Koulukaverit kommentoi koska tykkään matikasta D:
Olen lukion ensimmäistä käyvä tyttö. Ennen lukioon tuloa minulla ei ollut juuri mielipidettä kyseiseen aineeseen, mutta nyt tykkään siitä tosi paljon :)
Ratkon usein tehtäviä välituntisin koska ne ovat niin kivoja ja rakastan sitä tunnetta kun tajuan jotain.
nyt kuitenkin minusta tuntuu että kaverit pitävät minua hieman outona asian takia. Jos sanon mitään asiaan liittyvää he käskevät minua olemaan hiljaa (eivät toki suoraan sano) ja monesti pyytävät että lopettaisin matikan tekemisen jos teen sitä vaikka tuntia odottaessamme. He myös pyytävät että valitsisn samat kurssit heidän kanssaan/tulisin jollekin kurssille heidän seurakseen, ja tuntuvat jopa loukkaantuvan kun en halua tulla :(
Kommentit (24)
Upeaa! Pidä kiinni siitä, vaikka pitäisivätkin outona. Matemaattinen ajattelu avaa niin paljon ovia ja auttaa tulevissa opinnoissasi, ettei kannata välittää siitä, vaikka luokkakaverit katsoisivatkin pitkään. Usko pois, elämä alkaa vasta lukion jälkeen, ja lukio on pohjustusta paljon isommille asioille.
Et varmaan ylläty, kun kehotan sua pitämään kiinni omista opiskelusuunnitelmistasi ja keskittymään itsellesi tärkeisiin ja kiinnostaviin aiheisiin. Ei lukioon mennä pitämään muille seuraa vaan oppimaan asioita tulevaisuuden ovien avaamista varten. Jos siinä sivussa on kivaa ja ystävyyssuhteet toimii ja kestää aikuisuuteen, hyvä juttu, mutta se ei kuitenkaan ole pääasia. Ja etenkin, jos sulla on kivaa sen matikan kanssa...
Tiiätkö, mä ilahduin hirvittävän paljon tästä kirjoituksesta. Olen itse IT-alalla ja yliopistolla vaikeaa oli juuri matikka. Harmitti, etten ollut tajunnut panostaa siihen lukiossa vaan halusin päästä helpolla. Nyt tietäisin paremmin.
Samat sanat. Tuo innostuksesi vie sinut vielä pitkälle! Tee sitä, mistä tykkäät. Oletko sanonut sen kavereille? Siis, että nautit ongelmien avaamisesta.
Jos nautit matikasta, niin anna mennä. Niin minäkin tein, ja kirjoitin eximian pitkästä matikasta.
Anna kavereiden olla, loyda fiksumpia :) monet teinitytot ovat kikattavia tyhjapaita, ole vain onnellinen etta itse saat tyydytyksesi korkeammista tarpeista! Jos et viela lukiossa niin viimeistaan yliopistossa loydat samanhenkista seuraa. Itse kavin matikkalukion ja nyt luen dippinssiksi seka hieman harvinaisemman alan ennustajaksi samalla. Matikan osaaminen on todella tyydyttavaa, tiedan tunteen kun saa kaikennakoisia ongelmia ratkaistuksi! Teknillinen yliopisto on ainakin oma henkinen kotini, jaksa sinakin viela pari vuotta niin paaset omiesi seuraan!
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 20:50"]
Jos nautit matikasta, niin anna mennä. Niin minäkin tein, ja kirjoitin eximian pitkästä matikasta.
[/quote]
Minäkin kirjotin, enkä edes erityisesti nauttinut matematiikasta.
Ap, sun matikkaa isompi ongelma on se, että roikut jossain vanhojen ämmien vauva-palstalla.
Kiitos kaikki rohkaisevista kommenteista :)
Jotenkin se kaverien oudoksunta on tosi stressaavaa ja minun kaveriporukassani on muutenkin aika tärkeää sopeutua joukkoon ja tehdä samoja juttuja, pukeutua samalla tavalla, omistaa tietynlainen laukku jne. Joukossa on pari jotka on minulle tosi tärkeitä, ja pelkään että minusta tulee sosiaalisesti syrjäytynyt jos en noudata näitä ns. normeja :(
Minä kuitenkin yllätyin ihan todella kun ensimmäiselle pitkän matikan kurssille menin kuinka mukavaa ja palkitsevaa matikka on, ja meidän opettaja siinä on tosi mukava. Pärjään myös siinä hyvin vaikka olen monessa muussa aineessa ehkä vähän heikompi oppilas. Ainoat kymppini ja ensimmäiset sitten alakoulun ovat niiltä kursseilta. On mukavaa huomata että osaankin jotain :/
On mahtavaa miettiä jotain vaikeampaa tehtävää ja sitten kun jo tekee ihan eri asiaa sitten älytä se :D minulle on käynyt näin usein ja se on palkitsevaa :)
No onhan se nyt vähän outoa jos huvikseen laskee matikkaa välitunneilla :D Ketä sellaisen kanssa jaksaa viettää aikaa, kun eihän siinä samalla voi mistään puhuakaan? t. lukion tokaa vuotta käyvä
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:10"]
No onhan se nyt vähän outoa jos huvikseen laskee matikkaa välitunneilla :D Ketä sellaisen kanssa jaksaa viettää aikaa, kun eihän siinä samalla voi mistään puhuakaan? t. lukion tokaa vuotta käyvä
[/quote]
:( juuri tätä mä pelkään.
