Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19765)

Vierailija
19741/19765 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa ensi vuoden 2026 alusta voimaan tuleva "potkulaki"? Millä tavoin se koskee varhaiskasvatuksen/päiväkodin työntekijöitä?

Kiitos jos joku viisas vastaa.

Samalla tavalla koskee kuin muitakin aloja. Tietysti.

Maan oikeistohallitus lisää määrätietoisesti työnantajapuolen valtaa vähentämällä työntekijäpuolen 1960-90-luvuilla saavutettu valtaa ja työntekijöiden oikeuksia. Osa tätä ovat ammattiliittojen (joukkovoima, kolmikantaneuvottelut) rapauttaminen ja toisaalta naisvalta-alojen lailla sinetöity ikuinen palkkakuoppa (alisteinen vientialoille).

Uusi laki helpottaa työntekijöiden irtisanomista työnantajan päätöksellä. Esim. Työterveys on työnantajan maksama palvelu, joka raportoi sopimuskumppanilleen (työnantaja). Jos sinut todetaan työkyvyttömäksi tai vajaatyökykyiseksi työnantajan määrittelemään tehtävään ja tasoon, voi

Seuraus: varhaiskasvatustyöhön ei hakeudu jatkossa enää kukaan, jollei sinne pakoteta. Pitää luopua tutkinnostaan, ettei työtöntä työnhakijaa voi pakottaa. Muuntokoulutetut ovat työnantajansa omaisuutta ja he menevät mihin määrätään tai maksavat sopimussakon

Kukahan tämmöstä huuhaata on tänne kirjoitellut? Taitaa olla tekoälyn sanelemaa😆

Vierailija
19742/19765 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kritisoiva palaute itse. Miksi haluat aina jonkun puuttuvan epäkohtiin tehden hänestä sen syntipukin ja silmätikun. Anna palautteesi itse. Ellet pysty ole hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19743/19765 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, jos haluaa uhriutua ja olla marttyyri, niin sitten sitä seisoo yksin sateessa.

Vierailija
19744/19765 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kritisoiva palaute itse. Miksi haluat aina jonkun puuttuvan epäkohtiin tehden hänestä sen syntipukin ja silmätikun. Anna palautteesi itse. Ellet pysty ole hiljaa.

?

Vierailija
19745/19765 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään pidä näistä suurista uusista taloista. Enkä suinkaan tule juttuun kaikkien kanssa. Mutta lapset antavat voimaa jaksaa yksinäistä elämääni.

Miksi tähän on tullut alapeukkuja??

Työlasten ei soisi olevan kellekään työntekijälle syy elää. Viesti herättää huolta kyseisen työntekijän hyvinvoinnista, viesti ei kuulosta tasapainoiselta. Siltä että lapsia olisi kasvattamassa itse hyvinvoiva aikuinen.

Vierailija
19746/19765 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurista taloista ollaan kohta pääsemässä pienempiin yksiköihin. 

Vierailija
19747/19765 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään pidä näistä suurista uusista taloista. Enkä suinkaan tule juttuun kaikkien kanssa. Mutta lapset antavat voimaa jaksaa yksinäistä elämääni.

Työlasten ei soisi olevan kellekään työntekijälle syy elää. Viesti herättää huolta kyseisen työntekijän hyvinvoinnista, viesti ei kuulosta tasapainoiselta. Siltä että lapsia olisi kasvattamassa itse hyvinvoiva aikuinen.

Vastasitko omaan provoosi?

Vierailija
19748/19765 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurista taloista ollaan kohta pääsemässä pienempiin yksiköihin. 

Ai?

Täällä pk-seudulla päinvastoin suljetaan pieniä yksiköitä ja rakennetaan vain niitä isoja tehotaloja. Ja säästetään kymmeniä miljoonia lisää nimenomaan vakasta.

T. Vantaa

Vierailija
19749/19765 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
19750/19765 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä järkyttävän raskasta myös Seuren sijaisille..

Vierailija
19751/19765 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on monia hyvin yksinäisiä ihmisiä. Ei ole perhettä tai sukua tai juurikaan kavereita. Kyllä työ lasten kanssa antaa minulle ainakin sisältöä elämään. 

Vierailija
19752/19765 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luonteeltani hieman arka ja aikuisten kanssa jännittäjä. En tiedä sovellunko alalle, mutta lasten kanssa tykkään olla. Mitä mieltä te olette arasta työkaverista?

Vierailija
19753/19765 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvässä tiimissä, jossa arvostetaan ja kunnioitetaan työkaveria, pärjää arempikin ihminen. 

Vierailija
19754/19765 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19755/19765 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvässä tiimissä, jossa arvostetaan ja kunnioitetaan työkaveria, pärjää arempikin ihminen. 

Ja pysyy kaikki hyvällä tuulella. 

Vierailija
19756/19765 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos sitä vain opettelis kaikki arvostamaan muitakin ja sitä työpanosta minkä kukakin antaa, eikä aina moittia ja odottaa muiden toimivan samalla tavalla ja niin kuin juuri sinä ajattelet ja haluat toimivan. Jatkuvasti muista ja muiden tekemistä moittiva ihminen on raskas!

Vierailija
19757/19765 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos sitä vain opettelis kaikki arvostamaan muitakin ja sitä työpanosta minkä kukakin antaa, eikä aina moittia ja odottaa muiden toimivan samalla tavalla ja niin kuin juuri sinä ajattelet ja haluat toimivan. Jatkuvasti muista ja muiden tekemistä moittiva ihminen on raskas!

Lapsille myös myrkyllinen.  Lapsen tulee saada itse tehdä, kokeilla, epäonnistua ja onnistua. Ei tule vaatia täydellisyyttä eikä tasapäistää.

Vierailija
19758/19765 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hemmetistihän on pahoinvointia työntekijöissä. Jos yrittää skarppia? Saa itse voimaa lasten pyöriessä jaloissa. 

Vierailija
19759/19765 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman hiljaista viime päivinä.

Milloin  alkavat päivittelyt, miten vanhemmat varaavat jouluviikoille pikku pilteilleen hoitoa. Jotta saavat laittaa joulua ja toipua joulusta rauhassa.

:D

Vierailija
19760/19765 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoisia tätejä seisoi ringissä päiväkodin pihalla. Olivatko varhaiskasvattajia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä