Leikitään ennustajaa: mikä tulee fitnessin jälkeen?
Kasarilla oli muotia rusketus, amerikka ja aerobic. Ysärillä grunge ja heroine chic. 2000-luvun alussa oli ensin jotain (mikä silloin oli muodissa?) ja myöhemmin bling bling ja nyt on menossa käsilaukut ja fitness-buumi. Mikä tulee seuraavaksi? Vaikuttaa siltä kuin seuraava muotivillitys olisi aina päinvastainen kuin edellinen mutta mikä fitnessin vastakohta?
Kommentit (56)
Minulle tuli myös mieleen henkisyys ja jooga, joogasta ehkä jotkut supervaativat alalajikkeet. Gurujen ihannointi.
Mä luulen, että ei tule varsinaista valtavirtaa vaan tapahtuu sama kuin muodissa viime vuosikymmenen aikana: eriytyminen. Vannoutuneet fitnessläiset jatkavat omaansa, samoin new aget, luomuilujat, laihuuden kannattajat jne. Uskon myös siihen että some-jakaminen vähenee.
Veikkaan, että seuraavaksi tulee jonkinlainen "natural fitness" ilman silikoneja ja tekorusketusta. Rasvaprosenttia pidetään äärimmäisen alhaalla koko ajan ja tähtöset antavat kilvan lausuntoja, miten luonnollisuus on ihanaa (samaan aikaan pistetään suolaliuosta rintoihin)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 10:01"]Kasarilla oli muotia rusketus, amerikka ja aerobic. Ysärillä grunge ja heroine chic. 2000-luvun alussa oli ensin jotain (mikä silloin oli muodissa?) ja myöhemmin bling bling ja nyt on menossa käsilaukut ja fitness-buumi. Mikä tulee seuraavaksi? Vaikuttaa siltä kuin seuraava muotivillitys olisi aina päinvastainen kuin edellinen mutta mikä fitnessin vastakohta?
[/quote]Fatness
Totta kyllä että 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä blingi tuli muotiin. Kun katsoo räppäreitäkin tänä aikana, niin ensin kovimpia jätkiä olivat ne, jotka pysyivät uskollisina slummijuurilleen, mutta muutaman vuoden päästä ankara törsäyskulttuuri ja kalliit statusmerkit olivat arvostettuja.
Nythän on tosiaan viimeisen vuosikymmenen aikana esim. kirkkaat värit olleet muodissa, mikä oli varmaan vastareaktio 2000-luvun alun ja jopa grungen neutraalimmalle värimaailmalle. Grunge taas oli vastareaktio kasarin neonväreille, mitä edelsi 70-luvun maanläheinen hippeily. Internetin mukana myös muotivirtaukset muuttavat suuntaa nopeammin kuin aiempina vuosikymmeninä, mutta uskon että tämänhetkinen "tavistelutrendi" tuo taas tätä neutraalia ja pelkistettyä linjaa.
Alalla olevana on nähtävissä että fitness väistyy äärimmäisimmässä muodossaan luonnollisemman ihanteen tieltä. Ääripää on jo nähty ja siitä tullaan vähän takaisinpäin. Yhä enemmän korostetaan terveyttä ja hyvinvointia. Koska taloudellinen tilanne, aletaan arvostaa pehmeämpiä arvoja, itsetekemisen buumi on ollut jo monta vuotta. Veikkaan syntyvyyden nousua, näin kävi 90-luvun lamassakin. Kun moni putoaa hektisestä työelämästä jonka takia lykätty lastentekoa, huomataan että nyt olis sopiva väli eikä muutakaan tekemistä. Lapsen kotona hoitaminen on myös työksi rinnastettavaa tarkoituksellista toimintaa, työttömyyden ollessa vähän lohdutonta kelluntaa ilman tarkoitusta. Koska kaikkea saa halvemmalla ulkomailta netitse, jää kuluttajalla enemmän rahaa palveluihin joita taas tarjotaan entistä enemmän kun firmoja kaatuu ja yrittäjien pitää keksiä muuta kun tavaroiden myynti ei enää kannata.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:54"]
Nythän on tosiaan viimeisen vuosikymmenen aikana esim. kirkkaat värit olleet muodissa, mikä oli varmaan vastareaktio 2000-luvun alun ja jopa grungen neutraalimmalle värimaailmalle. Grunge taas oli vastareaktio kasarin neonväreille, mitä edelsi 70-luvun maanläheinen hippeily. Internetin mukana myös muotivirtaukset muuttavat suuntaa nopeammin kuin aiempina vuosikymmeninä, mutta uskon että tämänhetkinen "tavistelutrendi" tuo taas tätä neutraalia ja pelkistettyä linjaa.
[/quote]
Neonvärit tuli kyllä jo 70-luvulla. Minulla on ollut useampi neonvärinen psykedeelisesti kuvioitu vaate äitini nuoruudesta. Itse olen syntynyt -76 ja äitini oli silloin 20. 70-luvulla oli neonia kuvioissa, oisko ollut jopa 60-lukua... Mutta yksivärisenä neon tuli kasarilla.
Luonnossa liikkuminen, telttailu, partio. Norjalaistyyppinen luonnollinen kauneus - heleät kasvot ja punaiset posket
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 10:03"]Joku luomuila ja henkistyminen pilateksen, joogan ja chakrojen parissa. Uusi new age-aika. [/quote] Veikkaan samaa. Tulee myös kausi, milloin kaiken jakaminen ei enää olekkaan in somessa. Nyt, kun ihmiset jakavat oikeastaan kaiken netissä. t. teini
[/quote]
Se kausi on alkamassa jo.
Jooga ja pilates oli jo. Metsuriseksuaalisuus viittaisi outdoor-trendiin eli ulkoilu, telttailu, metsät, joenlasku, patikointi. Ruokatrendinä riista, sienet, marjat. Vaatteissa ruutupaidat, farkut, jykevät kengät. Miehillä parta.
Luulen, että seuraava trendi on luonnollisen näköinen 90-60-90 vartalo, jota on lähes mahdoton saavuttaa. Sen saavuttamiseksi keksitään ihmejumppaa, lääkettä, "luonnollinen" rintojen suurennus/pienennys jne. Väitetään, että sellaisia naiset olivat 1950-luvullakin, ja ettei ihmisen koko ole kasvanut, ja että se on vaan lihavien propagandaa. Naisten esineellistäminen ja syyllistäminen saavuttaa kaikkien aikojen huippunsa viktoriaanisen ajan jälkeen.
Muotiin tulee lattari! Voisin vannoa! Siis sellainen sensuelli, pehmeä kauneus, isot tukat, rusketus, tanssiharrastus, maanläheisyys yms. Urheilullisuus jää taka-alalle ja naisellisuus voittaa.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 10:16"]
Köyhäily tulee muotiin. Että eletään vaatimattomasti ja kaikki varallisuuden näyttäminen on noloa ja nousukasmaista. Harrastetaan luonnossa vaeltelua ja kävellään, pyöräillään perheharrastuksena. Hiihdetään murtsikkaa puusuksilla tai potkukelkkaillaan. Kierrätetään ja tehdään mahdollisimman paljon itse vaatteita, huonekaluja entisöidään itse, alan kursseja käydän. Ei matkustella, vaan laitetaan naapureiden kanssa yhdessä kerrostalon sisäpihaa ja vietetään siellä aikaa yhteisöllisesti. Kommuuniasuminen tulee suureen muotiin.
[/quote]
Kaikki sormet, varpaat ja muut ulokkeet pystyssä että tämä toteutuisi.