Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (20943)

Vierailija
20921/20943 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala on viime vuosina muuttunut ihan hirveäksi ainakin Helsingissä ja menee pahempaan kun työpaikoista on hirveä kilpailu. Jatkuvaa kilpailua ja selkäänpuukottamista työntekijöiden kesken.

Vierailija
20922/20943 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala on viime vuosina muuttunut ihan hirveäksi ainakin Helsingissä ja menee pahempaan kun työpaikoista on hirveä kilpailu. Jatkuvaa kilpailua ja selkäänpuukottamista työntekijöiden kesken.

Olen huomannut saman. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20923/20943 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehdään lähes pelkästään iltavuoroja päivystykseen. Työkaverit varmaan toivovat aamut itselleen, joten en pääse ennen neljää mikään päivä ensiviikolla. Viime kesänä olin päivystyksessä kolme viikkoa ja pelkkiä iltoja laitettu. Työkavereilla kaikki aikaiset aamut. Miten vaikeaa on oikeasti olla  tasapuolinen näissä?

Vierailija
20924/20943 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehdessä (keskiviikko 24.6.2026) kysyttiin työntekijöiltä kokemuksia nykypäiväkodin arjesta.

Seuraavia asioita tuli artikkelin mukaan esiin:

Työ on muuttunut entistä kuormittavammaksi, koska

1) Henkilöstömitoitukset ovat riittämättömät

2) Erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä on lisääntynyt

3)Se, ettei vanhemmat aseta rajoja lapsilleen kuten ennen, näkyy päiväkodin arjessa. 

 

"Työ ei anna minulle mitään hyvää,sanoo varhaiskasvatuksessa pitkän työuran tehnyt Hertta. " Hän kertoo lähteneensä työstä usein kotiin itkien. Hän harkitsee vakavasti siirtyvänsä pois varhaiskasvatusalalta.

 

- Aikoinaan päiväkodin henkilöstö oli se, joka neuvoi vanhempia kasvatusasioissa kertoen rajoista ja rutiineista. Tilanne on kääntynyt niin, että me toimimme kuten vanhemmat sanovat.

On uuvuttavaa toimia oman ammattietiikan vastaisesti.

Vanhemmat voivat esimerkiksi vaatia ettei lapsi nuku päiväunia, vaikka työntekijä näkee että lapsi on väsynyt ja tarvitsee ne.

 

Lapsen päivä päiväkodissa on aina vanhempien työpäivää pitempi.

-

 Erityisryhmien lopettaminen oli isoin virhe ikinä. 

(Edellä olevat tekstit ovat otteita Iltalehden artikkelista. Artikkeli on pitkä ja perusteellinen, sekä täyttä asiaa, kannattaa lukea alkuperäinen )

Vierailija
20925/20943 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista lapsiainesta on tulossa päivystykseen? 

 

Meidän päiväkodissa +30 lasta tulossa ja heistä yli puolella ei töistä johtuvaa todellista tarvetta. Tympäsee, suututtaa ja surettaa näiden lasten puolesta. Vuodesta toiseen samat lapset aina päivystyksessä. 

 

Eikö sitä subjektiivista oikeutta voisi kiireellä rajata loma-ajoilta pois. Jos syynä vanhempien jaksaminen niin jotain muuta apua näille perheille. Lapset tarvitsevat lomaa tuosta hullujen huoneesta nimeltään päiväkoti.

Vierailija
20926/20943 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista lapsiainesta on tulossa päivystykseen? 

 

Meidän päiväkodissa +30 lasta tulossa ja heistä yli puolella ei töistä johtuvaa todellista tarvetta. Tympäsee, suututtaa ja surettaa näiden lasten puolesta. Vuodesta toiseen samat lapset aina päivystyksessä. 

 

Eikö sitä subjektiivista oikeutta voisi kiireellä rajata loma-ajoilta pois. Jos syynä vanhempien jaksaminen niin jotain muuta apua näille perheille. Lapset tarvitsevat lomaa tuosta hullujen huoneesta nimeltään päiväkoti.

Ulkomaan reissulla aikoinaan törmättiin hauskaan nuoreen pariin joka kertoi olevansa siellä parin viikon rantalomalla. Lapsi kesäpäiväkodissa ja mummi hakee ja vie.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20927/20943 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäpäivystys tulisi olla todistetusti hoidon tarpeeseen.

