Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
14441/19691 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kärsii noissa jättibroilerikasvattamoissa, samoin alati vaihtuva ja työolosuhteista stressaantunut henkilökunta.

Tulevaisuudessa näillä kasvattamoissa lapsuutensa viettäneillä tulee 100 %:sti olemaan isoja henkisiä ongelmia. Ylitehostettu tehokkuus ja lapsien lapsuus eivät ole missään nimessä viisas yhtälö.

Vierailija
14442/19691 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos meidät näit, 4 naista juttelemassa niin voin kertoa, että mietittiin iltapäivän tilannetta, että mites hoidettais, ollaanko sisällä vai tullaanko ulos, mihin aikaan ja mitä missä milloin ja kuka. Talosta kun puuttui eilenKIN 4 kasvattajaa eikä sijaisia tilattu..."

Nämä ovat juuri näitä surkeasti johdettujen päiväkotien ongelmia, missä rivityöntekijät tekee päiväkodin johtajan tai varajohtajan hommia. Päiväkodin johtajan työ on huolehtia riittävästä henkilökunnasta ja resursseista ei hoitajia siihen ole palkattu.  Hoitajien työ ei ole murehtia resursseista, hoitajien työ on keskittyä lapsiin eikä palaveerata keskellä pihaa paikan henkilöstömitoituksista.

Joskus ollut näissä surkeissa päiväkodeissa missä hoitajat hysteerisinä laukkaavat ryhmätilojen väliä huudellen "koska meette pihalle, koska meette pihalle, pitää saada porukkaa pukemaan kun meidän ryhmään ei jää kohta ketään, kuka tulee auttaan, kuka menee, onks ketää, miksei se ja se oo tullu töihin, eiks oo sijaisiakaan, tuleeko keittiötyyppi auttaan onks se vielä täällä???". Päiväkodin johtajaa ei näy mailla halmeilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14443/19691 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Teidän pitää mennä sit suoraan välipalalta ulos koska hoitajia ei oo riittävästi ja sijaisia ei oo tilattu, joten meidän tarvii yhdistää ryhmiä suoraan pihalle siis kaikki" "pitäkää sit kiirettä sen syömisen kanssa, koska parista ryhmästä hoitajien työvuoro päättyy 15 minuutin kuluttua, eikä oo ketään tulossa niidenkään ryhmään tilalle.."

Vierailija
14444/19691 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin arjessa näkyy selkeästi se, millainen johtaja seillä on. Tästä uskalletaan keskustella liian vähän.

Esihenkilöiksi tuntuu valitettavasti hakeutuvan myös persoonallisuuksia joilla ei ole mitään käsitystä kuinka alaisia kohdellaan/heille puhutaan, saati mitään tuntumaa henkilöstöjohtamiseen koska hommaan riittää minimissään lto-tutkinto.

Päiväkodin henkilökuntaa saatetaan kohdella todella alentuvasti kuin aivottomia teini-ikäisiä, tai ei yksinkerttaoisesti kyetä olemaan tasapuolinen työntekijöille vaan kerätään suosikkeja joista muodostaa pienoisvaltakuntansa mitä johtaa oikutteluilla ja fiilispohjalta. 

Jos/kun tällainen esihenkilöksi täysin sopimaton alkaa hienovaraisesti (jäämättä kiinni) savustaa jotain henkilökunnasta pois kohtelemalla tätä ikävästi , kuormittamalla työtehtävillä, puhumalla hänelle huutaen ja alentuvbasti käskyttäen, ymv antaa esihenkilön käytös muulle henkilökunnalle vapaat kädet mopata samaa tyyppiä ulos työyhteisöstä vailla mitään vastuuta.                     

Toki sinne savustuksen kohteena oleva voi työsuojeluvaltuutetun tai jonkun aluejohtajan saada kahvittelemaan, mutta hyvin pian ilmenee että syy tosiaan on vain ja ainoastaan "siinä hankalassa tyypissä" kun kaikkien muiden mielestä työpaikalla on erikiva yhteishenki eikä kukaan oikein nyt ymmärrä edes että mikä tässä on probleema.

Siksi moni lähtee suosiolla kun huomaa että naama ei enää miellytä kun on aukaissut sen korjatakseen esim. selkeän epäkohdan työsolosuhteissa.

Raskasta ja vastuunalaista työtäkin jaksaa hyvin jos on hyvä työyhteisö tukena jakamassa asioita ja on kiva mennä töihin. Sellaiset työpaikat erottuvatkin sillä että vaihtuvuus on minimaalinen ja vakiporukka tykkää pysyä.

Vierailija
14445/19691 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa tällä hetkellä mm se, että  omien lasteni (nuoria aikuisia) ikäinen vo meidän ryhmässä puhuu minulle tämän tästä kuin vähäjärkiselle, sävy on sellainen kaikkitietävä eikä keskusteleva. Kuin sanoisi, että kun sä et kerran mitään tajua, niin selitän sulle miten asiat kuuluu tehdä.

Ei mitään kunnioitusta huomattavasti pidempää työuraani kohtaan ja sitä, että olen kasvattanut monta hyvin pärjäävää lasta. Vlh on lapseton ja naimaton. Olen siis vlh.

En tiedä, miten olisin ärsyttämättä häntä olemuksellani. 

En myöskään pidä siitä, että ryhmän opettajat kuiskivat keskenään yhteisistä asioista, eivätkä jaa niitä hoitajien kesken. Mielestäni ei kuuluu tiimityöskentelyyn kuiskiminen.

Vierailija
14446/19691 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virhe edellisessä, tarkoitin sanoa, että vo (opettaja) on lapseton ja naimaton, mutta katsoo alaspäin minua, joka olen vanhempi hoitaja. Enkä siis ole kasvatusmenetelmiltäni on fossiili, vaan ajan tasalla. 

Vierailija
14447/19691 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Teidän pitää mennä sit suoraan välipalalta ulos koska hoitajia ei oo riittävästi ja sijaisia ei oo tilattu, joten meidän tarvii yhdistää ryhmiä suoraan pihalle siis kaikki" "pitäkää sit kiirettä sen syömisen kanssa, koska parista ryhmästä hoitajien työvuoro päättyy 15 minuutin kuluttua, eikä oo ketään tulossa niidenkään ryhmään tilalle.."

Meillä tää huutelija on varajohtaja joka itse ei ikinä tee niitä viimeisiä vuoroja eikä näe mitä on olla pihalla klo 14.30-17 jne...niin vähän aikuisia että jakautua ei voi eikä sisälläkään  saa olla ellei ulkona ole kaatosade tai -20 pakkasta. Iltapäivät ovat jäätävän pitkiä kaikille ja usein ollaan  jo aamupäivällä ulkoiltu reilusti. Kamalaa viihdyttää sitä klo 17 haettavaa 1v joka tuotu hoitoon 6.30 ja on iltapäivällä jo saanut tarpeeksi hoidosta. 

Vierailija
14448/19691 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V.2019 alkaen varhaiskasvatuksen työntekijöiden sairauspoissaolojen syy nro1 on ollut mielenterveyden ongelmat, nro2 tuki-ja liikuntaelimistön vaivat.

Repikää siitä, syyllistäjät.

Meidän päiväkodinjohtaja vielä kehtasi kertoa palaverissa, että suurin syy poissaoloihin tällä hetkellä on uupumus. Heti perään hän sanoi meille työntekijöille, ettei ymmärrä uupumusta. Työstä se ei voi johtua, kuulemma. Vaan sen sijaan kotiasioista. Että sellaista ymmärrystä esihenkilöltä työn haasteista.

T. Ope

Vierailija
14449/19691 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virhe edellisessä, tarkoitin sanoa, että vo (opettaja) on lapseton ja naimaton, mutta katsoo alaspäin minua, joka olen vanhempi hoitaja. Enkä siis ole kasvatusmenetelmiltäni on fossiili, vaan ajan tasalla. 

Minulla on valitettavasti vastaava kokemus. Olen kasvattanut omat lapseni ja olen muutenkin melkein tuplasti ryhmämme opea vanhempi. Meidän ope on tullut lukion penkiltä suoraan. Hän muistaa tuon tuosta kuitenkin päteä open velvollisuuksistaan. 

Vierailija
14450/19691 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus täälläkin. Vo katsoo olevansa pomo suhteessa minuun. Olen yli 50 v ,vakaa jo 25 vuotta takana. Mielestäni olen ammattitaitoinen ja avoin uusille asioille.Lapset ovat ihania, perheet yleensäkin mukavia ja parhaansa tekeviä. 

Tämä nuori vo pitää minua palvelijana ja aputyttönä. Ryhmän omissa palavereissa ei ole keskusteleva tunnelma vaan asiat esitetään käskyinä . Olen puhunut asiasta esimiehelleni. Vastaus asiaan on, että voi voi noita nuoria opettajia.. Minulle ei tämä riitä, joten tammikuussa vaihdan muuhun työhön jossa työkokemustani arvostetaan. 

Vierailija
14451/19691 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus täälläkin. Vo katsoo olevansa pomo suhteessa minuun. Olen yli 50 v ,vakaa jo 25 vuotta takana. Mielestäni olen ammattitaitoinen ja avoin uusille asioille.Lapset ovat ihania, perheet yleensäkin mukavia ja parhaansa tekeviä. 

Tämä nuori vo pitää minua palvelijana ja aputyttönä. Ryhmän omissa palavereissa ei ole keskusteleva tunnelma vaan asiat esitetään käskyinä . Olen puhunut asiasta esimiehelleni. Vastaus asiaan on, että voi voi noita nuoria opettajia.. Minulle ei tämä riitä, joten tammikuussa vaihdan muuhun työhön jossa työkokemustani arvostetaan. 

Sama juttu! Ja myös minä vaihdan taloa ja ryhmää tammikuussa. Toivottavasti molemmat löydämme paremmat paikat toimia ja työskennellä. 

Tuo työ voi olla hyvinkin antoisaa kun on hyvä tiimi ympärillä, siitäkin kokemusta. :)

Vierailija
14452/19691 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: tulkaa lähärit vanhuspuolelle töihin niin tienaatte 2 kertaa sen verran kuin päiväkodissa. Päiväkoti työ on käytännössä vapaaehtoistyötä koska ei sillä kukaan elä. Rikkaiden rouvat tekee töitä päiväkodeissa kun on joku pakkomielle puuhata lasten kanssa ja omat lapset ei riitä.

Toiseksi kaikki päivähoidon resurssiongelmat ratkeavat saman tien yksinkertaisella päätöksellä: jos toinen vanhemmista on kotona niin siellä kotona ovat myös kaikki lapset. Mikään muu on täydellistä mielettömyyttä. Minä kannatan vasemmistoa mutta se maksuton varhaiskasvatus oli kammottava virhepäätös edelliseltä hallitukselta.

Kansa vaatii että kaikille pitää taata kaikki palvelut vaikka ei niitä edes tarvitsisi. Resurssit ei kiinnosta ketään. Ne on aina jonkun toisen murhe. Ja nyt samat "meillä on oikeus" vanhemmat on huuli pyöreenä kun systeemi tekee kuolemaa. Kohta saa sitten työssäkäyvätkin ihan ite miettiä lasten hoitonsa. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
14453/19691 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut saikulla jo 6 kk (vakaope). Enkä ole kyllä hetkeen palaamassa.

Vierailija
14454/19691 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ihan vähimmäiskoulutus ja/tai työkokemus, että pääsisi tekemään varhaiskavatuksen opettajan työtä? 

Jos oletetaan, että henkilöllä on vanha mielenterveyshoitajan koulutus, joka vastaa kai lähihoitaja-tasoista pohjakoulutusta, muttei ole vaka-työkokemusta, eikä muita opintoja varhaiskasvatuksesta, paitsi lh-tutkinnon osa lapset-ja nuoret ( juuri sen tein ). 

Oikopolkuja siis etsin. Ikäni puolesta pitkä koulutus ja vasta sitten työllistyminen ei tule enää kyseeseen, vaan nopeaa reittiä etsin. Olisin muun osaamiseni, työkokemuksen ( luova ala 25v ) ja hyvähermoisuuteni puolesta huipputyyppi tekemään lasten parissa töitä. Lastenhoitajaksi en siis "tähtää". 

Vierailija
14455/19691 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko maksetaan keikkatyöstä päiväkodissa? Jos on 3v hoitoalan koulutus, onko palkka sama kuin keikkaa tekevällä vaikkapa ylioppilaalla? 

Vierailija
14456/19691 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut saikulla jo 6 kk (vakaope). Enkä ole kyllä hetkeen palaamassa.

Millä rahalla? Täyttä palkkaa saa kvtes:sin mukaan 60pv sairausajalta (hieman alle 9vkoa) jonka jälkeen sairauslomapäivien tulot tippuvat kunnes jää nuolemaan näppejään.

Vierailija
14457/19691 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksen parissa työskentelevissä on monia muita aloja verraten valtava hajonta työntekijöiden henkilökohtaisten ominaisuuksien ( älykkyys ja muu osaaminen ) suhteen, koulutuksen ohella. Ollessani päiväkodissa töissä, lähes rinnakkain työskenteli työllistetty kehitysvammainen, kasvatustieteiden maisteri, amk-tutkinnon suorittanut ja perustutkinnon suorittanut henkilö. Kolmen viimeisen työkokemus oli jotakuinkin yhtä pitkä ja pienessä yksikössä työt jakautuivat sen mukaan, kuka missäkin oli parhaimmillaan; myös hallinnollisia tehtäviä jaettiin ( on tietääkseni yksiköitä, joissa näin ei juurikaan tehdä ). Jos joku väittää eskarin opetussuunnitelman olevan mahdoton tehtävä ilman maisteri- tai tai varhaiskavatuksen sosionomin koulutusta, osoitti yksikössämme työskentelevä lähihoitaja väittämän olevan täysin omasta persoonastaan ja muusta osaamisesta johtuen virheellinen. Myöskin nettopalkassa meillä täysiä tunteja tekevillä oli lopulta varsin vähäinen ero. Itsehän sain järjestöpuolelta työpaikan ja lähes tuplapalkan, joten tuo kokemukseni on muutaman takaa. 

Vierailija
14458/19691 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutamassa päiväkodissa törmännyt siihen, että esim kesken päivän sairastuneen lapsen kotiin otetaan yhteyttä ja pyydetään hakemaan lapsi kotiin vain, jos opettaja niin päättää.  Eli lastenhoitajat eivät saa oma-alotteisesti edes kuumeen mitattuaan ja todettuaan laittaa viestiä vanhemmille, vaan asialle pitää saada opettajan hyväksyntä. Silloin, kun lastenhoitajalla on nimenomaan lähihoitajan koulutus, tällainen on jo asiatonta päsmäröintiä. Ja vaikka lh olisikin esim lasten ohjaajakin, pitäisi hänenkin sanansa lapsen sairastumisesta riittää. Eihän se ole pedagoginen kysymys, vaan nimenomaan hoidollinen.

Kun yhdessä paikassa otin tämän puheeksi päiväkodin johtajan kanssa ja vetosin nimeomaan lastenhoitajan toimenkuvaan (johon hoito oleellisesti kuuluu), hän sanoi, että kyllä tästä päättää aina opettaja.

Tämä ei ole oikein ainakaan minun koulutukseni mukaan.

Pieni asia ehkä, mutta kuvaa hyvin sitä, miten hoitajan ja opettajan duuneja ei osata pitää rinnakkaisina vaan rakennetaan hierarkiaa näiden välille. Jokainen hoitaja osaa sanoa, näyttääkö mittari kuumetta, oksensiko lapsi yms. Vuorovaikutus vanhempien kanssa kuuluu hoitajille myöskin.

Vierailija
14459/19691 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nuori vo pitää minua palvelijana ja aputyttönä. Ryhmän omissa palavereissa ei ole keskusteleva tunnelma vaan asiat esitetään käskyinä . Olen puhunut asiasta esimiehelleni. Vastaus asiaan on, että voi voi noita nuoria opettajia.. Minulle ei tämä riitä, joten tammikuussa vaihdan muuhun työhön jossa työkokemustani arvostetaan. "

Ymmärrän paremmin kuin hyvin.

Vaihdoin myös taloa kun  tuli hössöttävä lto joka soitti puhelun kaikille tuleville työkavereilleen (siis ennenkuin oli edes tavannut ketään ja täysin tietämättä kenenkään työrasta vaka-alalla) sanoen käskevään pikkupomo-sävyyn. "Mä sit haluu että tutustutte nyt jokainen ihan ekana varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja lakiin!" 

Olen ollut melkein 15 v vaka-alalla, samoin suurin osa keille tämä joka paikkaan hössöttävä multitaskaaja soitti. 

Siis voi jukolauta, oikeesti näitä piisaa. Tiimityöstä ei hajuakaan kun pullistutaan ekasta duunipaikasta missä saa päteä. Osa varmaan entisiä te-toimiston virkailijoita... 

Vierailija
14460/19691 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse nostin kytkintä alalta kun meidän päiväkotiin tuli tämä 2 opea+hoitaja systeemi. Ei jaksanut yksin pyörittää koko ryhmää kun opettajilla oli koko ajan kissanristiäisiä. Tsemppiä vaan hoitajille."

Olisiko 1/10 asiallinen ja koulutettu lto? Sitten vielä 2 kappaletta näitä pikkupomottelijaa siinä päsmäröimässä ja pyörimässä tärkeänä ja näiltä Sinä joudut esimiehesi nimenmaan siitä muistuttaen kysymään suurinpiirtein saako käyttää sinitarraa kun yhteiseen pakettiin on yllättäin ilmestynyt open nimi ja kielto: ei saakäyttää ilman minun lupaa! 

Heippati rallaa vaan ja en ikinä enää halua nähdä yhtä ainoaa laminointilaitetta, laminoikaa itse samalla kun palaveeratte. Pärjäilkää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi