raskaana inkivääri?
Olen kylässä, raskaus on salaisuus vielä ja näin ruuan sekaan laitettavan inkivääriä raastettuna?onko kuinka vaarallista syödä tätä. Sisältää myös koskenlaskijaa.
Kommentit (36)
Mausteena pienissä määrin inkivääri on ok. Päivittäiset kapselit yms kiellettyjä.
Tosiaan muutama vuodi sitten sitä vielä suositeltiin raskauspahoinvointiin.
Ootko sinä ihan kajahtanut ole-kiinassa ja Indiassa ja Venäjällä siitä syödään kuten myös Lähi ja Kauko Idässä...myös raskanaat. On täällä ihmellinen ja käsittämätön ja järjenvastainen käytäntö.....ja kiellot!!! Inkivääri on lääkekasvi kuten kaikki yrtit, sinä et takulla syöt sitä raakana 3 kerta päivässä mustan suolan kanssa 2 kk aikana-kuten vatsalaukun sairaukseissa kuuluu.. VOI VOI IHMISET JA HEIDÄN YMMÄRTÖMÄTTÖMYYS JA TIEDON PUUTE. Voi syödä ruoan kanssa keitetty ja raakakiin se on nimittäin tosi terveellinen vauvalle pienissa määrässä.
Kun odotin esikoista, inkivääriä suositeltiin raskauspahoinvointiin. Ilmankos tuo syntyi 3 viikkoa etuajassa, selkeä yhteys, lähes keskenmeno. Onneksi tuli fiksu tyttö siitä inkivääristä (ja graavikalasta ja tuorejuustosta ja homejuustosta huolimatta).
Tiedättehän, että aikoinaan ihmisiä on myös suositeltu käyttämään DDT:tä? Se, että jotain asiaa on joskus suositeltu, ei tarkoita sitä, että se on yksioikoisesti hyväksi ja turvallista maailmankaikkeuden loppuun saakka.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:48"]
Minä en söisi. Jokainen päättää itse, kuinka suuren riskin haluaa ottaa. Jollekin 5 % keskenmeno- tai vammautumisriski on ok, toisille 50 %, joillekin 20 %. Itselleni 0 % on ok ja siksi en itse söisi.
[/quote]
Tajuatko että tuollaisten hattuvakioiden pieraiseminen on aivan naurettavaa. Ei ole olemassa mitään "0 %:n keskenmeno- ja vammautumisriskiä" - keskenmenoja, vammautumisia ja lasten kuolemia sattuu kaikille, eikä niihin useissa tapauksissa voi itse vaikuttaa yhtään mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:16"]
Minä en söisi. Jokainen päättää itse, kuinka suuren riskin haluaa ottaa. Jollekin 5 % keskenmeno- tai vammautumisriski on ok, toisille 50 %, joillekin 20 %. Itselleni 0 % on ok ja siksi en itse söisi.
[/quote]
Tajuatko että tuollaisten hattuvakioiden pieraiseminen on aivan naurettavaa. Ei ole olemassa mitään "0 %:n keskenmeno- ja vammautumisriskiä" - keskenmenoja, vammautumisia ja lasten kuolemia sattuu kaikille, eikä niihin useissa tapauksissa voi itse vaikuttaa yhtään mitenkään.
[/quote]
Jokainen päättää itse riskinsä siltä osin kuin siihen voi vaikuttaa. Mihin asioihin itse voi vaikuttaa: elintapoihin ja suosituksiin. On olemassa odottavia äitejä, jotka käyttävät huumeita, juovat alkoholia ja tupakoivat. Näistä voi nyt jotenkuten olettaa, että heillä on korkea riskiprosentti ja itsekin tietysti tietävät sen. Tässä inkiväärijutussakin kysymys on vain ja ainoastaan siitä, kuinka paljon kukin odottava äiti on valmis ottamaan riskejä.
Taas näitä hysteerikkoja. Söin raskausaikana ihan kaikkea paitsi raakaa kalaa ja lihaa. Ihan terveitä lapsia tuli. Ennemmin se keskenmeno (jos sitä tässä pelättiin) tulee tuosta hysteerisestä mielentilasta kuin terveellisestä ja hyvästä ruuasta.
Minulle on aivan sama, saako joku keskenmenon vai ei, kun en vauvoistakaan pahemmin pidä. Minusta se kertoo yksinkertaisesti ihmisen tyhmyydestä, että tietää ruoka-aineen olevan vähän riskipitoinen ja pohtii asiaa, mutta ei silti kehtaa kieltäytyä.
Itse en söisi raakana kokonaista juurakkoa. Sen sijaan mausteena tuoreesta raastettuna määrä on todella pieni ja esim piparkakussa vielä todella paljon pienempi. Söisin ja itseasiassa eilen söinkin thaimaalaista ruokaa. Pikkelöityä en söisi, ainakaan paljoa.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:27"]
[/quote]
[/quote]
Jokainen päättää itse riskinsä siltä osin kuin siihen voi vaikuttaa. Mihin asioihin itse voi vaikuttaa: elintapoihin ja suosituksiin. On olemassa odottavia äitejä, jotka käyttävät huumeita, juovat alkoholia ja tupakoivat. Näistä voi nyt jotenkuten olettaa, että heillä on korkea riskiprosentti ja itsekin tietysti tietävät sen. Tässä inkiväärijutussakin kysymys on vain ja ainoastaan siitä, kuinka paljon kukin odottava äiti on valmis ottamaan riskejä.
[/quote]
Riskitasoon voi itse vaikuttaa, mutta ei ole olemassa mitään 0%:n tai 50%:n riskiä siihen ja tähän. Aina voi jotain sattua, ja toisaalta alkkis- ja tapakoivat äidit voivat saada aivan terveitä lapsia. Että siinä mielessä tuo sinun 0%:n riski on aivan naurettavaa jeesustelua.
Minä söin sitä muodonvuoksi vähän, otin kasviksia mutta vältin kastiketta :) kiitos vastauksista! Uskon ettei pieni määrä haittaa, mutta lähinnä jos jtn ongelmaa on niin saattaisin syyttää itseäni myöhemmin. AP
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Riskitasoon voi itse vaikuttaa, mutta ei ole olemassa mitään 0%:n tai 50%:n riskiä siihen ja tähän. Aina voi jotain sattua, ja toisaalta alkkis- ja tapakoivat äidit voivat saada aivan terveitä lapsia. Että siinä mielessä tuo sinun 0%:n riski on aivan naurettavaa jeesustelua.
[/quote]
Kuinka vaikeaa voi olla ymmärtää, että tuolla 0 % riskillä tarkoitetaan nollalinjan riskinottoa kaikessa sellaisessa, johon ITSE voi vaikuttaa ja jonka tietää olevan MAHDOLLINEN riski? Siis jos henkilö päättää vältellä kokonaan inkivääriä, niin totta hemmetissä sikiön inkivääririski on nolla prosenttia. Sama muiden suositusten noudattamisessa. Jokainen määrittää itse omat riskinsietotasonsa.
Voi jeesus, netissä lukee että inkivääriä raskauden yhteydessä on tutkittu VARSIN VÄHÄN JA SEKIN TIETO ON RISTIRIITAISTA !!!! Mutta täällä kiken maailman kaikkitietävät julstavat sinutjo lapsen vanmauttajaksi ja miltei murhaajaksikin, yhdestä annoksesta jota aasiassa syövät raskaana olevat PÄIVITTÄIN ja saavat terveitä lapsia, mistäs SE WASABI. Tahna on tehty ? Oikeesti..
Söin intialaisessa ravintolassa aivan mielettömän hyvää soossia ja jälkeenpäin kun tutkin mitä siinä on, selvisi että inkivääri on yksi kuudesta ainesosasta. Niin hyvä olo kuitenkin soossista jäi että en voi kuvitella haittaavan menoa tässä ällötyksessä kun kaikki muu oksettaa. Esim. kofeiini: kahvia tai teetä ei edes pysty juomaan, niin ällöttäviä ovat ja alkoholin hajukin saa sykkeen koholle.
Maukkaita makuhetkiä kaikille 😊
FAKTAA!!!
Minulle soitettiin EVIRASTA huhtikuussa 2016, kun tiedustelin onko vaarallista kun olin juonut inkivääriteetä?
-Sanoivat, että suositus perustuu heidän omaan tunteeseen, EI TIETEELLISEEN TUTKIMUKSEEN.
Kysyin sitten, kuinka paljon sitä inkivääriä pitäisi esim. juoda, että olisi oikeasti vaarallista. En tiedä kuulinko oikein, mutta 100 litraa pitäisi lipittää...
Britanniassa inkiväärin käyttöä raskauden ensimmäisellä harkitaan taas suositeltavaksi, jos on kovaa pahoinvointia. EU:n turvallisuusvirasto ei inkivääriä myöskään ole kieltänyt.
Itse en inkivääriä kuitenkaan nyt käytä, enkä liiemmin juo kahvia. Uskon, että tieteellisten tutkimusten perusteella kahvi on melkein vaarallisempaa kuin moni nykyisellä kieltolistalla oleva.
-USA:ssa mm. tuorepuristettu appelsiinimehu sekä yleensä kaikki tuorepuristettu lasketaan vaarallisiin... Suomessa tästä ei puolestaan ole mitään mainintaa.
Tietenkään mitään THL:n suosituksia ei tehdä huvin vuoksi, ja alkoholiin sekä sieniin ja ulkomaisiin pakastemarjoihin kannattaa suhtautua vakavuudella, mutta suurin osa kaupan ruoka-aineista on yleisesti tosi turvallisia Suomessa.
Lisäksi Englannissa puoliraakoja kananmunia on viimeisimpien tutkimusten mukaan taas SUOSITELTAVAA syödä. Vaikuttaa kuulemma positiivisesti älykkyyteen. :) Mulle kehotettiin neuvolassa syömään sitä mitä kroppa sanoo. Toki kaikki on mahdollista, mutta vähän järjellä kannattaa ajatella. Meikit, jotka imeytyvät kasvoista vereen ja virtsaan on varmasti haitallista jne.
Sanotaan nyt niin, että keskenmeno voi aiheutua juurikin siitä raastetusta inkivääristä tai sitten ei. On todennäköisempää, että lapsi ei saa keskenmenoa tai muuta vikaa pienestä määrästä, mutta JOS keskenmeno kuitenkin tapahtuu, aivan sataprosenttisen varmasti syytät siitä tuota inkivääriä. Eli sinänsä, koska kuitenkin olet huolissasi asiasta (koska laitoit tänne kyselyn), on hieman typerää olla kieltäytymättä inkivääriruoasta.