Joo tiedän etten ehkä ole parasta mahdollista seuraa matikkaa tehdessäni mutta toistaalta myös autan kavereitani heidän läksyissään ja muissa, ja he usein puhuvat aiheista joista minä en tiedä/minua ei kiinnosta ja en osallistu keskusteluun kuintekaan.
Mutta juurikin tuollainen yleinen oudoksunta pelottaa mua :(
Ja 20v myöhemmin mulla on palkka yli tuplat sen mitä kouluaikaisilla kommentoijilla. Mutta yritä ny edes välitunnilla olla sosiaalinen :)
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:47"]
Ja 20v myöhemmin mulla on palkka yli tuplat sen mitä kouluaikaisilla kommentoijilla. Mutta yritä ny edes välitunnilla olla sosiaalinen :)
[/quote]
Toivottavasti mullakin sitten :)
Ahdistaa kyllä kun pitää vähän niinkuin esittää ryhmäpaineen takia :/ pitäisi varmaan uskaltaa olla oma itseni mutta toisaalta leimautuminen ja syrjintä pelottaa mua :(
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:10"]
[/quote]
enemmän mietityttää kuka jaksaa viettää aikaa sellaisen kanssa joka ei hyväksy toisen harrastuksia :/
Itse kirjotin ylioppilaaksi viime keväänä. Luin pitkän matikan ja fysiikan ja kirjoitin molemmat aineet. Tulos: Olen vailla opiskelupaikkaa. Ainakin on ollut aikaa kerrata lukion asiat ja toivon nyt pääseväni teknilliseen. Kannattaa panostaa pitkään matematiikkan menit sitten lukion jälkeen opiskelemaan mitä tahansa. M19
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:10"]
[/quote]
enemmän mietityttää kuka jaksaa viettää aikaa sellaisen kanssa joka ei hyväksy toisen harrastuksia :/
[/quote]
Luulen, että ystäväsi tuntevat pientä alemmuuden tunnetta, koska luet pitkää matikkaa ja kaiken lisäksi tykkäät siitä. Älä siis mainitse asiasta usein. Saattaa kuulostaa kaksinaamaiselta, mutta minä puhun matikasta ja fysiikasta vain älykkäiden kaverieni kanssa, ja muista aiheista sitten ei-niin-fiksujen ystävieni kanssa. You have to know your audience. M19
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:10"]
[/quote]
[/quote]
Luulen, että ystäväsi tuntevat pientä alemmuuden tunnetta, koska luet pitkää matikkaa ja kaiken lisäksi tykkäät siitä. Älä siis mainitse asiasta usein. Saattaa kuulostaa kaksinaamaiselta, mutta minä puhun matikasta ja fysiikasta vain älykkäiden kaverieni kanssa, ja muista aiheista sitten ei-niin-fiksujen ystävieni kanssa. You have to know your audience. M19
[/quote] Anteeksk vain, mutta se, onko matikassa hyvä vai ei, ei määrittele älykkyyttä. Voi olla hyvä monissa muissa aineissa, joissa matemaatikot ovatkkn ihan pihalla eivätkä ipi esimerkiksi kieliä yhtä hyvin. Kurjaa, jos pidät itseäsi jotenkin älykkäämpänä ja parempana kuin muita kavereitasi, jotka eivät ymmärrä matikkaa yhtä hyvin.
Mun mielestä jos sun kaverit ei hyväksy sua sellaisena kun olet sun ei kannata tuhlata aikaa niiden kanssa :/
Täällä taas ihmiset kuvittelee että pelkällä matikalla selviää elämässä ja saa loistavan työpaikan. Sori mutta ei. Esimerkiksi kielistä on paljon enemmän hyötyä. Historiasta. Yhteiskuntaopista.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:13"]
Täällä taas ihmiset kuvittelee että pelkällä matikalla selviää elämässä ja saa loistavan työpaikan. Sori mutta ei. Esimerkiksi kielistä on paljon enemmän hyötyä. Historiasta. Yhteiskuntaopista.
[/quote]
mainistsemistasi jutuista on hyötyä paitsi ehkä historia on vähän turhaa ja joku tosi vähemmistökielikään ei ole kovin hyödyllinen, mutta ei se tarkoita etteikö matikasta tai ainakin siihen vahvasti tukeutuvista aloista saada ammatin. Talousala? Teknillinen?
Pointti on tehdä sitä mistä itse tykkää.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:10"] No onhan se nyt vähän outoa jos huvikseen laskee matikkaa välitunneilla :D Ketä sellaisen kanssa jaksaa viettää aikaa, kun eihän siinä samalla voi mistään puhuakaan? t. lukion tokaa vuotta käyvä [/quote] enemmän mietityttää kuka jaksaa viettää aikaa sellaisen kanssa joka ei hyväksy toisen harrastuksia :/ [/quote] Luulen, että ystäväsi tuntevat pientä alemmuuden tunnetta, koska luet pitkää matikkaa ja kaiken lisäksi tykkäät siitä. Älä siis mainitse asiasta usein. Saattaa kuulostaa kaksinaamaiselta, mutta minä puhun matikasta ja fysiikasta vain älykkäiden kaverieni kanssa, ja muista aiheista sitten ei-niin-fiksujen ystävieni kanssa. You have to know your audience. M19 [/quote] Anteeksk vain, mutta se, onko matikassa hyvä vai ei, ei määrittele älykkyyttä. Voi olla hyvä monissa muissa aineissa, joissa matemaatikot ovatkkn ihan pihalla eivätkä ipi esimerkiksi kieliä yhtä hyvin. Kurjaa, jos pidät itseäsi jotenkin älykkäämpänä ja parempana kuin muita kavereitasi, jotka eivät ymmärrä matikkaa yhtä hyvin.
[/quote]
No vertailu nyt ainakin on ihan turhaa puolin ja toisin :/ en todellakaan pidä itseäni mitenkään älykkäämpää kun kavereitani. Minä vain satun pitämään matematiikasta. Harrastushan sekin on, joskin ikäluokkani keskuudessa aika outo :/
vaikka kielistä voisikin olla minulle enemmän hyötyä en niitä huvikseni opiskele koska en nauti niistä vähääkään, toisin kun matikasta.
t. aloittaja :)
kiitos vastauksista
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:10"] No onhan se nyt vähän outoa jos huvikseen laskee matikkaa välitunneilla :D Ketä sellaisen kanssa jaksaa viettää aikaa, kun eihän siinä samalla voi mistään puhuakaan? t. lukion tokaa vuotta käyvä [/quote] enemmän mietityttää kuka jaksaa viettää aikaa sellaisen kanssa joka ei hyväksy toisen harrastuksia :/ [/quote] Luulen, että ystäväsi tuntevat pientä alemmuuden tunnetta, koska luet pitkää matikkaa ja kaiken lisäksi tykkäät siitä. Älä siis mainitse asiasta usein. Saattaa kuulostaa kaksinaamaiselta, mutta minä puhun matikasta ja fysiikasta vain älykkäiden kaverieni kanssa, ja muista aiheista sitten ei-niin-fiksujen ystävieni kanssa. You have to know your audience. M19 [/quote] Anteeksk vain, mutta se, onko matikassa hyvä vai ei, ei määrittele älykkyyttä. Voi olla hyvä monissa muissa aineissa, joissa matemaatikot ovatkkn ihan pihalla eivätkä ipi esimerkiksi kieliä yhtä hyvin. Kurjaa, jos pidät itseäsi jotenkin älykkäämpänä ja parempana kuin muita kavereitasi, jotka eivät ymmärrä matikkaa yhtä hyvin. [/quote] Matemaattinen ja esimerkiksi kielellinen älykkyys eivät ole toisensa poissulkevia asioita. Tarkennan vielä, että kun puhuin "älykkyydestä" edellisessä kommentissani tarkoitin siis matemaattista älykkyyttä. Kuitenkin uskallan väittää, että matematiikkaa ja fysiikkaa paljon opiskelleet ihmiset ovat muita parempia ongelmanratkaisijoita. Siksi arvosta matemaattisen osaamisen hyvin korkealle, vaikkei se tietenkään ole ainut ihmisen älykkyyden määrittelevä tekijä. M19
[/quote]
Juuri näin :) esim minunkin kavereilla matikan vaikeudet on enemmän motivaation puutetta kuin että he olisivat tyhmiä. Monet heistä ovat kielellisesti lahjakkaita. Tän keskustelun pointti ei ollut vertailla ketään, halusin vain hieman avautua tästä sosiaalisesta ahdistuksesta :(
t aloittaja :)