Vierailija
20928/20943 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ei sitten ole kesäpäivystystä. Pakko olla muksujen kanssa tai järjestää asia toisin. Päiväkoti ei ota vastaan enää koululaisia kesähoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20929/20943 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa ei sitten ole kesäpäivystystä. Pakko olla muksujen kanssa tai järjestää asia toisin. Päiväkoti ei ota vastaan enää koululaisia kesähoitoon.

Entä sitten? Hoitakaahan te hommanne vaan.

t. Tyytyväinen koululaisen äiti

Vierailija
20930/20943 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa ei sitten ole kesäpäivystystä. Pakko olla muksujen kanssa tai järjestää asia toisin. Päiväkoti ei ota vastaan enää koululaisia kesähoitoon.

Entä sitten? Hoitakaahan te hommanne vaan.

t. Tyytyväinen koululaisen äiti

Joo kyllä me teidän lapset hoidamme, ei huolta. 

Mutta mitä jos ihotautilääkäritkin näkisivät (ja näkevätkin) että auringonotto on yhteydessä ihosyöpään, mutta olisivat ihan hiljaa asiasta saadakseen lisää asiakkaita. Me ammattilaiset yritämme vain tuoda esille sitä että lapset oireilee tätä systeemiä että viettävät valtaosan lapsuuttaan isoissa ja rauhattomissa lapsiryhmissä. Tämä nykyinen konsepti on hyvin haitallinen lapsille. Suomen varhaiskasvatusta ei voi verrata muiden maiden tilanteisiin, koska hyvin monissa maissa päiväkotihoito maksaa huomattavasti enemmän vanhemmille ja sillä rahalla he saavat laatua! Olen työskennellyt 2 eri maassa  Suomen lisäksi (päiväkodissa) ja tiedän mistä puhun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20931/20943 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa ei sitten ole kesäpäivystystä. Pakko olla muksujen kanssa tai järjestää asia toisin. Päiväkoti ei ota vastaan enää koululaisia kesähoitoon.

Entä sitten? Hoitakaahan te hommanne vaan.

t. Tyytyväinen koululaisen äiti

Joo kyllä me teidän lapset hoidamme, ei huolta. 

Mutta mitä jos ihotautilääkäritkin näkisivät (ja näkevätkin) että auringonotto on yhteydessä ihosyöpään, mutta olisivat ihan hiljaa asiasta saadakseen lisää asiakkaita. Me ammattilaiset yritämme vain tuoda esille sitä että lapset oireilee tätä systeemiä että viettävät valtaosan lapsuuttaan isoissa ja rauhattomissa lapsiryhmissä. Tämä nykyinen konsepti on hyvin haitallinen lapsille. Suomen varhaiskasvatusta ei voi verrata muiden maiden tilanteisiin, koska hyvin monissa maissa päiväkotihoito maksaa huomattavasti enemmän vanhemmille ja sillä rahalla he saavat laatua! Olen työskennellyt 2 eri maassa  Suomen lisäksi (päiväkodissa) ja tiedän mistä puhun!

Tämä! 

Itsekin olen au pair-aikoina päässyt näkemään päiväkotimaailmaa jenkeissä. Sain seurata toimintaa yhden viikon ajan, vaikkei perheeni lapset olleetkaan päiväkodissa. Mutta tuli kyllä fiilis että työ inhimillisempää ja jokseenkin koulumaisempaa kuin Suomessa. Vanhemmat olivat todella paljon läsnä siinä arjessa ja ottivat koppia monenlaisesta extrajutusta (kuten juuri silloin olivat hommanneet maatilaneläimiä päiväkodin viereiseen aitaukseen). Vanhemmat järjestivät tietääkseni tämän ja osa tuli myös lisäkädeksi sinä päivänä. Vanhemmat myös "vastasivat" lapsensa käytöksestä ja jos lapsi käyttäytyi huonosti, joutui koko perhe ns.puhutteluun. Kuulemma lapset voidaan myös erotta päiväkodista huonosta käytöksestä.

 

Mutta olen kuullut että Ruotsissa ja Englannissa olisi päiväkodeissa samanlaista kaaosta kuin Suomessa. Inkluusio, paljon kielenoppijoita jne. 

Vierailija
20932/20943 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt omalla kesälomallani seurannut miten naapurin äidit vie sellaisen n. 3-4 vuotiaansa päiväkotiin ja sit mennään vauvan kanssa kotiin. 

