Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanheneminen on aivan peestä. Olen ihan loppu. Onko se tällaista kaikilla?

Vierailija
09.10.2021 |

Samea iho, väsymys, innottomuus, näköalattomuus, hormoniheittelyt eli varmaan menopaussi ovella jos ei jo päällä, jäätävät raivarit, häpeä töissä kun ei opi helpolla uusia asioita, hitaus jonka tajuaa kun joku parikymppinen harkkari tekaisee jonkun jutun murto-osassa ajasta. Naamaa ei saa enää nätiksi millään, kaikki vaan on valahtanut. Olen naurettava pussisilmä läski. Tein lapsetkin niin vanhana että vielä suht pienten lasten hoitaminen ja heidän asioiden jatkuva huolto vie järjen ja jaksamisen. Olen aivan loppu. Musta on tullut se keski-ikäinen väsynyt lösähtänyt täti jota en ikinä uskonut itsestäni tulevan. Kaipaan nuoruutta niin että kipeää tekee, elämän ehtoopuoli on jo ovella. Kaikki on kuitenkin kesken mikään ei mennyt niinkuin piti, parisuhde on pelkkä kuori ja muodollisuus. Mitään omaa ei oikeastaan enää ole, kuka mä edes olen. Työn paineet, lasten ehdoilla eläminen ja jatkuvat heidän tarpeet, siinä se elämä on. Johonkin hävitin itseni.

Tätäkö se on?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi halusit lapsia sitten...?

Vierailija
2/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan heitä valtavasti ja halusin ehdottomasti. Olen silti aivan finaalissa enkä jaksa aina olla niin hyvä äiti kuin haluaisin. Olen aivan p siinäkin ilmeisesti. Äsken kun piti raahautua yläkertaan heitä vielä silittelemään sain koota aivan kaiken jaksamisen että jaksan kulkea ne portaat. Eihän tää voi olla normaalia. Olenko sairas, burnoutissa, masentunut vai vaan keski-ikäinen??

Ap

Vierailija kirjoitti:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan heitä valtavasti ja halusin ehdottomasti. Olen silti aivan finaalissa enkä jaksa aina olla niin hyvä äiti kuin haluaisin. Olen aivan p siinäkin ilmeisesti. Äsken kun piti raahautua yläkertaan heitä vielä silittelemään sain koota aivan kaiken jaksamisen että jaksan kulkea ne portaat. Eihän tää voi olla normaalia. Olenko sairas, burnoutissa, masentunut vai vaan keski-ikäinen??

Ap

Vierailija kirjoitti:

Jonkinlainen henkinen kriisi kyseessä myös. Kyllä sinä selviät. Kuulostele omia tuntemuksia, ajatuksia. Ole lempeämpi itseäsi kohtaan. Saisitko jostain revittyä hieman omaa aikaa, että voisit käydä vaikka metsässä kävelemässä säännöllisesti?

Vierailija
4/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vierailija kirjoitti:

Tarkista ruokavaliosi, harrastatko liikuntaa saatko tarpeeksi lepoa. Lekurissa on joskus hyvä käydä. Ihon sameuteen auttaa veden juonti ja kasvikset.

Vierailija
5/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä.

Vierailija
6/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kuulostaa siltä että mielialalääkitys voisi olla hyväksi.

Vierailija
7/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköalattomuus ei ole valkoihoisen vaivoja.

Vierailija
8/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi hankin lapseni nuorena ja olin ikäisenäsi jo lapseton. Mikäs tässä porskuttaessa.

Vierailija
9/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-iän kriisi. Mutta nyt on aikasi alkaa pitää huolta itsestäsi. Näin minäkin olen yrittänyt toimia, vaikka samanlaista se on täälläkin. Huonot yöunet varmaan suurin syy.

Vierailija
10/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kaikilla. Olen 57, elämä todella kivaa. Töissä menee hyvin, lapset jo omillaan, parisuhde voi mainiosti. Kroppa ja naama ovat tietty mennyttä, mutta sepä ihaninta onkin tässä iässä että ei viitsi pikkuasioista ottaa stressiä.

Vierailija
11/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen siis olet? Teitkö lapset ikäloppuna vai miksi lapset vievät aikasi? Ja miksi et tee parisuhteestasi parempaa?? Itse olet oman onnesi herra.

Itse olen 47 vuotias, lapsista kaksi on jo aikuisia ja parisuhde kukoistaa vielä 25 vuoden yhdessäolon jälkeenkin. Hormonit eivät heittele sen enempää kuin muutenkaan ja en ole ikinä saanut mitään raivareita. Menkat tulevat noin joka toinen kuukausi, iho on ihan kaunis ja naama varsinkin hymyillessä ihan nätti, en ole yhtään väsynyt, en edes työpäivän jälkeen ja viihdyn työssäni todella hyvin. Nuoruutta en kaipaa, sillä elin sen jo ja hyvin elinkin. Asuin mm. ulkomailla nuorena aikuisena monta vuotta ja nytkin nautin joka ikisestä päivästä ihan täysillä. Ihan samaa kuuluu muillekin ikäisilleni ystäville, eli kaikilla menee nyt oikein kivasti ja elämä hymyilee.

Sinuna ap kävisin lääkärissä ja kattavissa labratesteissä. Vaatisin hoitosuunnitelmaa, miten pääset väsymyksestäsi ja raivareistasi eroon, sillä eivät ne kuulu mihinkään ikään. Syöt terveellisesti ja huolehdit, että mitään puutostiloja esimerkiksi vitamiineista ei ole. Gynis hoitakoon mahdolliset vaihdevuosiasiat kuntoon.

Vierailija
12/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailit minut ruuhkavuosina. Nyt 47v ja lapset teinejä, olen osannut stressata vähemmän. Mutta monet vuodet meni harmittavasti sumussa ja koin olevani huono äiti ja olinkin. Itse olin tuohon aikaan masentunut ja lopulta paloin loppuun.

Vierailija
13/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tutkituttanut rauta-arvot, kilpirauhasarvot ja hormoonit? Itse olen keski-ikäinen ja tunnistan kyllä osan asioista. Voi olla myös loppuun palamista, onhan sinulla paljon asioita hoidettavana. Sinuna kävisin lääkärissä ja kertoisin kaikki nämä asiat. Itselläni on neljä lasta ja muistan kuinka raskasta arki oli. Nyt lapset ovat teinejä niin on jo vähän helpompaa. Voimia ja jaksamisen ajatuksia sinulle!

Vierailija
14/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normi pre menopaussi oireita.

Vierailija
15/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii mitata rautavarastot eli ferritiini Puhdin kautta (julkiselta et todennäköisesti lähetettä saa) ja tutustua esim. Esa Sopin ajatuksiin:

https://esasoppi.fi/raudanpuute/rauta/

Vanheneminen on vähän hanurista, mutta josko sulla olisi jonkun vitamiinin tai hivenaineen puutos, joka pahentaa asiaa? Raudanpuute aiheuttaa vaikka mitä oireita...

Vierailija
16/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin nyt lapset ovat todellinen tai ainakaan ainoa syy jaksamattomuuteesi. Ja tuskin olet ollut mikään ikäloppu saadessasi lapsia tai nyt. Hoida itseäsi. Liiku, syö terveellisesti. Pidä paino kurissa. Hoida ihoa. Tee asioita jotka tuottavat iloa. Ota aika itsellesi tähän! Näin arjen ja kaikki velvollisuudet jaksaa paremmin.

Mua kyllä hämmästyttää se, miten jotkut ihmiset eivät hoida itseään kaikissa elämäntilanteissa.

Vierailija
17/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap minkä ikäinen olet?

Vierailija
18/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi hankin lapseni nuorena ja olin ikäisenäsi jo lapseton. Mikäs tässä porskuttaessa.

Mihin ne sun lapset katosi? Jos olet saanut lapsia, niin et ole lapseton vaikka lapset olisivat jo aikuisia. 

Vierailija
19/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normi pre menopaussi oireita.

Liikaa estrogeenia ja liian vahan progesteronia. Jos on ylipainoa niin se viela lisaa estrogeenin määrää. Se ettet jaksa kavella portaita voi viitata somaattiseen sairauteen.

Vierailija
20/44 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimalla osalla nämä tuntemukset tulevat jossakin vaiheessa. Usko pois, ne menevät ohi. Käyt kovaa muutosta läpi ja tuntemukset ja tunteet todellakin voivat lyödä maahan. Pääasia on se, ettet tee nyt mitään radikaalia elämässäsi, vaan maltat vielä hetken. 

Usko pois, vanhempana naisena elämä voi olla jopa mielenkiintoista. Jos henkinen ja fyysinen kantti kestää, voi löytää aivan uusia, tyydyttäviä ulottuvuuksia elämästä. Itse koen vapauttavana sen, ettei tarvitse olla seksiobjekti, vaan saa nauttia ihmisten kohtaamisista syvemmällä tasolla ja saada ehkä mentoroitua nuorempia elämän karikoissa. Ihmiset, vanheneminen voi olla todella parasta aikaa elämässä!