Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (21531)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos Tampereella on puututtu työntekijöiden tuomiin eväisiin että "ei makeisia ja energiajuomia", niin paskanmarjat: Edelleen ottakaa liittoon yhteyttä ja kysykää, että oikestikko voi työnantaja alkaa määräilemään mitä aikuiset ihmiset syövät ja juovat?
Ohjeistaa voi että "toivomme että teette näin", mutta ei voi olla sellaista sääntöä tuollaisesta, jonka rikkomisesta seuraisi mitään pahaa työntekijälle.Jep. Minulla on oikeus syödä omia eväitä ja työnantaja ei voi määrätä mitä ruokaa minä syön. Nää vaatimukset menee ihan sairaaksi. Ensin minut yritettiin pakottaa syömään valvonta-ateria. En suostunut, koska päiväkodin ruoat eivät mun vatsalle sovi, enkä suostu syömään joka päivä jotain eines pussimuusia ja "lihapullia" jotka eivät ole kunnon lihaa nähneetkään. Mä syön omat eväät nukkariaikaan ja pidän samalla sen 10min tauon, niin eipähän ole kukaan kitisemässä mun eväiden laadusta.
Päädyin itse samaan ratkaisuun n. puoli vuotta sitten, että syön eväät kahvitauolla, eipä sitä voi kieltääkkään. Toki pitää sitten valita aika nopeasti syötävää ruokaa, mutta parempi sekin, kuin lasten keskellä. 10 minuutin kahvitauolla on enemmän aikaa syödä, kuin sen 20 minuutin aikana lasten keskellä mitä lapset malttaa just ja just pöydässä istua ja itse saat koko ajan pomppia palvelemaan lapsia ja keskeyttää oman syömisesi.
Vierailija kirjoitti:
Tää taukotilojen puuttuminen on kyllä myös asia, mihin pitäisi puuttua. Taukotila on usein käytössä esimerkiksi vasukeskustelujen tai koulutusten takia.
Taukotila sais myös olla eri tila kuin missä pidetään palavereja. Se ei ole mikään tauko, jos samalla pitää kuunnella sitä palaveria. Ehkä olisi myös hyvä, jos taukotila ei olisi ihan johtajan huoneen tienoilla, vaan siitäkin erillinen huoneensa, niin loppuisi se ärsyttävä johtajan häiriköinti, kun on just sillon pakko alkaa työasioista puhumaan, kun alaiset yrittää pitää edes sen säälittävän pienen ja ainoan taukonsa, olis rennompi tunnelmakin, kun ei ole johtaja kuuntelemassa kaikkia työntekijöiden juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos Tampereella on puututtu työntekijöiden tuomiin eväisiin että "ei makeisia ja energiajuomia", niin paskanmarjat: Edelleen ottakaa liittoon yhteyttä ja kysykää, että oikestikko voi työnantaja alkaa määräilemään mitä aikuiset ihmiset syövät ja juovat?
Ohjeistaa voi että "toivomme että teette näin", mutta ei voi olla sellaista sääntöä tuollaisesta, jonka rikkomisesta seuraisi mitään pahaa työntekijälle.Jep. Minulla on oikeus syödä omia eväitä ja työnantaja ei voi määrätä mitä ruokaa minä syön. Nää vaatimukset menee ihan sairaaksi. Ensin minut yritettiin pakottaa syömään valvonta-ateria. En suostunut, koska päiväkodin ruoat eivät mun vatsalle sovi, enkä suostu syömään joka päivä jotain eines pussimuusia ja "lihapullia" jotka eivät ole kunnon lihaa nähneetkään. Mä syön omat eväät nukkariaikaan ja pidän samalla sen 10min tauon, niin eipähän ole kukaan kitisemässä mun eväiden laadusta.
Päädyin itse samaan ratkaisuun n. puoli vuotta sitten, että syön eväät kahvitauolla, eipä sitä voi kieltääkkään. Toki pitää sitten valita aika nopeasti syötävää ruokaa, mutta parempi sekin, kuin lasten keskellä. 10 minuutin kahvitauolla on enemmän aikaa syödä, kuin sen 20 minuutin aikana lasten keskellä mitä lapset malttaa just ja just pöydässä istua ja itse saat koko ajan pomppia palvelemaan lapsia ja keskeyttää oman syömisesi.
Ei onnistuisi minulta, ei riitä mitenkään se 10min aterian lämmittämiseen/syömiseen/kahvin kiskaisuun/wc-käyntiin etc.
Ja lämmin ruoka minun on syötävä, olen huomannut ettei salaatti millään proteiinilla pidä nälkää myöhäiseen iltapäivään, kun kotona olen. Ja jostain syystä salaatti on vielä paljon hitaampi saada syötyä, kai siinä on sitten niin paljon enemmän pureskeltavaa ennenkuin voi nielaista vs jokin pasta/peruna/riisiateria.
Ja viimeisen viikon aikana olen ylipäätään päässyt sinne tauolle vain 4 päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistuisi minulta, ei riitä mitenkään se 10min aterian lämmittämiseen/syömiseen/kahvin kiskaisuun/wc-käyntiin etc.
Ja lämmin ruoka minun on syötävä, olen huomannut ettei salaatti millään proteiinilla pidä nälkää myöhäiseen iltapäivään, kun kotona olen. Ja jostain syystä salaatti on vielä paljon hitaampi saada syötyä, kai siinä on sitten niin paljon enemmän pureskeltavaa ennenkuin voi nielaista vs jokin pasta/peruna/riisiateria.
Ja viimeisen viikon aikana olen ylipäätään päässyt sinne tauolle vain 4 päivänä.
Ruoka on mikrossa jotain 2 minuuttia, ei voi olla niin tarkkaa sen tauon kanssa, ettei ehdi sen jälkeen syödä 10 minuuttia. Kytätäänkö teillä oikeasti sitä aikaa minuutilleen?
Kahvi sitten mukaan ryhmään jos sellainen on pakko juoda.
Salaatti on minustakin liian hidas syötävä.
Tauon PITÄÄ onnistua joka päivä, täytyy itse huolehtia että tauon saa pidettyä jossain kohdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessakäynti ei ole osa taukoa.
Tämä tauko-asia on niin surullista luettavaa, itse lähdin jo alalta pois, ja nyt kun on muualla töissä, niin kauhistuttaa lukea näitä. Harvalla muulla alalla on noin tarkkaa, että pitää vessakäyntejäkin laskea ja ei ehdi syömään + kahvia juomaan niin ettei tee töitä samalla. Uskomatonta, ei ole ikävä takaisin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3b98d4be-0481-4b98-a8fa-04eb7ba067fe
Tänään taas juttu lehdessä päiväkotielämän rankkuudesta. Hyvä, että näitä tuodaan ilmi, nyt kun vaan hallituskin puuttuisi näihin ja tulisi lakiin muutosta.Tuo teksti kuvastaa niin täydellisesti varhaiskasvatusarkea.
Meillä ryhmässä 17kpl lapsia joista pienimmät nippanappa 1v ja isoimmat n.4v ja esim.nyt viimeinen viikko menty vajaalla kasvattajamäärällä, koska "talon suhdeluvut ja täyttöasteet ok". Miten riittää 2-3 kasvattajan syli, kädet ja huomio tuollaiseen laumaan ja niiden 1-2v pienimpien huomioimiseen, ei mitenkään. Ja meteli on aivan hirveä, kun he itkevät, parkuvat ja huutavat+kaikkien muiden äänet siihen päälle. Ja lisäksi ne tuen tarpeiset.
Jos minut laitetaan seuraavallekin kaudelle tällaiseen sekaryhmään niin irtisanoudun, minä en enää jaksa tätä.
Tuo on kaukana aikoinaan maailman parhaasta päivähoidosta. Tuo kuulostaa eläintarhalta. Suomen päivähoitosysteemi paskottiin oikein huolella. Lapsethan tuosta kärsii. Ketä saa kiittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin jokainen aikuinen vuorollaan kävi kahvihuoneessa lämmittämässä oman ruuan ja tulee sitten lasten kanssa syömään. Jokaisella aikuisella pöydässään se 7 lasta. Esim jos mun vuoro käydä hakemassa ruokani, muut aikuiset katsoo vähän munkin pöydän perään. Lapsille jaoin aina ruuan ja sen jälkeen sanoin, että sen aikaa kun olen poissa syötte sitä mitä lautasella on. Sitten kun tulin ruokaa lämmittämästä annoin leivät ja lisäannokset. Näin muitten pöytien aikuisten ei tarvinnut hyppiä minun lansten takia kesken oman syömisen kuitenkaan. Toki toimii vaan isojen ryhmässä ja lasten täytyy siinä odotella omaa aikuistaa takaisin, mikä vaatii harjoittelua. Toimii kuitenkin ihan OK ja takaa edes jonkinlaisen ruokarauhan aikuisillekin. Toki ei varmaan kaikissa ryhmissä toimi tai jos on esim ruokalassa ruokailut.
Leipä kuuluu ruokailuun eli ruuan kanssa yhtä aikaa syötäväksi.
Ehkä mutta valitettavasti tuo on ainoa keino millä tämä onnistuu edes jotenkin. Lapset saavat kyllä leipänsä, joutuvat vaan hetken sitä odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kävi niin onnellisesti, että olisin päässyt ihan kahvihuoneeseen taukoani pitämään. Esimies oli tuolloin taukohuoneessa läppärillään. Keitin itselleno teen ja oli istumassa alas, kun pomolle tuli puhelu. Hän sanoi minulle, että voisinko poistua kun on supisupiasioita. Hölmistyneenä lähdin taukohuoneesta. Esimiehellä oli myös oma toimisto, mutta ei sitten varmaan jaksanut sinne itse liikahtaa
Olisit mennyt sinne johtajan toimistoon tauolle, kun se kerran ilmiselvästi oli vapaana.
Eipä tullut siinä hetkessä mieleen
Ne johtajat käy itse halutessaan vaikka ravintolassa syömässä lounaansa, voivat vaikka syödä sisäfilepihviä punaviinin kera ja jälkiruuaksi tiramisu kera kahvin. Samaan aikaan kieltää työntekijöitä syömästä mitä haluavat. Ja työntekijät alalla tietenkin vaan suostuu tähän.
Ettekö ole koskaan huomanneet, että johtaja katoaa toimistosta ja tulee tunnin päästä takaisin erityisen virkistyneenä?
Ihme pelleilyä tämä ala. Kasvattakaa selkäranka, tai teitä poljetaan jatkossakin maahan.
Mene trolli muualle.