Yhtenä päivänä pieni tyttö kysyi äidiltään että miksi pitää mennä päiväkotiin, en halua. Ja äiti siihen että ”juu juu no mutta päivä menee nopeasti, tulen sitten välipalan jälkeen hakemaan pihalta”. Eli siis lapsen päivä oli jotain 8-15, vaikka äiti on kotona. 

Toisena päivänä pieni poika kiukutteli kun kävelivät päiväkodista kotiin päin, taas joskus neljän aikaan. Poika sanoi mm. että hänellä oli vauvaa kova ikävä ja äiti siihen että voi nii vauvallakin oli sua ikävä! 

Siis. Yritän olla ymmärtäväinen. Ymmärrän oman ajan tarpeen. Mutta sit myös en ymmärrä. Ei tuon pitäisi olla mikään normaali, että keskellä kesäkuutakin viedään noin pienet lapset hoitoon, vaikka itse ollaan kotona. Vaikka ne lapset ihan selvästi näyttää merkkejä, ettei ne edes halua sinne. Tai olis sit edes lyhyitä päiviä, esim. 9-12 välillä ehtii leikkiä kavereiden kanssa ihan hyvin, jos se siitä on kiinni. Sit kotio äidin ja vauvan kanssa. 

Järjettömäksi on mennyt.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20933/20943 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäpäivystys tulisi olla todistetusti hoidon tarpeeseen.

Samaa mieltä. Samalla henkilökunta saa pitää kertyneitä lomia. Joskus ne lomat on pidettävä ja silloin niitä pidetään arkena kun kaikki lapset paikalla. Kun päivystyksessä tarvitsee monta hoitajaa hoitamaan lapsia, ketkä voisi olla hyvin kotona.


Tässä hallitukselle säästövinkki, kun niitä säästöjä jostain pitää hakea. Ja muutenkin pitäisi poistaa tuo, että lapsi saa ilmaisen hoidon. Tulorajat niin korkeat, että suuri osa saa ilmaiseksi tuoda lapsen hoitoon. Tämä varmasti myös yksi syy, miksi kesäpäivystykseen tuodaan ilman todellista tarvetta.

Vierailija
20934/20943 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesken "opetusruokailuasi" voit myös joutua nousemaan ruokapöydästäsi vessattamaan ja pesemään lasta jolle käy haiseva vahinko kesken syönnin. Kakka housuissa ei ruokailla.

Kaikki inhimilliset tilanteen tulevat lastenhoidossa tutuksi, oli ruokailu tai jokin muu kyseessä.

Kaikista ei ole hommaan.

Tarkoitatko, että jos joku ehdottaa ruokataukoa, niin silloin hänestä ei ole hommaan?

No ei tosiaan. Hiukan kun aika kuluu ja vuodet vierii ja mitään muutosta ei asioihin tule, niin päiväkoteja pöyrittää muisa maista saapuneet ihmiset, koska heidän mielestään päiväkodin työskentelyolosuhteet on kuitenkin paremmat kuin kotimaan 12 tuntiset työpäivät ilman mitään taukoja jne. Jos sitä Suomessa halutaan, niin sitä ihan varmasti tullaan saamaan.

Nyt jo itseasiassa näkyy tämä muutos, ainakin puolet sijaisista on jo tällaisia, porukkaa kun jää alalta pois, niin tilalle ei tule enää suomalaisia.

Ja kyllä itsekkin kannusta siihen: Älkää tulko alalle. Jos keksitte mitä tahansa muuta mikä kiinnostaa, niin se on parempi kuin tämä ala. Tällä alalla työntekijät eivät saa haluta eritteetöntä ruokailuhetkeä ja pitää olla valmis luopumaan siitä ainoastakin 10 minuutin tauosta jos on jotain palaveria tai muuta, tai sitten et sovellu alalle.

Mihin kohtaan laitat sen ruokatauon, ja jokaiselle tiimin kolmelle työntekijälle?

Niinpä, se olisi kiva tietää ja varmasti sieltä tulee ennenpitkää jonkun "ei vakatyötä tekevän besserwisserin" vastaus tähän(kin) asiaan.

