Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
18301/19691 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilinen oli ihan tavallinen työpäivä. Ei sitä varten vuoropk:ta tarvita.

Vierailija
18302/19691 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommat lapset viedään monessa kodissa päiväkotiin ja mennään sitten sen perheen pienimmän kanssa kotiin. Ja jos ei ole kuin 1 lapsi , sekin on kiva tuoda hoitoon että päästään kampaajalle tai tapetoimaan kotia rauhassa.

Näin varhaiskasvatuksen ammattilaisita tehdään pelkkiä kotiapulaisia että huoltaja saa vapaa-aikaa lapsensa viihdyttämisestä ja vaipan vaihdosta sekä ruokkimisesta ja nukuttamisesta.

Haettaessa hoitajille ja vakaopettajille mukava purkaa paineita kiukuttelemalla nalkuttaen estoitta kuin piikalikoille esim jos lapsi on piilottanut sen toisen lempipiponsa jonnekin isossa lapsilaumassa ulkoillessaan eikä sitä vieläkään ole löytynyt (vaikka joka päivä ollaan tekstattu että missä se on se muumipipo ja joko on löytyny) 70 lapsen päiväkodista tai lapsen villasukat on TAAS kastuneet kesäkengissä talvella. Ja onko muistettu rasvata tarpeeksi huolella ihottumaa, ettei vaan ole maitoa tarjottu maitoallergiselle? Onko muuten mahdollisuus tuoda aikaisemmin jo ennen aamupuuroa  niin muksu pääsis kato kätevästi siipan kyydissä kun se menee aamuvuoroon?

Poistakaa subjektiivinen päivähoito-oikeus ja päiväkotitoiminta suunnataan selkeästi työssäkäyvien tai huoltajien jotka sairastavat toimintakykyä ja jaksamista rajoittavia sairauksia sairastavien lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18303/19691 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Iso kustannus on pitää päiväkoti pyhäpäivänä auki klo 7-16:45 kahden asiakkaan takia. Sitoo kaksi työntekijää ja siivoojan, sekä liukkaus huomioiden myös kiinteistönhoitajan.

Vuorohoitoon ei ole subjektiivista oikeutta, mutta omassa kunnassa tuntuu kyllä niin löysältä se, kuinka helposti hoitopäiviä myönnetään pyhille ja viikonlopuille, vaikka tiedossa on että jompi kumpi huoltajista on kotona ja perheen isommat sisarukset myös. Johtajat vaan nyökyttelee, kyllä kyllä.

Näistä turhista hoidontarpeista saisi helposti nipistettyä esim. palkkaamalla päiväkodin aukiolon sijaan yksityisen hoitajan kotiin työpäivän ajaksi.-

Niinpä.

Vierailija
18304/19691 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatushan kustannetaan osaksi verorahoilla. On ihan totta, että yhden lapsen varhaiskasvatuspäivä PYHÄNÄ on ihan tolkuttoman kallis yhteiskunnalle. Ihme, ettei siitä olla vielä nipistetty vaikka kaikesta muusta leikataan.

Missä se lääkäri tai poliisiäiti sitten saisi lapsilleen hoitoa, kun sattuvat olemaan pyhinäkin töissä itse?

Hän voi kysyä joko puolisoltaan, exältään, vanhemmiltaan, sisaruksiltaan, ystäviltään tai naapureiltaan. Jos on niin harvinaisen epäsosiaalinen yksilö, että mitään näistä ei ole, niin silloin varmaan kannattaisi kertoa tilanteesta hyvissä ajoin töissä, jotta työvuoro voidaan määrätä jollekin muulle. Näin tehtiin ennen vanhaankin silloin, kun päiväkodit eivät olleet pyhinä auki.

En tiiä, oletko huomannut, että meillä ei ole enää varaa pitää yllä entisen kaltaisia palveluja, koska väestö ikääntyy ja uusia veronmaksajia ei ole syntynyt tarpeeksi. Sen takia on välttämätöntä arvioida uudelleen, mitä verovaroilla voidaan rahoittaa. 

Vierailija
18305/19691 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistakaa subjektiivinen päivähoito-oikeus ja päiväkotitoiminta suunnataan selkeästi työssäkäyvien tai huoltajien jotka sairastavat toimintakykyä ja jaksamista rajoittavia sairauksia sairastavien lapsille.

Ei se mitään säästäisi. Sitten me joutuisimme vaan palkkaamaan kouluihin väkeä opettamaan kotona hoidetuille miten otetaan ruokalinjastosta ruokaa, ollaan ryhmässä, odotetaan vuoroa jne.

Vierailija
18306/19691 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatushan kustannetaan osaksi verorahoilla. On ihan totta, että yhden lapsen varhaiskasvatuspäivä PYHÄNÄ on ihan tolkuttoman kallis yhteiskunnalle. Ihme, ettei siitä olla vielä nipistetty vaikka kaikesta muusta leikataan.

