opiskeluaikana helpottaa työllistymistä valmistuttaessa, koska se osoittaa kovaa asennetta ja motivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
On sinulla omituiset arvot.
No niin on. "Tyhmä kaupan kassa". Tyttäreni on merkonomin papereilla tyhmä kaupan kassa, eikä hävetä yhtään. Olen ylpeä hänestä. Ja totta puhuen, on todella napakka ja nopeaälyinen.
Asiakaspalvelutyössä ei kuka tahansa myöskään pärjää, ainakaan ap:n tyylinen muita halveksiva typerys.
Täälläkin yksi merkonomi, joka ei ole ollenkaan omalla alalla. Kaupallinen ala ei voisi vähempää kiinnostaa ja ahdistaa kaikki markkinointiin ja myyntiin liittyvä. Hätäpäissäni valitsin merkonomin opinnot, kun sairastin masennusta 16-18 ikävuodet ja sössin lukio-opinnot. Nyt en tiedä mitä tekisi. Olen jotenkin jumiutunut siihen 16-vuotiaaseen itseeni, jolloin kaikki alkoi menemään alamäkeä. En pääse eteenpäin.
N27
Jos motivaatiota riittää ja pidät opiskelusta, niin ehdottomasti kannattaa lähteä opiskelemaan. Valmistun itse ensi vuonna (toivottavasti) kauppatieteiden maisteriksi ja olen sinua muutamia vuosia vanhempi ja tulen valmistumaan vähäisellä oman alan kokemuksella. Riippuen toki mihin pääaineeseen suuntaudut, mutta yleisesti ottaen sanoisin, että tällä alalla kokemus merkkaa koulutusta enemmän. Toki ei pitäisikään muodostua mitään koulutus vs. kokemus vastakkainasettelua, koska sitä kokemusta pitäisi hankkia jo opiskeluaikana. Valitettavasti vain työpaikkoja on vähän.
Jos siis tosiaan motivaatiota löytää, niin sulla on loistava tilaisuus lähteä opiskelemaan kauppatieteitä. Olet edelleen kuitenkin nuori, mutta sulla on jo vuosien käytännönkokemusta, joten sitä kautta saisit varmasti opiskeluunkin arvoa. Sinuna suorittaisin ensin avoimen opinnossa kursseja, jonka jälkeen hakisin joko avoimen väylän kautta tai pääsykokeen kautta opiskelemaan. Opiskeluihin voisit mahdollisesti hakea opintovapaata? Tai voisit jatkaa osa-aikaisesti, mikä on aika kadehdittava tilanne, kun sulla olisi siis työpaikka valmiina, joten et joudu kituuttelemaan pelkästään opintotuella.
Mutta hakisin opiskelemaan vain, jos olet itse kiinnostunut etenemään urallasi /oppimaan lisää/saamaan lisää haasteita. Missään nimessä en hakisi minkään statuksen tai maineen vuoksi. Itse ainakin ottaisin enemmän kehuna, jos joku sinun tilanteessasi ihmettelee koulutustausta. Sen sijaan itselle tilanne tulee valitettavasti varmaan olemaan päinvastainen, kun maisterina taistelen mahdollisesti samoista paikoista kokeneempien merkonomien ja tradenomien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sinulla omituiset arvot.
No niin on. "Tyhmä kaupan kassa". Tyttäreni on merkonomin papereilla tyhmä kaupan kassa, eikä hävetä yhtään. Olen ylpeä hänestä. Ja totta puhuen, on todella napakka ja nopeaälyinen.
Asiakaspalvelutyössä ei kuka tahansa myöskään pärjää, ainakaan ap:n tyylinen muita halveksiva typerys.
Suurimman osan mielestä merkonomit nyt vaan ovat stereotyyppisesti tyhmiä pissiksiä, joista ei ole muuhun kuin Alepan kassaksi. Merkonomin kanssa ei voi käydä järkeviä keskusteluja esimerkiksi puhua yhteiskunnallisista asioista.
Paremmin sulla menee, kuin mulla. Olen käynyt yliopiston, mutta saanut töitä vain jonain siivoojan tuuraajana. Koskaan ei ole tarjottu vakituista työtä edes hanttihommista. Sun kannattaisi olla kiitollinen siitä mitä sulla on nyt. Vakituinen työ noinkin hyvällä palkalla on aika harvinaista nykyään.