T. Koko kausi ryhmässä jossa mm ruokailutilanteessa lapsi/a jotka tarvitsivat koko ajan kasvattajan vierelleen. Plus sitten nr muut lapset joiden pöydässä oli oltava myös aikuinen. Ja siitä sitten wc:n kautta lepohetkellä samaisella tyylillä eli 1-2 lapsen kanssa ja lähellä oli oltava kasvattajan mukana. Ja lepohetkellä tarvitsi ensimmäisen 30-60mun ajan olla vähintään 2-3 kasvattajaa, koska oli lapsiainesta jonka vierellä/pitelemässä/rauhoittamassa oli edelleen oltava kasvattajan koko ajan.

Että ei siinä kasvattaja mihinkään poistu aterioimaan, hyvä kun sai lapattua ruokansa siinä samaan aikaan naamaansa.

T. Kyllä, on olemassa myös TODELLA haastavia ja oireilevia lapsia vakassa, kiitos inkluusion joka sitten toki jatkuu myös siellä koulumaailmassa.

Ruokatauot pidetään samoin kuin muutkin asiat hoituu mitä tehdään irtaantuen ryhmästä: Ei tietenkään juuri silloin kun ollaan tilanteessa missä jokainen lapsi tarvii vierelleen oman aikuisen. Vaan esim. ulkoiluaikaan, nukkariaikaan tai sitten palkataan kiertävä taloon joka päästää ihmisiä tauoille.

Monessa muussa maassa se suhdeluku on oikeasti se mitä sen on sanottu olevan: Se ei saa ylittyä mistään syystä ja työntekijöillä on ruokatauko, jota varten on tauottaja talossa.

Tämä siis yksi ratkaisu mainittuun ongelmaan. Mutta kuten joku jo totesi: Se on työnantajan ongelma, ei työntekijöiden tarvitse ratkaista, että miten se hoituu: Työnantaja huolehtii, että työntekijät pääsee tauolle, palaveriin yms. työtehtäviin jotka tapahtuvat ryhmän ulkopuolella.

Tervetuloa tutustumaan päiväkodin arkeen!

Varhaiskasvatuksessa työntekijöillä on  oikeus yhteen kymmenen minuutin pituiseen kahvitaukoon. Työntekijöillä on valvonta-ateria, joten heidän kuuluu ruokailla lasten kanssa. Se on samalla opetuksellinen tilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20935/20943 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesken "opetusruokailuasi" voit myös joutua nousemaan ruokapöydästäsi vessattamaan ja pesemään lasta jolle käy haiseva vahinko kesken syönnin. Kakka housuissa ei ruokailla.

Kaikki inhimilliset tilanteen tulevat lastenhoidossa tutuksi, oli ruokailu tai jokin muu kyseessä.

Kaikista ei ole hommaan.

Tarkoitatko, että jos joku ehdottaa ruokataukoa, niin silloin hänestä ei ole hommaan?

No ei tosiaan. Hiukan kun aika kuluu ja vuodet vierii ja mitään muutosta ei asioihin tule, niin päiväkoteja pöyrittää muisa maista saapuneet ihmiset, koska heidän mielestään päiväkodin työskentelyolosuhteet on kuitenkin paremmat kuin kotimaan 12 tuntiset työpäivät ilman mitään taukoja jne. Jos sitä Suomessa halutaan, niin sitä ihan varmasti tullaan saamaan.

Nyt jo itseasiassa näkyy tämä muutos, ainakin puolet sijaisista on jo tällaisia, porukkaa kun jää alalta pois, niin tilalle ei tule enää suomalaisia.

Ja kyllä itsekkin kannusta siihen: Älkää tulko alalle. Jos keksitte mitä tahansa muuta mikä kiinnostaa, niin se on parempi kuin tämä ala. Tällä alalla työntekijät eivät saa haluta eritteetöntä ruokailuhetkeä ja pitää olla valmis luopumaan siitä ainoastakin 10 minuutin tauosta jos on jotain palaveria tai muuta, tai sitten et sovellu alalle.

Näitä ulkomaalaisia sijaisia on jo, kenellä ei Suomen kieli riitä lasten kanssa olemiseen. Eivät ymmärrä, mitä lapsi heille puhuu tai kysyvät. Tullut myös vastaan, että päivään kuuluu rukoushetket, jolloin poistuvat ryhmästä. Mutta kun uskonnollisiin syihin ei saa vedota niin heillä tähän oikeus. Silloin jää työkaveri yksin ison ryhmän kanssa.