Missä se lääkäri tai poliisiäiti sitten saisi lapsilleen hoitoa, kun sattuvat olemaan pyhinäkin töissä itse?

Sitä varmaan kannattaa viimeistään nyt alkaa lääkärin tai poliisiäidin ihan itse miettimään, että kuka ne lapset hoitaa pyhinä, kun koulut ovat kiinni.

Vierailija
18307/19691 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--Poistakaa subjektiivinen päivähoito-oikeus ja päiväkotitoiminta suunnataan selkeästi työssäkäyvien tai huoltajien jotka sairastavat toimintakykyä ja jaksamista rajoittavia sairauksia sairastavien lapsille.

-- ....  joutuisimme vaan palkkaamaan kouluihin väkeä opettamaan kotona hoidetuille miten otetaan ruokalinjastosta ruokaa, ollaan ryhmässä, odotetaan vuoroa jne....

- ...  Moni menis varmaan vaippahousuina ekalle luokalle kun pottatreenejä ei ole jaksettu. Nykyään voi ihan perusterveellä yli neljävuotiaalla olla vielä vaippa... luulisi että hankala löytää tarpeeksi isokokoisia vaippoja saati vaihtaa niitä isolle muksulle.

Vierailija
18308/19691 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä varmaan kannattaa viimeistään nyt alkaa lääkärin tai poliisiäidin ihan itse miettimään, että kuka ne lapset hoitaa pyhinä, kun koulut ovat kiinni.

Olisi kannattanut käyttää ehkäisyä. Ja entäs sitten, kun lapsella alkaa koulutie ja on 10vkon kesäloma, syys,-joulu-ja talviloma jne eikä lasta voikaan raijata täysiksi päiviksi päiväkotiin vaan hän onkin sen OMAN vanhempansa hoito- ja kasvatus vastuussa!! Härregy😵💫

Vierailija
18309/19691 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut käyttää ehkäisyä. Ja entäs sitten, kun lapsella alkaa koulutie ja on 10vkon kesäloma, syys,-joulu-ja talviloma jne eikä lasta voikaan raijata täysiksi päiviksi päiväkotiin vaan hän onkin sen OMAN vanh

Oletteko te ajatelleet, että jos me vanhemmat alamme itse hoitamaan lapsemme, teillä ei ole töitä enää? Ei ole myöskään lapsia muuta kuin rikkailla, joilla on varaa pitää toinen vanhempi kotona vuosia.

Vierailija
18310/19691 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut käyttää ehkäisyä. Ja entäs sitten, kun lapsella alkaa koulutie ja on 10vkon kesäloma, syys,-joulu-ja talviloma jne eikä lasta voikaan raijata täysiksi p

Joo olen todella kiitollinen että työllistät minut näin loma-aikaan, kun meidän molempien perheet on muuten lomalla!

Vierailija
18311/19691 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista asennevammaa täällä. Mistähän teille vakalaisille maksetaankaan, niiden lääkäreiden, poliisien ja monien muidenkin ammattilaisten lapsen hoidosta. Jotkut vieläpä kehtaa ulista kuinka kallista on pitää vuoropäiväkotia auki pyhinä kahden lapsen takia. Oisko teidän jo aika vaihtaa alaa kun ilmeisesti töissä joutuu tekemään ihan oikeita töitäkin, eli hoitaa niitä toisten lapsia, härregy! Siitähän teille maksetaan, eli suut suppuun tai työpaikka vaihtoon!

Vierailija
18312/19691 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen todella kiitollinen että työllistät minut näin loma-aikaan, kun meidän molempien perheet on muuten lomalla!

Meillä jokaisella on x määrä lomapäiviä vuodessa. Se ei ole meidän muiden vika, jos olet tuhlannut omasi jo aikaisemmin vuoden aikana. Suunnittelemalla ja pitkäjänteisyydellä niitä saa riittämään sinne muun perheen lomapäiville.

Vierailija
18313/19691 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jokaisella on x määrä lomapäiviä vuodessa. Se ei ole meidän muiden vika, jos olet tuhlannut omasi jo aikaisemmin vuoden aikana. Suunnittelemalla ja pitkäjänteisyydellä niitä saa riittämään sinne muun perheen lomapäiville.

Sinulle tulee ehkä yllätyksenä, mutta joka paikassa ei voi lomia pitää silloin kun itse haluaisi. Esimerkiksi juuri varhaiskasvatuksessa eivät voi kaikki lomailla koululaisten lomien aikaan, sillä jonkun on oltava töissä niitä lapsia varten, joilla ei ole lomaa. Itsekin olen nyt joulupäivystyksessä töissä, kun muu perhe lomailee ja lomani saan pitää pääsiäisenä, jolloin puolestaan lapsillani ei ole lomaa koulusta.

Vierailija
18314/19691 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vakalainen olisi sen enempää oikeutettu lomailemaan juuri joulun välipäivät ja heinäkuut kun muukin perhe lomailee? Vuorotellen ja suunnitellen lomapäivät saa riittämään koko vuoden loma-aikoihin. Miten tässä haiskahtaa vahvasti se paljon parjattu suojatyöpaikka-myytti. Töitä kun joutuu tekemään niin uliuli ja kun ei saa lomia silloin just kun itse haluaa niin uliuli. Palkkaakin pitäs saada lisää uliuli ja silti vanhempien pitäisi mielummin itse hoitaa lapsensa että pääsis itse töissä helpommalla uliuli.

Vierailija
18315/19691 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos välipäivinä on vain muutama lapsi töissä, niin helppoa rahaahan se on. Itsekin olen mielelläni töissä välipäivinä ja heinäkuussa, kun on hiljaista, vaikka eri alalla olenkin.

Vierailija
18316/19691 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isommat lapset viedään monessa kodissa päiväkotiin ja mennään sitten sen perheen pienimmän kanssa kotiin. Ja jos ei ole kuin 1 lapsi , sekin on kiva tuoda hoitoon että päästään kampaajalle tai tapetoimaan kotia rauhassa.

Näin varhaiskasvatuksen ammattilaisita tehdään pelkkiä kotiapulaisia että huoltaja saa vapaa-aikaa lapsensa viihdyttämisestä ja vaipan vaihdosta sekä ruokkimisesta ja nukuttamisesta.

Haettaessa hoitajille ja vakaopettajille mukava purkaa paineita kiukuttelemalla nalkuttaen estoitta kuin piikalikoille esim jos lapsi on piilottanut sen toisen lempipiponsa jonnekin isossa lapsilaumassa ulkoillessaan eikä sitä vieläkään ole löytynyt (vaikka joka päivä ollaan tekstattu että missä se on se muumipipo ja joko on löytyny) 70 lapsen päiväkodista tai lapsen villasukat on TAAS kastuneet kesäkengissä talvella. Ja onko muistettu rasvata tarpeeksi huolella ihottumaa, ettei vaan ole maitoa tarjottu maitoallergiselle? Onko muute

Lomat on asia erikseen mutta epäsäännöllisestä vuorotyöstä johtuen sattuu vapaapäiviä viikoille, ne menee toipumiseen. Jos lapselle on kuitenkin virkeä vanhempi illalla parempi kuin koko päivän nukkuva vanhempi.

ps. Turha kitistä ammatinvalinnasta, minä tai joku kaltaiseni saattaa joku päivä pelastaa henkesi kun hätä on suurin. Haluatko hänen olevan virkeä ja levännyt?

Vierailija
18317/19691 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle tulee ehkä yllätyksenä, mutta joka paikassa ei voi lomia pitää silloin kun itse haluaisi. Esimerkiksi juuri varhaiskasvatuksessa eivät voi kaikki lomailla koululaisten lomien aikaan, sillä jonkun on oltava töissä niitä lapsia varten, joilla ei ole lomaa. Itsekin olen nyt joulupäivystyksessä töissä, kun muu perhe lomailee ja lomani saan pitää pääsiäisenä, jolloin puolestaan lapsillani ei ole lomaa koulusta.

Meilläkin lastensuojeun sosiaalityössä kaksi tiimin kuudesta sosiaalityöntekijästä pitää olla aina paikalla, myös välipäivinä. Sovitaan nuo asiat ihan keskenämme sovussa. Jännä, että teillä ei saada sovittua.

Vierailija
18318/19691 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut käyttää ehkäisyä. Ja entäs sitten, kun lapsella alkaa koulutie ja on 10vkon kesäloma, syys,-joulu-ja t

Ammatinvalintakysymys.

Vierailija
18319/19691 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te vuoropäiväkodissa töissä olevat olette hakeutuneet töihin juuri vuoropäiväkotiin, jos se vuorotyö on teille ongelma? Luultavasti teidänkin kaupunki on täynnä vain arkena auki olevia päiväkoteja.

Vierailija
18320/19691 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sivusta edelliseen kommentoiden:

Töihin menevät vanhemmat ei yhteiskunnasta lopu, joten töitä vakassa varmasti hoitajille ja opeille riittää.

Mielestäni ei ole oikein että hoidatetaan lapset päiväkodissa vaikka itse ollaan kotona toimettomana koko päivä -- edes loma-aikoina ei mielellään vietetä aikaa omien lapsien kanssa vaan tuodaan "virike"hoitoon kun ei jakseta niitä lapsia siinä kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme