Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19765)
Anna kritisoiva palaute itse. Miksi haluat aina jonkun puuttuvan epäkohtiin tehden hänestä sen syntipukin ja silmätikun. Anna palautteesi itse. Ellet pysty ole hiljaa.
Niinpä, jos haluaa uhriutua ja olla marttyyri, niin sitten sitä seisoo yksin sateessa.
Vierailija kirjoitti:
Anna kritisoiva palaute itse. Miksi haluat aina jonkun puuttuvan epäkohtiin tehden hänestä sen syntipukin ja silmätikun. Anna palautteesi itse. Ellet pysty ole hiljaa.
?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään pidä näistä suurista uusista taloista. Enkä suinkaan tule juttuun kaikkien kanssa. Mutta lapset antavat voimaa jaksaa yksinäistä elämääni.
Miksi tähän on tullut alapeukkuja??
Työlasten ei soisi olevan kellekään työntekijälle syy elää. Viesti herättää huolta kyseisen työntekijän hyvinvoinnista, viesti ei kuulosta tasapainoiselta. Siltä että lapsia olisi kasvattamassa itse hyvinvoiva aikuinen.
Suurista taloista ollaan kohta pääsemässä pienempiin yksiköihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään pidä näistä suurista uusista taloista. Enkä suinkaan tule juttuun kaikkien kanssa. Mutta lapset antavat voimaa jaksaa yksinäistä elämääni.
Työlasten ei soisi olevan kellekään työntekijälle syy elää. Viesti herättää huolta kyseisen työntekijän hyvinvoinnista, viesti ei kuulosta tasapainoiselta. Siltä että lapsia olisi kasvattamassa itse hyvinvoiva aikuinen.
Vastasitko omaan provoosi?
Vierailija kirjoitti:
Suurista taloista ollaan kohta pääsemässä pienempiin yksiköihin.
Ai?
Täällä pk-seudulla päinvastoin suljetaan pieniä yksiköitä ja rakennetaan vain niitä isoja tehotaloja. Ja säästetään kymmeniä miljoonia lisää nimenomaan vakasta.
T. Vantaa
On kyllä järkyttävän raskasta myös Seuren sijaisille..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on monia hyvin yksinäisiä ihmisiä. Ei ole perhettä tai sukua tai juurikaan kavereita. Kyllä työ lasten kanssa antaa minulle ainakin sisältöä elämään.
Olen luonteeltani hieman arka ja aikuisten kanssa jännittäjä. En tiedä sovellunko alalle, mutta lasten kanssa tykkään olla. Mitä mieltä te olette arasta työkaverista?
Hyvässä tiimissä, jossa arvostetaan ja kunnioitetaan työkaveria, pärjää arempikin ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvässä tiimissä, jossa arvostetaan ja kunnioitetaan työkaveria, pärjää arempikin ihminen.
Ja pysyy kaikki hyvällä tuulella.
Mitäpä jos sitä vain opettelis kaikki arvostamaan muitakin ja sitä työpanosta minkä kukakin antaa, eikä aina moittia ja odottaa muiden toimivan samalla tavalla ja niin kuin juuri sinä ajattelet ja haluat toimivan. Jatkuvasti muista ja muiden tekemistä moittiva ihminen on raskas!
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos sitä vain opettelis kaikki arvostamaan muitakin ja sitä työpanosta minkä kukakin antaa, eikä aina moittia ja odottaa muiden toimivan samalla tavalla ja niin kuin juuri sinä ajattelet ja haluat toimivan. Jatkuvasti muista ja muiden tekemistä moittiva ihminen on raskas!
Lapsille myös myrkyllinen. Lapsen tulee saada itse tehdä, kokeilla, epäonnistua ja onnistua. Ei tule vaatia täydellisyyttä eikä tasapäistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hemmetistihän on pahoinvointia työntekijöissä. Jos yrittää skarppia? Saa itse voimaa lasten pyöriessä jaloissa.
Kumman hiljaista viime päivinä.
Milloin alkavat päivittelyt, miten vanhemmat varaavat jouluviikoille pikku pilteilleen hoitoa. Jotta saavat laittaa joulua ja toipua joulusta rauhassa.
:D
Ylipainoisia tätejä seisoi ringissä päiväkodin pihalla. Olivatko varhaiskasvattajia?
Seuraus: varhaiskasvatustyöhön ei hakeudu jatkossa enää kukaan, jollei sinne pakoteta. Pitää luopua tutkinnostaan, ettei työtöntä työnhakijaa voi pakottaa. Muuntokoulutetut ovat työnantajansa omaisuutta ja he menevät mihin määrätään tai maksavat sopimussakon
Kukahan tämmöstä huuhaata on tänne kirjoitellut? Taitaa olla tekoälyn sanelemaa😆