Kun joudun sairaalahoitoon ja leikkaukseen
Pyydän, että antaisivat alkuun keskimääräistä vähemmän kipulääkkeitä, puolikkaan annoksen, sillä en ole tottunut niihin. Joskus minulle on tullut lääkkeistä paha olo, näkökyky on hävinnyt, sumentunut, hiki on noussut iholle ja olen oksentanut.
Miksi ammattilaisille on niin vaikea uskoa, että joillekin riittää vähemmän kipulääkettä? Tai että aina en tarvitse ollenkaan vahvempia kipulääkkeitä? Monesti olen saanut Panacod reseptin kotiin ja olen ottanut vain Panadolia tai Buranaa ja niitäkin vain muutaman kerran leikkauksen jälkeen.
Ennen leikkausta oletetaan, että potilas jännittää. Minä en jännitä, mutta silti sanovat, että ota rauhoittavaa lääkettä. Siitä seuraa sitten vapina yhdessä leikkauksessa annettavien aineiden kanssa, mutta hyvin saavat leikkauksessa vapinan lääkittyä pois. En tiedä miten sen tekevät.Sanovat, että voivat nukuttaa, että voi tuntua henkisesti raskaalta olla leikkauksessa hereillä. Sanon aina, että ei tunnu raskaalta ja kun vapinaa on, niin se johtunee lääkkeistä, koska en jännitä. Kai minä huomaisin jos jännittäisin? Jos leikkauksen voi tehdä puudutettuna, niin mieluummin niin kuin nukutettuna. Tämän sentään sallivat minulle, kun vain otan rauhoittavan lääkkeen.
Kommentit (14)
Siinä vaiheessa kun sulla on veitsi vatsassa niin saatat haluta muutakin kuin buranaa
Kiitos! Vähän on vaikeaa neuvoa ammattilaisia. Olen todella herkkä kipulääkkeiden vaikutukselle. Onneksi enää kotona eivät valvo mitä jätän ottamatta.
ap
Joku läheinen mukaan osastolle, jos saa olla.
Itsekään en ottanut leikkauksessa rauhoittavaa enkä kipulääkettäkään tarvinnut. Vaikka oli aika syvälle menevä leikkaus niin sovin kirurgin kanssa että paikallispuudutuksella mennään ja sanon samantien jos tarvitsen lisää. Fiksu ja osaava mies oli tämä lääkäri, ei tarvittu enempää rohtoja minun tapauksessani. Jälkikäteen kannattaa kuitenkin niitä kipulääkkeitä käyttää, ne kun rentouttavat sitä leikkausalueen lihaksistoa ja edistävät paranemista sitä kautta.
Minut on leikattu monta kertaa ja koskaan ei ole sattunut. Epiduraalipuudutukset ovat onnistuneet. Kotona leikkauksen jälkeiset kivut ovat siedettävämpiä kuin kipulääkkeiden haittavaikutukset. Pystyn nukkumaan ilman kipua, niin mielestäni silloin en tarvitse kipulääkettä, mutta koska on hyvä syödä tulehduskipulääkettä, niin syön muutaman heti leikkauksen jälkeisinä päivinä. Kun huomaan, että haava ei tulehdu, lopetan lääkkeen. Antibiootin syön tietenkin loppuun, jos sellaisen saan.
ap
No mitäs, jos sinulla on kerran korkea kipukynnus, niin eihän niitä lääkkeitä kannata turhaan ottaa.
Mutta kaikilla ei näin ole.
Ja kyllä tuo vapina jonkin asteisesta jännittämisestä ja pelosta kertoo.
Vai miksi arvelet, että juuri nuo lääkkeet aiheuttavat sitä?
Oletko allerginen jollekin rauhoittavalle aineosalle?
On aivan yksilöllistä millaisia kipuja mistäkin toimenpiteestä tulee.
No mitä väliä sillä on? Kuinka usein sä käyt leikkauksissa? Eiköhän se mene vaikka vähän ylilääkittynä. Riippuvuuttako pelkäät vai mitä? Ei siinä ole aikaa tai mielenkiintoa kenelläkään alkaa vänkäämään sun lääkitysten kanssa. En halua, haluan mahdollisimman vähän, haluankin lisää, jne. Perussetti vaan niin saavat homman hoidettua. Ihan sama mitä sitten kotona otat tai jätät ottamatta.
Otin rauhoittavan, vaikka en tahtonut ottaa. Miettivät nukutuksen ja puudutuksen väliltä ja hoitaja antoi ymmärtää, että puudutus vaatii rauhoittavan.
ap
Saatan olla allerginen, kun tulee huono olo, mutta miten sen saisi selvitettyä, että olenko?
ap
Sinulta kysytään allergioista. Siinä vaiheessa kerro, että sinulle tulee joistakin huono olo. Ei minulla ole ollut mitään vaikeuksia kieltäytyä lääkkeistä leikkauksen jälkeen. Panacod ei edes tehonnut vaan siitä tuli höntti olo, ja sama juttu opiaattipohjaisissa kipulääkkeissä. Vatsan alueen kipuun auttoi parhaiten Litalgin (tai joku sinne päin) , mutta sitä piti pyytää erikseen.
Ollut kahdessa leikkauksessa. Se missä jätettiin esilääkitys pois oli minulle parempi. Heräsin heti virkeänä. Toisessa, jossa oli esilääkitys, aloin nukkua jo ennen nukutusta ja nukutuksesta herääminen oli vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
No mitä väliä sillä on? Kuinka usein sä käyt leikkauksissa? Eiköhän se mene vaikka vähän ylilääkittynä. Riippuvuuttako pelkäät vai mitä? Ei siinä ole aikaa tai mielenkiintoa kenelläkään alkaa vänkäämään sun lääkitysten kanssa. En halua, haluan mahdollisimman vähän, haluankin lisää, jne. Perussetti vaan niin saavat homman hoidettua. Ihan sama mitä sitten kotona otat tai jätät ottamatta.
Mitä vääntöä siinä on? Jokainen operoitava haastatellaan yleensä ennen leikkaus päätöstä. Siinä otetaan lääkitys ym. huomioon. Vielä ennen operaatiota potilaalta varmennetaan tietojen paikkansa pitävyys. Lääkäri ja hoitajat todellakin muistuttavat, että kipua ei tarvitse kestää, saa halutessaan lääkettä kesken toimenpiteen.
Tarpeeksi monta kertaa kun on ongelmia lääkityksen jälkeen, saa lopulta riskitietoihin merkinnät. Tosin yksi sai merkinnän vasta kahdeksankymppisenä opioidikiellosta, vaikka jo vuosikymmeniä aiemmin oli havaittu, että Panacod humahtaa nuppii kuin metrinen halko.
tsemppiä!!!! isot halit!