Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
14741/19691 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kotonaolijat tuovat itsestäänselvyytenä lapsensa AINA myös aamupalalle? Eihän koululaisetkaan syö koulussa aamupalaa, vaan vanhempiensa kanssa, jos he sattuvat olemaan kotona.

Monet vanhemmat sanoo että kun tää herää niin aikaisin niin pitää tuoda. Sehän siinä on ettei osata olla 1 vuotiaan kanssa kun se herää aamulla eikä itse vielä olla valmiita mihinkään

Mikä selitys tuo edes on? Tiedän että vanhemmat kyllä ihan herättää pienen lapsen aamupalalle päiväkotiin, vaikka itse olisi kotona. En vaan voi mitenkään ymmärtää tätä, että millä tavalla tämä on lapsen etu? Repiä 1v ylös sängystä päiväkotiin aamupalalle, vaikka voisi rauhassa nukkua hieman pidempään ja syödä aamupalan rauhassa kotona? No, en ymmärrä muutenkaan että etenkään niitä 1-2-vuotiaita edes raahataan tuolla räntäsateessa aikaisin aamulla päiväkotiin kun toinen vanhempi kotona, mielestäni se on suorastaan absurdia, mutta minultahan ei mielipidettä kysellä. Tuodaan vaan, koska voidaan.

Vierailija
14742/19691 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän talosta täytyy juosta toisiin taloihin sijaistamaan joka viikko. Suunnilleen pelottaa aamulla töihin mennä kun jännitetään lähetäänkö taas tänään. Mulle tämä täysin vieraaseen paikkaan äkkilähtö on henkisesti kuormittavaa. En pysty siihen. Viihtyisin, jos saisin olla omassa työpaikassani edes. 

Miten voi olla, että henkilökuntaa talosta pois ja silti juostaan muualle avuksi.

Jos yksikön johtajalla useampi kuin 1 talo "alaisuudessaan" niin silloinhan se on varsin tavallista, että hlökuntaa juoksutetaan yksikköjen välillä, koska suhdeluvut, täyttöasteet jne. Se on raakaa peliä ja matematiikkaa kuinka he aamuisin laskevat ryhmien lasten/kasvattajien läsnäolomääriä ja sitten eikun menoksi.

Ja korona-aikanahan meitä vakalaisia siirrettiin mm kotihoitoon, vanhuspuolelle jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14743/19691 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Tiedän että vanhemmat kyllä ihan herättää pienen lapsen aamupalalle päiväkotiin, vaikka itse olisi kotona. En vaan voi mitenkään ymmärtää tätä, että millä tavalla tämä on lapsen etu? Repiä 1v ylös sängystä päiväkotiin aamupalalle, vaikka voisi rauhassa nukkua hieman pidempään ja syödä aamupalan rauhassa kotona? No, en ymmärrä muutenkaan että etenkään niitä 1-2-vuotiaita edes raahataan tuolla.."

Yhtenä talviaamuna oli aivan järkyttävän kova pakkanen. Tästä syystä pk:n henkilökunta yhdessä päätti ettei lapsia viedä ulos koska pakkasrajat paukkuivat reilusti yli, eikä se olisi ollut järkevää.            Oli vapaata leikkiä ja osa katsoi muumeja teeveestä (hyvin poikkeuksellista!). Sisään tuli marmattava äiti joka sanoi: Aijaa!!! Täällä katsotaan muumeja!!! Lellu-mimmu katsoi kotonakin muumeja , ja nyt mä siis aivan turhaan keskeytin Lellu-mimmun muumihetken ja toin turhaan tänne kun täälläkin vain katsotaan muumeja!"

Vierailija
14744/19691 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meidän talosta täytyy juosta toisiin taloihin sijaistamaan joka viikko. Suunnilleen pelottaa aamulla töihin mennä kun jännitetään lähetäänkö taas tänään. Mulle tämä täysin vieraaseen paikkaan äkkilähtö on henkisesti kuormittavaa. En pysty siihen. Viihtyisin, jos saisin olla omassa työpaikassani edes. 

Miten voi olla, että henkilökuntaa talosta pois ja silti juostaan muualle avuksi."

Ihan orjan hommaa, sinä juokset sinne kun sanotaan että minne sinä juokset.

Vierailija
14745/19691 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin pari taloa, joihin ehtisi tutustua. Kyseinen alue puoli kaupunkia ja kymmeniä kohteita, joihin juoksutetaan. En ole ryhtynyt kiertäväksi työntekijäksi! Tein työsopimuksen yhteen taloon.

Vierailija
14746/19691 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olisikin pari taloa, joihin ehtisi tutustua. Kyseinen alue puoli kaupunkia ja kymmeniä kohteita, joihin juoksutetaan. En ole ryhtynyt kiertäväksi työntekijäksi! Tein työsopimuksen yhteen taloon."

Katsohan uudelleen työsopimusta. Siihen on todennäköisesti kirjattu " työpaikka työsuhteen alussa".

Vierailija
14747/19691 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Tiedän että vanhemmat kyllä ihan herättää pienen lapsen aamupalalle päiväkotiin, vaikka itse olisi kotona. En vaan voi mitenkään ymmärtää tätä, että millä tavalla tämä on lapsen etu? Repiä 1v ylös sängystä päiväkotiin aamupalalle, vaikka voisi rauhassa nukkua hieman pidempään ja syödä aamupalan rauhassa kotona? No, en ymmärrä muutenkaan että etenkään niitä 1-2-vuotiaita edes raahataan tuolla.."

Yhtenä talviaamuna oli aivan järkyttävän kova pakkanen. Tästä syystä pk:n henkilökunta yhdessä päätti ettei lapsia viedä ulos koska pakkasrajat paukkuivat reilusti yli, eikä se olisi ollut järkevää.            Oli vapaata leikkiä ja osa katsoi muumeja teeveestä (hyvin poikkeuksellista!). Sisään tuli marmattava äiti joka sanoi: Aijaa!!! Täällä katsotaan muumeja!!! Lellu-mimmu kats

Joo just ja äitihän ei voi tietenkään itse oman itse hankimansa lapsen kanssa tehdä mitään muuta??

En niin kestä näitä nykyvanhempia! Se on rehellisesti syy, miksi lopetan alalla ensi vuoden aikana. Kunnon pullamössöjä, laiskoja, avuttomia, tottuneet siihen että jopa oman lapsen hoidon ja kasvatuksen voi ulkoistaa vieraille ihmisille. Mitään ei tarvitse tehdä itse, mutta silti on niin rankkaa, voivoi nyyh. Kyllä vuodet alalla on ikävä kyllä tehneet hyvin kyyniseksi.

Vierailija
14748/19691 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtenä talviaamuna oli aivan järkyttävän kova pakkanen. Tästä syystä pk:n henkilökunta yhdessä päätti ettei lapsia viedä ulos koska pakkasrajat paukkuivat reilusti yli, eikä se olisi ollut järkevää.            Oli vapaata leikkiä ja osa katsoi muumeja teeveestä (hyvin poikkeuksellista!). Sisään tuli marmattava äiti joka sanoi: Aija

Ja lisäys: ovat tottuneet siihen että omien lasten hoidon ja kasvatuksen voi TÄYSIN ulkoistaa muille.

Vierailija
14749/19691 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun ne kaikki vanhemmat eivät edes käy töissä! Suomessa tuet (myös subjektiivinen päivähoito) on mennyt siihen, että niitä on mahdollista käyttää tarpeettomasti. Ja niitähän käytetään. Ei ole ihme jos valtion kassa on tyhjä ja työntekijät väsytetään loppuun, eikä uusia palkata. 

Vierailija
14750/19691 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
14751/19691 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä alkaen päivähoito on ollut kasvatusta, noin terminä?

Joissakin maissa päivähoitoa sanotaan kouluksi. Ja ohjaajat on opettajia. Ennen vanhaan päiväkodin hoitajia sanottiin tädeiksi.

Vierailija
14752/19691 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän talosta täytyy juosta toisiin taloihin sijaistamaan joka viikko. Suunnilleen pelottaa aamulla töihin mennä kun jännitetään lähetäänkö taas tänään. Mulle tämä täysin vieraaseen paikkaan äkkilähtö on henkisesti kuormittavaa. En pysty siihen. Viihtyisin, jos saisin olla omassa työpaikassani edes. 

Miten voi olla, että henkilökuntaa talosta pois ja silti juostaan muualle avuksi.

Älä juokse, kävele rauhassa. Jos menet bussilla ( työnantaja kustantaa) niin mene vasta seuraavalla. Tee vain sen mitä tarvitsee, ei yhtään ylimääräistä. 

Vierailija
14753/19691 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion irtisanoutua loman päätteeksi. Voinkohan olla yhteydessä apulaisesimieheen, vai pitääkö mun odottaa, että johtaja tulee omalta lomalta? 

Ei tarvitse odottaa ketään lomalta. Ilmoitat kaikille mahdollisille. 

Vierailija
14754/19691 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun ne kaikki vanhemmat eivät edes käy töissä! Suomessa tuet (myös subjektiivinen päivähoito) on mennyt siihen, että niitä on mahdollista käyttää tarpeettomasti. Ja niitähän käytetään. Ei ole ihme jos valtion kassa on tyhjä ja työntekijät väsytetään loppuun, eikä uusia palkata. 

Se on ollut jo pitkään näin. Lapsi tuodaan hoitoon, vaikka jopa molemmat vanhemmat olisivat lomalla tai vapaalla! Ihan hävytöntä suoraan sanottuna! Eikä näitä ihmisiä edes hävetä, ei. Koska voivoi, sen oman lapsen kanssa on vaan niin rankkaa, täytyyhän sitä olla omaa aikaa aina kuin se suinkin vain on mahdollista. Monet toisi jopa joulun pyhinä mielellään lapsen hoitoon, jos se suinkin vain olisi mahdollista!

Vierailija
14755/19691 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut tätä ketjua jo jonkin aikaa, koska tulee välillä epäilys siitä että omat lapset jäävät jostakin paitsi kun eivät osallistu varhaiskasvatukseen. Itellä siis neljä lasta kotihoidossa, ja vaikka kyseessä onkin arvovalinta ja tämä on ihan omaa unelmaa saada hoitaa lapset itse niin silti yhteiskunnalla on jäätävä painostus siihen että äidit nopeasti töihin! Samoin se, että lapset menee suorastaan pilalle jos eivät pääse päiväkotiin. Paljon on myös näitä somevaikuttajia jotka laittavat 1+vuotiaat päiväkotiin koska lapsi "hyötyy siitä", vaikka vanhempi olisi kotona vauvan kanssa. 

Vierailija
14756/19691 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeneemmat, kertokaa millaista on työskentely eskareiden kanssa jos verrataan vaikkapa 2-4 vuotiaisiin tai 3-5 vuotiaisiin? 

Pedagogisesta näkökulmasta myös? Minulla on omia lapsia mutta en ole pätevä, vaan vasta hakeutumassa opintoihin.Meillä on muitakin ei päteviä opettajia & lastenhoitajia. (Todella harmillista tämä..)

Olen toiminut pienten ryhmässä ja siellä olen pärjännyt kyllä mutta nyt olisi mahdollisesti edessä siirto isompien ryhmään ja mietin miten paljon enemmän se vaatii? Miten te koette eri-ikäiset? 

Vierailija
14757/19691 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Meidän talosta täytyy juosta toisiin taloihin sijaistamaan joka viikko. Suunnilleen pelottaa aamulla töihin mennä kun jännitetään lähetäänkö taas tänään. Mulle tämä täysin vieraaseen paikkaan äkkilähtö on henkisesti kuormittavaa. En pysty siihen. Viihtyisin, jos saisin olla omassa työpaikassani edes. 

Älä juokse, kävele rauhassa. Jos menet bussilla ( työnantaja kustantaa) niin mene vasta seuraavalla. Tee vain sen mitä tarvitsee, ei yhtään ylimääräistä. "

Juuri näin! Kaikessa rauhassa, kehtaavatkin juoksuttaa ja säästää toisen selkänahasta sillä, etteivät palkkaa riittävästi ihmisiä!

Vierailija
14758/19691 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

LomaLOMAlomaLOMAlomaLOMA 🤪🤗

Seur kerran töihin vasta 10.1.2024

Vierailija
14759/19691 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut tätä ketjua jo jonkin aikaa, koska tulee välillä epäilys siitä että omat lapset jäävät jostakin paitsi kun eivät osallistu varhaiskasvatukseen. Itellä siis neljä lasta kotihoidossa, ja vaikka kyseessä onkin arvovalinta ja tämä on ihan omaa unelmaa saada hoitaa lapset itse niin silti yhteiskunnalla on jäätävä painostus siihen että äidit nopeasti töihin! Samoin se, että lapset menee suorastaan pilalle jos eivät pääse päiväkotiin. Paljon on myös näitä somevaikuttajia jotka laittavat 1+vuotiaat päiväkotiin koska lapsi "hyötyy siitä", vaikka vanhempi olisi kotona vauvan kanssa. 

Todella arvostettavaa, että joku nykyään HALUAA hoitaa itse omat lapsensa. Vaikka siis periaatteessa pitäisi olla täysin normaali asia, niin uskomatonta, mutta totta, nykyään tällainen on aivan kummallista ja outoa. Että joku hoitaa ja kasvattaa omat, itse hankkimansa lapset.

Voin sanoa suoraan, että juuri kenenkään 1v lapsen etu ei ole olla päiväkodissa, jos on muitakin vaihtoehtoja. Lastensuojelun perheet erikseen. Se että naamioidaan oma laiskuus lapsen eduksi on aivan p a s k a a suoraan sanottuna. Tekee niin pahaa näiden lasten puolesta, joiden vanhemmat kuskaavat heitä hoitoon milloin ikinä se suinkin vaan on mahdollista.

Vierailija
14760/19691 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töideni puolesta tapaan paljon pienten lasten vanhempia. Tällä viikolla olin eräässä paikassa, jossa oli yhteensä kuusi vauvojen äitiä koolla. Kaikilla näillä äideillä oli yksi tai kaksi vanhempaa lasta, alle kouluikäisiä kuitenkin. Nämä äidit yhdessä naureskelivat, miten helppoa on, kun talvella kun vie esikoisen aamulla päiväkotiin, voi vain vetäistä pitkän toppatakin yöpuvun päälle ja tulla kodin lämpöön vauvan kanssa ja on taas rauha maassa. En meinannut uskoa korviani, tuoko meininki on nykyään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi