Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
Meidän tiimipalaverit ovat oikeasti kahden opettajan keskinäisiä palavereja, joissa lastenhoitajat saavat olla hiljaa. Mitään ei anneta sanoa tai jos saakin sanottua jotain, se mitätöidään. Kerran meidän toinen lh nukahti, minä otin kännykkäni ja aloin selailla instagramia. Vaikea istua tekemättä mitään koko tunti..
Väsymyksen ja uupuneisuuden eroa mietiskelin pari sivua taaksepäin, nukuin viimeyönä n.9h ja tuossa klo14.30-16 päiväunet. Silti ei ole mikään ongelma nukahtaa nopeasti yöunille 1-2h kuluttua.
Mutta ehkä se on tämä marraskuu...
Vierailija kirjoitti:
"Meidän tiimipalaverit ovat oikeasti kahden opettajan keskinäisiä palavereja, joissa lastenhoitajat saavat olla hiljaa. Mitään ei anneta sanoa tai jos saakin sanottua jotain, se mitätöidään. Kerran meidän toinen lh nukahti, minä otin kännykkäni ja aloin selailla instagramia. Vaikea istua tekemättä mitään koko tunti.."
Tuo on muuten ihan totta ! Yksi opettaja meni valittamaan pois tolaltaan esihenkilölle ettei "saa työrauhaa" kun hoitajat ja avustaja osallistuvat tiimipalaverissa liian aktiivisesti mielipiteineen keskusteluun. Opettaja halusi olla se joka puhuu ja päättää koska hänhän tässä on se "joka tietää ja päättää nää asiat".
No, paikan esihenkilö kutsui hoitajan ja avustajan "keskustelemaan" ,ja esihenkilö painokkaasti kehotti vakavalla äänensävyllä, että hoitajat ja avustaja ovat tästä lähtien vaiti tiimipalaverin aikana ettei opettajaa hermostuta ja antavat vain opettaja puhua, he korkeintaan lähinnä nyökkäilevät ja myötäilevät. Esihenkilö perusteli tätä vaadetta sillä, että "päteviä lastentarhanopettajia on kuulkaa niin vaikea saada,että koittakaa te nyt tässä olla kypsempiä ja ymmärtää ja joustaa eikai se ny niinvaikeaa ole olla hiljaa vai pitääkö minun tulla henkilökohtaisesti valvomaan että opettaja saa työrauhan".
Näin tehtiin.Seuraavassa "tiimi"palaverissa vain opettajan annettiin puhua. Irvokkaan tiimipalaverin päätteeksi opettaja omahyväisenä nyökkäsi "tiimilleen" tuumaten pitkän maiskuttelevan yksinpuhelunsa jälkeen ihan ääneen : No nyt tämä on sellaista kuin minä haluan! Tiimi oli ollut vaiti ja tyytynyt lähinnä nyökkäilemään palaverin aikana.
Sattui sitten niin että seuraavan kerran oli porukkaa pois töistä sen verran, ettei tiimipalaveriin päässyt muuta kuin se opettaja.
Tämä ei haitannut opettajaa tippaakaan vaan hän meni toimistoon sulkien oven perässään, varattu-lappu oveen ja sanoen napakasti : "tiimi paikalla tai ei , niin tiimipalaveri pidetään kun se on viikko-ohjelmaan merkitty, niin minähän sen tiimipalverin pidän!" Ja nähtiin sellainen ihme, että opettaja todellakin piti tiimipalaverin yksin. Surffaili netissä ja joi kahvia toimistossa. No ainakin työrauha oli sillä kertaa hänelle taattu.
Hieman tämän jälkeen johtaja irtisanoutui, hoitajat ja myös avustaja vaihtoivat työpaikkaa. Opettaja jäi joksikin aikaa, mutta irtisanoutui myös. Opettajan syy oli se, että häneltä vietiin taas työrauha, koska seuraavakaan tiimi "ei totellut ja kuunnellut".
Jutun pointti on se, että on surullista että alalla on henkilöitä jotka ei ole sisäistänyt mitä tiimityö tarkoittaa ja kuinka mahtavaa se on kun ihmiset tekee yhdessä toisiaan kunnioittaen hyvää työtä. Varhaiskasvatusalalla toisten työn ja työpanoksen kunnioittaminen luulisi olevan ihan perusasia.
Eihän tiimipalaveria voi yksinään pitää, eihän kukaan yksinään muodosta tiimiä. Eikä se ole mikään tiimipalaveri, jossa vain opettaja saa puhua. Tämä on hyvin yksinkertaista.
Lastenhoitaja tai erityisavustaja eivät ole opettajan alaisia, vaan työkavereita, joiden työ painottuu eri tavalla kuin opettajan mutta eivät he ole missään hierarkiassa alemmalla paikalla. Kaikki opettajat eivät tätä tajua.
Kysynpä vaan miksi lapsia pitää tehdä jos heitä ole varaa ruokkia ja vaatettaa?
Niinpä.. Tiimin muodostavat tiimiläiset.. Kukaan ei muodosta vakatiimiä yksin. Niinhän sitä luulisi. Ryhmässä on yksi vo ja kaksi vlh:ta.Tiimipalsussa puhuu vain vo.Tämä on nykykäytäntö ainakin meillä ja nyt on mitta tätä täynnä.
Vasuissa sovituista asioista emme me hoitajat tiedä mitään. Lapsen tukeminen on niin salatiedettä,että vain vo voi sitä toteuttaa. Ikävä vaan, hän ei ole koskaan ryhmässä kun on niin paljon kirjallisia töitä.
Me hoitajat olemme lapsiryhmässä koko työpäivämme. Mutta emme ilmeisesti ole muuta kuin käskytettäviä ja aivottomia olentoja. Kumma kyllä lapsen maailmassa me hoitajat olemme läheisimmät ja turvallisimmat aikuiset.
Muutos on lähellä.. Siis minulle.. Lähden muihin töihin vaikka lapsia tulee ikävä.En halua enää kokea olevani arvoton työssäni vaan haluan tuntea olevani osa työyhteisöä tasavertaisena.
5- 10v niin tämä on historiaa. Syntyvyys on romahtanut ja lasten määrä sitä myöten pienenee huomattavasti. Tulee vaikuttamaan suuresti koulujen ja vakan työvoiman tarpeeseen. Tästä syystä ei palkkatasoakaan nosteta nyt. Suunta on selvä jo Helsingissä kun rakennetaan jättipäivökoteja joissa ollaan nyt ylipaikoilla mutta tulevaisuudessa kaikki alueen lapset mahtuvat yhteen yksikköön entisten pienten yksiköiden sijaan. Samasta syystä ei koulutukseen lisätä aloituspaikkoja kuten nykyinen tilanne vaatisi.
Itse mietin alalla olevana tätä paljon ja siitä syystä on alanvaihto mielessä. Realistinen vaihtoehto on se ettei työtä ole vakassa eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
"Vo katsoo olevansa pomo suhteessa minuun. Olen yli 50 v ,vakaa jo 25 vuotta takana. Mielestäni olen ammattitaitoinen ja avoin uusille asioille.Lapset ovat ihania, perheet yleensäkin mukavia ja parhaansa tekeviä.
Tämä nuori vo pitää minua palvelijana ja aputyttönä. Ryhmän omissa palavereissa ei ole keskusteleva tunnelma vaan asiat esitetään käskyinä . Olen puhunut asiasta esimiehelleni. Vastaus asiaan on, että voi voi noita nuoria opettajia.. Minulle ei tämä riitä, joten tammikuussa vaihdan muuhun työhön jossa työkokemustani arvostetaan."
Ilman muuta kannattaa vaihtaa, tein itse samoin.
Ei tuollaista typeryyttä tarvitse sietää ja ammattilaisilla on nykytilanteessa varaa valita päiväkoti missä on viisas esimies ja fiksut työkaverit.
Niihin asiallisiin paikkoihin on vaan tunkua kun kukaan ei lähde sieltä pois, mutta niitä vielä on.
Vierailija kirjoitti:
"Niinpä.. Tiimin muodostavat tiimiläiset.. Kukaan ei muodosta vakatiimiä yksin. Niinhän sitä luulisi. Ryhmässä on yksi vo ja kaksi vlh:ta.Tiimipalsussa puhuu vain vo.Tämä on nykykäytäntö ainakin meillä ja nyt on mitta tätä täynnä.
Vasuissa sovituista asioista emme me hoitajat tiedä mitään. Lapsen tukeminen on niin salatiedettä,että vain vo voi sitä toteuttaa. Ikävä vaan, hän ei ole koskaan ryhmässä kun on niin paljon kirjallisia töitä.
Me hoitajat olemme lapsiryhmässä koko työpäivämme. Mutta emme ilmeisesti ole muuta kuin käskytettäviä ja aivottomia olentoja. Kumma kyllä lapsen maailmassa me hoitajat olemme läheisimmät ja turvallisimmat aikuiset.
Muutos on lähellä.. Siis minulle.. Lähden muihin töihin vaikka lapsia tulee ikävä.En halua enää kokea olevani arvoton työssäni vaan haluan tuntea olevani osa työyhteisöä tasavertaisena."
Ei kannata jäädä tuollaiseen työpaikkaan. Ihan naurettavaa ja törkeän epäammattimaista väheksyä tuolla tavoin omia työkavereitaan että tiimipalsussa puhuisi vain vo. Täyttä idiotismia.
Vierailija kirjoitti:
5- 10v niin tämä on historiaa. Syntyvyys on romahtanut ja lasten määrä sitä myöten pienenee huomattavasti. Tulee vaikuttamaan suuresti koulujen ja vakan työvoiman tarpeeseen. Tästä syystä ei palkkatasoakaan nosteta nyt. Suunta on selvä jo Helsingissä kun rakennetaan jättipäivökoteja joissa ollaan nyt ylipaikoilla mutta tulevaisuudessa kaikki alueen lapset mahtuvat yhteen yksikköön entisten pienten yksiköiden sijaan. Samasta syystä ei koulutukseen lisätä aloituspaikkoja kuten nykyinen tilanne vaatisi.
Itse mietin alalla olevana tätä paljon ja siitä syystä on alanvaihto mielessä. Realistinen vaihtoehto on se ettei työtä ole vakassa eläkeikään asti.
Mä taas uskoisin, että uusi "vauvabuumi" on ihan nurkan takana. Hälyttävän alhaisesta syntyvyydestä ja väestörakenteesta ollaan jo niin huolissaan, että kohta tapahtuu jotain joka sysää syntyvyyden nousuun.
En tiedä vielä mikä se on, mutta tulee tapahtumaan muutaman vuoden kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset kärsii noissa jättibroilerikasvattamoissa, samoin alati vaihtuva ja työolosuhteista stressaantunut henkilökunta.
Tulevaisuudessa näillä kasvattamoissa lapsuutensa viettäneillä tulee 100 %:sti olemaan isoja henkisiä ongelmia. Ylitehostettu tehokkuus ja lapsien lapsuus eivät ole missään nimessä viisas yhtälö.
Sehän on ihan selvä. Silti vanhemmat eivät pyri lyhentämään lasten päiviä, pidentämään lomia jne. Vapaapäivinäänkin tuovat hoitoon. Voisiko joku selittää kun nyt on niin trendi tämä kiintymysvanhemmuus, niin eikös tämä lasten todellisuus ole aivan vastakohta sille? Vaihtuvat hoitajat, ylisuuret ryhmät, eivät saa yksilöllistä huomiota tarpeeksi pienenä kun sitä oikeasti tarvisivat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Teidän pitää mennä sit suoraan välipalalta ulos koska hoitajia ei oo riittävästi ja sijaisia ei oo tilattu, joten meidän tarvii yhdistää ryhmiä suoraan pihalle siis kaikki" "pitäkää sit kiirettä sen syömisen kanssa, koska parista ryhmästä hoitajien työvuoro päättyy 15 minuutin kuluttua, eikä oo ketään tulossa niidenkään ryhmään tilalle.."
Meillä tää huutelija on varajohtaja joka itse ei ikinä tee niitä viimeisiä vuoroja eikä näe mitä on olla pihalla klo 14.30-17 jne...niin vähän aikuisia että jakautua ei voi eikä sisälläkään saa olla ellei ulkona ole kaatosade tai -20 pakkasta. Iltapäivät ovat jäätävän pitkiä kaikille ja usein ollaan jo aamupäivällä ulkoiltu reilusti. Kamalaa viihdyttää sitä klo 17 haettavaa 1v joka tuotu hoitoon 6.30 ja on iltapäivällä jo saanut tarpeeksi hoidosta.
Miksei tuollaista 1-vuotiasta voisi antaa sijoitukseen rakastavaan perheeseen sen sijaan että on lähes kellon ympäri hektisessä laitoksessa vailla turvallista aikuista?
Vierailija kirjoitti:
"Meidän tiimipalaverit ovat oikeasti kahden opettajan keskinäisiä palavereja, joissa lastenhoitajat saavat olla hiljaa. Mitään ei anneta sanoa tai jos saakin sanottua jotain, se mitätöidään."
Tuo on tosi tyhmää sekä törkeää työkavereita kohtaa. Millaisia tyyppejä tuollaiset henkilöt ovat... ja vielä kasvatusalan ammattilaisia?
Joo tätä varajohtajien vallankäyttöä en ymmärrä ollenkaan. Ulos vaan ja vikaa vuoroon kuten muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksetaan keikkatyöstä päiväkodissa? Jos on 3v hoitoalan koulutus, onko palkka sama kuin keikkaa tekevällä vaikkapa ylioppilaalla?
Minulla on varhaiskasvatuksen perustutkinto (lastenohjaaja). Olen töissä lastenhoitajana yksityisessä päiväkodissa PK-seudulla ns. nollasopimuksella , jossa teen sijaisena keikkaa tähän yhteen yksikköön sen tarpeen mukaan. Palkka on 13 euroa tunnilta, käteen jää n. 11 euroa. Sain samaa palkkaa myös alan opiskelijana ennen valmistumista.
Työtä riittäisi melkein joka päivälle, mutta neuvottelin itselleni sopimuksen, jossa otan vastaan tarjotut keikat päiväkohtaisesti ehtimiseni mukaan. Näin pääsen tekemään sen rinnalla toista (mielekästä) osa-aikaista työtä. Tämä on ainoa tapa jolla oikeasti jaksan varhaiskasvatusta. Kun on saanut "tuulettua", voi palata päiväkotiin energisempänä ja positiivisena. Kivempi tehdä keikkaa yhteen päiväkotiin kuin esim. Seureen. Tunnen talon, työntekijät ja lapset, ja lapsille olen tuttu aikuinen.
Onkohan tämä monen alan työntekijän ratkaisu.. Osa-aikaisesti päiväkodissa ja loput viikosta jotain muuta?
Mites joulun-ja uudenvuoden aika, oletteko saaneet tietää lomanne?
Nehän pitäisi työntekijälle tehdä tiettäväksi 1kk ennen loman alkamista, mutta eipä näy ei kuulu tietoa, taaskaan.
Onko meidän talo ainut vai onko muualla vuorohoidossa tilanteita, joissa tuntuu, että lapsia pidetään hoidossa enemmän kuin olisi tarvis? Ryhmässäni on lapsia, jotka on hoidossa 10 h päiviä ja hoidossa myös 7 päivän putkia ilman vapaita. Myös kaikki joulupäivät hoidossa ja öitä. Miten varmistua oikeasta hoidontarpeesta, jos työvuoroja ei meidän kunnassa pyydetä toimittamaan? Valitettavasti tuntuu, että kasvatus on sysätty päiväkodille ja syystä tai toisesta käytetään hyväksi systeemiä eikä haluta olla omien lapsien kanssa. Tää taitaa myös olla pienoinen tabu..
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö joku kertomaan, minkälaisia kokemuksia tähän on saatu?
HS:n kyselyssä karmea tulos: Henkilökunta pitää uusia jättipäiväkoteja katastrofina
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000010006529.html
Itse olin eräässä päiväkodissa keikalla, jossa lapset piti herättää viimeistään klo 13.15, jotta lapset saataisiin vessatettua, puettua ja he ehtisivät ruokalaan syömään välipalan ja poistumaan vartissa.
Mulla kokemusta myös sijaisena jättipäiväkodista jossa 2 'solua' toimi yhdessä, lapset tungettiin (kaikki) 90 % sisälläoloajasta toiseen huoneeseen kun toisessa ryhmähuoneessa oli ns toimintaa, 2 lasta otettiin liimaamaan tai leikkaamaan open kanssa sillä aikaa kun muut 22 lasta juoksivat ympyrää enimmäkseen minun seurassa. Yritin ehdottaa että voisko osa lapsista tulla esim pelaamaan tai tekemään palapelejä siihen sivuun kun on hirveä meteli niin vastaus oli ettei niitä tänne voi ottaa kun häiritsevät ja pam ovi kiinni.
Kaikki valmistelut mihin tahansa toimintoon kestivät väh puoli tuntia kun ope ja ryhmien hoitajat kattoivat, laittoivat tuoleja, hakivat tarvikkeita, kälättivät keskenään. Ihan hullun hommaa, lapset riehuivat, juoksivat ja lopulta pääsivät 5-10 min tuokioon ja sen jälkeen heti takasin kuin eläimet häkkiin.
Lapsen pitäisi olla keskipiste eikä aikuisten puuhastelu. Miksei lapsia muka voi ottaa mukaan pöytien kattamiseen, soittimien hakuun ja järjestelyyn. Ja miksi kaikkien vakkareiden pitää olla mukana häsläämässä ja jättää sijainen yksin ison ryhmän kanssa, "ootakko vähän kun käväsen" ei ole ok jos käväsy on 20 minuuttia tai yli. Mietipä omalle kohdalle!
Vierailija kirjoitti:
"Onko meidän talo ainut vai onko muualla vuorohoidossa tilanteita, joissa tuntuu, että lapsia pidetään hoidossa enemmän kuin olisi tarvis? Ryhmässäni on lapsia, jotka on hoidossa 10 h päiviä ja hoidossa myös 7 päivän putkia ilman vapaita. Myös kaikki joulupäivät hoidossa ja öitä. Miten varmistua oikeasta hoidontarpeesta, jos työvuoroja ei meidän kunnassa pyydetä toimittamaan? Valitettavasti tuntuu, että kasvatus on sysätty päiväkodille ja syystä tai toisesta käytetään hyväksi systeemiä eikä haluta olla omien lapsien kanssa. Tää taitaa myös olla pienoinen tabu"
Kyllä moni ammattilainen tuon tosiaan tiedostaa mistä kirjoitit. Osalle kai vuorohoito ja vaka toimii myös lastensuojellisena toimenpiteenä kun niitä omia lapsia ei sitten jaksetakaan. Millaista lapsen sitten oliskaan olla siellä kotona johon häntä ei haluta häiritsemään, vaan lapsia pidetään niin paljon hoidossa kun vain pystyy , niin että osa jo noista ressukoista alkaa sanoa hoitajia äidiksi.
Vaka on nykyään liian usein oikea irvikuva naisvaltaiselta alalta, missä liian harva yksikkö enää kykenee fiksuun tiimityöhön. Sen sijaa ollaan kyllä oikein kjekseliäitä ja lahjakkaita luomaan idioottimaisia keskinäisiä nokkimisjärjestyksiä .Tunteella mennään ja työpaikkaan tullaan kuin kotiin lähinnä vettuikemaan tai valittamaan omia ongelmia joita täystyöllistettyjen kollegoiden pitäisi jaksaa kuunnella, ymmärtää ja tukea , ettei syytetä työpaikkakiusaajaksi.
Kaikki haluaa työskennellä siellä missä on viisain johto, reilummat työkaverit ja myönteinen perusvire tekemisessä. Nähdään siellä.