Vierailija
20936/20943 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkin lisää, niin se 20 minuutin joutuisa ruokatauko koski jaksotyöntekijöitä. Vuorotyöläisillä siis olisi mahdollisuus vedota tuollaisee kohtaan.

Eli tavallisilla päivätyöntekijöillä ei yksiselitteisesti ole oikeutta kuin siihen 10 minuutin taukoon. Ja tämän on liitot neuvotelleet, koska lainsäädännöllinen lähtökohta on, että pitäisi olla kunnon ruokataukoa, joka tosin ei kuulu työaikaan sellaisissa työpaikoissa joista voi poistua paikalta.

Huomioitavaa kuitenkin on, että varhaiskasvatukseen verrattavissa työpaikoissa, työntekijöillä kuitenkin on oikeus ruokataukoon ja se sisältyy työaikaan.

Eli varhaiskasvatus on tässä ihan selkeä väliinputoaja ja syy on se, että voivat syödä ja suostuvat syömään lasten keskellä.

MUTTA esimerkkiruokailu ei ole pakollista. Joten ei kun hampurilaista pitsaa jne. joukolla syömään siellä lasten keskellä, veikkaanpa ettei menis kauaa, kun alkais tulla valituksia vanhemmilta ja työnantajien olisi pakko sitten reagoida siihen.

Ja yrittäisikö työnantaja rajoittaa työntekijöiden syömistä? Ehkä, mutta ei heillä ole siihen mitään oikeutta: Työntekijät omalla rahalla ostavat sellaista ruokaa mitä haluavat syödä ja ei ole työntekijöiden vika, että paikka syömiselle on kaalilaatikkoa syövien lasten vieressä.

Syön mieluummin kaalilaatikkoa lasten kanssa kuin alan rahdata kotoa jotain ruokaa päivittäin ja lämmittämään mikrossa.

Niin tekee moni muukin, silloin mitään muutosta asiaan ei alalta tule ja jatkossakin kaikki saa syödä lasten keskellä ruokansa, vaikka se ei todellakaan ole oikein.

Sen sijaan oikein saattaisi olla, että saa syödä jossain erillisessä pöydässä ihan rauhassa, vaikkakin lasten keskellä: Se että ruokailu keskeytyy jatkuvasti työtehtävillä eli sillä että lapsille haetaan lisää ruokaa, kaadetaan maitoa, syötetään lapsia, opetetaan lapsia puhumalla jne. ei ole oikein.

Koska työpaikalta poistumista ei tulla koskaan hyväksymään, niin kyseeseen tulisi jokin välimuoto mitä on muuallakin, joko käydään nopeasti syömässä kahvihuoneessa, tai joku tällainen rauhassa syöminen ryhmätiloissa, mutta että saat ainakin keskittyä siihen syömiseesi tekemättä muuta samalla.

Mutta tässä tullaan siihen, mitä nämä trollit täällä välillä heittelee: Halutaanko vain valittaa vai tehdä asioille jotakin. Kannattaa ainakin muhituttaa asiaa mielessään, ei tarvitse heti alkaa toimimaan. Jos muutosta halutaan, niin se ei tule sillä että kaikki vain odottaa passiivisena että 100 vuoden toimintatapa itsekseen muuttuisi: On ihan selvä ettei tämä asia ole edes liittojenkaan intressinä,miksi? No siksi, että sama tessi on käytössä muillakin aloilla, eikä muilla aloilla tuota kohtaa kvtessistä käytetä niin härskisti hyväksi.

Hoitoalalla ei ehkä EHDI taukoilla ja sekin on väärin, sekin on silti eri asia kuin varhaiskasvatuksen "ette saa pitää taukoa". Ja monella hoitoalan työpaikalla ON tauko, vaikka jossain päivystyksen yksiköissä ei ehtisikään, monessa paikassa oikeasti ehtii ja yksikään ihminen ei syö potilaiden keskellä, tai jos syö jossain kahvilassa potilaiden keskellä, niin ainakaan ei tee töitä samalla tai ole kontaktissa potilaisiin.

Jos haluaa tälläisen muutoksen, niin sitten poistuu opetusateria ja ruoasta on maksettava, jos syö päiväkodin ruoan tai sitten tuotava kotoa ateriansa. Enpä haluaisi alkaa tuoda kotoa esim. eilisen ruuan loppuja tai jotain mikroannoksia. Lapsetko olisivat keskenään odottamassa, että aikuinen saapuu hotkaistuaan oman ruokansa?

Ei sen tarvitse poistua, se voi olla vaihtoehtona ja silloin työntekijä tietenkin syö lasten keskellä: Se on kuitenkin vapaavalintainen asia siinä tapauksessa.

Ja itse kyllä ottaisin omat eväät mukaan että saisin sen taukoni ennemmin, kuin söisin sitä talon ruokaa joka muutenkin on laadultaan melkoisen vaihteleva, eikä tosiaan edes ilmainen.

Mieluummin ruoka ilman lapsen räkää ja itse tuotuna mulle kiitos.

Vaikka on valvonta-ateria niin kyllä työntekijä siitä maksaa. Ei sitä ilmaiseksi saa. Siksi monella on omat eväät mukana.

Vierailija
20937/20943 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkin lisää, niin se 20 minuutin joutuisa ruokatauko koski jaksotyöntekijöitä. Vuorotyöläisillä siis olisi mahdollisuus vedota tuollaisee kohtaan.

Eli tavallisilla päivätyöntekijöillä ei yksiselitteisesti ole oikeutta kuin siihen 10 minuutin taukoon. Ja tämän on liitot neuvotelleet, koska lainsäädännöllinen lähtökohta on, että pitäisi olla kunnon ruokataukoa, joka tosin ei kuulu työaikaan sellaisissa työpaikoissa joista voi poistua paikalta.

Huomioitavaa kuitenkin on, että varhaiskasvatukseen verrattavissa työpaikoissa, työntekijöillä kuitenkin on oikeus ruokataukoon ja se sisältyy työaikaan.

Eli varhaiskasvatus on tässä ihan selkeä väliinputoaja ja syy on se, että voivat syödä ja suostuvat syömään lasten keskellä.

MUTTA esimerkkiruokailu ei ole pakollista. Joten ei kun hampurilaista pitsaa jne. joukolla syömään siellä lasten keskellä, veikkaanpa ettei menis kauaa, kun alkais tulla valituksia vanhemmilta ja työnantajien olisi pakko sitten reagoida siihen.

Ja yrittäisikö työnantaja rajoittaa työntekijöiden syömistä? Ehkä, mutta ei heillä ole siihen mitään oikeutta: Työntekijät omalla rahalla ostavat sellaista ruokaa mitä haluavat syödä ja ei ole työntekijöiden vika, että paikka syömiselle on kaalilaatikkoa syövien lasten vieressä.

Syön mieluummin kaalilaatikkoa lasten kanssa kuin alan rahdata kotoa jotain ruokaa päivittäin ja lämmittämään mikrossa.

Niin tekee moni muukin, silloin mitään muutosta asiaan ei alalta tule ja jatkossakin kaikki saa syödä lasten keskellä ruokansa, vaikka se ei todellakaan ole oikein.

Sen sijaan oikein saattaisi olla, että saa syödä jossain erillisessä pöydässä ihan rauhassa, vaikkakin lasten keskellä: Se että ruokailu keskeytyy jatkuvasti työtehtävillä eli sillä että lapsille haetaan lisää ruokaa, kaadetaan maitoa, syötetään lapsia, opetetaan lapsia puhumalla jne. ei ole oikein.

Koska työpaikalta poistumista ei tulla koskaan hyväksymään, niin kyseeseen tulisi jokin välimuoto mitä on muuallakin, joko käydään nopeasti syömässä kahvihuoneessa, tai joku tällainen rauhassa syöminen ryhmätiloissa, mutta että saat ainakin keskittyä siihen syömiseesi tekemättä muuta samalla.

Mutta tässä tullaan siihen, mitä nämä trollit täällä välillä heittelee: Halutaanko vain valittaa vai tehdä asioille jotakin. Kannattaa ainakin muhituttaa asiaa mielessään, ei tarvitse heti alkaa toimimaan. Jos muutosta halutaan, niin se ei tule sillä että kaikki vain odottaa passiivisena että 100 vuoden toimintatapa itsekseen muuttuisi: On ihan selvä ettei tämä asia ole edes liittojenkaan intressinä,miksi? No siksi, että sama tessi on käytössä muillakin aloilla, eikä muilla aloilla tuota kohtaa kvtessistä käytetä niin härskisti hyväksi.

Hoitoalalla ei ehkä EHDI taukoilla ja sekin on väärin, sekin on silti eri asia kuin varhaiskasvatuksen "ette saa pitää taukoa". Ja monella hoitoalan työpaikalla ON tauko, vaikka jossain päivystyksen yksiköissä ei ehtisikään, monessa paikassa oikeasti ehtii ja yksikään ihminen ei syö potilaiden keskellä, tai jos syö jossain kahvilassa potilaiden keskellä, niin ainakaan ei tee töitä samalla tai ole kontaktissa potilaisiin.

Jos haluaa tälläisen muutoksen, niin sitten poistuu opetusateria ja ruoasta on maksettava, jos syö päiväkodin ruoan tai sitten tuotava kotoa ateriansa. Enpä haluaisi alkaa tuoda kotoa esim. eilisen ruuan loppuja tai jotain mikroannoksia. Lapsetko olisivat keskenään odottamassa, että aikuinen saapuu hotkaistuaan oman ruokansa?

Ei sen tarvitse poistua, se voi olla vaihtoehtona ja silloin työntekijä tietenkin syö lasten keskellä: Se on kuitenkin vapaavalintainen asia siinä tapauksessa.

Ja itse kyllä ottaisin omat eväät mukaan että saisin sen taukoni ennemmin, kuin söisin sitä talon ruokaa joka muutenkin on laadultaan melkoisen vaihteleva, eikä tosiaan edes ilmainen.

Mieluummin ruoka ilman lapsen räkää ja itse tuotuna mulle kiitos.

Ei ne omat eväät tarkoita, että olisi ruokatauko poissa lapsiryhmästä. Ei ainakaan itselläni eli vuosien ja vuosien ajan syönyt omat eväät ja kyllä minun on syötävä siinä lasten parissa, pöydässä jossa 5-7 lasta.

Mä olin töissä päiväkodissa jossa ei saanut syödä omia eväitä lasten kanssa vaan piti mennä taukotilaan syömään. Olisi kuulemma ollut lapsista outoa, jos aikuinen söisi eri ruokaa. Niinhän mä kuitenkin söin, kun olen kasvissyöjä ja siksi mulle tehtiin omat eväät. :D Lapsia ei kiinnostanu mun syömiset ollenkaan. Mutta oli taas yksi niistä käsittämättömistä säännöistä, joissa ei ollut mitään järkeä, mutta näin vaan ylempää määrättiin. 

Entä jos ryhmän kaikilla aikuisilla eväät? Kuka niitä lapsia vahtii? Itse ollut useammassa päiväkodissa töissä ja aina olen syönyt evääni ryhmässä. Ja eräs vuosi oli sellainen, että koko tiimini oli omien eväiden syöjiä.

Vierailija
20938/20943 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkin lisää, niin se 20 minuutin joutuisa ruokatauko koski jaksotyöntekijöitä. Vuorotyöläisillä siis olisi mahdollisuus vedota tuollaisee kohtaan.

Eli tavallisilla päivätyöntekijöillä ei yksiselitteisesti ole oikeutta kuin siihen 10 minuutin taukoon. Ja tämän on liitot neuvotelleet, koska lainsäädännöllinen lähtökohta on, että pitäisi olla kunnon ruokataukoa, joka tosin ei kuulu työaikaan sellaisissa työpaikoissa joista voi poistua paikalta.

Huomioitavaa kuitenkin on, että varhaiskasvatukseen verrattavissa työpaikoissa, työntekijöillä kuitenkin on oikeus ruokataukoon ja se sisältyy työaikaan.

Eli varhaiskasvatus on tässä ihan selkeä väliinputoaja ja syy on se, että voivat syödä ja suostuvat syömään lasten keskellä.

MUTTA esimerkkiruokailu ei ole pakollista. Joten ei kun hampurilaista pitsaa jne. joukolla syömään siellä lasten keskellä, veikkaanpa ettei menis kauaa, kun alkais tulla valituksia vanhemmilta ja työnantajien olisi pakko sitten reagoida siihen.

Ja yrittäisikö työnantaja rajoittaa työntekijöiden syömistä? Ehkä, mutta ei heillä ole siihen mitään oikeutta: Työntekijät omalla rahalla ostavat sellaista ruokaa mitä haluavat syödä ja ei ole työntekijöiden vika, että paikka syömiselle on kaalilaatikkoa syövien lasten vieressä.

Syön mieluummin kaalilaatikkoa lasten kanssa kuin alan rahdata kotoa jotain ruokaa päivittäin ja lämmittämään mikrossa.

Niin tekee moni muukin, silloin mitään muutosta asiaan ei alalta tule ja jatkossakin kaikki saa syödä lasten keskellä ruokansa, vaikka se ei todellakaan ole oikein.

Sen sijaan oikein saattaisi olla, että saa syödä jossain erillisessä pöydässä ihan rauhassa, vaikkakin lasten keskellä: Se että ruokailu keskeytyy jatkuvasti työtehtävillä eli sillä että lapsille haetaan lisää ruokaa, kaadetaan maitoa, syötetään lapsia, opetetaan lapsia puhumalla jne. ei ole oikein.

Koska työpaikalta poistumista ei tulla koskaan hyväksymään, niin kyseeseen tulisi jokin välimuoto mitä on muuallakin, joko käydään nopeasti syömässä kahvihuoneessa, tai joku tällainen rauhassa syöminen ryhmätiloissa, mutta että saat ainakin keskittyä siihen syömiseesi tekemättä muuta samalla.

Mutta tässä tullaan siihen, mitä nämä trollit täällä välillä heittelee: Halutaanko vain valittaa vai tehdä asioille jotakin. Kannattaa ainakin muhituttaa asiaa mielessään, ei tarvitse heti alkaa toimimaan. Jos muutosta halutaan, niin se ei tule sillä että kaikki vain odottaa passiivisena että 100 vuoden toimintatapa itsekseen muuttuisi: On ihan selvä ettei tämä asia ole edes liittojenkaan intressinä,miksi? No siksi, että sama tessi on käytössä muillakin aloilla, eikä muilla aloilla tuota kohtaa kvtessistä käytetä niin härskisti hyväksi.

Hoitoalalla ei ehkä EHDI taukoilla ja sekin on väärin, sekin on silti eri asia kuin varhaiskasvatuksen "ette saa pitää taukoa". Ja monella hoitoalan työpaikalla ON tauko, vaikka jossain päivystyksen yksiköissä ei ehtisikään, monessa paikassa oikeasti ehtii ja yksikään ihminen ei syö potilaiden keskellä, tai jos syö jossain kahvilassa potilaiden keskellä, niin ainakaan ei tee töitä samalla tai ole kontaktissa potilaisiin.

Jos haluaa tälläisen muutoksen, niin sitten poistuu opetusateria ja ruoasta on maksettava, jos syö päiväkodin ruoan tai sitten tuotava kotoa ateriansa. Enpä haluaisi alkaa tuoda kotoa esim. eilisen ruuan loppuja tai jotain mikroannoksia. Lapsetko olisivat keskenään odottamassa, että aikuinen saapuu hotkaistuaan oman ruokansa?

Ei sen tarvitse poistua, se voi olla vaihtoehtona ja silloin työntekijä tietenkin syö lasten keskellä: Se on kuitenkin vapaavalintainen asia siinä tapauksessa.

Ja itse kyllä ottaisin omat eväät mukaan että saisin sen taukoni ennemmin, kuin söisin sitä talon ruokaa joka muutenkin on laadultaan melkoisen vaihteleva, eikä tosiaan edes ilmainen.

Mieluummin ruoka ilman lapsen räkää ja itse tuotuna mulle kiitos.

Vaikka on valvonta-ateria niin kyllä työntekijä siitä maksaa. Ei sitä ilmaiseksi saa. Siksi monella on omat eväät mukana.

Ja se ruokatauko on sitä, että istutaan puhelin kädessä. Semmonen tauko.

Vierailija
20939/20943 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella että tämäkin on mahdollista: ulkosuomalainen tulee perheensä kanssa kesäksi lomalle Suomeen ja lapset laitetaankin päiväkotiin.

Oiskohan meidän varhaiskasvatusjärjestelmässä jotain pientä vikaa?

Vierailija
20940/20943 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella että tämäkin on mahdollista: ulkosuomalainen tulee perheensä kanssa kesäksi lomalle Suomeen ja lapset laitetaankin päiväkotiin.

Oiskohan meidän varhaiskasvatusjärjestelmässä jotain pientä vikaa?

Ei kai nyt sentään, milloin he ovat tehneet hakemuksen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän