Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
V.2019 alkaen varhaiskasvatuksen työntekijöiden sairauspoissaolojen syy nro1 on ollut mielenterveyden ongelmat, nro2 tuki-ja liikuntaelimistön vaivat.
Repikää siitä, syyllistäjät.
Vierailija kirjoitti:
V.2019 alkaen varhaiskasvatuksen työntekijöiden sairauspoissaolojen syy nro1 on ollut mielenterveyden ongelmat, nro2 tuki-ja liikuntaelimistön vaivat.
Terveysongelmat, on se sitten psyyke tai fysiikka, varmaan pitäisi jo herätellä että lähde muualle töihin, jos jo oma terveys prakaa. Tekisi mieli sanoa herää pahvi?? Jos itse jää rypemään siihen paskaan, niin miksi ei saa sanoa että no lähde? Miksi sinne päivästä ja vuodesta toiseen raahaudutaan, silti? Ei vain osata muuta kuin se tuttu ja turvallinen? Ei uskalleta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveysongelmat, on se sitten psyyke tai fysiikka, varmaan pitäisi jo herätellä että lähde muualle töihin, jos jo oma terveys prakaa. Tekisi mieli sanoa herää pahvi?? Jos itse jää rypemään siihen paskaan, niin miksi ei saa sanoa että no lähde? Miksi sinne päivästä ja vuodesta toiseen raahaudutaan, silti? Ei vain osata muuta kuin se tuttu ja turvallinen? Ei uskalleta?
Jos on jo sairastunut, todennäköinen syy olla vaihtamatta työpaikkaa on se, että on siihen liian sairas. Jos kyseessä on jokin mielenterveyteen liittyvä sairaus, ei ole voimia vaihtaa työpaikkaa ja jos on fyysinen sairaus, voi olla vaikea löytää uutta, vaikka halua olisikin. Työnantajan tehtävä on pitkittyneiden sairauspoissaolojen selvittäminen ja tarvittaessa täytyy käydä keskustelua siitä, miten työntekijän työkykyä voisi työpaikalla edistää tai onko jotain tehtäviä, joita jäljellä olevalla työkyvyllä voi tehdä. Työnantajan etu olisi tehdä näitä selvityksiä ja järjestelyjä, jotta kaikki työntekijät saataisiin pysymään töissä, sillä uusia työntekijöitä ei ole tulossa eikä saatavilla riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
"Tottahan se on, että liian monta asiakasta per työntekijä. Ihmiset ovat liukuhihnatavaraa. Kornia puhua kasvatuksesta... vaikka toki voi olla lapsia, joille sekin parempaa kuin kotiolot. Vähemmistö ehkä. Vauvoille aina karseaa joutua päivälaitokseen."
Todella surullista. Niin monin tavoin.
Eli näitä psyykkisesti ja fyysisesti puolikuntoisia on seisomassa/istumassa siellä päiväkodeissa, niiden sairaslomiensa väleissä.
Päiväkodinjohtajia täällä on kritisoitu yllin kyllin, mutta ei se itsensä johtaminenkaan näytä kovin hyvällä tolalla olevan. Lieneekö käsite edes tuttu.
Joko vaka mammoja on tervehdyttävästi lyöty sanan säilällä tänään? Ainakin voisitte kuntoilla... ja valitusta säätää pienemmälle.
Ei mulla muuta.
Näillä asenteilla ei ainakaan työpaikkojen ilmapiiri parane!
Onneksi itse olen löytänyt päiväkodin, jossa olosuhteet ovat kunnossa ja tämän hyvän lisäksi on mukavat lapset ja vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
"Näillä asenteilla ei ainakaan työpaikkojen ilmapiiri parane!
Onneksi itse olen löytänyt päiväkodin, jossa olosuhteet ovat kunnossa ja tämän hyvän lisäksi on mukavat lapset ja vanhemmat."
Onneksi itse olen voittanut lottovoiton niin olosuhteet on kunnossa eikä tarvitse etsiä päiväkotia missä raataa miellyttämässä vanhempien oikkuja ja olla vastuussa kasvattamassa niiden seinähulluja lapsia ! Asennekin ja ilmapiirikin parani kerralla kummasti. Minä minä minä onneksi itse itse itse... Voihan jukra! JEE!
Toistan itseäni, koska vastauksia ei ole ropissut.
Harvalla on niin pieni vuokra, asuntolaina ym, puoliso jonka tulot yksistään riittäisivät menoihin, asuntolaina maksettu, säästöjä tmv, että voisi vain ottaa ja häipyä sieltä vakatyöstään.
Tätä ei näköjään ketjussa ymmärretä vaan solvataan laiskaksi, uskaltamattomaksi ym kun ei työtään vakassa jätä.
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on niin pieni vuokra, asuntolaina ym, puoliso jonka tulot yksistään riittäisivät menoihin, asuntolaina maksettu, säästöjä tmv, että voisi vain ottaa ja häipyä sieltä vakatyöstään.
Tätä ei näköjään ketjussa ymmärretä vaan solvataan laiskaksi, uskaltamattomaksi ym kun ei työtään vakassa jätä.
Aina voi lähteä vaikka henkilökohtaiseksi avustajaksi, siivoajaksi tai kaupan kassaksi. Lähihoitajahan voi vaihtaa vaikka vanhus- tai vammaistyön puolelle. Kyllä töitä tekevälle riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi lähteä vaikka henkilökohtaiseksi avustajaksi, siivoajaksi tai kaupan kassaksi. Lähihoitajahan voi vaihtaa vaikka vanhus- tai vammaistyön puolelle. Kyllä töitä tekevälle riittää.
Kyllä on realistista läppää siellä. Vaihtaa vaikkapa vakituinen ja pysyvä, säännöllisen työajan tarjoava työpaikka todennäköisesti epäsäännölliseen ties mihin vuorokaudenaikoihkn sijoittuvaan pätkätyöhön jossa palkkakin heikompi vaikkei vaka-alallakaan kummoinen ole ja samalla lähtisi ne suuren suuret kokemuslisätkin palkasta pois, ne jotka saa oltuaan 10v ja 15v siellä vakatyössä, yht. n.220€ lisä bruttopalkkaan, jos ollut 15v alalla. Puhumattakaan noista tuki-ja liikuntaelinvaivoista joita kutakuinkin kaikilla vaka-alalla yli 10-15v olleilla on, kiitos työnkuvan, siitä sitten avustamaan jotain kehitys-tai liikuntavammaiset/rajoittunutta tai moppia heiluttelemaan päiviksi.
Juu ei tarvitse suuttua, totesin vain faktoja jotka vesittävät sinun "siitä vaan muihin hommiin niitä kyllä riittää"-totuutesi. Kaikilla ei elämä ole niin helppoa, kaikille ei ole vaihtoehtoja, jotkut ovat ns jumissa, pakon ja pakkojen sanelemina. Ehkä kestät sen, ehkä et, eipähän kosketa omaa napaasi. Ja jos kykenet niin asetapa itsesi vastaavaan asemaan, lähtisitkö ja vaihtaisitko, enpä usko. Se on vain niin kovin helppo sanoa ja puhua.
Vierailija kirjoitti:
"Terveysongelmat, on se sitten psyyke tai fysiikka, varmaan pitäisi jo herätellä että lähde muualle töihin, jos jo oma terveys prakaa. Tekisi mieli sanoa herää pahvi?? Jos itse jää rypemään siihen paskaan, niin miksi ei saa sanoa että no lähde? Miksi sinne päivästä ja vuodesta toiseen raahaudutaan, silti? Ei vain osata muuta kuin se tuttu ja turvallinen? Ei uskalleta? "
Todella moni pysyy alalla vain ja ainoastaan taloudellisten seikkojen vuoksi (asuntolaina, palkka, kokemuslisät, ymv) koska muita vaihtoehtoja he kokevat olevan niukasti jos lainkaan heille. Siellä sitä sitten ollaan ja pysytään. Näihin tapauksiin tämä nykyinen systeemi nojaa ja pysyy. Että ei nuo mihinkään lähde. Kun ei ne mihinkään pääse. Jatketaan tällä ja tehostetaan vielä pikkasen lisää resursseja.
Pahinta tässä on se, että motivaatio ja ilo työhön puuttuu, koska suurin motivaatio selkeästi on taloudellinen pelko pärjäämisestä ilman. Se näkyy työpaikoilla pirullisuutena heitä kohtaan (mm uusia ja nuoria) joilla on vielä vaihtoehtoja avoinna.
" No nää olosuhteet ny on mitä on, eikä kai muutu ku haastavimmiksi. Mut mä oon vaan töis täällä. Ku mä tarvin nää rahat mun elämiseen."
( Varmaan Aatun k-leirin vartijatkin puolustelivat työtään suurinpiirtein noin)
Vierailija kirjoitti:
" . . . näitä psyykkisesti ja fyysisesti puolikuntoisia on seisomassa/istumassa siellä päiväkodeissa, niiden sairaslomiensa väleissä."
Niiden on kato pakko maksaa vuokransa ja asuntolainansa.Eikä ne lapset valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" . . . näitä psyykkisesti ja fyysisesti puolikuntoisia on seisomassa/istumassa siellä päiväkodeissa, niiden sairaslomiensa väleissä."
Niiden on kato pakko maksaa vuokransa ja asuntolainansa.Eikä ne lapset valita.
Mutta hei c'mon, aina voi muuttaa asuntolaan tai sillan alle tai etsiä sen postimerkin kokoisen luukun perheelleen/tavaroille en tai pistää kodin myyntiin ja etsiä sitten sen uuden kodin joka olisi halvempi ja muutenkin sopiva.
Kukaan ei ole niin hyvä löytämään ratkaisuja ja antamaan päteviä vastauksia kuin aito AV-palstailija, kunhan ne neuvot ja ratkaisut eivät vain kutita ja kosketa omaa persettä.
Ei huh en jaksa tätä sairastelua..Mielenterveys menee seuraavaksi. Minulla tullut rasitusvamma olkapäähän kun hoitanut ja nostellut niin paljon aivan pieniä lapsia, kun päiväkoti pullollaan näitä 1-vuotiaita, joista monet vielä jostain syystä tosi isokokoisia ja painavia, eivätkä kaikki osaa edes kävellä. Lisäksi olen hoitanut nyt monta viikkoa syyhyä (yök!), joka ei parane ollenkaan, koska epäilen aina saavani tartunnan uudestaan joltain näistä lapsista. Nyt vielä kaiken lisäksi olen sairaslomalla koronan takia. Aivan järkyttävää. En ole eläessäni ollut näin sairas. Ja samaa tautia sairastavat lapset tuodaan aivan normaalisti hoitoon, koska eivät osaa itse kertoa että sattuu ja on huono olo. Eivät meinaa saada henkeä kun ovat niin räkäisiä ja yskäisiä. Ja vanhempien mukaan kotona ei ole mitään oireita. Vanhempi saattaa hyvin olla itse kotona, mutta ei mistään hinnasta halua hoitaa omaa itse hankkimaansa lasta.
Vierailija kirjoitti:
"Ei huh en jaksa tätä sairastelua..Mielenterveys menee seuraavaksi. Minulla tullut rasitusvamma olkapäähän kun hoitanut ja nostellut niin paljon aivan pieniä lapsia, kun päiväkoti pullollaan näitä 1-vuotiaita, joista monet vielä jostain syystä tosi isokokoisia ja painavia, eivätkä kaikki osaa edes kävellä. Lisäksi olen hoitanut nyt monta viikkoa syyhyä (yök!), joka ei parane ollenkaan, koska epäilen aina saavani tartunnan uudestaan joltain näistä lapsista. Nyt vielä kaiken lisäksi olen sairaslomalla koronan takia. Aivan järkyttävää. En ole eläessäni ollut näin sairas. Ja samaa tautia sairastavat lapset tuodaan aivan normaalisti hoitoon, koska eivät osaa itse kertoa että sattuu ja on huono olo. Eivät meinaa saada henkeä kun ovat niin räkäisiä ja yskäisiä. Ja vanhempien mukaan kotona ei ole mitään oireita. Vanhempi saattaa hyvin olla itse kotona, mutta ei mistään hinnasta halua hoitaa omaa itse hankkimaansa lasta."
Kaiken lisäksi yhä isoimmilla lapsilla on vaipat ! Pottaharjoittelu siirretään suoraan sen laadukkaan varhaiskasvatuksen hoitajille, kyllä ne opettaa --se on niiden hommaa.
Samoin voidaan olla ihan huolettomia lämpimien lapsen vaatekertojen suhteen jos nyt lapsen pipo tai hanskat unohtuu niin kyllä siellä päiväkodin varavaatevarastosta (mikä se edes on ja missä??? Sellaista ei ole!!!) aina jotain ne lapsen päälle löytää.
Kiva uusi lisätehtävä on toimia uusien kollegoiden ja lasten välisenä tulkkina.
Vierailija kirjoitti:
Kiva uusi lisätehtävä on toimia uusien kollegoiden ja lasten välisenä tulkkina.
Ulkomaalaisia työntekijöitä on helpompi kyykyttää.
Voi kokeilla tehdä lasun näistä lapsista, jos kokee että lapsen etu ei toteudu. Sossun kuuluu vähintäänkin soittaa vanhemmalle. Ehkä se puhelu herättäisi äidit / isät ajattelemaan?